Ervaring gevraagd met meerdere graka's en driverconflicten

Pagina: 1
Acties:

• hugoarts
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-01 21:43
Beste Tweakers,

Graag jullie expertise over deze zaak. Ondertussen heb ik best wat ervaring met drivers van graka's, maar nu lijk ik er toch echt niet meer uit te komen. Ik heb drie graka's in mijn PC (Mobo Asus M2N-SLI Deluxe, proc 64X2 4000+, voeding Spire 500 watt).
1 Ati Radeon HD2900GT op PCI-e
2 Asus HD2600Pro op PCI-e
3 Ati Radeon 7000 op PCI
De kaarten willen maar niet tegelijk beeld leveren. Afzonderlijk doen de kaarten het prima, dus ze zijn niet defect. Kaart 1 en 2 doen het probleemloos samen, maar zogauw graka 3 bij een van deze kaarten zou moeten draaien gaat het ramfout. De drivers van de 1 en 2 komen uit hetzelfde pakket drivers, die van 3 komen uit een eerder uitgegeven ander pakket drivers.

Hoe zou ik de graka's het beste kunnen installeren? Maakt de volgorde van installatie uit voor het correct functioneren? Kan ik het beste Catalyst Control Center installeren of niet? Tot nogtoe selecteer ik de drivers manueel wanneer WinXP32 erom vraagt zonder CCC te installeren. Als ik Catalyst Control Center installeer lijkt het alleen maar erger te worden met de problemen.

Hopelijk kan iemand mij helpen..

• hugoarts
Niemand die ervaring heeft, ideeen heeft? =)

• yannickmerckx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-07-2022
Wat meer info is nodig.

Welke windows gebruik? En Welke driver versies ,....

• hFresh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 30-03-2025
Ik heb pas geleden een HD3870 en een HD4890 naast elkaar geprikt (niet in crossfire).
Alle drivers verwijderd en de Ati Catalyst geinstalleerd van Guru3D.
Dit werkt prima onder Vista inc Catalyst Control Center.

• ScrooLoose
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

ScrooLoose

A muddle of nervous words...

2 Verschillende driver versies gaat volgens mij sowieso niet werken.

Smiling as the shit comes down...

Verwijderd

yannickmerckx schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:55:
Welke windows gebruik? En Welke driver versies ,....
WinXP 32 bit zegt ie in de SP...

Het wisselen van sloten werkt niet?

Die 7000 heeft i.d.d. een oude driver nodig. Als 2 drivers naast elkaar niet gaan werken kan wat jij probeert dus niet (aannemende dat je latere drivers nodig hebt voor de andere kaarten dan de laatste 7000 drivers).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2009 13:00 ]

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

staat mij ergens bij dat PCI niet met PCI E wil samen werken :)

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

Verwijderd

Ik dacht dat dat juist wel samen gaat en dat wat jij zegt geldt voor AGP en PCI.

• hugoarts
Ok, hier komt de additionele informatievoorziening:

WinXP32 Professional Versie 2002 SP2
Graka 1 en 2 probeer ik werkend te krijgen met versie 07/02/2009, 8.632.0.0000. Deze komt direct van de ATI site af, waarbij ik de stappen volg voor de systeemkeuze. De laatste versie verkrijgbaar voor de HD2xxx-serie dus.
Graka 3 probeer ik werkend te krijgen met versie 05/03/2006, 8.252.0.0. Ook deze komt direct van ATI.

@hFresh, fijn dat je meedenkt natuurlijk. Mijn eerste twee kaarten willen wel gewoon werken met elkaar. Maar het is de derde die een andere driver vereist, en raar gaat doen.
@ScrooLoose; in het verleden heb ik reeds met 3 graka's gewerkt, en die gebruikten verschillende drivers. Het is dus mogelijk.
@Grizzlybeer; Het verwisselen van sloten lijkt me weinig nut hebben. Ik kan de twee PCI-e kaarten omwisselen, en ik kan kaart 3 in een ander slot doen. In het verleden heeft de kaart gewerkt in het slot waar hij nu in zit.
@Xenomorph; Een setup met PCI en PCI-e kaarten heb ik reeds werkend gehad in het verleden. Toen had ik nog een Asus X700 op PCI-e, waar nu de HD2900GT voor in de plaats is gekomen. De Asus X700 is overleden door warmte.

Overigens weet ik zeker dat de kaarten afzonderlijk werken. Als ik de eerste 2 uitschakel, geeft de 3e beeld zoals het hoort en andersom.

Verwijderd

Waarom draai je een verouderde XP? Even updaten lijkt me...

• hugoarts
XP3 geeft niks dan problemen bij mij. Ik moet dan vanalles updaten, camerasoftware doet het niet meer, etc. Althans, dat is wat je bedoelt met updaten toch?

Verwijderd

Ja, dat bedoel ik i.d.d. Vreemd dat het zo veel problemen geeft, dit heb ik nog nooit gehoord (en ook niet zelf ervaren).

SP3 wordt juist veel geprezen, o.a. vanwege hogere snelheid (en dat terwijl Vista al uit was!!!)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2009 15:30 ]

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Als ik het zo bekijk lijkt het op een windows installatie die dringend aan een herinstall toe is. Het gebruik van drivers van meer dan 3 jaar oud als er nieuwe zijn is nou niet echt bevorderlijk. Problemen met drivers onder SP3 heb ik wel van gehoord, maar dat waren meestal producten waarvan je eigenlijk wel weet dat je er problemen mee gaat krijgen ;)

Ik zou in deze gewoon een complete reinstall doen en alles up to date maken en zien hoe ik dan vaar. Als je nog ergens een oude(re) hdd hebt liggen kun je dit gewoon testen zonder dat je iets kwijt raakt. Krijg je het aan de praat weet je waar je probleem ligt. Zo niet heb je in ieder geval het een en ander uit gesloten.
Pagina: 1