Twee HDD's handig om 'werkbaarheid' te verbeteren?

Pagina: 1
Acties:

• JKratos
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 12-02 15:32
Hallo,

ten eerste weet ik niet zeker of de titel van dit topic duidelijke genoeg is maar ik weet geen betere manier om het te formuleren. Ik hoop dus dat het goed genoeg is. Daarnaast is het een, voor jullie, vrij makkelijke vraag denk ik dus misschien kan dit topic ook vrij snel weer dicht.

Ik gebruik mijn PC voor alle veel voorkomende taken; office, e-mail, films kijken en op zijn tijd een game. Op dit moment zit er één harddisk van 640GB in waar dus alles op staat. Omdat ik behoorlijk veel download via nieuwsgroepen is de harddisk vaak druk bezig met het opslaan van hetgeen ik download maar ook vaak met het repareren van de .rar bestanden (dmv quickpar) en daarna het uitpakken met winrar zelf. Hier is de schijf vaak zo druk mee bezig dat de PC erg traag gaat reageren en dat het openen van verkenner, word, firefox, etc erg lang duurt.

Mijn vraag is of het zin heeft om een tweede schijf te kopen en die schijf te gebruiken om de downloads, films en andere rommel op te zetten. Ook wil ik dan Grabit zo instellen dat die de downloads gelijk op die (eventuele) nieuwe schijf neerzet zodat die de huidige schijf waar dus windows, office en dergelijke opstaat ontlast zodat de pc lekker vlot blijft werken en niet gaat vertragen.

Werkt dit zo of is het helaas niet zo makkelijk?

Ik hoop dat ik duidelijk genoeg ben en dat mijn vraag niet te makkelijk en/of te 'stom' is om hem hier te mogen stellen.

In ieder geval erg bedankt voor de reacties.

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Wat voor een pc heb je? Welke hardware dus.

Nee denk ik niet omdat als je cpu vol belast is maakt een andere hd niks uit.(zal wel iets versnellen maar niet veel).
Met 2 hd's kun je het beter naar hd 1 downloaden en uitpakken(winzip) naar de 2e hd.

Indien pc langzaam is kijk wat zwaar belast is voordat je conclusies trekt, dus kijk of cpu 100% belast is.

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Een 2e harde schijf zal wel een verbetering zijn, maar voor echt veel dingen tegelijk doen is een dualcore wel het minimale om lekker door te kunnen werken. Ik vermoed dat je een enkele core processor in je systeem hebt zitten.

• JKratos
Het is een desktop pc.

Specs:
Gigabyte G31M-ES2L
Intel E8400
WD6400AAKS

Nee, de cpu is niet zwaar belast. Ik weet bijna zeker dat de HD het zwaar te verduren heeft aangezien het lampje op de kast van de PC dat de HD-activiteit aan duidt zo goed als nonstop aanstaat (als de downloads vol aan staan dan.) Alhoewel me dit wel verbaast, want je zou zeggen dat de HD's van tegenwoordig wel wat aankunnen en niet zo snel beginnen te vertragen.

Neehoor, de pc is net 2 weken oud. En de E8400 is voor zover ik weet niet de slechtste cpu.

[ Voor 9% gewijzigd door JKratos op 20-08-2009 19:59 ]

''Choose your enemies carefully because they will define you. Make them interesting, cos in some ways they will find you. They're not there in the beginning but when your story ends. Gonna last with you longer than your friends.''

• adslfreak
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-01 19:18
hoeveelheid intern geheugen is ook erg belangrijk.

Ik neem aan dat er 4GB inzit?

Zo ja, dan heb je een ander probleem.. zo nee, upgraden kost bijna niks

• JKratos
Er zit inderdaad 4GB ram in.

Ik ben benieuwd wat er dan 'mis' is.

[ Voor 41% gewijzigd door JKratos op 20-08-2009 20:04 ]

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
2 schijven zijn handig en verbeteren de prestaties aanzienlijk als je veel download :

Disk 1 : 2 partities maken C: voor het O.S. (windows) D: Voor programs / data
Disk 2 : 1 partitie Download drive

De swap kan je rustig op c: laten staan.

Kost tegenwoordig ook nog eens bijna niets, dus gewoon doen.

• JKratos
Ja idd, Zou had ik dus precies in gedachte. Nog meer mensen die dit kunnen beamen?

• Releases
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-02 16:20

Releases

Ja maar!

Ik beam dit ook!
Heb hier me raptor voor het starten van me OS, en applicaties en spellen.
De rest gebeurd op een aantal andere terabyte schijven.
1 voor backup, 2 stuks voor het downloaden.
Dus gewoon doen!

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 14:35

SaN

Hier ook, downloaden naar 1, uitpakken naar 2.

• JKratos
Oke, dan is het voor mij duidelijk. Binnenkort maar een terabyte schijf binnenhalen ;)
Bedankt allemaal! d:)b

Toch nog even een laatste vraagje: wat is dan zo zwaar voor HD? Het binnenhalen en 'neerzetten' van het gedownloade spul op de HD of het uitpakken daarna?

[ Voor 41% gewijzigd door JKratos op 20-08-2009 20:28 ]

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

schijven zijn hypertraag & al jaren de grote bottleneck in systemen. Een tweede hd zal een behoorlijke snelheidswinst opleveren, mits je ook alles goed instelt: zorg dat het downloaden/rarren/parren ook exclusief op die andere schijf gebeurt.

edit: het downen/rarren/parren op zich zal versnellen tov de huidige situatie (zal niet 100% optimaal zijn maar wel een pak beter), en het werken met de pc op zich zal ook sneller gaan, mits je geen zware schijfbewerkingen gaat doen met de net ge-unrarde gegevens. Laat af en toe in de achtergrond een defragger lopen over je download-schijf en dat blijft allemaal lekker snel

[ Voor 43% gewijzigd door roeleboel op 20-08-2009 20:30 ]

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• JKratos
Oke, dank allemaal!

Het is hier helemaal duidelijk. Wat mij betreft kan dit topic op slot aangezien mijn vraag is beantwoord.

Verwijderd

JKratos schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 20:26:
Oke, dan is het voor mij duidelijk. Binnenkort maar een terabyte schijf binnenhalen ;)
Bedankt allemaal! d:)b

Toch nog even een laatste vraagje: wat is dan zo zwaar voor HD? Het binnenhalen en 'neerzetten' van het gedownloade spul op de HD of het uitpakken daarna?
Alles wat er met schijf activiteit plaats vind maakt het traag
Zie het als 1 mannetje met een kruiwagen in een grote loods, als hij van 1 iemand een opdracht krijg kan ie makkelijk een pad kiezen, als ie echter halverwege zijn lading is en een ander roept ineens ik wil ook iets en dat ligt dan vrijwel nooit niet in de buurt van waar het mannetje op dat moment is/was dan loopt ie zich rot komt bij de deur en beide zijn teleurgesteld in de snelheid ;)
Ofwel beide programma's kunnen niet op ideale snelheid de schijf aanroepen.

Dus gewoon een losse terabyte schijf te kopen, voor de kosten kan je het al niet meer laten ;)

Ander idee: (geadvanceerd)
2e 640GB kopen

100GB RAID-0 instellen (kan als het goed is met je chipset)
2x 500 GB los of in RAID-1 is het veilig opgeslagen

Dan zal je merken dat alles vlamt op die 100GB ;)

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2009 20:36 . Reden: taalfaudjes ]

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:44
Ik Beam dit ook!!
En als nieuwsgroep downloadclient zou ik sabnzbd+ gaan gebruiken, dan hoef je niet meer handmatig te gaan parren/unrarren. Dat doet de client zelf. En de client wordt geregeld geupdate en is gratis, in tegenstelling to Grabit (dat updaten bedoel ik).

• Frankie02
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 31-08-2025
Overigens bestaan er ook kleine NASservertjes die ook gelijk kunnen rarren en parren, misschien iets voor jou als je echt constant aan het downloaden bent :)

• JKratos
Oke, mooi om te horen. Dat RAID-gebeuren zal ongetwijfeld handig zijn maar hoeft van mij niet per se en klinkt mij ook iets te moeilijk in te horen. Dus het worden dan gewoon 2 schijven die naast elkaar opereren.

sabnzbd+ heb ik ook een tijdje gebruikt maar vind ik erg onoverzichtelijk en ongemakkelijk, vandaar Grabit. Werkt voor mij, als gemiddelde PC gebruiker, prima en doet wat het moet doen.

Maar dat het een kwestie is van tweede HD kopen erin zetten en alles erop knallen is wel erg handig. (na het formatteren en dergelijke uiteraard.) Had wel gehoopt maar niet gedacht dat het überhaupt zou werken en dat het ook zo schelen in snelheid.

Edit: Ik download veel maar constant ook weer niet hoor. :P. Maar sinds ik vorige week de nieuwe snelheden van Caiway (4 Mb up en 32 down) heb is het wel lekker om los te gaan met men nieuwsgroepen-abonnement. Dus staat grabit nu flink te zwoegen steeds en de HD ook, vandaar ook dit topic ;)

[ Voor 18% gewijzigd door JKratos op 20-08-2009 20:49 ]

• Lulukai
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-12-2025

Lulukai

God's gift to women

bas r schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 20:38:
Ik Beam dit ook!!
En als nieuwsgroep downloadclient zou ik sabnzbd+ gaan gebruiken, dan hoef je niet meer handmatig te gaan parren/unrarren. Dat doet de client zelf. En de client wordt geregeld geupdate en is gratis, in tegenstelling to Grabit (dat updaten bedoel ik).
Grabit kan ook al een hele tijd automatisch parren en unrarren.

.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-02 17:10
Ik gebruik al sinds ik begon met pc's een setup met minimum twee HD's. Ten eerste om het herinstalleren en dergelijke makkelijk te maken met multiboot setups, en ten tweede om net hetgeen de TS nu voorheeft zoveel mogelijk te voorkomen. De snelste schijf altijd voor het OS en veel gebruikte programma's en een tweede schijf voor massa opslag waarvan een klein deel of een derde schijf voor download en ander gerelateerde stuff. de download schijf is bij mij meestal een oudere schijf, snelheid is daarbij van minder belang dan bv de OS schijf.

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Twee HDD's is altijd beter. Ik had hetzelfde probleem als de TS (1x 500 GB Samsung T166). Heb er vorige week een oude Barracuda 7200.7 als bootschijf bijgehangen en dat is al een wereld van verschil. En dan moet je dus nagaan dat een 7200.7 op zichzelf echt geen snelheidsmonster is. Het probleem met harde schijven is gewoon dat ze slecht zijn in meerdere dingen tegelijk doen. Dat is ook wel logisch want het is een mechanisch apparaat wat ook gewoon technisch gezien maar 1 ding tegelijk kan lezen/schrijven. Ik heb een tijdje een Cheetah 15k.4 als bootschijf gehad en als je die meerdere dingen liet doen werd ook die traag. Leve de betaalbare SSD's zou ik zeggen.

• JKratos
Ik heb er sinds een paar dagen een tweede HDD (WD Blue Caviar 750GB) in hangen en ik moet zeggen dat, zoals jullie al zeiden, het stukken scheelt. Heb Grabit ook zo ingesteld dat die de downloads gelijk door moet sluizen naar de nieuwe schijf. Werkt perfect. Kan nu gewoon werken in Word, browsen en (HD) films kijken terwijl die aan het downloaden is zonder dat ik bij alles een jaar moet wachten.

Bedankt allemaal

Pagina: 1