Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zojuist mijn nieuwe speakers aangesloten op mn imac. maar er komt een ruisend en zoemend geluid uit mn speakers als ik geen muziek afspeel. het komt echt door de imac dat weer ik zeker. heb ook andere kabels geprobeert en zelfs een andere set speakers. heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?

of is een externe soundcard de enige oplossing?

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Kraakt het ook als je je geluid mute?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Hoe heb je de aarding geregeld?
Hoe is eea uberhaupt aangesloten?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja als ik het mute hoor je het juist omdat het helemaal stil is. als ik de gain op mn speakers vol open zet hoor je het onzetten erg. heb het nu expres erg laag staan, maar is niet helemaal de bedoeling. ik wil namelijk de volume regelen op mn imac.

ik heb een kabel met tulp Links Rechts naar Jack 3.5 naar imac.. dus elke speaker 1 (rca) tulp. en imac 1 3.5 jack. het zijn middel/ tot goede kabels.

aarde is niet geregeld. wat moet ik aarde en hoe??

verder ehb ik net ook goede dure kabels geprobeert. (cordial kabels)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2009 23:17 ]

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Goede en dure kabels zijn 2 verschillende zaken.

Tulp ? Is dat een signaal vorm?
Dus: Digitaal of analoog?

Aarden? je moet zowel je speakerset/versterker als je computer aarden?

Verwijderd

Topicstarter
tulp = type kabel.
signaal is denk ik analoog
en ja hoe aard ik mijn speakers (krk zijn actieve speakers)
en hoe aard ik mn imac?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoiLive
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-09 12:16
Een soort gelijk probleem heb / had ik hier ook. Ik had de storing opgenomen om te kijken hoeveel hertz het was en het kwam uit op 50. Een aarde probleem dus. Nu gaat dit misschien iets raar klinken, maar wat ik in eerste instantie had gedaan, wat voor veel minder ruis zorgde was:
De speakers en de iMac op verschillende stopcontacten zetten. Het was nogal raar dat dit werkte, aangezien allebei de contacten wel op dezelfde groep zaten. Ik zou zeggen probeer het eens.

Verder moet je natuurlijk proberen de boel goed te aarden. Die mogelijkheid heb ik hier helaas niet, dus ik heb gewoon een kabeltje naar de verwarming getrokken en weg was de ruis :) Niet het beste idee, maar wel de enige oplossing hier.

edit:
Ik maak uit je bericht op dat je geen geaarde stopcontacten hebt in de kamer waar je nu zit. Wat ik heb gedaan is een elektriciteit kabel getrokken vanaf de aarde van mijn stekkerdoos (die twee uitstekende puntjes) naar de verwarming (waar die vast zit aan de muur, zodat het zeker weten geleid, anders zit er verf in de weg).

[ Voor 19% gewijzigd door CoiLive op 21-08-2009 11:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Ik neem aan dat je ook met verlengkabeltjes/-stukjes werkt voor je tulp kabels? Je speakers staan uit elkaar neem ik aan? Want 1 kabel jack-2x tulp kan dan natuurlijk niet. Plugjes en verlengstukjes zijn natuurlijk verlies van kwaliteit.

Aan je iMac en KRK's zitten gewoon geaarde stekkers. Zo'n ronde met 2 polen, maar ook een ander metalen elementje. Als je stopcontacten geaard zijn moet het goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 23:34:
tulp = type kabel.
signaal is denk ik analoog
en ja hoe aard ik mijn speakers (krk zijn actieve speakers)
en hoe aard ik mn imac?
Nee.

Tulp is type connector. En over die connector kunnen zowel analoge als digitael signalen worden verstuurd (en beide zijn niet exotisch ;) ). De set mogelijke oorzaken van brom is een anders als je analoge aansluitingen gebruikt.

Speakers aarden? Een geaard stopcontact voor je verstekrer (die mogelijk in de speakers zit...), en idem voor je iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je een beetje bekend bent met KRK weet je dat deze gewoon ruisen.Het licht niet aan je iMac,KRK is een goed merk,maar onder de monitors is het wel maar een "budget monitor"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

is de ruis hetzelfde als de speakers niet zijn aangesloten op de computer?

De tweeters van mijn KRK's ruisen ook een beetje als ik het volume(op de speakers) op 0db zet. Je kan best het volume van de speakers zelf zo zetten dat wanneer de output van je Imac bijna maximaal is, het geluid nog net niet te luid uit de speakers komt. Hoe hoger je het volume van de KRK's zet, hoe hoger de interne ruis wordt.

De kabels die je gebruikt zijn unbalanced, dus deze kunnen ook voor interferentie zorgen (zeker als ze lang zijn). Je kan de krk's ook met balanced kabels aansluiten (xlr of trs).

Verder kan het natuurlijk ook aan je geluidskaart van de mac liggen. Probeer eens een cd speler aan te sluiten ofzo en kijk of je hetzelfde resultaat bekomt. Als het aan de mac ligt kan je een externe geluidskaart overwegen (wat ik sowieso zou doen want die interne geluidskaarten zijn nooit veel soeps). Een apogee one bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enzo Dizono
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-05-2022
Hmmm, ik heb ook een stereo aangesloten op mijn imac. 3,5mm jack in de apple --> 2x tulp in de versterker en daar 2 knappe boxjes aan. Nergens last van!

Het enige probleem dat ik ken is dat de boxen een beetje kunnen brommen als je de versterker aan laat maar de imac uit zet.

Ik zou het even testen door ipv je imac een willekeurige mp3 speler op je set up aan te sluiten en op je imac een koptelefoon aan te sluiten. Dan zou je moeten kunnen uitvinden waar je probleem vandaan komt.

www.jessekraal.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het ligt gewoon aan de KRK's en je interlinks zullen ms ook niet zo geweldig zijn....je gaat dan ook van minijack naar XLR waarschijnlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:19:
Als je een beetje bekend bent met KRK weet je dat deze gewoon ruisen.Het licht niet aan je iMac,KRK is een goed merk,maar onder de monitors is het wel maar een "budget monitor"
Dat is echt je reinste onzin, KRKs horen niet te ruisen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:38:
[...]

Dat is echt je reinste onzin, KRKs horen niet te ruisen.
Ja dan is het maar onzin,KRK's ruisen gewoon....nogmaals het zijn budget monitors tenzij je de exposé bezit.Ik heb ook KRK's staan op mijn testlab....en dat is helemaal ruisvrij....tot er een KRK binnenkwam,en je moet mij niet geloven....maar als je een beetje googeld.....

http://www.homerecording.be/forum/t3330.htm

http://www.homerecording.be/forum/t13394.htm

http://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=104725

Mah bon...als jij denkt dat je een ruisloze monitor heb voor 600 € bonne chance.

Als je het echt wil verhelpen denk ik toch dat je de KRK gaat moeten opendraaien.Het zijn prachtige monitors en je hoort de ruis enkel als je geen muziek speelt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-09 11:34
pssst.. Speakers achter een beetje versterker ruisen altijd, dat betekend dat er een aardig vermogen opstaat ;) daarom word het ook minder als je ze zachter zet

Anyhow dit heb ik ook wel is meegemaakt met mijn laptop en een big ass versterker. Lag idd aan de aarding. 2 verschillende stopcontacten gebruiken en je hebt er geen last meer van. Vaak werkt de trafo van apparaat 1 een beetje tegen op apparaat 2 waardoor je de gekste geluiden kunt horen (bij een computer is dat vaak de harde schijf ofzo).

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Nee dan heb je gewoon een slecht netfilter in je pc.

Vermogen @ versterker zegt weinig over de kwaliteit van je output.

(ja een 2000W RMS autoversterker zal meer ruisen dan een goede 100W eindversterker ja...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ja awel...
de krk's hebben een behoorlijke eindtrap en dat vermogen staat aan en de speaker zit erop....dusja ruis....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gitarist
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Gitarist

Jan

Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 17:19:
KRK's ruisen?

Ik werk zelf met twee VXT6, maar ervaar dit absoluut niet! Ook in diverse studio's waar ik ze heb gehoord kwam ik dat niet tegen...

Wellicht dat de goedkopere modellen meer ruis hebben.. maar dat zal bij meer merken wel zo zijn (bij budget modellen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Verwijderd schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 10:40:
ja awel...
de krk's hebben een behoorlijke eindtrap en dat vermogen staat aan en de speaker zit erop....dusja ruis....
Waarom zou veel vermogen veel ruis betekenen?

Echt een lekker loze claim van je ... onderbouw dat nou aub eens.

Een slecht ingangs-signaal heel sterk versterker zal idd veel meer ruis tot gevolg hebben, maar dan zou ik het eerder in de kwaliteit van je (pre-)amp zoeken.

[ Voor 18% gewijzigd door Boudewijn op 24-08-2009 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reb87
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Dit ligt nogal aan de luidskaart lijkt mij. Mijn broer heeft al een aantal jaren de KRK RP6's. Deze hadden idd ruis als je ze op de onboard geluidskaart aansluit. Toen hij er een Apogee duet tussen zette was de ruis al sneeuw voor de zon verdwenen. Ikzelf merk het verschil in ruis ook heeeel erg op mijn Mac.

Onboard = veel ruis!
M-Audio fast-track = minder ruis
Digidesign Mbox = amper/geen ruis
Line6 Toneport = minder ruis

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 14:46:
[...]

Waarom zou veel vermogen veel ruis betekenen?

Echt een lekker loze claim van je ... onderbouw dat nou aub eens.

Een slecht ingangs-signaal heel sterk versterker zal idd veel meer ruis tot gevolg hebben, maar dan zou ik het eerder in de kwaliteit van je (pre-)amp zoeken.
Van mini Jack naar XLR...dan is de kans op ruis al reëel.En idd het is een preAmp probleem...maar de ruis hoor je juist bij de krk's omdat daar net meer vermogen opzit dan een standaard pc-luidsprekersetje.Dat bedoelde ik dus.IK heb 1 iMac aangesloten op een bose companion 5 en een ander staat op een marantz versterker met b&w 685 speakers en geen van beide ruist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

nWn

In Geocentric Orbit

Ik heb niet alle antwoorden gelezen, maar ik gebruik hier 2 KRK RP5's in combinatie met een M-Audio Audiophile 2496 geluidskaart en dubbel geïsoleerde kabels (tulp). Als ik de KRK's vol open draai, ruisen ze inderdaad. Dus waarschijnlijk horen ze dat ook te doen.

Aan de andere kant heb je wel kneiterhard geluid als je ze volledig open zet. Ik zet ze altijd op de laagste stand, en dan nog zet ik het volume op 1/4 in Songbird over het algemeen. Alleen als ik film ga kijken, gaan ze harder.

En KRK's zijn inderdaad budgetmonitors met een ingebouwde preamp, dus verwacht geen wonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weswyp
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 21:05
Een simpel antwoord: Sluit geen studio monitors rechtstreeks in een standaard onboard geluidskaart. Net alsof je je dure velgen/banden onder een fiat panda zet. Bij monitors hoort nu eenmaal een degelijk geluidskaart.

Nu het kan ook zijn dat het merendeel van de ruis een brom is en dat dit komt van je stroomnet of kabels die op/onder je bureau liggen wat signalen opvangen.
Test simpelweg de monitors bij iemand anders en kijk eens wat ze daar doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb ook een 24" Imac, en een setje KRK RP6'jes.

Het beste wat je kan doen is een kleine externe USB geluidskaart kopen, en daar je krk's op aansluiten.

Ik denk namelijk ook dat je tulp kabels in je krk's heb zitten, beter kun je dit met rca(tulp)->Jack doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand ervaring met de Apogee Duet en Krk Monitoren?

Ik wil namelijk m'n Krk rp6 monitoren op m'n Apogee Duet aansluiten.

Welke in/uit-gangen moet ik gebruiken en wat voor type kabels?

Ik heb al xlr kabels omdat ik ze op ,me djm 800 had aangesloten, maar die vlieger gaat niet op voor de verbinding tussen deze interface en monitoren

Alvast bedankt!

Groeten Rob,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 oktober 2009 @ 22:24:
Heeft iemand ervaring met de Apogee Duet en Krk Monitoren?

Ik wil namelijk m'n Krk rp6 monitoren op m'n Apogee Duet aansluiten.

Welke in/uit-gangen moet ik gebruiken en wat voor type kabels?

Ik heb al xlr kabels omdat ik ze op ,me djm 800 had aangesloten, maar die vlieger gaat niet op voor de verbinding tussen deze interface en monitoren

Alvast bedankt!

Groeten Rob,
TRS -> XLR balanced kabels zodat je geen last krijgt van interferentie

edit: de duet heeft unbalanced outputs zie ik net, dus kan je ook best unbalanced kabels gebruiken, TS of RCA dus...

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 14-10-2009 12:05 ]

Pagina: 1