Toon posts:

Situatie: router->router->switch. Hoe moet ik het regelen?!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey tweakers!

Op het moment heb ik een ADSL aansluiting van Telfort. Thuis hebben we dus een Zyxel ADSL modem/router hangen en een ASUS 1105N switch. Deze hangen dus op de eerste verdieping.
Over een aantal dagen worden we aangesloten op het glasvezelnetwerk van KPN en dan krijgen we dus een andere router op het begane grond.

Mijn vraag is dan: hoe kan mijn nieuwe router op de oude Zyxel router aansluiten zodat ik boven niets zou hoeven te veranderen?

Naar mijn idee kan de Zyxel router die we boven hebben staan, gewoon als een extra switch functioneren als ik geen WAN-aansluiting ga gebruiken.
Maar ik ben benieuwd hoe ik de nieuwe KPN router met de oude Zyxel zal moeten aasluiten? Kan ik daarvoor een gewone UTP Cat5E kabel gebruiken of moet ik zo'n cross-over netwerk kabel kopen?

Kan iemand me helpen?? Alvast bedankt.

Op het forum kon ik geen antwoord op mijn vraag vinden. Google heeft me ook helaas niet kunnen helpen... :?

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2009 16:18 ]

Verwijderd

WAN poort zyxel -> LAN poort kpn router.
Klaar :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2009 16:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:18:
Hmmm... denk je dat het zal werken? WAN en LAN poorten zien er verschillend uit. Ik denk dat het niet zal lukken...

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2009 16:20 ]

Verwijderd

Hoi Maxap,

Je kan ook gelijk een UTP Cat5E kabel doortrekken naar je switch toe en die Zyxel route overslaan. Maar als je je oude Zyxel router wil houden kan je ook gewoon een Cat5E kabel gebruiken om die te koppelen met je KPN Router.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:21

DaRoot

Some say...

WAN en LAN zullen op je zyxel verschillen omdat de WAN op je zyxel een ADSL aansluiting is, en geen netwerkaansluiting.
Ik zou de hele zyxel er tussen weglaten, en de LAN poort van de KPN router in de switch stoppen..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:19:
Hoi Maxap,

Je kan ook gelijk een UTP Cat5E kabel doortrekken naar je switch toe en die Zyxel route overslaan. Maar als je je oude Zyxel router wil houden kan je ook gewoon een Cat5E kabel gebruiken om die te koppelen met je KPN Router.
Ja.. .die Zyxel-router wil ik blijven gebruiken aangezien er een aantal pc's aan hangen...
Denk je dat het met de gewone Cat5E kabel zal lukken?
Ik begon namelijk te twijfelen toen ik een aantal posts over cross-over kabels had gelezen. Men zei dat je die zou moeten gebruiken als je twee routers met elkaar verbindt... :(

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

De kpn router gebruik je als router.. Die zyxel stel je in als accesspoint: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Tis wat instel werk, maar moet wel kunnen.
En dan ga ik er vanuit dat het er omgaat dat je draadloos gebruikt.
Als dat niet zo is, kan het ook wel volgens de howto.. maar dan zou ik gewoon voor 7 euro een switch kopen in de dichtsbijzijnde computershop.

[ Voor 35% gewijzigd door job op 20-08-2009 16:23 ]

• NATStudent
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 14-08-2025
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:18:
Je bedoelt zeker:
LAN poort Zyxel -> LAN poort kpn router :) ?

Als je de Zyxel als switch/accespoint wil gebruiken, moet je niets aansluiten op de WAN-poort. De Zyxel er tussenuit doen lijkt me niet handig ivm bereik (als je Zyxel een draadloze router is tenminste)

[ Voor 16% gewijzigd door NATStudent op 20-08-2009 16:27 ]

Verwijderd

job schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:22:
De kpn router gebruik je als router.. Die zyxel stel je in als accesspoint: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point

Tis wat instel werk, maar moet wel kunnen.
dit is de beste optie, anders zit je met dubble dhcp server ook.

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-03 17:31

megaleo

Special member

Yup inderdaad, eens met de rest.
Maar vergeet ook niet (dit zie ik nog niet staan) je DHCP server van je zyxel uit te zetten.

Verwijderd

Whoops, even over het hoofd gezien dat die zyxel een adsl modem ingebouwd heeft ;)

De LAN poorten op elkaar aansluiten dat kan.. MAAR, zorg dan dat in je zyxel de dhcp server uitstaat. Weet je niet hoe? Koop voor een paar tientjes een switch en vervang die zyxel gewoon ;)

edit: sterf megaleo! ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2009 16:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja....boven hebben we een aantal pc's staan die geen draadloze internetverbinding hebben, maar enkel Ethernet poorten. Die hele situatie die we op de eerste verdieping hebben staan zou ik liever willen behouden.

Maar stel dat ik de Zyxel-router weglaat, moet ik dan toch de cross-over kabel gebruiken om de KPN-router met de switch te verbinden?
In welke situaties heb je die cross-over kabels nodig??? Ik ben bang dat ik straks met een gewone CAT5E netwerkkabel zit die nergens voor geschikt is...

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2009 16:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net even gekeken: nu is de switch verbonden met de Zyxel-router door middel van een meegeleverde Cat 5 (Patch) kabel. Dus ik neem aan dat ik een gewone Cat5E netwerkkabeltje nodig zal hebben om de nieuwe KPN-router aan de switch aan te sluiten...
Dat zal ik dan ook doen.

Heel erg bedankt voor al jullie reacties! Echt top! _/-\o_

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2009 16:34 ]

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:21

DaRoot

Some say...

Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:28:
Ja....boven hebben we een aantal pc's staan die geen draadloze internetverbinding hebben, maar enkel Ethernet poorten. Die hele situatie die we op de eerste verdieping hebben staan zou ik liever willen behouden.

Maar stel dat ik de Zyxel-router weglaat, moet ik dan toch de cross-over kabel gebruiken om de KPN-router met de switch te verbinden?
In welke situaties heb je die cross-over kabels nodig??? Ik ben bang dat ik straks met een gewone CAT5E netwerkkabel zit die nergens voor geschikt is...
cross-over kabels zijn haast niet meer echt nodig.. Zeker de netwerkapparatuur van de laatste jaren heeft automatisch de pin-out in de gaten, en past zichzelf daarop aan.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• coenraad12
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 12-03-2025
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:28:

Cross-over kabels werden gebruikt om computers met elkaar te laten communiceren.

Verwijderd

coenraad12 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:42:
[...]

Cross-over kabels werden gebruikt om computers met elkaar te laten communiceren.
En voor uplinks van hubs/switches wat in dit geval bijzonder relevant is :)
Maargoed, met recente hardware (lees: laatste +-5 jaar) hoef je je hier niet druk over te maken.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

DaRoot schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:36:
[...]

cross-over kabels zijn haast niet meer echt nodig.. Zeker de netwerkapparatuur van de laatste jaren heeft automatisch de pin-out in de gaten, en past zichzelf daarop aan.
Word.

[ Voor 9% gewijzigd door BHQ op 20-08-2009 16:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nice! :)
Ik ga dus zometeen even een CAT5E kabel bestellen.
Bedankt voor jullie hulp!
Pagina: 1