• Peter 1981
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 29-12-2025
Hoi,

Ik heb afgelopen week een nieuw systeem in elkaar gezet (is mijn eerste keer dat ik een heel systeem in elkaar zet) en nu ik alles aangesloten heb kan ik wel opstarten, maar krijg ik geen beeld (en ja, de monitor staat aan en de kabels van de monitor zijn ook aangesloten).

Het systeem

Het systeem is opgebouwd rond een K9A2 CF moederbord (zie http://tweakers.net/pricewatch/166557/msi-k9a2-cf-f.html). De processor is een AMD Athlon X2 5050e. Op zat eerst Corsair Twin2X 1066 Mhz geheugen (4GB), maar omdat ik zag dat dit niet met mijn processor werkte en ik niet zeker wist of het automatisch terugklopte heb ik een Corsair Twin2X 800 Mhz setje (ook 4GB) geprobeerd.

Op de uitbreidingsloten heb ik in het bovenste blauwe slot (PCI-e 16x) een HighPoint RocketRaid 3530 (PCI-e 8x) zitten en in het tweede lichtblauwe slot (PCI-e 16x) een Sapphire HD4650 Ultimate (PCI-e 16x) zitten. Daarnaast zit er ook nog een Asus NX1101 in een PCI slot.

Alles wordt aangestuurd door een Silverstone Nightjar 450 Watt en is aangesloten op een LG W2253V-PF (zie http://tweakers.net/pricewatch/239083/lg-w2253v-pf.html).

Het installeren

Ik heb alles geinstalleerd volgens de gebruiksaanwijzingen (processor, RAM eerst in DIMM1, 24 pins moederbordaansluiting aangesloten, etc.). Alles is nieuw gekocht dus daar kan het ook niet aan liggen (tenzij iets DAO was).

Ik heb eerst alles aangesloten, de monitor op de DVI en DSUB aansluiting (van de Sapphire kaart) geprobeerd (het moederbord heeft geen monitor aansluiting). Dit was nog met de 4GB 1066 Mhz. Hierbij kreeg ik geen beeld (en ook geen piepjes), maar alles wat op de voeding was aangesloten begon wel te draaien (ventilatoren, DVD, HDDs, display op Lian-Li A77B kast). Nu zit de HDD en de DVD op het moederbord aangesloten en de overige HDDs op de RocketRaid 3530 (die begonnen trouwens ook te draaien).

Ik heb een ventilator rechtstreeks op het moederbord aangesloten en die begon ook te draaien. Ik heb de RAM in elk DIMM-slot gedaan en dat hielp ook niets. Een andere monitor aansluiten hielp ook niets. Daarna heb ik de RocketRaid eruit gehaald en de Sapphire in het bovenste slot gedaan, maar ook dat gaf geen beeld.

Daarna kwam ik erachter dat 1066 Mhz alleen met een AMD2+ processor werkte. Die heb ik niet en daarom een setje 800 Mhz RAM besteld. Dit kwam vandaag binnen. Nu heb ik deze geprobeerd (zelfs in combinatie met het 1066 Mhz geheugen). Maar ook nu wilde het niet werken. Weer een ventilator rechtstreeks op het moederbord aangesloten welke meteen begon met draaien. Daarna nog de RocketRaid eruit gehaald (zonder de Sapphire te wisselen), maar dit mocht weer niet baten.

Ik heb het nog geprobeerd met alleen een 20 pins aansluiting op het moederbord, maar ook dit maakte geen verschil.

Het probleem

Ik weet nu niet meer wat ik verkeerd heb gedaan. Het moederbord lijkt te werken (de ventilator gaan immers draaien), de voeding werkt ook (de HDD en ventilatoren gaan draaien). De CPU heb ik wel 3 keer opnieuw geinstalleerd dus daar kan het ook niet aan liggen (alhoewel ik dat niet kan meten). Aan het RAM kan het denk ik ook niet liggen omdat ik twee verschillende setjes heb geprobeerd. Het kan nog liggen aan de Sapphire kaart, maar deze wordt wel warm dus dat lijkt ook goed. De monitor deed het wel toen ik deze op een laptop aansloot dus dat moet ook goed zijn.

Ik weet derhalve niet hoe het komt dat ik geen beeld krijg. Alles lijkt het te doen. Daarom hoop ik dat één van jullie mij kan helpen.

Alvast bedankt!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-02 11:39
Als je er helemaal geen geheugen in doet piept ie dan wel?

Computer says no

• Peter 1981
Net even geprobeerd, maar dat doet hij niet. Hij piept helemaal nooit. Alleen als ik hem uitzet terwijl hij "op aan het starten is" geeft hij een kort piepje.

• Ricardos777
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11:03
ook de voedingsstekker schuin boven de cpu socket aangesloten?

• Peter 1981
Die heb ik wel zien zitten, maar ik heb helemaal geen stekker die daar in past. Dat is een zelfde soort stekker als de 24-pins (alleen dan met 4 pinnen). Bij de voeding en nog bij de processor zit een stekker die daar in past (en de 4 extra bij de 20-pins die het 24-pins maken die haalt die afstand niet.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-02 21:11

wowi

Ricardos777 schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 22:32:
ook de voedingsstekker schuin boven de cpu socket aangesloten?
Die moet je wel aansluiten anders werkt het niet, anders een andere voeding halen die wel zo;n stekker erbij heeft, dus een 24 polige stekker gebruiken en die 4 polige.

• .lunatic
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08:01
Heb net even bij specs van die voeding gekeken en als het goed is moet die kabel er wel opzitten.

Waarschijnlijk is het een bundeltje van 2 stekkers met 4 pinnen (midden boven)

(plaatje is niet specifiek van jouw voeding)
Afbeeldingslocatie: http://www.enermaxusa.com/catalog/images/ps_701ax2_4_big.jpg

[ Voor 11% gewijzigd door .lunatic op 19-08-2009 22:52 ]

• Peter 1981
Ik was nog eens goed aan het kijken en er zaten inderdaad twee stekkers aan elkaar (twee kleine van 4 die aan elkaar zaten). Ik heb de tweede (die ging wat makkelijker) nu op de CPU aangesloten. Nu gaat als ik hem aanzet wel het power lampje op de voorkant branden (gebeurde eerst nog niet), maar verder heb ik helaas nog geen beeld (op twee verschillende monitoren).

Ik heb het weer met alleen de 800 Mhz RAM geprobeerd en met zowel de 800 Mhz en de 1066Mhz. Beide werkt niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Peter 1981 op 19-08-2009 23:32 ]

• Peter 1981
Ha, nog eens gekeken en bleek dat ik bij het terugzetten van de RAM mijn DIMM1 niet helemaal had aangesloten. Nu geeft hij wel beeld!!!

Joepie!!! Bedankt allemaal voor de snelle hulp. Mijn eeuwige dankbaarheid is jullie deel (of misschien wat oude computer meuk indien jullie willen).

Groet,

Peter

P.S. er mag een slotje op dit topic.
Pagina: 1