Verwijderd

Topicstarter
Aangezien mijn videokaart blijkbaar de geest heeft gegeven en ik in september sowieso mijn computer ging vervangen ga ik er nu zelf een in elkaar steken (eerste keer!). Ik zou alles vervangen behalve de cd-rom speler en de harde schijf (SATA II). Op deze harde schijf staat de Vista 32bit en een hoop data. Is het mogelijk de harde schijf te recupereren mét de Vista en data? Zal hij opstarten (en dan handmatig de juiste drivers installeren?). De vista was geïnstalleerd op de de pc (fabrieksmodel Acer Aspire M5500). Ik weet dat je regelmatig backups dient te maken maar dat is enkele maanden geleden. Aangezien ik zowel via de videokaart als het moederbord geen beeld meer krijg bij het opstarten kan ik met de huidige pc gene back-up maken.

Specificaties:

oude pc:
- Q6600
- moederbord: geen idee
- Geforce 8600 GT
- 2gb RAM

nieuwe pc:
- E8500
- moederbord: Asus P5Q
- Geforce GTX285
- 4gb RAM

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-09 18:37

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Nee dit gaat niet werken. Gewoon een clean install doen en je bent klaar, je data kan je sowieso behouden want windows format de harddisk standaard niet. Je huidige windows installatie komt dan in een mapje 'windows.old' terecht.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Tsja, het zou kunnen gaan werken, maar ik acht de kant 100% dat Vista gaat klagen dat je opnieuw moet activeren. Ook zou je problemen kunnen krijgen doordat drivers al dan niet goed geladen worden.

Copy.com

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Theoretisch zou het moeten lukken, maar praktisch zelden.
Installeer je OS even op een andere schijf, als je die nog hebt liggen, of boot van een live-CD en maak dan eerst een back-up van je schijf.
Vervoglens kan je aan je clean install beginnen (moest het toch werken wat je wil doen, blijf ik dit toch aanraden)

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij de computer wel geen Vista-schijfje gekregen (Vanden Borre). Kan ik de Vista op een andere manier opnieuw installeren of de code terugvinden?

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 15-09 21:05
Code staat bij veel pc's van grote bedrijven waar acer ook tot behoort vaak op een sticker op achter of zijkant.

Verwijderd

Topicstarter
Dus de mogelijkheid is er dat ik bij opstart de activatiecode opnieuw moet ingeven en dat het os dan werkt en ik de drivers handmatig installeer (via bv DriverMax).

Of is dat te hoopval gedacht? ;)

Die code lijkt me geen probleem (de sticker is aanwezig) maar ik heb geen schijfje.

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 22:21
Waar ik achter ben gekomen is dat met Windows 7 het "verhuizen" vaak wel goed gaat (ook van Intel naar AMD en visa versa). Je kan kijken wat er gebeurd en als optie zou je ook kunnen booten in Vista en dan upgraden naar Windows 7.

Maar het is aan te raden om een clean install te doen, dan verklein je de kans op problemen.

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:14
Recent een groot deel van mijn HTPC vervangen (videokaart, mobo, ram, processor) en tot mijn verbazing was opnieuw activeren en het installeren van een aantal drivers voldoende. Ik heb nog wel wat probleempjes (ik moet elke keer de usb infrarood ontvanger even eruithalen en weer inpluggen), maar in grote lijnen doet alles het prima. Er is echter wel een reden waarom ik niet opnieuw geinstalleerd heb: de recovery software (van origine was het een HP desktop) geeft aan dat ik deze versie niet voor de huidige hardware kan gebruiken. En ik heb geen Vista DVD bij de hand om opnieuw te installeren en er 1 kopen hiervoor vind ik niet echt zinvol, ik wacht wel ff op Win7.

Zoals vrijwel iedereen dus hetzelfde advies: Als je het doet is een clean install aan te raden, maar het is maar de vraag of dat kan met de recovery software van Acer.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08-08 11:11
je kan gewoon een vista install iso binnen lurken via usenet of torrent of wat dan ook. maakt niks uit. 100% legaal zolang je je legale key gebruikt. Zelfs als je een andere taal binnenharkt, dus als je liever chinees of hebreeuws draait mag je die ook gewoon downloaden en jouw key gebruiken :)

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Razwer schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 11:46:
je kan gewoon een vista install iso binnen lurken via usenet of torrent of wat dan ook. maakt niks uit. 100% legaal zolang je je legale key gebruikt. Zelfs als je een andere taal binnenharkt, dus als je liever chinees of hebreeuws draait mag je die ook gewoon downloaden en jouw key gebruiken :)
Volgens mij zit er in de regel een OEM-versie op bijv. een acer-pc, dus wanneer je een hoop hardware vervangt, is je vista-key niet meer geldig, en zou je dus 'in principe' een nieuwe vista dvd moeten aanschaffen. Wat ik dus wil aangeven: Hoe dan ook, je vista key is niet meer geldig, en zal (naar alle waarschijnlijkheid) na een schone installatie op de nieuwe pc, niet meer werken. (Ik ben niet helemaal zeker daarvan, omdat je je harde schijf behoudt, maar ik heb een office-machine van de zaak meegenomen met vista installatie, en deze op mij HTPC willen zetten, en ik heb bot gevangen. Wellicht werkt dat wel wanneer je met windows belt en telefonisch activeerd? Zover ben ik in ieder geval niet gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 14:14
Volgens mij heb je helemaal gelijk Hammer, de OEM licentie is gekoppeld aan de hardware.
Bij mij gaf hij inderdaad ook aan dat de key niet meer valide was. Opnieuw valideren wilde dan ook niet in eerste instantie. Ik kreeg ook alleen de mogelijkheid om contact op te nemen met HP, een telefoonnummer van microsoft werd niet geboden. Wat echter de oplossing was: kiezen voor 'nieuwe key invoeren' of iets dergelijks en hier vervolgens alsnog de oude key invoeren. Toen was Vista ineens weer gevalideerd...

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Klopt, er wordt een OEM preinstall gedaan met een activatiemethode (productkey en wat andere dignetjes) die specifiek naar de hardware kijkt zodat je je kant en klare pc zelf niet hoeft te activeren. Die code werkt op andere hardware niet, dat was bij XP ook zo. Als je dan een geldige productcode invoert en activeert werkt dat vaak wel inderdaad, maar met een OEM key is het niet volgens de licentievoorwaarden lijkt me :P

Microsoft heeft een mooie licensing faq waarin dit goed wordt uitgelegd allemaal:
Windows Vista Activation FAQ
Preserving OEM Activation in Windows Vista
En:
You may be prompted to activate Windows Vista on a computer on which Windows Vista was already activated by a Volume License or OEM installation

[ Voor 16% gewijzigd door sanfranjake op 21-08-2009 12:27 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hammer
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Oh, dat wist ik niet! Goed dat ik de sticker van die machine nog bewaard heb, kan ik die ooit nog eens gebruiken voor op een andere machine :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Kan technisch, maar is niet volgens de licentievoorwaarden :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13-08 14:34
zonder re-install werkt in windows gewoon :) lees: vista, evt via msconfig het vinkje aanzetten bij HAL-detectie aanzetten

ben van een S939 systeem (amd) naar een AM3 (amd) gegaan, na 10000-den drivers te hebben geinstalleerd (en ik had de moederbord dvd/cd in de cd-lade gedaan), werkte alles goed, nogsteeds stabiel na +- 2 maanden.

[ Voor 13% gewijzigd door Dutch2007 op 21-08-2009 14:28 ]

Pagina: 1