[Alu MacBook] Ruis? Externe geluidskaart? Andere oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• semicon
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 20-08-2025
Ik heb de allu macbook (voor dat ze pro heette) sinds vorig jaar, en heb, net als anderen dat hebben last van de geluidskaart. De welbekende ruis die constant actief is als je itunes of een mp3tje aan hebt.

Ik vind het haast storend genoeg om een externe geluidskaart te kopen, maar verwacht op een of andere manier dat er wel mensen zijn die dit probleem opgelost hebben met een een of andere hack. Ik weet het niet, maar hoop/denk het ofzo.

Ik heb al heel wat surf-tijd verspilt aan het zoeken, en het viel me vooral op dat ik veel oude posts tegenkwam zonder oplossing (buiten de externe usb soundcard), dus dacht het hier te proberen, aangezien de tweakers er meestal bovenop zitten 8)

( niet flamen over "weet je zeker dat je niet in de buurt van een lamp staat" en dat soort ongein, heus, ik WEET wat het probleem is... )

[ Voor 9% gewijzigd door semicon op 21-08-2009 14:53 ]

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Wanneer hoor je dit?
Heb je dit met oordopjes?
Interne speakers?
Aangesloten op versterker?
Zit je Adapter in een geaard stopcontact?
Weet je zeker dat je niet in de buurt van een lamp staat?

• semicon
Jo-re-mi schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 14:43:
Wanneer hoor je dit?
Heb je dit met oordopjes?
Interne speakers?
Aangesloten op versterker?
Zit je Adapter in een geaard stopcontact?
Weet je zeker dat je niet in de buurt van een lamp staat?
zucht...

Ik hoor het bij goedkope oordopjes, oordopjes van andere mensen, mijn Senheisser HD 250, versterker... etc. Ongeacht of hij thuis, op bezoek bij iemand (ie. ouders...), op mn werk staat (zelfs getest op een NIET-geaard stopcontact, ja die bestaan nog :P).
Dit is een bekend probleem van de soundcard.

[ Voor 5% gewijzigd door semicon op 21-08-2009 14:52 ]

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:16
Een goedkope oplossing is om er een regelbare weerstand tussen te zetten. Dus gewoon een volumeregelaar ertussen :).

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• semicon
Hey dat is een nieuwe oplossing. Die ken ik nog niet... Is misschien nog vrij makkelijk zelf te solderen ofzo. Zal eens kijken of ik nog ergens een potmetertje heb liggen en wat stekkers, anders is het lastig te testen.

Eigenlijk goed idee inderdaad, sinds de gevoeligheid zo hoog is, kan je beter weerstand hoger maken. Moet ik nog uitkijken dat de weerstand niet "te" hoog wordt en dat ik de kaart mogelijk opblaas?

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:16
Ik dacht eigenlijk meer aan zoiets:

Afbeeldingslocatie: http://www.shurepa.com.ph/images/orig/Volume-Attenuator-on-white.jpg

Het idee is dat je de achtergrondruis eruit filtert. Die is er namelijk ongeacht het volume van de muziek. Dus nu kan je de muziek iets harder zetten, wat je compenseert met de volume regelaar. De achtergrondruis valt weg, die is immers niet "hard" genoeg.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• semicon
Okey, cool... wist niet van het bestaan van die dingen, gewoon te koop bij de gemiddelde pc-boer? Zo ja, wat vraag ik dan, mini-jack met regelaar ofzo?

Het is niet helemaal de oplossing waarop ik gehoopt had btw, maar denk dat het zeker voldoet als het helpt, irriteer me soms echt op dagen (zoals vandaag hehe).

Iets waar ik ook aan zat te denken, de digitale uitgang gebruiken, en dan omzetten naar jack, geen idee of dat makkelijk kan en of het op digitaal niet ook het geval is dat hij ruist...

• D!zzy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 04-02 11:45
semicon schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 15:27:
Zo ja, wat vraag ik dan, mini-jack met regelaar ofzo?
Ik weet het niet hoor, maar wat je hier aanhaalt als mogelijke oplossing is eigenlijk gewoon de oplossing welke hoedje "aanbeveelt".
Het is een mini-jack-extender met een regelaar aan. 8)7

Verwijderd

mastadizzy schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:05:
[...]

Ik weet het niet hoor, maar wat je hier aanhaalt als mogelijke oplossing is eigenlijk gewoon de oplossing welke hoedje "aanbeveelt".
Het is een mini-jack-extender met een regelaar aan. 8)7
Goede morgen... Diegene die je quote is de TS die het over de oplossing van Hoedje heeft!! 8)7

@TS: Als je er een gekocht hebt, graag even laten weten of dit het probleem oplost. :)

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-01 13:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

En was het de oplossing? Is dit ook niet op te lossen dmv het plaatsen van een weerstand met een vaste waarde?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• semicon
Ik heb het inmiddels niet opgelost, maar gewoon genegeerd door hem niet meer te gebruiken. Op een of andere manier had ik de puf niet om een kabeltje ertussen te zetten/kopen. Ik vind het gewoon belachelijk dat zo'n dure laptop hier last van heeft, ben Asus gewent, dat is niet bepaald een TOP-merk volgens sommige, maar die had dit soort fratsen niet (vast ook niet elke serie, maar om het verschil aan te geven tussen een 1k laptop of een 1.6k euro).

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Ik vind het gewoon belachelijk dat zo'n dure laptop hier last van heeft, ben Asus gewent, dat is niet bepaald een TOP-merk volgens sommige, maar die had dit soort fratsen niet (vast ook niet elke serie, maar om het verschil aan te geven tussen een 1k laptop of een 1.6k euro).
Nou, ik werk al jaren op een Asus laptop en sinds ik van prut oordopjes naar net iets minder prut in-ear oordopjes ben gegaan, hoor ik extreem veel ruis. Dat komt vooral doordat het ruisniveau constant is (volume onafhankelijk) en vanwege in-ear oordopjes wil je echt geen hoog volume.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-01 13:34

LauPro

Prof Mierenneuke®

Het is ook werkelijk balachelijk, als ik het had geweten had ik die laptop niet gekocht. Het vervelende is dat een USB-geluidskaart ook last heeft van storingen. Mss eentje die in het slot past.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Pagina: 1