Overstappen naar kabel internet

Pagina: 1
Acties:

• Ruben.
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:03
Hey,

Ik denk er over om over te stappen naar internet van UPC, 25mbit of 30mbit. Ik zit op dit moment met 6mbit internet van Telfort en dat is wel eens aan vernieuwing toe. Nu heb ik internet via een draadloos ding van telfort en dat is gewoonweg bagger. Hij staat helemaal beneden en ik zit met de computer op zolder; de verbinding is gewoon zielig. Nu is het naar boven trekken niet zo even gedaan en daarom heb ik dat nog niet gedaan.
Nu zie ik dus dat bij het internet van UPC alles via de coax kabel gaat, en dat komt me erg goed uit omdat die er al wel ligt. Beneden op de televisie hebben we ook al digitale televisie van UPC, maar nu komt het, we hebben in totaal 7 televisies op die ene aansluiting. 1 met digitale tv en de rest met normale tv. Nu heb ik niets te klagen over het beeld bij mij op zolder terwijl ik een 94 cm Full HD tv heb met normale televisie aansluiting.
Het probleem is dat ik bang ben dat het internet te zwak wordt als ik het modem/router op de gewenste plek plaats. Ik weet sowieso niet eens of het mogelijk is om hem daar te plaatsen.
Ik heb een schema gemaakt voor de duidelijkheid. De rode plek is waar ik het modem/router het liefst heb.

Afbeeldingslocatie: http://i30.tinypic.com/fnw7q9.gif

Wat is jullie advies? Is dit sowieso mogelijk en is het misschien handig om over versterkers te denken? Wat voor versterkers dan?

Alvast bedankt

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ehm, ben ik gek of hou je hetzelfde probleem? Je zal voor een snelle, stabiele verbinding alsnog UTP moeten trekken naar zolder óf een extra Access Point die het signaal wellicht versterkt. Dit kan niet via coax; je modem komt beneden bij de aansluiting, vanaf daar zul je met UTP (of draadloos) moeten werken.

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Hoe heb je het nu gesplit? Zo te zien gebruik je een ster en rijg systeem door elkaar.

Met een goede retour geschikte versterker, kwalitatieve kabels, verdelers, multitaps, einddozen en rijgdozen kan je de klus klaren.

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-03 10:49
je modem moet toch echt bij de hoofd aansluiting komen.Wil je hem ergens anders zou je retour geschikte versterkers,splitters moeten aanschaffen.

• Ruben.
@Exorcist: het trekken van een extra UTP is dus het probleem, dat gaat niet zo makkelijk. Wat bedoel je met een extra access point?

@Fatal_error en vincedd: alles is nu gesplits met van die dingen die je bij de karwei en praxis haalt. Je stript de kabel en stopt hem in de kabel. Wat bedoel jullie met retour geschikte versterkers, verdelers, multitaps einddozen en rijgdozen? :')

Sorry maar ik ben een vrij grote leek hiermee.

• Polster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:34
Wat Exorsist zegt is dat binnen je interne netwerk internet gewoon over UTP kabel of Wifi verloopt en niet over coax. Tov je Telfort aansluiting schiet je er dus niets mee op. Je zult hoe dan ook een UTP kabel moeten trekken of een draadloos AP erbij moeten zetten om jouw signaal te verbeteren.

Verwijderd

Ruben. schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 12:14:
@Exorcist: het trekken van een extra UTP is dus het probleem, dat gaat niet zo makkelijk. Wat bedoel je met een extra access point?

@Fatal_error en vincedd: alles is nu gesplits met van die dingen die je bij de karwei en praxis haalt. Je stript de kabel en stopt hem in de kabel. Wat bedoel jullie met retour geschikte versterkers, verdelers, multitaps einddozen en rijgdozen? :')

Sorry maar ik ben een vrij grote leek hiermee.
Als je geen UTP kabel kunt trekken, dan is WiFi het alternatief. Als het WiFi signaal niet sterk genoeg is, dan is de enige mogelijkheid dus UTP kabel trekken... (Desnoods trek je alleen een utp kabel tot de eerste verdieping bijvoorbeeld, en plaats je daar een access point.)

En nee, nu niet vragen wat is een access point! Het heeft er niets mee te maken dat je een leek bent. Wat je niet weet kun je googelen:
http://www.google.nl/#hl=nl&q=access+point
http://www.google.nl/#hl=...tour+geschikte+versterker

Wat ik je wel kan zeggen is dat de manier waarop je nu je coax hebt opgebouwd verre van ideaal is. Bij iedere splitsing verlies je namelijk 3.5decibel van je signaal, dus met het aantal splitsingen dat jij hebt denk ik niet dat er nog veel van je signaal overblijft.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Je kunt altijd nog werken met die stroomnet-UTP dingen, van Devolo bijv.

Ook niet ideaal, maar een uitkomst als je Wifi signaal (te) zwak is en UTP geen optie is.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ruben. schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 02:47:
[...]
Nu zie ik dus dat bij het internet van UPC alles via de coax kabel gaat, en dat komt me erg goed uit omdat die er al wel ligt. [...]
Het modem moet voor alle andere apparaten, dus dat er al coax naar boven ligt, maakt niets uit. Daar heb je voor internet niets aan.

[ Voor 29% gewijzigd door Room42 op 20-08-2009 13:10 ]

Lekker aan het fotograferen? 📸
Check mijn V&A voor een upgrade!

Verwijderd

het trekken van een extra UTP is dus het probleem, dat gaat niet zo makkelijk.
Tsja, dan kun je beter powerline gebruiken.
Die modem op zolder krijgen gaat je niet lukken aangezien je signaal daar te zwak zal zijn.

Dat utp leggen niet makkelijk gaat houd niet in dat het verreweg de beste oplossing is, beetje investeren mag ook wel hoor ;)
Anders kan je beter die 6mbit houden aangezien je 25mbit / 30mbit 9vd10 keer niet haalt via wireless, om nog maar te zwijgen van wegvallende verbindingen etc.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Of gewoon toch wifi doen met goede antennes en een beetje slim je band kiezen.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:07

Standeman

Prutser 1e klasse

Is het niet mogelijk om UTP via dezelfde route als je coax te leggen? Als de gaten groot genoeg zijn hoef je dan niet te boren e.d.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Ruben.
Ok heel erg bedankt allemaal. Ik had dat kabel internet toch verkeerd ingeschat. Ik denk dat ik dan toch wat tijd/geld erin ga investeren en die UTP kabel trekken. Het probleem was dat de hoofdleiding van de telefoon niet in de meterkast lag maar ergens in de woonkamer. De kabel komt wel in de meterkast dus ik kan hem waarschijnlijk met de coaxkabels meetrekken, zo niet dan hoef ik alleen de gaten te vergroten.

Dat powerline is via het stroomnetwerk? Klinkt niet als iets wat echt goed kan werken. Ik kan me vergissen maar ik ga dan toch voor UTP. Ik zet het modem wel op zolder omdat daar 3 van de 4 computers staan + PS3.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 04-03 22:45
Dat powerline is via het stroomnetwerk? Klinkt niet als iets wat echt goed kan werken.
Werkt perfect ;)
Alleen je zit weer met hetzelfde probleem, max 20 Mbit net zoals met WiFi. En ja ook met die 200 Mbps dingen.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Perfect is erg positief, er zijn ook genoeg horrorverhalen over. Zeker als je rare verbruikers hebt of veel netwerkkaarten op je systeem.

Aan de andere kant: als je veel wifi dingen hebt en een magnetron die aanstaat heb je het net zo goed met een wlan.

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ruben. schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 14:50:
Ok heel erg bedankt allemaal. Ik had dat kabel internet toch verkeerd ingeschat. Ik denk dat ik dan toch wat tijd/geld erin ga investeren en die UTP kabel trekken. Het probleem was dat de hoofdleiding van de telefoon niet in de meterkast lag maar ergens in de woonkamer. De kabel komt wel in de meterkast dus ik kan hem waarschijnlijk met de coaxkabels meetrekken, zo niet dan hoef ik alleen de gaten te vergroten.

Dat powerline is via het stroomnetwerk? Klinkt niet als iets wat echt goed kan werken. Ik kan me vergissen maar ik ga dan toch voor UTP. Ik zet het modem wel op zolder omdat daar 3 van de 4 computers staan + PS3.

Nogmaals bedankt voor jullie hulp.
Modem kan niet op zolder, die moet bij de hoofdaansluiting van je COAX komen. Dus niet pas na tientallen meters aan kabel ;)

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:41

Smarron

The bend

Jim423 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:34:
[...]

Werkt perfect ;)
Alleen je zit weer met hetzelfde probleem, max 20 Mbit net zoals met WiFi. En ja ook met die 200 Mbps dingen.
Kan het beamen. Werkt echt perfect, alhoewel ik wel iets meer haal dan 20mbit (30mbit), maar dat ligt ook aan de groepen in je huis etc. Ik gebruik de 200mbit versies van Konig.

ADSL-modem heb ik op de slaapkamer staan, want uit de meterkast ernaast komt de lijn het huis binnen. Geen normale mogelijkheid om naar de woonkamer een kabel te trekken, zonder te boren etc. Via powerline is het binnen 2 seconden voor elkaar. Vanaf de powerline in de woonkamer heb ik een draadloze N-router geplaatst en heb ik ook een perfecte verbinding op het terras voor de laptop. Voor mijn NMT heb ik weer een netwerkkabel geplaatst achter de plinten.

Dus eigenlijk een combinatie van alles!

[ Voor 36% gewijzigd door Smarron op 20-08-2009 18:56 ]

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Ruben.
Exorcist schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:43:
[...]

Modem kan niet op zolder, die moet bij de hoofdaansluiting van je COAX komen. Dus niet pas na tientallen meters aan kabel ;)
Als ik in de meterkast de hoofdleiding split dacht ik. Maar ik bedenk nu inderdaad dat dat niet kan. Moet dus het modem in de meterkast en dan trek ik de UPT kabel voor een router op zolder

• Smarron
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14:41

Smarron

The bend

Mocht je voor powerline gaan. Hier een zeer goede aanbieding!

ibood

Goedkoopste in de pricewatch kost het dubbele en is de oude versie.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

Pagina: 1