Kom het BIOS niet in: zwart beeld....

Pagina: 1
Acties:
  • 121 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gash
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05-2022
Ik heb hier een nieuwe 'book-pc' staan: dat is een micro ATX-kastje met daarin een moederbord waarop een hoop geïntegreerd is.
Als ik de PC opstart krijg ik de melding:
'CMOS checksum error - defaults loaded'

Wanneer ik dan op delete druk om het bios in te gaan dan krijg ik een zwart scherm met in de linkerbovenhoek een knipperende cursor.......Wat kan er mis zijn en wat kan ik eraan doen? :?
Help! :'(

Er zit een award P&P bios in. De chipset op het moederbord is een i810.............

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Verwijder de batterij en de voedingskabel naar het mobo (dus niet alleen de 220v stekekr!) en sluit dan de clearcmos=clrtc of soortgelijk even 2 minuten onafgebruiken samen. doe dan de battrij terug en alle stekkers er weer in. als dit niet werkt even alles wat je niet nodig hebt even afkoppelen. Dus de ide, floppy, isa kaarten pci kaarten en dus alleen de videokaart (evt onboard) en het toetsenbord. Mocht er niks werken probeer dan even een pci videokaartje te plaatsen en de on board uitschakelen indien mogelijk of de oude videokaart verwijderen uit het slot.

Succes !

• Gash
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05-2022
Bedankt! Ik ga het proberen...................

Verwijderd

Dat probleem met CMOS checksum error-Defaults loaded heb ik dus ook bij een PC.
Batterij en jumper ligt ut niet aan, BIOS kom ik niet eens meer in. Melding komt voor dat ik op del, F2 of what so ever kan drukken. Ook een bootflop heeft geen zin... de melding komt ook al voor hij bij de disk-drive is aangekomen met opstarten.
Het betreft een (oud) AB-TX5 moederboard (als ik me niet vergis van Abit).
Hoe moet ik nu verder... ??
Op vrijdag 02 maart 2001 20:50 schreef Gash het volgende:
Bedankt! Ik ga het proberen...................