Toon posts:

RAID Lees-of schrijfactie-probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn computer toonde bij het opstarten al een tijdje dat er een fout met de harde schijf was, maar ik ondervond toch geen problemen. Nu besloot ik om een nieuwe driver te installeren met de CD-rom die megelaverd was met mijn PC (een Dell Dimension 9200) omdat ik in ASTRA32 (een programma voor systeemformatie) zag dat er geen driver voor was geïnstalleerd (denk ik). Na het installeren van de Intel Martix Storage Console Gaf hij volgende foutmelding:
"De harde schijf heeft een mislukte lees- of schrijfactie gerapporteerd"
Afbeeldingslocatie: http://i589.photobucket.com/albums/ss331/supamar660/Naamloos.jpg
Astra32 Vindt mijn harde schijf niet meer (Bij "Storage (ATA/ATAPI", hij vind hem wel nog bij "Logical Drives"; dus ik weet wel dat hij Drive "C" is...), ik kan niets meer doen met het UAC (Als ik op "doorgaan" klik kan ik voor een tijd niets doen en dan verschijnt er "De bewerking is geannuleerd door de gebruiker".
Ik durf de computer niet echt te herstarten, en ben... in paniek..
Dus, kan iemand mij zo snel mogelijk helpen?

Alvast Hartelijk dank.

UPDATE: Hier volgen nog elkele screenshots met meer info over de harde schijven:
Afbeeldingslocatie: http://i589.photobucket.com/albums/ss331/supamar660/Naamloos-1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i589.photobucket.com/albums/ss331/supamar660/Naamloos-3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i589.photobucket.com/albums/ss331/supamar660/Naamloos-2.jpg

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2009 15:45 ]

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Oke, aller eerst welkom op GoT, maar aangezien je RAID0 draait, nu eerst lijkt het mij verstandig alle belangrijke data naar een andere locatie te copieren dan de hardeschijven in jouw computer. (of-wel een backup maken)

Dat de computer tijdens de boot aangeeft dat er een probleem is met de hardeschijven of een van de hardeschijven betekend ook daadwerkelijk dat er iets niet in orde is. Hoogst waarschijnlijk is het een SMART melding, SMART is er nu juist voor bedoeld vroegtijdig te waarschuwen wanneer er dingen fout gaan met een hardeschijf.

Wanneer je de data veilig hebt gesteld kun je met tooling van de fabrikant de hardeschijven gaan testen op fouten/gebreken. Kijk daarvoor welke merk hareschijven je hebt en donload de diagnostic tooling bij de desbtreffede fabikant. Je kunt ook eens in de FAQ's kijken hier staan ook verwijzingen in nar de betreffende tooling.

Waarschijnlijk zal je geen backups maken (de meeste mensen doen dit niet) dus zoals ik al aangaf ga eerst maar je data veiliog stellen zolang het systeem nog draait. Verder nog een kleine opmerking, hier op GoT om help roepen heeft geen zin, daarom heb ik de topic titel even aangepast.

[ Voor 17% gewijzigd door _Dune_ op 21-08-2009 16:25 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
_Dune_ schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 16:17:
Oke, aller eerst welkom op GoT, maar aangezien je RAID0 draait, nu eerst lijkt het mij verstandig alle belangrijke data naar een andere locatie te copieren dan de hardeschijven in jouw computer. (of-wel een backup maken)

Dat de computer tijdens de boot aangeeft dat er een probleem is met de hardeschijven of een van de hardeschijven betekend ook daadwerkelijk dat er iets niet in orde is. Hoogst waarschijnlijk is het een SMART melding, SMART is er nu juist voor bedoeld vroegtijdig te waarschuwen wanneer er dingen fout gaan met een hardeschijf.

Wanneer je de data veilig hebt gesteld kun je met tooling van de fabrikant de hardeschijven gaan testen op fouten/gebreken. Kijk daarvoor welke merk hareschijven je hebt en donload de diagnostic tooling bij de desbtreffede fabikant. Je kunt ook eens in de FAQ's kijken hier staan ook verwijzingen in nar de betreffende tooling.

Waarschijnlijk zal je geen backups maken (de meeste mensen doen dit niet) dus zoals ik al aangaf ga eerst maar je data veiliog stellen zolang het systeem nog draait. Verder nog een kleine opmerking, hier op GoT om help roepen heeft geen zin, daarom heb ik de topic titel even aangepast.
Wel, Ik kan geen programma's meer installeren (er is iets mis met het uac, dus als ik op "doorgaan" klik, zie ik het gedimde scherm (zonder het dialoogvenster van UAC), en een paar minuten later (ik kan in die tijd niets doen) gaat dat ook weg en lijkt het of er niets gebeurd is, en in andere gevallen zegt Vista dat de bewerking was onderbroken door de gebruiker), dus heb ik de ingebouwde analysatietool van het programmatje uitgevoerd dat mij de foutmelding gaf (Het was de optie "Volumegegevens Verifiëren" onder het rechts-klikmenu bij mijn ARRAY). Hij meldde geen problemen, dus daar ligt het probleem al niet, denk ik. Ik geloof ook dat ik al eerder SMART-tests heb uitgevoerd met de opstartbare cd die bij de pc was geleverd Ook CHKDSK had geen problemen getoond. Ik snap niet echt waar het probleem nog kan zitten.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Oke, even voor de duidelijkheid. De melding die je tijdens het opstarten krijgt hoe luid deze en verschijnt deze melding voordat Windows start? Kijk ook even welk merk hardeschijven je gebruikt.

Al die tooling die je tot nu toe gebruikt kunnen we globaal weergeven wat de status is van de hardeschijven, maar meestal is de eigen tooling van de fabrikant veel nauwkeuriger.

Heb je overigens een backup van je belangrijkste data? Want als een van de hardeschijven toch niet in orde blijkt en er echt mee op houd dan ben je alles kwijt ook de data op de tweede hardeschijf, dit is inherrent aan een RAID0 set.

Dat UAC niet juist meer funtioneerd kan door data corruptie komen.

Overigens tooling om een hareschijf goed te testen installeer je niet onder Windows, maar gebruik je van af bijvoorbeeld een bootable diskette, USB stick of CD/DVD.

[ Voor 15% gewijzigd door _Dune_ op 21-08-2009 21:15 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/