Ubuntu Samba PDC en Mac OS X client

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanbanken
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 05-09 14:39
Ik heb al een tijdje een Ubuntu Server (jaunty) draaien met Samba als PDC voor mijn thuis netwerkje. Mijn werkgroep in smb.conf is (nu in deze post even) HERMANSDOMAIN. De server heet ubuntuserver.

Ik ben op de windows vista clients er in geslaagd te koppelen met het domein en ik kan me met de samba/linux users aanmelden op deze clients.

Nu hebben we sinds kort ook een Mac Mini en ik wilde ook op deze client kunnen inloggen met dezelfde gebruikersgegevens als op de windows clients. Ik ging hiervoor naar Programma's > Hulpprogrammas > Adreslijsthulpprogramma > Voorzieningen > Active Directory > 'Pennetje'. Ik wordt gevraagd om een Active-Directory-domein en een computer-id. Bij het vakje van de forest kan ik niets invullen (disabled of 'automatisch'). Ik vul bij de computer-id client2-mini in, want dit is de machine account die ik heb aangemaakt voor de Mac Mini, net zoals ik voor de windows clients al had gedaan.

Bij domein vul ik in HERMANSDOMAIN. Ook probeerde ik al combinaties met .local en ads. voor en achter aangevoegd. Dit maakt echter geen verschil: het toevoegen blijft steken bij de eerste stap. Ik krijg de foutmelding:
U hebt een ongeldige domein-forestcombinatie opgegeven. Geef voor zowel het domein als de forest een geldige DNS-naam op (bijvoorbeeld ads.bedrijf.com).
Ik heb geen idee welke gegevens ik moet invullen, zodat het wel gaat werken. Ik heb al veel gegoogled, maar ik vind geen threads waar de samba werkgroep details uit smb.conf én de gegevens die bij het adreslijsthulpprogramma worden ingevuld tegelijk staan vermeld.

Ik zie wel steeds op plaatjes van het Adreslijsthulpprogramma waarin bij Voorzieningen SMB/CIFS staat, deze heb ik echter niet. In de bijlage staat mijn scherm, dus zonder SMB. Ik weet niet of dit komt omdat ik een nieuwere versie gebruik dan de mensen die die screenshots maakten.

Ik hoop dat jullie me of kunnen vertellen wat ik dan moet invullen óf dat jullie me een artikel kunnen geven waar in staat hoe ik het dan moet doen. Plz geen 'eerste google resultaat'-reacties, want ik weet niet goed welke zoekwoorden ik hiervoor moet gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door hermanbanken op 21-08-2009 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanbanken
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Nee helaas, heb geen sjoege van MS Active Directory en mijn Mac OSX kennis is ook vrijwel nihil.
Maar die foutmelding, heeft Mac OSX ook niet iets als een /etc/hosts bestand? Dan zou je daar de Ubuntu server in kunnen zetten en misschien dat dan de melding verdwijnt. Roep maar wat hoor ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanbanken
Volgens mij is dat niet nodig: ik kan in Finder "verbind met server" doen met "smb://ubuntuserver/herman" en dat werkt gewoon. Dus ik denk dat die hosts aanpassing niet nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanbanken
Weet hier dan echt geen Nederlander/niemand iets vanaf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMazzter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 22:59
Ik ben geen MAC-gebruiker, maar volgens mij gaat het alleen werken als je in dat lijstje in je screenshot idd. iets als SMB kan kiezen. In ieder geval is samba niet hetzelfde als active directory en de SMB-client op ubuntu maakt alleen maar SMB-shares aan, niet een active directory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MTWZZ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2021

MTWZZ

One life, live it!

Als het je niet heel veel uitmaakt om alpha/beta software te gebruiken kun je overwegen om Samba 4 te gaan gebruiken. Deze versie heeft wel Active Directory support in tegenstelling tot Samba 3.
Het is alleen nog zwaar in ontwikkeling dus het kan heel goed ook niet werken!

Nu met Land Rover Series 3 en Defender 90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
hermanbanken schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:11:
Weet hier dan echt geen Nederlander/niemand iets vanaf?
Misschien zou je een ander subforum kunnen proberen, bijv. Apple Software & Diensten
En heb net even zitten googlen en mijn allereerste zoekterm leverde het volgende op: http://www.macwindows.com/ADinstruct.html#6
Hopelijk heb je daar wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hermanbanken
Zelf vond ik nog:
http://www.openldap.org/l...ware/200409/msg00493.html
en daarin zit de link naar:
http://www.bayour.com/LDAPv3-HOWTO.html

Dit is echter best ingewikkeld.. Ik weet niet of ik de komende tijd genoeg tijd heb om me daarin te verdiepen. Jammer dat Samba 4 nog niet af is. Dan had ik simpel weg Samba 4 kunnen installeren als AD server. Misschien dat ik toch die beta eens ga proberen.
Pagina: 1