[CSS/XHTML] Hoe tabel centreren en hoogte 100% stretchen?

Pagina: 1
Acties:

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:38
Ik ben nu bezig met het maken van een website. Ik gebruik tot nu toe geen divs, omdat ik dat omslachtig vind en IE en FF de pagina dan verschillend renderen. Sowieso gaat m'n lay-out naar de knoppen zodra ik de padding in de divs aanpas. Daarom gebruik ik een tabel als container met cellen als divs :P

Ik wil dat een tabel de bovenkant en onderkant van de browser raakt, dmv een soort height=100%, wat niet meer gaat sinds HTML 4.01. De opmaak het liefst in valid CSS uiteraard en de tabel in valid XHTML, zowel in IE en FF hetzelfde gerenderd. Daarnaast moet de tabel gecentreerd worden. Op dit moment is dat het enige wat lukt en dan wel alleen in FF d.m.v. CSS margin-left:auto;margin-right:auto

De tabel wordt op dit moment in FF en IE verticaal niet gestretched en raakt de boven- en onderkant van de browser niet. In IE is de tabel niet eens gecentreerd.

Mijn CSS
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
body {
margin=0px; 
padding=0px; 
background-color:rgb(255,255,255);
}

a.header {
letter-spacing:-1px; 
font-size:40px; 
font-family:georgia; 
text-decoration:none; 
color:rgb(0,0,0)
}

a.link {
margin-left:7px; 
font-size:15px; 
font-family:arial; 
text-decoration:none; 
color:rgb(0,0,255)
}

table.container {
background-color:rgb(255,255,255); 
text-align:left; 
margin-left:auto; 
margin-right:auto
}

td.leftcolumn {
width:160px
}

td.rightcolumn {
width:800px
}

td.content {
padding-top:20px
}

Mijn XHTML
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<title>Testing</title>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" />
<meta http-equiv="content-language" content="en" />
<link rel="stylesheet" type="text/css" href="css.css" />
<link rel="icon" type="image/x-icon" href="favicon.ico" />
</head>
<body>
<table class="container">
<tr>
    <td class="leftcolumn"></td>
    <td class="rightcolumn">
        <a class="header" href="index.html">Testing</a><br />
        <a class="link" href="cpu.html">CPU</a>
        <a class="link" href="gpu.html">GPU</a>
        <a class="link" href="chipsets.html">Chipsets</a>
        <a class="link" href="motherboards.html">Motherboards</a>
        <a class="link" href="storage.html">Storage</a>
        <a class="link" href="displays.html">Displays</a>
    </td>
</tr>
<tr>
    <td>Sidebar</td>
    <td class="content">
<p>Testing</p>
<p>Testing</p>
    </td>
</tr>
<tr>
    <td></td>
    <td><a class="link" href="contact.html">Contact</a></td>
</tr>
</table>
</body>
</html>

Ik had het daarnet in orde wat betreft het raken van de tabel aan de bovenkant van het browserscherm, maar omdat ik nogal onhandig werk met wordpad, ben ik die code kwijtgeraakt ;(

Ik heb gezocht op het internet, maar ben de link vergeten waar dat te vinden was. Wie kan me een beetje op weg helpen?

Verwijderd

en de tabel in valid XHTML
Hier houd ik op met lezen. Miep niet over standaarden als je de specificaties niet begrijpend leest.
Tables should not be used purely as a means to layout document content as this may present problems when rendering to non-visual media. Additionally, when used with graphics, these tables may force users to scroll horizontally to view a table designed on a system with a larger display. To minimize these problems, authors should use style sheets to control layout rather than tables.

• Joep
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 22:39:
[...]

Hier houd ik op met lezen. Miep niet over standaarden als je de specificaties niet begrijpend leest.

[...]
Dat weet ik, maar tables renderen hetzelfde in beide browsers en mijn site is bedoeld voor mensen met een minimale horizontale resolutie van 1024 pixels. Die <10% die nog 800x600 gebruikt behoren niet tot de doelgroep van de site.

Ik heb het geprobeerd met divs en float/clear:both, maar dat was een ontzettend gepiel, terwijl FF en IE het beiden verschillend renderden. Tuurlijk zou ik het graag semantisch ontwerpen, maar het is zo'n gehack/gepiel in CSS dat ik gisteren 12 uur bezig was om het te regelen en het schoot gewoon niet op.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Joep Stoffels schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 22:46:
Die <10% die nog 800x600 gebruikt behoren niet tot de doelgroep van de site.
Waarom zou je een doelgroep (kunnen) selecteren op basis van door hun gebruikte resolutie? :) Afgezien daarvan: 800*600 ondersteunen als resolutie, zie ik niet echt zitten. Ik bouw ook op minimale breedte 1024px, gewoon omdat het meerendeel die breedte zeker te weten ondersteund.

• Joep
GJtje schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 22:48:
[...]
Waarom zou je een doelgroep (kunnen) selecteren op basis van door hun gebruikte resolutie? :) Afgezien daarvan: 800*600 ondersteunen als resolutie, zie ik niet echt zitten. Ik bouw ook op minimale breedte 1024px, gewoon omdat het meerendeel die breedte zeker te weten ondersteund.
Ik ga er vanuit dat de doelgroep van mijn site lijkt op die van T.net, dus mensen met een interesse in software/hardware/IT. Die doelgroep heeft gewoon betere hardware en dus ook grotere monitoren.

Edit: Anyways, het is makkelijker één tabel te centeren inclusief padding/margin/etc dan een stuk of 5 divs. Of is dit je reinste onzin?

[ Voor 10% gewijzigd door Joep op 20-08-2009 22:56 ]

Verwijderd

Sorry maar ik ga dat nog steeds niet lezen. Wat je roept is voor het grootste deel onzin. De rest komt neer op "ik kan er eigenlijk geen reet van". Tijdverspilling.

• Joep
Klopt, ik wil wel graag semantisch designen met divs, zoals het hoort, maar w3schools is wat dat betreft onduidelijk.

Edit: Ik ga nu minimalistisch beginnen met een nieuw css- en xhtml-bestand.

Edit 2:

Ik heb nu het volgende:
HTML
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">
<html xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<head>
<title>Testing</title>
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=utf-8" />
<style type="text/css">
body {
margin:0px; 
padding:0px}

div.container {
margin:0px; 
padding:0px; 
width:auto; 
margin-left:auto; 
margin-right:auto}

div.header {
padding:2px}

div.sidebar {
width:160px; 
padding:2px; 
float:left}

div.content {
width:800px; 
float:left}

div.footer {
clear:both}

div {
border:1px solid rgb(0,0,0)}
</style>
</head>
<body>
<div class="container">
    <div class="header">Testing</div>
    <div class="sidebar">Testing</div>
    <div class="content">Testing</div>
    <div class="footer">Testing</div>
</div>
</body>
</html>

Waarom wil die container er niet omheen "wrappen"? Width staat op auto en margin-left/right ook.

Edit 3: De container wil er niet omheen wrappen zolang de width op auto staat. Ik wil echter liever geen breedte toekennen aan de container, maar wel aan de divs sidebar en content. Moet dit toch?

[ Voor 104% gewijzigd door Joep op 20-08-2009 23:50 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Joep Stoffels schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 22:59:
Klopt, ik wil wel graag semantisch designen met divs, zoals het hoort, maar w3schools is wat dat betreft onduidelijk.

Edit: Ik ga nu minimalistisch beginnen met een nieuw css- en xhtml-bestand.
De wereld van 'hoe maak ik websites' is groter dan W3Schools hoor. :)

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:46

TeeDee

CQB 241

Joep Stoffels schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 22:59:
'Semantisch designen' doe je niet met divs maar dat is een andere discussie.
Waarom wil die container er niet omheen "wrappen"? Width staat op auto en margin-left/right ook.
Hoe, wat, waar, en waarom. Waar moet 'ie omheen wrappen, in welke browser. (Definieer 'wrappen' eens!) Wat werkt er niet en wat wil je bereiken. Heb even jouw code in een .html geplaatst en 'het wrapt'. Maak anders eens screenshots of plaats een testcase online zodat het voor een ieder in /13 makkelijker is.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Joep
Is misschien wel zo handig inderdaad. http://www.binocle.webs.com

Ik ben een beetje in de war (laatste drie dagen >10 uur per dag lopen kloten met css). Ik bedoelde dit te zeggen:

De container wil niet centreren zolang de width op auto staat. Ik wil echter liever geen breedte toekennen aan de container, maar wel aan de divs sidebar en content. Moet dit toch?

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Joep Stoffels schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 23:54:
Is misschien wel zo handig inderdaad. http://www.binocle.webs.com

Ik ben een beetje in de war (laatste drie dagen >10 uur per dag lopen kloten met css). Ik bedoelde dit te zeggen:

De container wil niet centreren zolang de width op auto staat. Ik wil echter liever geen breedte toekennen aan de container, maar wel aan de divs sidebar en content. Moet dit toch?
Waarom zou je iets willen centreren als het toch al een schermvullend iets is? Misschien dat je eens moet zoeken naar de 'Holy Grails'. (en ja, dat zijn google keywords)

• Joep
TeeDee schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 23:57:
[...]

Waarom zou je iets willen centreren als het toch al een schermvullend iets is? Misschien dat je eens moet zoeken naar de 'Holy Grails'. (en ja, dat zijn google keywords)
Nee, ik wil de container verticaal beeldvullend, niet horizontaal. Daarom wil ik de container centreren en de divs sidebar en content een breedte geven.

Edit: Het is nu inderdaad horizontaal beeldvullend, dat is niet de bedoeling ;) Dat komt omdat ik de breedte van de div container op auto heb gezet. Zodra ik er een waarde aan geef, centreert de boel en krijgt het de aangegeven breedte. Ik wil echter de container geen breedte geven, maar alleen de divs sidebar en content. Is dit mogelijk of moet ik de container toch een breedte geven om de boel gecentreerd te krijgen?

[ Voor 32% gewijzigd door Joep op 21-08-2009 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TeeDee

TeeDee

CQB 241

Grappig, jouw probleem is het makkelijkst op te lossen door \[Disc.] Tabellen vs. semantisch design (anno 2009)*, [HTML] Discussie <div> .vs. <table> en drm's tweakblog: De eeuwige discussie eens door te nemen. Ik zou zeggen: trek je eigen conclusies :D
Joep Stoffels schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 23:59:
[...]
Edit: Het is nu inderdaad horizontaal beeldvullend, dat is niet de bedoeling ;) Dat komt omdat ik de breedte van de div container op auto heb gezet. Zodra ik er een waarde aan geef, centreert de boel en krijgt het de aangegeven breedte. Ik wil echter de container geen breedte geven, maar alleen de divs sidebar en content. Is dit mogelijk of moet ik de container toch een breedte geven om de boel gecentreerd te krijgen?
Ja, zoeken op de 'Holy Grail CSS' of iets dergelijks.

[ Voor 44% gewijzigd door TeeDee op 21-08-2009 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Heb de blogpost doorgenomen en ook gezocht naar "holy grail css". Ik ben in principe een purist, maar heb snel opgegeven om dmv css de site vorm te geven, simpelweg omdat het teveel tijd kostte en mijn css-skills gebrekkig zijn. Dan maar de praktische aanpak dacht ik, totdat ik dus op problemen stuitte en hier moest posten. Dankzij "holy grail css" ben ik goed geholpen. Heb twee links die ik morgen even ga doornemen. Heel erg bedankt voor die google keywords, want daar was ik zelf echt niet op gekomen _/-\o_ Morgen meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Joep Stoffels schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:16:
Heb de blogpost doorgenomen en ook gezocht naar "holy grail css". Ik ben in principe een purist, maar heb snel opgegeven om dmv css de site vorm te geven, simpelweg omdat het teveel tijd kostte en mijn css-skills gebrekkig zijn. Dan maar de praktische aanpak dacht ik, totdat ik dus op problemen stuitte en hier moest posten. Dankzij "holy grail css" ben ik goed geholpen. Heb twee links die ik morgen even ga doornemen. Heel erg bedankt voor die google keywords, want daar was ik zelf echt niet op gekomen _/-\o_ Morgen meer
Om je werkelijke probleem dus op te lossen, zou je je dus wat meer moeten verdiepen in CSS in plaats van hoe je het nu aan wil pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
GJtje schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:20:
[...]
Om je werkelijke probleem dus op te lossen, zou je je dus wat meer moeten verdiepen in CSS in plaats van hoe je het nu aan wil pakken.
Da's idd de conclusie die ik getrokken heb. CSS is jammergenoeg niet zo straight-forward als HTML.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 22:54:
[...]

Sorry maar ik ga dat nog steeds niet lezen. Wat je roept is voor het grootste deel onzin. De rest komt neer op "ik kan er eigenlijk geen reet van". Tijdverspilling.
Dit kan je ook iets aardiger neer zetten.....

@TS: Koop gewoon eens een boek over css. Ik kan pas na 2 jaar (en nee ik steek er niet heel veel tijd in) enigzins met css overweg na een boek gelezen te hebben.

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

knip Waar het op neer komt is dat je gewoon te weinig kennis bezit. Je zult je dus gewoon moeten verdiepen in CSS net zoals iedereen.

[ Voor 23% gewijzigd door André op 21-08-2009 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Nu wat? Moet ik me soms schamen omdat men op T.net nu weet dat ik een leek ben op het gebied van CSS of dat ik in het opzicht van sommigen te vroeg om hulp vroeg? :P Misschien wel als ik een ICT-opleiding deed of een baan had in de ICT, maar dit is puur voor de hobby. Je kunt niet overal bedreven in zijn.

Hoe dan ook, morgen neem ik de tips ter harte en probeer ik het weer.

Edit:
Catz schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:28:
@TS: Koop gewoon eens een boek over css. Ik kan pas na 2 jaar (en nee ik steek er niet heel veel tijd in) enigzins met css overweg na een boek gelezen te hebben.
Tsja, een boek kopen is misschien iets teveel van het goede als het uiteindelijk maar om hooguit 2KB aan CSS gaat die na voltooing slechts zelden ge-update hoeft te worden. Thx anyway ;)

[ Voor 38% gewijzigd door Joep op 21-08-2009 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:28:
Waar het op neer komt is dat je gewoon te weinig kennis bezit. Je zult je dus gewoon moeten verdiepen in CSS net zoals iedereen.
Gasten doe even normaal tegen deze jongen.

Hij dacht dat hij begreep hoe het werkt. Zoals hij nu zelf in ziet blijkt dit niet het geval te zijn en hij zal morgen aan de gang gaan met de tips.
Tsja, een boek kopen is misschien iets teveel van het goede als het uiteindelijk maar om hooguit 2KB aan CSS gaat die na voltooing slechts zelden ge-update hoeft te worden. Thx anyway ;)
Begrijpelijk maar css is redelijk verslavend dus misschien een leuk idee om dit als kerstkado te vragen ;) :9

[ Voor 29% gewijzigd door André op 21-08-2009 23:41 . Reden: Laat ik zelf ook maar correct blijven.... ]

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
TeeDee schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 00:03:
Grappig, jouw probleem is het makkelijkst op te lossen door \[Disc.] Tabellen vs. semantisch design (anno 2009)*, [HTML] Discussie <div> .vs. <table> en [URL="http://drm.tweakblogs.net/blog/2562/de-eeuwige-discussie.html"]drm's tweakblog:
Even bookmarken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Ik heb de heilige graal doorgenomen. Ik heb er bij nader inzien weinig aan (of snap er geen drol van :P ), omdat ik het volgende wil:

Afbeeldingslocatie: http://binocle.webs.com/layout.png

Deze tabel (of verzameling divs) wil ik centreren. De eerste en laatste rij moeten een vaste hoogte hebben. Beide kolommen moeten een vaste breedte krijgen. De tweede rij moet het beeld verticaal opvullen, zodat de tabel de onder- en bovenkant van het browserscherm raakt.

Als ik nu puur even het volgende doel neem: Ik wil een verzameling divs die lijkt op de tabel op de afbeelding hierboven. Niks stretchen/centreren. Gewoon een tabel met twee kolommen en drie rijen.

Als ik dit met divs wil doen, ziet dat er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
<div class="container">
    <div class="subcontainer1">
        <div class="sidetop"></div>
        <div class="sidebar"></div>
        <div class="sidebottom"></div>
    </div>
    <div class="subcontainer2">
        <div class="header"></div>
        <div class="content"></div>
        <div class="footer"></div>
    </div>
</div>

Ik heb liever 1 container en niet nog eens twee subcontainers (geneste divs), dus doe ik het zo (ff heel simpel):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
<style type="text/css">
.sidetop {float:left}
.header {float:left}
.sidebar {float:left}
.content {float:left}
.sidebottom {float:left}
.footer {float:left}
.clear {clear:both}
</style>

<div class="container">
        <div class="sidetop"></div>
        <div class="sidebar"></div>
<p class="clear"></p>
        <div class="sidebottom"></div>
        <div class="header"></div>
<p class="clear"></p>
        <div class="content"></div>
        <div class="footer"></div>
</div>

Nu staat dus wel <p></p> in m'n html en dat wil |:( ik niet, want ik ben puristisch bezig.

Ik heb geen zin in geneste divs zoals in voorbeeld 1 en ik heb geen zin in onnodige code tussen m'n html zoals in voorbeeld 2. Hoe krijg ik dan anders een tabel met 2 kolommen en 3 rijen m.b.v. alleen maar CSS en divs?

Ik weet het niet en denk dus, waarom moeilijk doen als het met een simpele tabel makkelijker gaat?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
<table>
<tr>
    <td>sidetop</td>
    <td>header</td>
</tr>
<tr>
    <td>sidebar</td>
    <td>content</td>
</tr>
<tr>
    <td>sidebottom</td>
    <td>footer</td>
</tr>
</table>

Edit: Ik merk nu wel dat de CSS tutorial van w3schools wel erg onder de maat is. Er ontbreekt ontzettend veel.

[ Voor 2% gewijzigd door Joep op 21-08-2009 11:19 . Reden: Voorbeeld 2 aangepast en toevoegingen/typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Voor die "discussie" is een heel topic:

\[Disc.] Tabellen vs. semantisch design (anno 2009)*

Misschien eerst dat eens doorbladeren voordat dezelfde discussie hier nog eens gevoerd gaat worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emphyrio
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 15:31
Hier nog wat links voor je van sites die ik erg handig vond. Misschien heb je er wat aan voor het betere jatwerk:

CSS Layout Generator
Linkverzameling met tutorials en tips
Handige basis layouts in CSS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Bosmonster schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:19:
Voor die "discussie" is een heel topic:

\[Disc.] Tabellen vs. semantisch design (anno 2009)*

Misschien eerst dat eens doorbladeren voordat dezelfde discussie hier nog eens gevoerd gaat worden.
Misschien wel ja. Maak me maar wakker over een uur of 8, als ik het hele topic heb doorgelezen ;)
Emphyrio schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:20:
Hier nog wat links voor je van sites die ik erg handig vond. Misschien heb je er wat aan voor het betere jatwerk:

CSS Layout Generator
Linkverzameling met tutorials en tips
Handige basis layouts in CSS
Eens zien ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zo wat zijn sommige tweakers toch behulpzaam zeg. |:(

CSS is the way to go. Ook al vindt je het nu omslachtig, als je eraan gewent bent wil je niets anders meer.
Dit is ook mijn ervaring. Lundy.com heeft hier ook erg fijne video lesmateriaal, deze hebben mij ook goed op weg geholpen.

Sommige dingen zijn en blijven lastig met verschillende browser en zal je er mee moeten spelen om het te krijgen zoals je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
Bedankt voor de reactie, kan ik weer kicken ;) Lundy.com doet het niet meer ofzo.

Heb de hele discussie globaal doorgenomen. Ik kan me identificeren met de volgende quote:
ValHallASW schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 00:02:
Verder even een punt uit mijn ervaring: CSS is gewoon verdomd moeilijk om goed onder de knie te krijgen. De basis is simpel, maar helaas is dat ook waar de gemiddelde CSS-tutorial ophoudt. En dan? Proberen is in het algemeen vruchteloos, want je moet, zoals uit de post van R4gnax duidelijk blijkt, precies de goede code weten. Feest.

Wat dat betreft doet het een beetje aan LaTeX denken: de basis is helemaal niet moeilijk maar zogauw je iets wilt dat niet basaal is dan heb je opeens een enorm stijle leercurve.
Wat ik o.a. concludeer is:
Tables voor lay-out is not done
Transitional doctype is not done

Ik wil graag CSS fatsoenlijk leren toepassen, maar denk op dit moment in tables en CSS puur voor styling en niet lay-out. Ik ga nu de links uit dat topic doornemen en de andere links uit dit topic.

* Joep :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bosmonster
  • Laatst online: 18-09 16:28

Bosmonster

*zucht*

Zoals met zoveel dingen, leer je frontend development maar op 1 manier en dat is het gewoon veel doen. Bij iedere site kom je weer nieuwe problemen tegen die je op gaat lossen, tot je op een gegeven moment een ruim vocabulaire aan oplossingen en alle gekke quirks van verschillende browsers onder de knie hebt.

Tutorials zijn maar een begin, doen is het vervolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-09 12:13

TXC

Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:58:
zo wat zijn sommige tweakers toch behulpzaam zeg. |:(
Als TS in de openingspost aankomt met:
Ik gebruik tot nu toe geen divs, omdat ik dat omslachtig vind en IE en FF de pagina dan verschillend renderen. Sowieso gaat m'n lay-out naar de knoppen zodra ik de padding in de divs aanpas. Daarom gebruik ik een tabel als container met cellen als divs
Dan gaan bij mij, en blijkbaar bij anderen ook, de nekharen overeind staan. Dit statement komt over alsof je op basis van onderzoek en kennis hebt besloten tables te gebruiken voor layout. Maar daarna blijkt dat je je helemaal niet goed hebt verdiept in de materie, gezien je opmerking dat 'de lay-out naar de knoppen gaat' als 'ik de padding in de de divs aanpas'. Geef dan meteen toe dat je er weinig vanaf weet en ook de moeite nog niet hebt genomen je erin te verdiepen. Goed tot zover dat verhaal.

Als ik je goed begrijp ligt je probleem er vooral in dat je de drie verticale lagen niet goed gepositioneerd kijgt en de hoogteverdeling niet. De header is makkelijk, maar de footer wil je ook op de onderkant van de pagina krijgen. Een manier die hiervoor veel wordt gebruikt kun je hier en hier lezen.

Voor de overige blokken in je layout, een container div horizontaal centreren kun je doen door de div margin-left en margin-right op auto te zetten en dan de div een width mee te geven. Dit soort dingen kun je op google vinden met bijvoorbeeld "css centered container div".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinal
  • Laatst online: 19-09 13:37
http://www.bosmonster.nl/html/centered_with_footer.html :)
Zou niet al te moeilijk moeten zijn om hier extra "cellen" in de header/footer te zetten.

Full-stack webdeveloper in Groningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loadichus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-06-2021
Joep Stoffels schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 22:36:
Ik wil dat een tabel de bovenkant en onderkant van de browser raakt, dmv een soort height=100%, wat niet meer gaat sinds HTML 4.01. De opmaak het liefst in valid CSS uiteraard en de tabel in valid XHTML, zowel in IE en FF hetzelfde gerenderd. Daarnaast moet de tabel gecentreerd worden. Op dit moment is dat het enige wat lukt en dan wel alleen in FF d.m.v. CSS margin-left:auto;margin-right:auto
css is beter maar het is mogelijk met tables. het zal dan iets in de trend worden van:

index.html
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3c.org/TR/1999/REC-html401-19991224/loose.dtd">

<HTML xmlns="http://www.w3.org/1999/xhtml">
<HEAD>
<TITLE>Table</TITLE>
<META http-equiv=Content-Type content="text/html; charset=iso-8859-1"><LINK 
href="style.css" type=text/css rel=stylesheet>
<META content="MSHTML 6.00.6001.18294" name=GENERATOR>
</HEAD>

<BODY>
<div align="center">
<table border="0" cellpadding="0" cellspacing="0" width="800px" height="100%" bordercolorlight="#000000" bgcolor="#E0e0e0" id="table1"> 
<TR> 
<TD>&nbsp;</TD> 
</TR> 
</TABLE> 
</div>
</BODY>

</HTML>

style.css
code:
1
2
3