Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 03-03-2024
Hoi,

Ik probeer mijn Highpoint RocketRaid 3530 aan te sluiten in Vista 64. Ik heb de kaart in een PCI-e 16x slot gestopt. Ik heb ook de Management Software geinstalleerd, maar zowel de driver als de firmware/bios kan hij niet installeren.

De kaart wordt volgens mij niet herkend in Vista 64 (althans er zijn geen apparaten die geen drivers hebben en ik kan me niet voorstellen dat Vista er drivers voor heeft). Indien dit wel het geval is kan iemand misschien aangeven naar welk apparaat ik moet zoeken zodat ik daarvan de dirver kan updaten.

Daarnaast heb ik nog het probleem dat de kaart niet in de bios wordt herkend. Hiervoor is waarschijnlijk de flashtool bedoelt, maar deze moet in een pure DOS omgeving worden gestart. Indien ik in de CLI de flashtool voor de firmware/bios opstart krijg ik te zien dat dit ik goed moet kijken of ik 32- of 64-bit nodig heb en dat ik contact moet opnemen met de leverancier. Ik heb verder geen floppy drive dus weet niet hoe ik in een dos omgeving terecht kan komen.

Veel dank en groet,

Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Gebruik je ook andere PCI-E devices? Volgens de website van Highpoint kan dat tot problemen leiden. Kijk anders even in de faq daar. Ik heb zelf een Rocketraid 2300 en hier gelukkig geen problemen mee gehad. Het was alleen even prutsen om het ding onder linux aan de praat te krijgen.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
Ja, heb ook een Sapphire HD4650 Ultimate erin zitten. Mijn moederbord (MSI K9A2-CF) heeft namelijk geen monitor aansluiting dus moet wel een videokaart hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchNutcase
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

DutchNutcase

E = mc^2

Kijk dan even hier. Dit gaat dan weliswaar over SLI, maar ik zie niet waarom het niet zou gelden voor CrossFire. Correct me if I'm wrong.

Luctor et Emergo || specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
Dank, maar bij de settings van het moederbord kan ik nergens een "Crossfire mode" activeren dus de oplossing werkt denk ik niet. Tenzij dit in CCC kan, maar ik zit helaas niet achter mijn computer dus kan dat niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Registratie: April 2008
  • Niet online
Probeer eens de controller en videokaart van slot te verwisselen.

Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
Dank, ik zal het vanavond eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
Hoi, ik heb het geprobeerd maar het werkt nog steeds niet. Ik heb zelfs de .inf files naar de inf-folder gekopieerd, maar ook hier geen reactie.

Ik heb trouwens geen aparte power kabel naar de RR lopen (kon geen aansluiting vinden en in het boekje staat hier ook niets over).

Ik las trouwens wel dat de bios utility moet worden getoond, maar dit gebeurd niet dus de kaart wordt niet herkend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Jammer. Kun je de controller in een andere pc proberen? Je hoeft er geen drives op aan te sluiten, alleen kijken of de bios van de kaart kunt benaderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
Sommige moederborden weigeren non-gpu kaarten in hun pcie x16 slot...
Dit kun je omzeilen door pinnetje 5 en 6 (correct me if i'm wrong) af te plakken.

Ergens hier op tweakers moet er vast wel te vinden zijn hoe en wat je moet doen.

ff googlen dus...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Ik herken dit van de Dell Perc 5/i, maar van andere kaarten heb ik dit nog niet vernomen. dit betekent niet dat dit niet zo is natuurlijk. In ieder geval,als de kaart in een ander systeem wel werkt weten we dat deze niet defect is.

[ Voor 7% gewijzigd door pafdaddy op 22-08-2009 02:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appel
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 16:07
Nvm

[ Voor 96% gewijzigd door Appel op 22-08-2009 02:09 . Reden: Ik moet leren lezen ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
Ik kan hem helaas niet in een andere pc aansluiten (heb maar 1 pc met PCI-e sloten). Ik heb dat van die pinnetjes trouwens niet kunnen vinden. Indien ik de pinnetjes afplak gaat het dan nog wel met 8x of wordt het dan 1x.

Is er trouwens niet een mogelijkheid om handmatig de lanes te veranderen (dus aan allebei 8x toewijzen)? In CCC heb ik trouwens geen optie voor crossfire dus deze optie kan ik niet aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
Hoi,

Naast bovenstaande vraag (over het werkend krijgen van mijn Highpoint RocketRaid kaart), had ik misschien ook nog een andere vraag. Ik vroeg mij af welk moederbord hier zeker wel goed mee werkt. Ik denk daarbj bijvoorbeeld aan een Asus m3n-ht deluxe (met 3-way SLI). Hebben jullie hier nog tips over aangezien dit misschien een snellere oplossing biedt dan het werkend krijgen van de kaart op mijn k9a2-CF.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Zolang de kaart niet herkent word in de bios kun je drivers proberen te installeren tot je een ons weegt, dat gaat niet werken. Ik zou inderdaad die pin afplak truc eens proberen zoals hier bijvoorbeeld beschreven word (ietjes omlaag scrollen). Ik betwijfel echter of dat werkt, daar gaat het specifiek om de perc 5/i in combinatie met P45 chipsets.

Zelf heb ik overigens een RR3560 zonder enige problemen werkend op mijn Asus Rampage Formula (X48 chipset). Maar dat is niet echt van belang voor jou :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
Ok, dank. Ik ga de afplaktruc een dezer dagen even proberen. Ik hoop dat het werkt, maar dat laat ik nog wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik krijg vanmiddag mijn RR3560 binnen, heb een Gigabyte 790GX waar ik hem in kan testen, een Asrock 770 bordje, Asrock 780G bordje, Asrock 939 dual sata2, Asus M2N-MX, Gigabyte p35-DS3.
Als je een voorkeur hebt waar ik hem in moet testen hoor ik het graag. Het liefst via de mail of DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pafdaddy
  • Niet online
Waarom niet "en public"? Hebben anderen er ook wat aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
n.v.t.

[ Voor 97% gewijzigd door Peter 1981 op 26-08-2009 09:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pafdaddy schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 10:28:
Waarom niet "en public"? Hebben anderen er ook wat aan.
De testresultaten zal ik hier zeker plaatsen, het ging mij even om zijn voorkeur voor de te testen bordjes. Ik moet nog even kijken in welke ik de mogelijkheid heb om ze te testen, maar de 780G en de 939 dual sata gaan zeker lukken, de 770 waarschijnlijk ook, en de 790GX moet mogelijk eerst RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren inderdaad de kaart binnen gekregen. Op het 770 bordje werkt het in ieder geval prima, zelfs in het pci-e slot waar mijn Intel Pro 1000 PT Dual Port Server adapter niet in wilde werken. Verder nog niet kunnen testen, het 780G bordje is nog niet in gebruik genomen. Helaas wel heel weinig tijd voorlopig, maar ik doe mijn best om hem op meer systemen te testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
Hi guys (and possibly girls),

Ik heb de door Thijs_Cramer en Aapenootjes voorgestelde afplak-truc geprobeerd. De kaart wordt nu herkend (!!!) en start ook prima op. Nadat ik het gisteren gedaan had zag ik dat de kaart werd opgestart (nog voor windows wordt geladen). Ik ben toen het menu ingegaan en heb een raid-array laten maken. Daar was de kaart vanochtend al mee klaar (er staat dan ook nog niets op de schijven).

Toen heb ik Windows opgestart en daar kon ik de drivers installeren. Nu is Windows de "schijf" aan het formatteren en als ik vanavond thuis kom zou alles het nog moeten doen.

Ik heb trouwens in de instellingen voor foreground (i.p.v. background) gekozen. De schijf dient niet als boot-schijf en ik vraag mij dan ook af of deze instelling nodig is. Daarnaast het ik voor de instelling gekozen waarbij de write cache van de daadwerkelijke harde schijven wordt gebruikt omdat dit de snelheid ten goede zou komen. Hebben jullie hier nog bedenkingen bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
Er is een "geringe" kans dat je data corrupt raakt als de stroom ineens uitvalt, maar ik heb al van veel mensen vernomen dat dat best meevalt...
Ikzelf heb een BBWC (Battery Backed Write Cache) module aan mijn raidcontroller.

Highpoint heeft die ook geloof ik... kosten 80~100 euro dacht ik...

Verder mooi dat het werkt!

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thijs_cramer schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 11:18:
Er is een "geringe" kans dat je data corrupt raakt als de stroom ineens uitvalt, maar ik heb al van veel mensen vernomen dat dat best meevalt...
Ikzelf heb een BBWC (Battery Backed Write Cache) module aan mijn raidcontroller.

Highpoint heeft die ook geloof ik... kosten 80~100 euro dacht ik...

Verder mooi dat het werkt!
Maar de BBWC (aka BBU) helpt alleen om de data in de cache van de controller zelf te beschermen als de stroom uitvalt, NIET van de schijven zelf. Dan zou je er een UPS bij moeten zetten.

En ik moet uiteraard melden dat het bij mij ook gewoon aanstaat, cache op de kaart en de schijven zelf. En nee, ik heb (nog?) geen BBU of UPS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Zelf ga ik me wel zo'n BBU halen denk ik, maar op de 3560 zit dan ook 1GB (uitbreidbaar tot 2GB) cache geheugen ipv 256, dus ik raak potentieel wat meer kwijt in zo'n geval.

Mooi dat het werkt in ieder geval, had het niet verwacht :) Wat voor schijven hang je er overigens aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit er ook nog over na te denken, maar momenteel is het geld weer even op (na de 3560 en 2 extra schijven). Als ik mazzel heb koop ik binnenkort ook een huis, dan wordt het iets langer uitgesteld :P

Ik heb er momenteel een aantal Samsung F2 1,5 TB schijven aan hangen en een paar Seagates (weet het type even niet meer, maar zijn 1,5 TB 7200 rpm).

Enne... de kabels, die jij toen nog voor me hebt opgemeten, zijn precies lang genoeg! Nog bedankt daarvoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
Ik ben ook blij dat het werkt. Ik heb er 7x een Samsung Ecogreen F2 1,5TB aan hangen. Dit wil ik in de toekomst nog uitbreiden dus vandaar dat ik een 3530 heb.

Mijn schijven hebben echter 32MB cache dus ik raak potentieel ook 256MB + (7x32=)224 kwijt. In principe zat ik te kijken naar een simpele Trust UPS 5060S. Dat geeft in ieder geval tijd de data weg te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tenzij je voeding eruit knalt. Die kans is niet groot, maar dat is het risico wat je overhoudt na een UPS. Tenzij je reduntant voedingen hebt natuurlijk.

• Peter 1981
Gisteren wilde mijn 6de schijf ineens niet meer opstarten. Toen gaf de controller aan dat de status van de Raid-array critical was en begon automatisch te rebuilden. Vanochtend was hij weer klaar en toen ik hem opnieuw opstarte deed alles het weer. Ik heb maar meteen de nieuwste firmware erop gezet en hoop dat het nu niet meer voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm... das wel een goeie trouwens... heb nog niet gekeken welke firmware er bij mij op staat. Zal ik morgenochtend maar even doen als hij (hopelijk) klaar is met het expanden van 3x 1,5 TB naar 4x 1,5 TB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
De problemen met het herkennen van de 6de schijf treden op indien een rerstart wordt gedaan. Indien ik de computer uitzet en vervolgens (handmatig) weer aanzet worden alle schijven goed herkend en start alles netjes op. Weet iemand hoe je dit probleem kan omzeilen (heb nog niet de staggered spin-up option geprobeerd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En als je hem aan een andere kabel hangt? Blijft hij dan wel stabiel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter 1981
Ik zal het zondag even proberen (moet morgen werken ;) ). Hoe gaat het trouwens met het testen van je RR3560 op de verschillende moederborden.

Ik krijg als het goed is begin volgende week een tweede videokaart en een ander moederbord zodat ik ook de kaart met Crossfire kan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het testen schiet nog niet op, hij is nu nog bezig de array uit te breiden. Hier doet hij significant langer over dan de Areca 1220 die ik in het verleden heb gehad, hij is nu gemiddeld anderhalve dag bezig om 1,5 TB bij te plaatsen in de RAID 5 array.
Mijn 790GX bord moet binnenkort naar RMA, daarna gaat hij de verkoop in. Dan moet de 770 mijn VMware bak in, en de 780 mijn fileserver in. Dat wordt waarschijnlijk een vakantie project, maar ik moet nog bespreken wanneer ik vakantie opneem :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
Anderhalve dag voor 1.5TB? Crap, ik ga mijn array binnenkort waarschijnlijk met 4TB uitbreiden...
Maar eerst ga ik waarschijnlijk 1 of 2 SSD's kopen om van te booten, aangezien mijn boot partitie nu nog op de 4 schijven staat die ik aan mijn RR3560 raid5 array wil toevoegen.

Ik gebruik overigens in beiden raid 5 arrays samsung F1 schijven. De array die aan de ICH9R hangt heb ik een aantal keer moeten rebuilden omdat telkens dezelfde schijf er uit knalde, dit hield op toen ik inderdaad de kabel van die schijf verving. Met F1's is het van cruciaal belang dat de verbindingen goed zitten.
De problemen met het herkennen van de 6de schijf treden op indien een rerstart wordt gedaan. Indien ik de computer uitzet en vervolgens (handmatig) weer aanzet worden alle schijven goed herkend en start alles netjes op. Weet iemand hoe je dit probleem kan omzeilen (heb nog niet de staggered spin-up option geprobeerd)?
Dat heb ik ook 1 keer meegemaakt met mijn RR3560 ja, dat was echter toen ik mijn computer binnen een korte tijd hopeloos vaak moest resetten. Ik zat met mijn overklok blijkbaar net op het randje van de FSB wall van mijn cpu, de ene keer starte hij probleemloos en was hij volledig stabiel, de andere keer gebeurde er niks als ik mijn computer aan zette. Dat heb ik gelukkig nu opelost :)

[ Voor 37% gewijzigd door Aapenootjes op 31-08-2009 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar ik durf nog niet te zeggen of het mogelijk langer duurt bij een grotere array of volle array, ik heb gemiddeld zo'n 1100 GB vrij bij het beginnen van de xpansion en rond de 100 als hij klaar is met uitbreiden. Tijdens de OCE begin ik hem nl. al te vullen met data van de volgende schijf die erbij gehangen wordt.

Ik heb er zelf trouwens 5 Samsung F2 schijven aan hangen, deze zitten nu in de array. Vanmiddag als ik thuis ben begin ik mijn Seagate schijven eraan te hangen.

edit: Even over het OCE gedeelte, hij hangt er nu mijn zesde schijf van 1,5 TB aan. Gisteravond rond 11 uur/half 12 aangezet, hij is nu bijna bij 40% :P Dus neem er ruim de tijd voor, ik moet er hierna nog 4 doen :(

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2009 21:44 ]

Pagina: 1