Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Geheugen vol na/tijdens installatie

Pagina: 1
Acties:
  • 1.063 views

• Astie
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 27-11 14:54
Hallo,

Ik zit met het volgende probleem; Als ik installeer op mijn pc dan loopt mijn geheugen vol (alsof alle bestanden die naar de harde schijf worden geschreven ook naar mijn geheugen worden geschreven). Heb zelfs al eens nog maar 70 mb over gehad. Heb nu een Memory Optimizer erop staan zodat ik tijdens de installaties het geheugen kan opschonen en verder gaan met m'n installaties. Maar dit hoort niet nodig te zijn.

Specs:
Vista SP2 Ultimatie 64 bit
Q9550 @ stock speed
Corsair Dominator 1066 4gb (2x2gb) @ stock speed
Asus Radeon 3870
Gigabyte X48-DS5
Windows installer 4.5

Heb zelf de bios al geupdate en gereset maar geen resultaat. Al op verschillende trefwoorden+combinaties gezocht op google zonder enig resultaat. Heb een schone Vista erop gezet zonder resultaat.

Ohja het valt me ook op dat als het geheugen 3 kwart vol is en de installatie voltooid dat het geheugen dan niet automatisch optimaliseerd (dus door Vista zelf). Heb dit probleem nog nooit eerder mee gemaakt en nog nooit van gehoord en heb toch wel heel wat problemen voorbij zien schuiven.

Graag jullie help.

Mocht er nog info nodig zijn dan hoor ik dit graag.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Heb je zaken als SuperFetch aanstaan? Dan is het vrij normaal dat vrijwel al je geheugen gebruikt wordt.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:41
astie schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 21:33:
Heb nu een Memory Optimizer erop staan zodat ik tijdens de installaties het geheugen kan opschonen en verder gaan met m'n installaties.
Kun je dan niet verder met je installaties zonder het geheugen op te schonen? :?

Oftewel: Wat voor problemen ondervind je nu precies? Behalve een getalletje in je taskamanager dat afwijkt van dat wat je graag zou willen?

Vista slokt met zaken als SuperFetch inderdaad vrijwel al het geheugen op...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Wat is nu precies je probleem?
Je hebt 4GB geheugen en je OS gebruikt het (o.a. voor file caching).
Windows weet heus wel dat als een programma/proces/thread geheugen vraagt wat het dan weer vrij moet geven.

• Astie
omdat ik blijkbaar niet zo goed ben in uitleggen hier nog een keer mijn probleem.

Ik heb 4 gb aan geheugen, als Vista gewoon normaal draait gebruik het tussen de 1,2 gb en 1,5 gb. Maar als ik een spel of programma installeer dan loopt mijn geheugen vol. Dus dan hou ik, tijdens de installatie, nog 100 mb over. Ook na de installatie word er geen geheugen vrij gemaakt en ben ik genoodzaakt om te herstarten of een Memory Optimizer te gebruiken.

Screens
Tijdens installatie
Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/2uy6tjo.jpg

Na installatie
Afbeeldingslocatie: http://i32.tinypic.com/nwa4cg.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door Astie op 21-08-2009 08:47 ]

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 13-11 11:58
Kan je in je Taakbeheer niet achterhalen welke processen je geheugen vasthouden?

Desktop | Server | Laptop

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 20:43

Jiffy

God, you're ugly!

astie schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:40:
Ook na de installatie word er geen geheugen vrij gemaakt en ben ik genoodzaakt om te herstarten of een Memory Optimizer te gebruiken.
Wordt je computer traag? Zo nee: niks aan het handje. Windows gebruikt zoveel mogelijk geheugen voor caching, prefetching, whatever. Dat je daardoor bij/na de installatie van een nieuw programma nog maar weinig vrij geheugen overhoudt is helemaal niet vreemd. Als je vervolgens een programma start dat meer geheugen nodig heeft dan er op dat moment vrij is, zal dat worden vrijgegeven door Windows door niet langer benodigde gegevens uit het geheugen te verwijderen.

Als ik het nog steeds niet goed begrepen heb, leg je het idd erg beroerd uit... ;)

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

astie schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 08:40:
Ook na de installatie word er geen geheugen vrij gemaakt en ben ik genoodzaakt om te herstarten of een Memory Optimizer te gebruiken.
Moet je rebooten omdat je computer slecht reageert/traag wordt/vast loopt of omdat dat lijntje in het grafiekje niet zakt?
M.a.w.: heb je er last van?

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:23

Haan

dotnetter

Geheugen dat door SuperFetch gebruikt wordt om te cachen zie je niet als geheugenverbruik in het grafiekje in Taakbeheer, dus die screenshots duiden erop dat wel degelijk het hele geheugen volloopt.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Astie
Om eerlijk te zijn na de installatie niet meer, maar tijdens de installatie wel. Eerst toen ik nog XP op de pc had staan kon ik alles tegelijk. Nu met Vista kan ik niks meer als ik iets groots installeer. Ik weet niet of het een kwestie is van accepteren of dat er echt iets fouts is.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

In elk geval lijkt dit niet hardware gerelateerd. Dit topic krijgt daarom een schopje van Processors, Moederborden & Geheugen naar Windows Clients

• Rupie
astie schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:11:
Om eerlijk te zijn na de installatie niet meer, maar tijdens de installatie wel. Eerst toen ik nog XP op de pc had staan kon ik alles tegelijk. Nu met Vista kan ik niks meer als ik iets groots installeer. Ik weet niet of het een kwestie is van accepteren of dat er echt iets fouts is.
Nogmaals de vraag, welk proces vreet je memory op dan? Wellicht dat dat iets zegt over de oorzaak

• Astie
Rupie schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 09:56:
[...]

Nogmaals de vraag, welk proces vreet je memory op dan? Wellicht dat dat iets zegt over de oorzaak
Lees jij überhaupt het topic wel door, lees eens wat Haan zegt.
Maar omdat je zo aandringt:

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/4rs56s.jpg

oftewel, helemaal niks.

Sorry hoor maar hou er niet zo van om dingen te moeten bevestigen terwijl het duidelijk is.

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Ga dan ook wel op de goede betere plek kijken voor memory management:
Prestaties - Broncontrole :)

[ Voor 7% gewijzigd door Mental op 21-08-2009 10:19 ]

• Astie
L4m0r schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:18:
Ga dan ook wel op de goede betere plek kijken voor memory management:
Prestaties - Broncontrole :)
Kijk eens een paar posts hierboven........open de 2 screens en je ziet het resultaat.

pfffff laat maar, de deskundigheid van deze website is erg achteruit gegaan. Ik zoek het zelf wel uit. :( :( :(

• Mental
astie schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:24:
[...]

Kijk eens een paar posts hierboven........open de 2 screens en je ziet het resultaat.

pfffff laat maar, de deskundigheid van deze website is erg achteruit gegaan. Ik zoek het zelf wel uit. :( :( :(
Bedankt dat je mij als onwetend bestempeld.. maar wijs eens aan waar jij de screenshot van broncontrole gepost hebt? Naar mijn weten heb je alleen het 'prestaties' tabblad gepost.
Prutser! :)

Overigens 2 tipjes voor je:

1: je geheugen wordt als cache gebruikt (duidelijk te zien op de screenshots)
2: http://www.codinghorror.com/blog/archives/000688.html <- verplicht leesvoer als je uberhaubt wil weten wat er aan de hand is.

Oei, 3 tips zelfs:

Kijk eens naar de eerste reactie in deze post:
Heb je zaken als SuperFetch aanstaan? Dan is het vrij normaal dat vrijwel al je geheugen gebruikt wordt.
Wat is het probleem nou precies?

[ Voor 31% gewijzigd door Mental op 21-08-2009 10:29 ]

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:41
wauw, wat zijn we vriendelijk tegen elkaar in de vroege ochtend!

Ik heb dit probleem nog nooit eerder gezien, maar ik zou zelf iig een nachtje memtest runnen.

• BèR
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11-2022
Waarom Memtest? De topicstarter klaagt niet over crashes. En geheugen loopt niet uit zichzelf vol, ook niet als het stuk is, dat wordt door Windows beheerd. TS, echt lees dat artikel van Codinghorror maar, en zo lang je PC ná de installatie niet traag is is er niks aan de hand, je geheugen wordt 'nuttig' gebruikt, en vrijgegeven zo gauw je het zelf nodig hebt :)

[ Voor 3% gewijzigd door BèR op 21-08-2009 10:34 ]

• Mental
Arvid en Astie:

SuperFetch is een technologie die je ram volgooit met dingen waarvan Vista denkt dat je ze nodig heeft (ontzettend versimpeld uitgelegd uiteraard). Zodra je deze service uitzet zal je zien dat Vista lang niet zoveel geheugen gebruik om te cachen (zie screenshots).

SuperFetch uitzetten: http://www.howtogeek.com/...erfetch-on-windows-vista/

• Astie
ik heb superfetch al uitgezet, geen resultaat. WEl iets minder geheugen gebruik maar niet veel.

Bér en L4m0r bedankt voor jullie deskundige reacties. Ik was gewoon gewend om alles tegelijk te kunnen doen, ook tijd installaties. Dat is helaas niet mogelijk meer. Vista is voor mij een achteruitgang iig.

Gooi er maar een slotje op.

Ik hoop in de toekomst......ach laat ook maar.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10:23

Haan

dotnetter

Zoals ik al zei, die screenshots tonen dat het geheugen echt door iets gebruikt wordt, dat is geen SuperFetch..

Kijk bijv. naar deze
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/chHQOYfJUOF8IMWAmK6hhndN/full.jpg

Daar is ook bijna al het geheugen gecached door SuperFetch, maar je ziet het niet in de grafiek..

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Hah, ik had vorig weekeind precies het zelfde probleem.
Maar dan met win7 32 bit op 2gb ram.
Ook geheugen dat maar niet werd vrijgegeven.
na 3x herinstalleren en een raid0 die elke keer kapot ging heb ik een HDD test uitgevoerd en wat bleek.
hdd1 was aan het overlijden.
heb nu de disk vervangen en voila, alles werkt naar behoren.
geheugen wordt ook weer vrijgegeven.

• Mental
Haan schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:47:
Zoals ik al zei, die screenshots tonen dat het geheugen echt door iets gebruikt wordt, dat is geen SuperFetch..

Kijk bijv. naar deze
[afbeelding]

Daar is ook bijna al het geheugen gecached door SuperFetch, maar je ziet het niet in de grafiek..
Dan is er iets raars met die grafiek aangezien dat bij Asti wel het geval is (bekijk zijn screenshot nog eens).
Nogmaals, gebruik liever Broncontrole om te checken waar het geheugen heengaat.

Verwijderd

Ik vraag me ook af waarom hij van XP naar vista overgaat.
Iedereen weet dat vista crappy is.
Ik draai nu een paar dagen win7 RTM op mijn main pc en een paar maanden Win7 RC2 op mijn laptop.
Geheugen gebruik is veel beter afgestemd in win7.
Dus ik zou zeggen Vista eraf win7 erop en als het uit is gewoon een licentie kopen en activeren.

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:15

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:01:

Iedereen weet dat vista crappy is.
Hmm... ik wist dat niet?
Ieder zijn mening, maar ik (en velen met mij) gebruik Vista naar volle tevredenheid.

Superfetching of niet, punt blijft dat TS niet in staat is om tijdens een installatie van proces te wisselen en fatsoenlijk door te werken. Dat hoort gewoon niet.

Verwijderd

Edmin schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:12:
[...]

Hmm... ik wist dat niet?
Ieder zijn mening, maar ik (en velen met mij) gebruik Vista naar volle tevredenheid.

Superfetching of niet, punt blijft dat TS niet in staat is om tijdens een installatie van proces te wisselen en fatsoenlijk door te werken. Dat hoort gewoon niet.
Wist je dat niet?
Nu wel...^^

Ik heb vista ook uitgeprobeerd, en sommige dingen vind ik heel goed eraan en sommige dingen heel vervelend.
Helaas krijg het vervelend bij mij de overhand.
dus vind ik vista crappy.

Als ik win7 met vista vergelijk dan zie ik dat ze wat ik crappy aan vista vond in win7 verbeterd hebben.
geheugen beheer is zo stukken beter geworden.
het ziet er echt uit als een OS dat het welgewaardeerde XP moet vervangen.
Het werkt net zo makkelijk als XP. en het ziet er een stuk beter uit dan dat vista.

• Rupie
astie schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 10:14:
[...]

Lees jij überhaupt het topic wel door, lees eens wat Haan zegt.
Maar omdat je zo aandringt:

[afbeelding]

oftewel, helemaal niks.

Sorry hoor maar hou er niet zo van om dingen te moeten bevestigen terwijl het duidelijk is.
Sorry dat ik het vroeg, Haan geeft juist aan dat er iets (een proces wellicht?) is dat het geheugen opvreet, jou opmerking raakt dus kant nog wal.

Hoe dan ook, succes met oplossen van je probleem, onze hulp heb je kennelijk niet nodig!

• Mental
Ik denk zelfs dat dit juist wel hardware gerelateerd is (slechte disk, zoals hierboven al gesuggereerd).
Zou je eens in je systeem eventlog kunnen kijken of je daar disk warnings / errors tegenkomt? (en eventueel andere waarschuwingen / fouten die je niet kan plaatsen)

• Mental
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:20:
[...]

Wist je dat niet?
Nu wel...^^

Ik heb vista ook uitgeprobeerd, en sommige dingen vind ik heel goed eraan en sommige dingen heel vervelend.
Helaas krijg het vervelend bij mij de overhand.
dus vind ik vista crappy.

Als ik win7 met vista vergelijk dan zie ik dat ze wat ik crappy aan vista vond in win7 verbeterd hebben.
geheugen beheer is zo stukken beter geworden.
het ziet er echt uit als een OS dat het welgewaardeerde XP moet vervangen.
Het werkt net zo makkelijk als XP. en het ziet er een stuk beter uit dan dat vista.
Ik werk zowel met Win7 als Vista en ik moet toegeven dat Windows 7 op bepaalde vlakken gewoon intuitiever is maar dat er qua basis features sinds Vista SP2 weinig verschil tussen de 2 zit.

Verwijderd

L4m0r schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:34:
[...]

Ik werk zowel met Win7 als Vista en ik moet toegeven dat Windows 7 op bepaalde vlakken gewoon intuitiever is maar dat er qua basis features sinds Vista SP2 weinig verschil tussen de 2 zit.
Inderdaad zoals ik al aangaf.
De zaken die ik in vista vervelend vind zijn in win7 verbeterd.
dat maakt het verschil tussen de 2.
Vista zelf is er niet beter op geworden. met die wordt gewoon door gemodderd voor de mensen die het nog willen gebruiken.
Ik heb vista toen meteen weer van mijn systeem afgehaald en het wachten op win7 duurde niet zo lang.
nu heb ik de RC2 al een paar maanden op mijn laptop draaien.
en mijn laptop is een 1,6 ghz met 2gb ram een x1300M videokaart.
en het draait super. moet je met vista niet proberen. dan draait me laptop een rondje en veranderd in een vastgelopen kachel.

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik zie op een screenshot dat je een illegale versie van Vista in je E: drive hebt zitten. Zit er niet gewoon wat bonus spyware in die ISO die het geheugen opslokt?

En je kunt idd beter even bij je resource monitor kijken, die geeft alles wat nauwkeuriger aan. Task manager > performance > resource monitor. Resource monitor is _niet_ hetzelfde als wat je in je screenshot liet zien!
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:42:
[...]Vista zelf is er niet beter op geworden. met die wordt gewoon door gemodderd voor de mensen die het nog willen gebruiken.
Ik heb vista toen meteen weer van mijn systeem afgehaald en het wachten op win7 duurde niet zo lang.
nu heb ik de RC2 al een paar maanden op mijn laptop draaien.
Sorry hoor maar je praat poep. Dat Vista launch problemen had zal niemand ontkennen, maar het is nu gewoon een prima OS dat doet wat het moet doen. Misschien wat ruig met resources, maar dat is dan ook alles. Vista is er juist beter op geworden. En W7 RC2 bestaat niet, dus geen idee wat voor 'n vage iso jij hebt zitten downloaden :\

[ Voor 49% gewijzigd door twiFight op 21-08-2009 11:58 ]

• Mental
Task manager > performance > resource monitor
Beter bekend als Taakbeheer > prestaties > broncontrole ;)

Verwijderd

twiFight schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:55:

En W7 RC2 bestaat niet, dus geen idee wat voor 'n vage iso jij hebt zitten downloaden :\
Ieder zijn mening over vista, als jij iets anders vindt dan ik kan je dat ook op een gewone manier zeggen.

W7 RC2 is er degelijk wel. alleen nooit officieel gereleased.
ik ben er via via aan gekomen en nee niet via torrent of usenet.
RC 2 is namelijk gewoon RTM maar dat weet jij nog niet. nu wel ^^

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Afgezien van offtopic Vista bashing in dit topic zou ik willen voorstellen dat TS eens met Process Explorer wat gedetailleerder kijkt welk proces het geheugen claimt.

edit: thx @ M2M

[ Voor 6% gewijzigd door Henk007 op 21-08-2009 12:34 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-11 12:09

M2M

medicijnman

als het geheugen volgegooid wordt, en niet door een superfetch, wat blijkbaar niet weergegeven wordt in het grafiekje, dan wordt het wel ergens anders door volgegooid.

Aan de screenshots te zien probeer je gekraakte meuk te installeeren, loopt je geheugen ook vol als je geen illegale zooi op je pc knalt?
Eveneens aan de screenshots te zien maak je gebruik van een gekraakte vista installatie... is dat niet vragen om problemen?

download anders de process explorer. Die vertrouw ik iets meer dan het geintegreerde windows geval.

of heeft de TS er al geen zin meer in?

-_-

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat heeft ie inderdaad niet meer volgens hemzelf, en om verder gefoeter op elkaar maar te voorkomen denk ik dat we het beste gewoon dit topic kunnen laten afsterven.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.