[XP / BIOS] Opstartvolgorde niet te wijzigen

Pagina: 1
Acties:

• HwKok
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-11-2025
Goedenavond,

Ik ben voornemens om Windows XP opnieuw te installeren, dus dat betekent opstarten vanaf CD-ROM station. Dit wilde ik zoals gewoonlijk via de BIOS instellen. Ik werk met een Phoenix-Award bios.

Echter, toen ik dit wilde instellen in de BIOS, kon ik alle waardes wijzigen die te wijzigen waren, BEHALVE de opstartvolgorde. Het ligt dus niet aan de knopjes (+/- en pgdn/pgup) die ik gebruik, want die werken voor de overige waardes in de BIOS wel gewoon.

Wat kan hier aan de hand zijn?

Alvast bedankt,
HwKok.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:04

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Welk merk/type PC? Van wanneer is de pc? heb je al een recente bios erop gezet? In het algemeen is het vrij ongebruikelijk dat je de opstart volgorde niet kan wijzigen. En vaak kan je ook op een speciale toets drukken (bijv esc) tijdens de POST en dan alsnog een ander boot device kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Microkid op 20-08-2009 21:19 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• HwKok
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-11-2025
De PC is een custom PC, alweer van 2002. Uitgerust met een Chaintech Apogee 7VJL moederbord en AMD Athlon XP 2000+ processor. Een wat ouder beestje dus, maar in de tussentijd heb ik er wel extra RAM geheugen en een nieuwe videokaart van 512MB ingezet :)

Ik zit nu zelf niet op de desbetreffende PC, dus ik weet ook niet welke versie van de BIOS erop zit.
Wanneer het updaten van de BIOS niet helpt, moet ik dus ESC indrukken tijdens de POSt, maar wanneer is dat precies tijdens het opstarten?

EDIT: Kunnen jullie me ook vertellen waar ik de nieuwste BIOS voor mijn moederbord kan vinden, mocht deze niet meer up to date zijn?
EDIT 2: Het is inmiddels gelukt. Ik kon in het BIOS nog steeds de opstartvolgorde niet wijzigen, maar ik heb de harde schijf bij wijze van spreken uitgeschakeld, waardoor hij automatisch verder ging zoeken. _/-\o_

Evengoed bedankt!

[ Voor 28% gewijzigd door HwKok op 21-08-2009 00:14 ]