[HDD] WD Caviar 1TB vs. Raptor 32GB

Pagina: 1
Acties:

• SiNNeD29
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 04-11-2025
Misschien is dit een domme vraag maar ik stel hem toch even. Ik heb een nieuwe PC gekocht waar een 1TB WD schijf inzit; de WD10EADS. Prima schijf volgens mij, scoort een 5,9 in de Vista performance test. Maar nu heb ik nog een Raptor schijf liggen van 32GB, deze draait op 10.000 toeren maar heeft een mindere cache (16MB t.o.v. 32MB van de 1TB schijf) en een lagere burst rate (1,5Gb/s t.o.v. 3Gb/s van de 1TB schijf).

Ik dacht die Raptor is waarschijnlijk nog iets sneller dus die zou ik mooi als systeem schijf kunnen gebruikt en de TB schijf dan voor data, maar is dat dus wel zo? Alleen het toerental is hoger, de rest van de specificaties zijn lager. Iemand die hier een antwoord op kan geven? Tnx!

Xbox GT: DennisGaas

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:30
Je TB is een Green series, dus draait op 5400rpm. Door de hoge datadichtheid op de platters heb je wel een redelijk hoge datadoorvoer, maar door 't lage toerntal is de accesstijd niet zo erg goed. Denk dat voor je OS een raptor sneller is (hoe oud is dat model van jou?), voor de data is de TB perfect.

• SiNNeD29
De Raptor is al redelijk oud, uit 2003 vermoed ik. M'n 1TB is trouwens niet de WD10EADS maar de WD10EVDS. De moeite waard dus denk ik om de Raptor erin te zetten als hoofdschijf en voor alle data dan uiteraard de 1TB erbij?

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15-02 14:12

Bolletje

Moderator Harde Waren
Je zou het toch even kunnen testen? Gewoon even een OS erop installeren en kijken welke naar jouw mening beter werkt.

Ik weet het nog niet zo zeker welke beter is. Vroeger was de Raptor vaak wel de logische keus, maar nu met die grote platters zijn de doorvoersnelheden vaak nog wel lekker hoog.

Kortom: even testen :)

• catfish
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-12-2025
burst rate (1,5Gb/s t.o.v. 3Gb/s) zegt helemaal niets aangezien beide die 1,5Gb/s niet volkrijgen
de raptor heeft zeker veel betere access times
ik veronderstel dat het om deze: reviews: Western Digital Raptor WD360GD review gaat
waarschijnlijk zal de WD10EVDS ongeveer even snel zijn gezien de hogere doorvoersnelheid (hogere datadichtheid) en verbeterde algoritmes

• SiNNeD29
Bedankt voor de reacties. Ik kan niet zo goed bij mijn PC komen dus voordat ik de schijf ga inbouwen wilde ik eerst informeren of het überhaupt wel zin had om te doen. 32GB is eigenlijk wel erg weinig tegenwoordig, ik zit te denken om maar een nieuwe Raptor te kopen en die als systeemschijf in te gaan zetten. Dan kan deze marktplaats op.

@catfish; het gaat inderdaad om de schijf die in de review wordt genoemd.

Verwijderd

Als het goed is, cachet je OS veel bestanden in je ram (maak anders een ramdisk). Je kan voor je OS dus beter met dat geld meer ram kopen.

• SiNNeD29
Bedankt rutgerlak maar dat is een overbodige opmerking aangezien je niet weet hoeveel RAM er in mijn systeem zit, ik heb er 4GB inzitten dus dat zit wel goed. Ik vind alleen 2 fysieke schijven lekker werken omdat ik vaak grote bestanden moet uitpakken en dat gaat een stuk vlotter met 2 schijven. Vandaar dat ik de Raptor erin wil gaan zetten als hoofdschijf en dan alle data wil laten uitpakken naar de 1TB.

Pagina: 1