Losse 'volume control unit'?

Pagina: 1
Acties:

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 13:32
Kort gezegd: bestaat er zoiets?

Even uitleggen :)
Ik gebruik een laptop als desktopcomputer. Nu ga ik die binnenkort vervangen voor een echte. Het 2.1 setje (Roth Audioblob2) dat ik gebruikte bij m'n laptop had de volumeknop op de subwoofer zitten. Nooit echt over nagedacht, ook geen probleem geweest, aangezien ik de volume knop van m'n laptop gebruikte. Nu gaat dat bij een nieuwe computer echter wel een probleem worden. Volume sturen vanuit Windows heb ik geen zin in, en telkens naar de subwoofer op de grond reiken al helemaal niet. Nu had ik het volgende bedacht. Ik ben niet echt thuis in de specialere audio-apparatuur, maar bestaat er niet een apparaatje wat in principe alleen maar een kastje met een volumeknop is? Dus met een line-in en vervolgens weer een jack voor naar de subwoofer (vanuit de subwoofer gaan de snoeren weer naar de boxen)?

Alvast bedankt! :)

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Het is wel mogelijk ik denk dat je dan moet kijken naar iets van een mengpaneel of iets dergelijks.

Anoniem: 260997

ik denk dat het zelf wel te maken is met een potmeter.

vraag me alleen niet hoe! :)

[ Voor 62% gewijzigd door Anoniem: 260997 op 20-08-2009 23:09 ]

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

wil je het niet digitaal door windows laten regelen of wat bedoel je met 'sturen vanuit windows' de meeste toetstenborden hebben namelijk gewoon een volume regeling met 2 knoppen. Dat werkt prima. Als je echter maximaal resultaat wilt halen moet je windows inderdaad geen demping laten toepassen. Vraag is of dat met je door jou genoemde speakerset ooit te horen zal zijn. Daarnaast zal een dergelijk kastje met een losse potmeter (mits zeer goed uitgevoerd) ook geen 100% resultaat geven.

Dus gewoon een tobo halen met volume control

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 20-08-2009 23:10 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

toetsenbord met volumeknop kopen ?

Iperf

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Ik heb zelf een soortgelijk ding gemaakt als deze; http://www.goldpt.com/sa1.html.
Waarschijnlijk is dit ook voor jou te duur.. maar wellicht zijn er andere goedkopere oplossingen.
Ik zag ook wel op ebay goedkope varianten, als je de zoekterm 'passive preamp' gebruikt, vind je bijvoorbeeld deze kit.

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Kun je de schakelaar uit de sub niet verwijderen en dmv wat handig knutselwerk in een aparte behuizing stoppen die je op de plaats zet waar het wel handig voor je is. Zal toch niet meer zijn dan een kwestie van wat bedrading verlengen?

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

• daan08

daan08

PEBKAC

Anoniem: 260997 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 23:08:
ik denk dat het zelf wel te maken is met een potmeter.

vraag me alleen niet hoe! :)
Afbeeldingslocatie: http://tangentsoft.net/audio/bitmaps/annotated-rk27.jpg

Gewoonweg ingang R/L solderen op de inputs en uitgang R/L op de 'wiper' aansluitingen. Wat onderdeeltjes toevoegen en klaar.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Ik vind het wel terecht dat Melkunie geen volumeregeling vanuit Windows wil doen. Dat kost je nogal wat bits en daarmee gaat dynamiek verloren.
Melkunie: Ga eens naar de lokale elektronicaboer, daar haal je al snel een redelijk mixertje uit, de Behringer Xenyx 502 ofzo. Kun je ook nog es gelijk andere dingen op je setje erbij mixen. En zet dan inderdaad de volumeregeling in Windows op max.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

BèR schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 23:13:
Ik vind het wel terecht dat Melkunie geen volumeregeling vanuit Windows wil doen. Dat kost je nogal wat bits en daarmee gaat dynamiek verloren.
Melkunie: Ga eens naar de lokale elektronicaboer, daar haal je al snel een redelijk mixertje uit, de Behringer Xenyx 502 ofzo. Kun je ook nog es gelijk andere dingen op je setje erbij mixen. En zet dan inderdaad de volumeregeling in Windows op max.
wat ik dus ook zeg. Heb je echter al even gekeken welke speakerset erachter zit ?

Doe dat geld voor die mixer gewoon bij een betere speakerset en koop een tobo met volume control > daar heb je meer aan :)

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-07 21:45
Ray schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 23:08:
wil je het niet digitaal door windows laten regelen of wat bedoel je met 'sturen vanuit windows' de meeste toetstenborden hebben namelijk gewoon een volume regeling met 2 knoppen. Dat werkt prima. Als je echter maximaal resultaat wilt halen moet je windows inderdaad geen demping laten toepassen. Vraag is of dat met je door jou genoemde speakerset ooit te horen zal zijn. Daarnaast zal een dergelijk kastje met een losse potmeter (mits zeer goed uitgevoerd) ook geen 100% resultaat geven.

Dus gewoon een tobo halen met volume control
Aangezien hij op zijn laptop ook al via windows dempte zal hij sowieso niet voor het allerbeste geluidskwaliteit gaan :). Een toetsenbord met volume knoppen halen is de goedkoopste en makkelijkste oplossing :).

• Tomino
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08:16
Toch juist niet op max zetten in Windows? Als je een goede geluidskaart hebt is het geen probleem, maar op windows max krijgen veel mensen toch JUIST ruis?

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 12:51

Korakal

Up up up!

http://www.griffintechnology.com/products/powermate

hele mooie volumeknop via USB :)
Daarmee stuur je je Windows volumeregeling aan, maar dat is toch niet zo erg?

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-07 21:45
Tomino schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 23:24:
[...]

Toch juist niet op max zetten in Windows? Als je een goede geluidskaart hebt is het geen probleem, maar op windows max krijgen veel mensen toch JUIST ruis?
Klopt, als ik mijn laptop aansluit op mijn versterker met windows volume max, is het wat minder zuiver dan rond de 80. Maar ik denk ook niet dat er echt een fatsoenlijke geluidskaart in mijn laptop zit :)

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Korakal schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 23:24:
http://www.griffintechnology.com/products/powermate

hele mooie volumeknop via USB :)
Daarmee stuur je je Windows volumeregeling aan, maar dat is toch niet zo erg?
dat is dus nou net wel erg.
Sowieso: waarom zou je dit digitaal doen als je het ook analoog buiten de pc kunt doen?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Boudewijn schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 23:32:
[...]

dat is dus nou net wel erg.
Sowieso: waarom zou je dit digitaal doen als je het ook analoog buiten de pc kunt doen?
makkelijker ? ik vind dat wel een geile knop eigenlijk

Iperf

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Dit vind ik nogal een onwijze tegenspraak. :)
Digitale volumeregeling is niet aanbevolen voor de kwaliteit maar een behringer mixer is geen punt?

Ik zou:
A. Geen onnodige software installeren (driver audio managers) of wat dan ook, zodat de klankkleur niet beinvloed word.
B. Een toetsenbod kopen als bijvoorbeeld een Logitech G15 met volume regeling.
Of als je echt alleen een knop wil, dit dingetje:
http://www.thomann.de/nl/tc_electronic_level_pilot.htm

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

fish schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 23:38:
[...]

makkelijker ? ik vind dat wel een geile knop eigenlijk
Prima, dan ga je er lekker 'geil op zijn'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
Zo, veel reacties, bedankt allemaal :)

Zelf iets gaan knutselen is eigenlijk niet echt een optie. Heb zoiets nog nooit gedaan en heb er totaal geen verstand van.

Voor de duidelijkheid, ik gebruikte tot nu altijd het volumewiel van de laptop, dus NIET de volume van Windows, en wil dat ook echt niet gaan doen.

Een compleet mixpaneel halen vind ik dan weer een beetje overdreven. Biedt wel veel extra functies natuurlijk, maar daar heb ik niets aan want de kans dat ik die ga gebruiken is 0,0.

Het dingetje waar bulldoze het over heeft lijkt wel op wat ik voor ogen heb. Maar dan met een enkele jack.
Maar zoiets is er dus niet echt? Stel dat ik een toetsenbord haal met volumeknoppen, bedienen die dan niet eigenlijk de windows-volumecontrole?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Melkunie schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:01:
Zo, veel reacties, bedankt allemaal :)

Zelf iets gaan knutselen is eigenlijk niet echt een optie. Heb zoiets nog nooit gedaan en heb er totaal geen verstand van.

Voor de duidelijkheid, ik gebruikte tot nu altijd het volumewiel van de laptop, dus NIET de volume van Windows, en wil dat ook echt niet gaan doen.

Een compleet mixpaneel halen vind ik dan weer een beetje overdreven. Biedt wel veel extra functies natuurlijk, maar daar heb ik niets aan want de kans dat ik die ga gebruiken is 0,0.

Het dingetje waar bulldoze het over heeft lijkt wel op wat ik voor ogen heb. Maar dan met een enkele jack.
Maar zoiets is er dus niet echt? Stel dat ik een toetsenbord haal met volumeknoppen, bedienen die dan niet eigenlijk de windows-volumecontrole?
tuurlijk, maar dit is de eerste keer dat je wiel zegt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Stuurt het volumewiel niet de mixer van windows aan?

Mijn volumeknopjes (thinkpad x301) sturen de mixer van mijn OS (Linux, maar had ook windows kunnen zijn) aan.

Dat van bulldoze is het hoofdonderdeel van zelf wat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:08

BCC

Melkunie schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:01:

Bediende het volume wiel van de laptop ook niet gewoon het volume van Windows? En wat is daar precies je probleem mee? Natuurlijk heb je wel wat kwaliteitsverlies, maar dat ga je op dat setje niet merken. Een mixer gaat niets voor je oplossen, want dan verleg je het probleem alleen maar naar de mixer.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:40
Ik weet dat me Cambrigde soundworks 1000 (4.1 setje) het heeft dmv +/- 1.5meter snoer naar pc volume knopt 1.5meter snoer naar sub (daar komen ook de sats op).
Nou heb ik nog zo'n setje liggen en die is ook te koop. Kan misschien later vandaag (mits interesse) ook wel een foto van maken.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
Is er iets mis met dat setje dan? Hoor er alleen maar goede reacties over, en is een van de beste pc-setjes die ik gehoord heb :P

Volumewiel stuurt niet Windows aan. Probleem dat ik daar mee zou hebben is dat het niet traploos gaat, en de kwaliteit is echt wel te horen op dit setje ;)

Dingetje van bulldoze ga ik ook echt niet zelf maken, maar meer ter indiciatie voor wat ik voor ogen had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Wat voor geluidskaart heb je?
Als je een goede geluidskaart en hoogwaardige input hebt vraag ik het me nog af hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 14:14

Twazerty

AVCHDCoder developer

Roth Audioblob2. Laat me niet lachen. Voor 100 a 200 euro ga je echt geen kwaliteit krijgen. Alleen mijn subwoofer kost al het dubbele (Custom). Als je kwaliteit wil koop je een echte receiver met echte speakers. Niet een setje wat voor €2,95 in de fabriek word gemaakt.

Je geluidskaart is sowieso geen topkwaliteit dus ik zie het probleem van digitaal volume regelen niet. De powermate zou ik zelf ook kopen. Erg cool ding. Nooit gekocht want ik regel mijn geluid via een receiver. Volgens mij gaat zelfs dat in de meeste gevallen digitaal ?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
Op het moment dus de vanuit de laptop. Wat precies weet ik niet, Realtek in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja, dan kun je beter ook maar een fatsoenlijke geluidskaart kopen.

Die roth dingen zien er ook niet overtuigend uit ja.
Twazerty schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:25:
Je geluidskaart is sowieso geen topkwaliteit dus ik zie het probleem van digitaal volume regelen niet. De powermate zou ik zelf ook kopen. Erg cool ding. Nooit gekocht want ik regel mijn geluid via een receiver. Volgens mij gaat zelfs dat in de meeste gevallen digitaal ?
In al mijn receivers (stereo dingen) gaat dat analoog met een pot.

[ Voor 64% gewijzigd door Boudewijn op 21-08-2009 00:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:40
Melkunie schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:11:
Is er iets mis met dat setje dan? Hoor er alleen maar goede reacties over, en is een van de beste pc-setjes die ik gehoord heb :P

Volumewiel stuurt niet Windows aan. Probleem dat ik daar mee zou hebben is dat het niet traploos gaat, en de kwaliteit is echt wel te horen op dit setje ;)

Dingetje van bulldoze ga ik ook echt niet zelf maken, maar meer ter indiciatie voor wat ik voor ogen had.
Weet niet of we over hetzelfde setje hebben maar zo zien ze er uit.
Afbeeldingslocatie: http://www.tigerdirect.com/images/SKUimages/medium/C440-1000W.jpg
Maar dan wel met 4 sats ipv 2 op de foto.

Er was helemaal niks mis met het setje alleen ben ik op een gegeven moment overstap op een losse versterker en toen is de hobby iets uit de hand gelopen :P

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 314841

Sm pro audio inano: volledig passieve volume control: dubbel jack in - dubbel jack/xlr out - stereo mini jack in/ stereo mini jack out

44euro: http://www.thomann.de/nl/sm_pro_audio_inano.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan08

daan08

PEBKAC

Anoniem: 314841 schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:25:
Sm pro audio inano: volledig passieve volume control: dubbel jack in - dubbel jack/xlr out - stereo mini jack in/ stereo mini jack out

44euro: http://www.thomann.de/nl/sm_pro_audio_inano.htm
Heb er hier een van op het werk. Na drie dagen was de knop doorgedraaid.. Maar in principe kan het wel als je een beetje voorzichtig ermee omgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Melkunie
Kheb een nieuw toetsenbord bestelt, had ik toch al nodig. Met volume control. Ik ga eerst maar eens aankijken hoe dat gaat, kom ik er later misschien nog op terug. Bedankt in ieder geval allemaal :)
Pagina: 1