Toon posts:

Database Server voor MS SQL Server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Reden van aankoop:

Momenteel wordt een 64 bit Windows 2003 server gebruikt met volgende functionaliteiten:
  • SQL Server 2000 => wordt zwaar belast met 1 database waarin o.a. een tabel zit met meer dan 30 miljoen records.
  • Shared folders => waarin xml files worden gelezen en geschreven elke seconde
  • DHCP server => voor 200 PC's
Server details (gekocht in 2007):
  • Intel Xeon CPU 3,20GHz
  • 4 Gig DDR2 RAM
  • HP Smart Array P400
  • 8 x HP 10k disks 2,5" (juiste details heb ik niet) (Data schijf staat in RAID 5)
Het grote probleem is dat een van onze query's meer dan 500 ms nodig heeft om opzoekingen in de grote tabel te doen. Dit is echter veel te lang. De HD's waar de database file op staat worden momenteel constant 100% belast. Dus ik vermoed dat de HD's de bottleneck is.

Oplossingsvoorstel:

We willen een database server aankopen, die enkel en alleen voor database gebruikt zal worden. Alle overige functionaliteiten van bovenstaande opsomming zullen op de oude server blijven. Dus enkel de SQL Server zal verhuist worden.

Als eerste vereiste moet het een HP Server worden, omdat dit contractueel vastligt in ons bedrijf.
Als OS zal het Windows Server 2008 worden met SQL Server 2008.

Mijn vraag is op welke hardware onderdelen ik moet letten om een goede DB Server te verkrijgen.

Ik heb ergens gelezen dat SSD disks veel sneller zijn in troughput dan de 15k SAS disks.
Moet ik dan ook gaan zien dat mijn RAID controller niet de bottleneck wordt?
Hoeveel RAM geheugen en processors wordt hiervoor aangeraden?
Zijn er nog andere punten waar ik op moet letten?

Het budget ligt rond de 4000 Euro / excl. BTW

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01:23
Dit is geen BBG...

Verwijderd

je wilt dus op 1 bak:
SQL, Fileserver en DHCP draaien?

ik zou eerder kiezen voor een SAN connectie, en anders een RAID 6 met 15K SAS disken.

waarom raid 6: je wilt absoluut niet dat deze server crasht! dus meer pariteit

Neem verder een leuke G6 bak, met minimaal 4 cores en 16GB geheugen

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2009 09:36 ]

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Dus ik vermoed dat de HD's de bottleneck is.
Zou je dit niet eerst zeker willen weten? Ik zou eerst met PerfMon en het query executieplan de belasting analyseren. Daarnaast is veeeel geheugen ook een belangrijk item. Hoe meer de database in zijn geheugen kan houden hoe minder de schijven belast zullen worden.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:35:
je wilt dus op 1 bak:
SQL, Fileserver en DHCP draaien?
Neen, deze nieuwe bak gaat enkel SQL draaien.
Fileserver en DHCP blijven op de oude bak.

Ik ga eens kijken of ik perfmon kan draaien. Wat bedoel je met het query executieplan?

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Als je een 64bits versie van Windows pakt dan zou ik er ook 8 of 16GB geheugen instoppen, kost tegenwoordig bijna niets meer en is zeker voor een SQL server erg efficient.
Pagina: 1