hulp nodig, ik denk kapotte videokaart

Pagina: 1
Acties:

• chevaid
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 02-11-2023
Ik heb vandaag een nieuwe kast, harde schijf, cpu-koeling, wat fans en nog wat randapparatuur gekregen en ingebouwd. Echter na het inbouwen deed de computer heel eigenaardig. Ik krijg bij het opstarten heel raar beeld, ik kan amper zien wat er staat en na het laden van windows (waar je normaal moet inloggen) krijg ik een BSOD en herstart hij.
Ik denk dat het aan mijn videokaart ligt, maar ik weet niet of het ook niet aan het volgende kan liggen:
Bij het inbouwen van de computer heb ik onhandig gedaan met de processorkoeler waardoor er pinnetjes van de processor (AMD Phenom II X4 940, 3GHz, niet overgeclocked) omgebogen waren, deze heb ik weer recht gebogen en de processor past wel weer in de socket. De cpu-koeler (arctic cooling extreme rev. 2) zit voor mijn gevoel ook te los op de processor, maar ik weet niet of dat een probleem is. Hij zit wel vast, maar ik kan hem nog heen en weer bewegen, zoals bij een wip, beetje rare uitleg maar ik denk dat jullie het wel snappen.
Ik weet nu alleen niet of het aan mijn proc ligt of aan de GPU (Net nieuwe Sapphire HD 4870 512MB) ligt, hij start namelijk wel op maar geeft raar beeld... :S
Alles zit trouwens op een Gigabyte GA-MA790X-UD4.
Alvast bedankt voor jullie hulp.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-05 21:53

Edmin

Crew Council

get on my horse!

BSOD's hebben codes die je op kunt zoeken op de internets.

Kun je wel in je BIOS?

• chevaid
BIOS lukt wel, maar ik heb daar ook dat rare beeld. De BSOD komt maar een aantal seconde te staan, (nog) niet genoeg om die code te kunnen zien.

• Edmin
  • Laatst online: 08-05 21:53

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Het enige dat je voorlopig kunt doen is conform de Hangen & opstarten troubleshooter uitzoeken wat de boosdoener is en vervolgens een RMA aanvragen.

• Tharulerz
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10-04-2025
Je kan in je bios afzetten dat hij automatisch reboot na een BSOD, zodat je de foutmelding kan lezen.

Verwijderd

Tharulerz schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 21:16:
Je kan in je bios afzetten dat hij automatisch reboot na een BSOD, zodat je de foutmelding kan lezen.
Kan dat in de BIOS? Ik dacht dat je dat in Windows moest instellen? :?

• pm1
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Is idd videokaart, heb zo ook eens iets meegemaakt. bij het opstarten rode spikkels op het scherm (artifacts).

Die vriend van mij had er vroeger al last mee maar dat was pas in windows, toen sloeg de PC met de rode spikkels vast en kreeg hij een BSOD.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• chevaid
Ik ga de pc maandag wegbrengen om het zeker te weten, ik heb er hier niet de spullen voor. Nog steeds vind ik het erg vervelend en raar dat het de videokaart is, die had ik aan het begin van de vakantie nieuw gekregen...

Verwijderd

als iets nieuw is wil niet zeggen dat het ook Perfect werkt ;)

• chevaid
ja daar heb je gelijk in;)

• chevaid
Ik heb wat fotoos van de schermen gemaakt. Ik ben ook nog een probleem tegengekomen, voordat hij windows laadt, vraagt hij of je normal of recovery mode wil laden. Standaard staat hij op normal modeen met mijn toetsenbord (logitech G15 v1) kan ik niks veranderen, deze zit in de usb. Als ik er dan een gewoon toetsenbord in hang doet hij het wel.. Nog iets, als ik de stekker van mijn beeldscherm in de eerste slot van de videokaart stop geeft hij zwart beeld, in de 2e die strepen...

Het opstartscherm:
Afbeeldingslocatie: http://img8.imageshack.us/i/p2108092105.jpg/
keuze van modus:
Afbeeldingslocatie: http://img195.imageshack.us/i/p210809210501.jpg/
Laden van windows 7:
Afbeeldingslocatie: http://img11.imageshack.us/i/p2108092106.jpg/
Laden van windows 7:
Afbeeldingslocatie: http://img200.imageshack.us/i/p210809215401.jpg/
BSOD:
Afbeeldingslocatie: http://img190.imageshack.us/i/p2108092156.jpg/
BIOS:
Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/i/p2108092152.jpg/
windows repair:
Afbeeldingslocatie: http://img20.imageshack.us/i/p2208090916.jpg/

• pm1
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

chevaid schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 09:47:
Ik heb wat fotoos van de schermen gemaakt. Ik ben ook nog een probleem tegengekomen, voordat hij windows laadt, vraagt hij of je normal of recovery mode wil laden. Standaard staat hij op normal modeen met mijn toetsenbord (logitech G15 v1) kan ik niks veranderen, deze zit in de usb. Als ik er dan een gewoon toetsenbord in hang doet hij het wel.. Nog iets, als ik de stekker van mijn beeldscherm in de eerste slot van de videokaart stop geeft hij zwart beeld, in de 2e die strepen...

Het opstartscherm:
afbeelding
keuze van modus:
afbeelding
Laden van windows 7:
afbeelding
Laden van windows 7:
afbeelding
BSOD:
afbeelding
BIOS:
afbeelding
windows repair:
afbeelding
nu ben ik 100 % zeker is je videokaart (rooie spikkels zoals ik al reeds zei artifacts), het enige dat ik nog eens zou durven proberen om alles uit te sluiten is je pc eens op een ander scherm aansluiten.

controleer ook eens het volgende:
- is de extra power connector van je videokaart goed aangesloten
- als de pc even gedraaid heeft voelt de heatsink dan gloeiend heet aan ?

[ Voor 11% gewijzigd door pm1 op 22-08-2009 10:26 ]

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• chevaid
Connectors zijn goed aangesloten, heb ik al een paar keer gecontroleerd. Bedoel je dan de heatsink van de videokaart of de processor? die van de videokaart wordt namelijk wel behoorlijk warm...

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Kan je hem met "behoorlijk warm" nog wel gewoon aanraken? Als een videokaart niet meer werkt door de hitte, moet ie echt over de 100 graden zijn.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• chevaid
Hij is niet zo heet dat je je vingers brandt, dus dat denk ik niet

[ Voor 3% gewijzigd door chevaid op 22-08-2009 14:39 ]

• chevaid
Ik zit nu in safe mode op mijn eigen computer. Hij start nu op zoals hij normaal ook doet alleen heb ik wel nog die strepen. Hij zegt ook dat hij geen drivers ofzo kan vinden dus die ga ik zo even opnieuw installeren.

• chevaid
Hij zegt bij het installeren van de drivers: "Kan het detectiestuurprogramma niet laden".
Wat is dat en wat kan ik daaraan doen? Ligt het aan de safe mode?

Verwijderd

zie eruit als opgeblazen video memory/core
ander kaartje al geprobeerd ?

• chevaid
nee, ik heb gister RMA aangevraagd. Ik stuur hem terug en wacht dan op een nieuwe...

• chevaid
Hoor je eigenlijk geluid te hebben in safe mode? Dat doet het namelijk niet..

• exoOw
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-02-2024
chevaid schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 15:43:
Hoor je eigenlijk geluid te hebben in safe mode? Dat doet het namelijk niet..
Naar mijn weten staat dat altijd uit in veilige modus :]

Kun je trouwens ook de temperatuur van je GPU aflezen in de BIOS?
Zo kan je zien of hij toch echt niet te warm wordt, maar zoals men al zei voor mij, rode spikkels zijn altijd artifacts ten gevolge van een brakke videokaart.

• Killerbert
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 10-05 16:31
heb je toevallig nog je oude GPU, daarmee weet je zeker dat die GPU defect of werkend is.
anders misschien een GPU ergens lenen?

succes

Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs

• chevaid
Mijn oude GPU heb ik verkocht. Dat kon sowieso ook niet omdat dat een AGP kaart was en er zit geen AGP slot op mijn moederbord. Ik zal eens kijken of ik de temps in de BIOS kan vinden.

• chevaid
temps zijn onleesbaar in de bios, zitten te veel vlekken enz voor...

• chevaid
Hij was inderdaad kapot, ik krijg een nieuwe thuisgestuurd. Iedereen bedankt voor de hulp:D

• Phenomania
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-04 13:01
Hou ons op de hoogte of het je uiteindelijk wel lukt, ben wel benieuwd ;)

Succes ermee!
Pagina: 1