Hoge GPU temperatuur, systeem instabiel

Pagina: 1
Acties:

• roach82
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-04 16:57
Hoi,

Onlangs heb ik mijn oude systeem overgezet in een oude behuizing die ik nog had staan en aan mijn vriendin gegeven (wel nog nieuwe voeding in gezet -> OCZ 500W).

Het betreft een Intel Core 2 Duo E6750 met een Zalman CNPS9500A cooler op een Asus P5B mobo en een Geforce 8800 GTX.

Waar ik vroeger eigenlijk nooit problemen had met dit systeem is het nu ineens erg onstabiel bij het spelen van games en 3D-applicaties. Het scherm gaat dan ineens op zwart, harddisk lampje blijft constant branden en via de speakers hoor je een zachte brom. Power- en/of resetknop reageren niet meer en je moet het systeem uitzetten door de switch achter op de voeding uit te zetten.

Zojuist even wat stress-testjes gedraaid met OCCT:

- "Normale" OCCT test van 1 uur komt ie door heen (CPU max 56 graden)
- Power supply test "crasht" ie zoals hierboven omschreven na ongeveer 10 minuten. Vlak daarvoor zat de CPU rond de 60 graden en de GPU op 91 graden.

Ik weet niet echt waar ik dit probleem precies moet zoeken, vandaar deze post. Enerzijds lijkt me 91 graden van de GPU vrij hoog (hoewel je overal leest dat de 8800 vrij heet wordt), anderzijds is het enige dat veranderd is bij het ombouwen van het systeem een andere behuizing met iets minder airflow en een lagere voeding (van 600W Zalman naar 500W OCZ). Wat me verder nog opvalt is dat de 12V constant erg hoog is met 13,1V...

Kan iemand me op weg helpen of dit probleem door een hete videokaart kan komen of dat het eerder aan de voeding danwel mobo kan liggen?

• Capacitor
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:03
Hoe heb je dat voltage gemeten? Met software of met de multimeter?
Als je dit met software uitleest, is de kans groot dat het niet klopt.
Gewoon een multimeter ertussen en nameten.
Overvoltage kan al heel snel het einde betekenen van je hardware!

• roach82
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-04 16:57
Voltage via OCCT, zal eens een multimeter proberen te regelen..

Verwijderd

Al geprobeerd met de oude voeding? Deze werkt blijkbaar niet normaal want ze zou moeten uitschakelen als je de aanknop enkele seconden ingedrukt houdt.

Draai eens een stability test met FurMark. Als het aan de graka ligt zal je niet lang moeten wachten op een BSOD/herstart drivers.

Anders ook simpele dingen proberen zoals met minimale hardware testen. Of zelfs gewoon eens het BIOS soft/hard resetten kan al wonderen doen bij een herbouw.

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

de temperaturen zijn trouwens niet te heet om een crash te veroorzaken. GPU's crashen pas ver over de 100 graden.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.