Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Vanmiddag heb ik een Logitech Lasermuis aangeschaft, de VX Nano. Apparaat werkt perfect maar nu vroeg ik me af of het schadelijk is voor de ogen als je per ongeluk enkele seconden in die (onzichtbare) laserstraal kijkt. Het is blijkbaar een Class 1 laserdevice, welke volgens een aantal fora niet krachtig genoeg zouden zijn om schade te kunnen aanrichten, maar ik was even benieuwd hoe de meningen hier liggen.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Die verschillende classes hebben ze toch niet voor niets uitgevonden? Ik heb wel eens recht in een laserpointer gekeken en dat is zeer onprettig maar niet schadelijk. Mits de klasse laag genoeg is. Ik mag aannemen dat muizen daar ook op getest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kain_niaK
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-01 20:46

Kain_niaK

Mijn hobby is niet werken

Het is geen zware laserpen, zo een muis doet echt geen schade als je per ongeluk in de straal kijkt.
Je ziet toch ook geen puntje als je de muis ergens op richt ?

en daar heb ik mijn beroep van gemaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Dat je een laserstraal niet ziet, wil niet zeggen dat hij niet schadelijk kan zijn. Ook de klasses zijn niet altijd veelzeggend, aangezien CD lasers ook klasse I zijn, maar alleen omdat zij in het appraat zitten en zo beveiligd zijn dat zij bij normaal gebruik niet in de gebruiker zijn ogen kunnen schijnen. Maar dit wil niet zeggen dat je zomaar met de laser in je ogen moet schijnen.

Met een lasermuis kan je echter wel makkelijk in je ogen schijnen, dus kan je de klasse hierbij wel vertrouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:36

Cheezus

Luiaard

Als het schadelijk zou zijn voor je ogen zal er op z'n minst een waarschuwing op de muis moeten staan (tenzij je hem in een-of-ander verweggistan land hebt gekocht waar geen CE keurmerken e.d. nodig zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je weet dat er praktisch meer CE-keurmerken op dingen staan die nooit zijn getest dan andersom hé ;)
CE zegt helaas bar weinig. Als het er al op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Admiral Freebee schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:08:
Dat je een laserstraal niet ziet, wil niet zeggen dat hij niet schadelijk kan zijn.
Als ik in mn lasermuis kijk zie ik wel een rood puntje, de laser is dus niet geheel onzichtbaar, je ziet echter geen straal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Natuurlijk zie je geen straal. Het is laser. Het licht gaat maar in 1 richting. Je ziet pas een straal als je veel stof in de lucht hebt hangen. Wedden dat je met een lasermuis dan ook de straal ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Zeven reacties en niemand die zich afvraagt hoe je in hemelsnaam 'per ongeluk' in de de straal van de muis wil kijken?

* Dysmael pakt zijn muis op en draait hem om...
Als ik heel goed kijk en de muis precies centreer zie ik een klein puls. De laserstraal word pas echt actief als hij ziet dat hij op een ondergrond ligt

Omdat het warm is heb ik mijn ventilator aanstaan. Weet iemand wat er gebeurt als ik per ongeluk mijn vingers door het traliewerk naar binnen druk?

[ Voor 18% gewijzigd door Dysmael op 21-08-2009 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zoals je oogbal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
Ook pas bij een bepaalde reflectie volgens mij. Ik hou de muis niet op één centimeter afstand natuurlijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-04 20:00

CoolGamer

What is it? Dragons?

De TS had het over per ongeluk in de straal kijken. Per ongeluk dicht bij je oogbal houden van de muis lijkt me lastig. Ik ben benieuwd hoe jij je muis gebruikt als dat bij jou wel gebeurd.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dysmael
TheCoolGamer schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:44:
[...]

De TS had het over per ongelijk in de straal kijken. Per ongelijk dicht bij je oogbal houden van de muis lijkt me lastig. Ik ben benieuwd hoe jij je muis gebruikt als dat bij jou wel gebeurd.
1on·ge·lijk bn, bw niet gelijk; verschillend: een ~e strijd
2on·ge·lijk het; o: ~ hebben de billijkheid, waarheid niet aan zijn kant hebben

on·ge·luk het; o -ken 1 ongunstige loop vd omstandigheden; tegenspoed 2 noodlottige gebeurtenis; ramp, ongeval: auto-ongeluk; per ~ zonder opzet; een stuk ~ een mispunt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ach als je 'per ongeluk' de muis op je ogen houdt dan verdien je het ook om even niks meer te zien.
Sterker nog .. imo moet je dan je PC inleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-04 15:25

Zuurstok

Passionately curious

imo moet je als je 'per ongeluk' in je laser kijkt ( wat ook niet gebeurt als je naar de onderkant van je muis kijkt ) of onder een glazentafel in een vreemde hoek aan het liggen zijn, terwijl je muis dan nieteens werkt dus vraag ik me af hoe die daar dan werkend komt te liggen, of naar de dokter, jezelf eens laten nakijken :)

Overigens'; volgens mij mogen ze die muizen nieteens verkopen als er lasers inzitten die schadelijk zijn voor een mens..

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

een gewone optische vind ik al pijnlijk aan mijn ogen. ik kan me niet voorstellen dat het gezond is om inzo'n ding te staren

wat jullie boven doen is net zoiets al een mes tegen je oogbal drukken om te kijken of hij scherp genoeg om te penetreren

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Bedankt voor de reacties iedereen. Ik had niet verwacht dat er zo op een misschien domme vraag zoveel zou worden gereageerd. Het lijkt me inderdaad ook niet dat een apparaat verkocht mag worden waarmee je op eenvoudige wijze schade kan aanbrengen aan je eigen, of van een andere persoon, zijn (in dit geval) ogen.

Omdat je de muis om moet draaien om het ding bijvoorbeeld zelf uit te zetten, deed me afvragen of het misschien op een of andere wijze schadelijk kon zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 03-04 19:51

AlexanderB

7800 rpm

darwin awards enzo :)

lasermuizen zijn bij normaal gebruik niet schadelijk.. normaal gebruik betekent dus niet dat ding op je oog houden. (doe dat ns met n optische muis, dan wed ik dat je oog ook zeer doet, die led is ook fel..)

[ Voor 94% gewijzigd door een moderator op 21-08-2009 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karstjan
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-06-2021
Wikipedia: Laser safety

Kijk hier eens zou ik zeggen, ik heb geen zin om het allemaal door te spitten :)

Edit: wikipedia zegt dit over Class I:

"Class 1

A class 1 laser is safe under all conditions of normal use. This means the maximum permissible exposure (MPE) cannot be exceeded. This class includes high-power lasers within an enclosure that prevents exposure to the radiation and that cannot be opened without shutting down the laser. For example, a continuous laser at 600 nm can emit up to 0.39 mW, but for shorter wavelengths, the maximum emission is lower because of the potential of those wavelengths to generate photochemical damage. The maximum emission is also related to the pulse duration in the case of pulsed lasers and the degree of spatial coherence."

[ Voor 87% gewijzigd door Thandor op 21-08-2009 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

overigens kan je ook laser muizen kopen zonder rood 'lampje'

Mijn g5 bv geeft helemaal geen lampje..:P

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Ghenzi schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 20:32:

De VX Nano heeft ook geen lampje of iets.
karstjan schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 20:06:
Wikipedia: Laser safety

Kijk hier eens zou ik zeggen, ik heb geen zin om het allemaal door te spitten :)
Zowel in de wiki-link als op de papieren die bij de muis zitten mag je niet in de laserstraal kijken m.b.v optische instrumenten. Dan zal het bij verder per ongeluk richting de laser kijken wel schadeloos zijn.

[ Voor 48% gewijzigd door Gunner op 21-08-2009 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:46
Ghenzi schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 20:32:

Met een rood lampje zijn dan ook optische muizen..., en muizen zonder rood lampje (en zonder balletje) zijn dan ook laser muizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozozo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:10

Bozozo

Your ad here?

Volgens mij schakelt de laser vanzelf uit als hij heen oppervlak meer waarneemt. Zoiets stond in het boekje van mijn MX1000.

Dus zolang je hem niet tegen je lens drukt zit je goed :P

TabCinema : NiftySplit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Betreffende post is weggehaald zie ik.

[ Voor 94% gewijzigd door Gunner op 21-08-2009 23:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35978

Ik neem aan dat er een lens voor zit (heb zo'n ding nog nooit goed bekeken) die focust op een paar mm, tafeloppervlak. Als je er van grotere afstand dan een paar mm naar kijkt is de straal al zover gedivergeerd dat er nauwelijks nog energie in je oog komt.

Ik heb beroepshalve bijzonder vaak in de laser van cd-spelers gekeken, die focussen ook een paar mm boven de lens, om te zien of ze het deden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08:50

Bolletje

Moderator Harde Waren
Schade kan die denk ik wel aanrichten, mits je hem heel dicht bij je oog houdt en er lang in kijkt.

Als je er één seconde in kijkt van een afstand kan er weinig gebeuren. Heb ik ook met mijn G5 en er gebeurt weinig.

Kortom: niets aan de hand en geniet van je nieuwe aanwinst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Topicstarter
Bolletje92 :w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

en nu is de vraag; wie heeft er even zin om in een optische laser van een muis even een uurtje te turen ? het liefst dan wel de VX hé :p

Pagina: 1