Toon posts:

Linux Madrake 8.0 erop, maar kom niet meer in W2K.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Linux Madrake 8.0 geinstalleerd op HD2.
Allemaal leuk en aardig maar nu hoop ik dat op HD1 nog Win2k staat :'(

Nu kom ik totaal niet meer in Win2k. Bij het opstarten zie ik dan telkens GRUB. Daar kan ik kiezen wat ik op wil starten.

Mijn vraag is nu : hoe kan ik Madrake 8.0 eraf halen zonder Win2k (als ie er nog opstaat) te verwijderen.
Of weet iemand hier een oplossing om bij het bootmenu van GRUB Win2k toe te voegen zodat ik toch in Win2k kan komen.
=> Als ik maar weer in Windows kan komen

BVD.

Verwijderd

Topicstarter
fdisk /mbr is een beetje riskant lijkt me.
Ben bang dat ik alsnog alle data kwijt ben...:'( HELP

Verwijderd

verwijderen:? waarom werkt mandrake niet lekker dan.

Om te booten naar windows druk zodra je in het bootmenu van Grub zit achtereenvolgens op: "e" en dan op "esc" dan kun je nl wel voor Windows kiezen. (had dat probleem ook met 7.2)

Kijken of windows er nog opstaat kan trouwens gewoon via een dos boot diskette.

hoop dat je er wat aan heb.....

• Eeruku
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-06 17:42
haha idd...

ik had hetzelfde probleem net 4 minuten geleden :)

ik werd helemaal para totdat ik erges zag je dat "e" moest drukken om te configuren.....

toen zag ik een schermpje dak niet snapte en drukte "esc" :)

daarna kreeg ik vreemg genoeg een heel ander menutje
edit:

typo

Power corrupts. Knowledge is power. Study hard. Be evil.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 05:18

Exirion

Gadgetfetisjist

fdisk /mbr wist echt je harddisk niet hoor! Gewoon doen, maar dan moet je wel later linux aan je win2k bootmenu toevoegen in boot.ini. Of win2k aan lilo toevoegen (maar je gebruikt dus iets anders dan lilo?)

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

Op vrijdag 02 maart 2001 17:50 schreef Exirion het volgende:
fdisk /mbr wist echt je harddisk niet hoor! Gewoon doen, maar dan moet je wel later linux aan je win2k bootmenu toevoegen in boot.ini. Of win2k aan lilo toevoegen (maar je gebruikt dus iets anders dan lilo?)
NIET DOEN!!!

Je krijgt problems als je dat doet of je moet willen dat je alles opnieuw moet instaleren.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op vrijdag 02 maart 2001 17:56 schreef uncle het volgende:

[..]

NIET DOEN!!!

Je krijgt problems als je dat doet of je moet willen dat je alles opnieuw moet instaleren.
Wat een slap gelul zeg |:( Er wordt helemaal niks gewist, dus je hoeft ook niet opnieuw te installeren. Vanuit een Linux bootmanager kun je Windows 2000 booten, en vanuit het Windows 2000 bootmenu kun je Linux booten. Niks aan de hand, en het werkt perfect. Maar goed, als jij het beter kan door alles opnieuw te installeren, ga je gang :+

Bovendien als je 'fdisk /mbr' doet, dan doet in ieder geval Windows 2000 het weer. Linux krijg je altijd aan de praat via een bootdisk of zelfs vanaf de Mandrake CD (neem ik aan, want bij suse en redhat kan dat wel). Zodra je in linux bent kun je dan het Linux gedeelte regelen.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

En als je helemaal slim bent doe je de Win2k CD erin, boot vanaf die CD, je start de herstelprocedure op en achter de herstelprompt geef je 'fixmbr' om de bootloader van Win2k te herstellen. Daarna met linux fdisk de linux-partities van je schijf verwijderen.

P.S.: Ik geloof dat het commando 'fixmbr' was, weet dat echter niet precies zeker... Door achter de herstelprompt 'help' te geven zie je alle beschikbare opties.

• Platel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11-08 02:10

Platel

Trogdor the Burninator!

Mandrake 8.0 :?

Remember there are no stupid questions, just stupid people...

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

Een beta ervan.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• noshit
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-06 16:16

noshit

Zal beta 1 wel zijn:

February 28, 2001 - Linux-Mandrake 8.0 Beta 1 "Traktopel" Available - Interested in kernel 2.4.2, in KDE 2.1, in latest GNOME and Nautilus or just eager to install the latest Linux-Mandrake? We are proud to announce that all of this and much more is in the first Beta release of Linux-Madrake 8.0. As usual, you can download it from our ftp mirrors.

Verwijderd

Topicstarter
Pheww...ik ben gelukkig weer terug in Win2k en heb weer controle over mijn systeem :)

Keb best ff zitten stressen, omdat ik bang was al mijn data te verliezen.

Meteen maar ff de 2e HD geformateerd weer en nu eerst maar eens ff wat over Linux gaan leren en dan installeer ik Mandrake 8.0 beta 1 wel een andere keer opnieuw.

Maar dankzij jullie heb ik het dan toch voor elkaar gekregen *D

Dank jullie 8-)

Verwijderd

anders stop je gewoon je win2k cd drin en laat je de fast repair draaien, dat doet het altijd bij mij

• AkaXakA
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 27-03 16:12

AkaXakA

Just Kidding...

Op vrijdag 02 maart 2001 23:22 schreef Trancer het volgende:
Pheww...ik ben gelukkig weer terug in Win2k en heb weer controle over mijn systeem :)
...
Win2k en controle?

http://www.akaxaka.tk/ - "Knowledge is power. Power corrupts. Study hard, be evil." - 4 Jaar GoT en nog steeds niet evil: er moet een verband zijn...

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Op zaterdag 03 maart 2001 10:55 schreef theJKid het volgende:

[..]

Win2k en controle?
*zucht*

Verwijderd

Op vrijdag 02 maart 2001 17:49 schreef 3CLipZ het volgende:
haha idd...

ik had hetzelfde probleem net 4 minuten geleden :)

ik werd helemaal para totdat ik erges zag je dat "e" moest drukken om te configuren.....

toen zag ik een schermpje dak niet snapte en drukte "esc" :)

daarna kreeg ik vreemg genoeg een heel ander menutje
edit:

typo
Is hier niks aan te doen? Heb om deze reden mandrake 7.2 maar weer van mijn hd verwijderd. Tevens duurde opstarten wel heel erg lang. (Pentium Celeron 300 Mhz 128 mb geheugen)

Verwijderd

Op zaterdag 03 maart 2001 12:51 schreef Rats het volgende:

[..]

Is hier niks aan te doen? Heb om deze reden mandrake 7.2 maar weer van mijn hd verwijderd. Tevens duurde opstarten wel heel erg lang. (Pentium Celeron 300 Mhz 128 mb geheugen)
hier is niets aan de hand het probleem dat veel mensen hebben met het opstarten van Windows via Grub is dat het Bootmenu van Grub niet meer dan 5 seconden in beeld blijft staan (waarna Linux gelijk word opgestart).
Via "e + esc" zorg je ervoor dat het menutje gewoon blijft staan waardoor je meer tijd hebt om te kiezen.

Verwijderd

Is er geen manier om dat te zorgen dat ie standaard 5 sec. blijft staan? Of te wel dat ie niet verder boot? Or anders dat ie standaard windows kiest (meeste mensen hier in huis willen windows)

Verwijderd

ik gebruik gewoon lilo :)... werkt perfect.. maar op een of andere manier wil mandrake 8.0 niet werken op mijn pc, hij hangt bij de grafishe installatie interface, en textmode werkt ook niet :'(, maar ach 7.2 werkt ook lekker >:)

Verwijderd

lilo?!? Wat is dat en hoe kom ik eraan?

Verwijderd

Ik kon ook niet meer in windows komen met 7.2 maar na fdisk /mbr werkte alles weer hoor!

Dat alles weg is, is gewoon gelul!

Jeroen

Verwijderd

Op zondag 04 maart 2001 15:35 schreef jeroenbeekman het volgende:
Ik kon ook niet meer in windows komen met 7.2 maar na fdisk /mbr werkte alles weer hoor!

Dat alles weg is, is gewoon gelul!

Jeroen
Nee ik bedoel niet dat het OS weg is|:( , maar dat je dan opnieuw een bootloader moet instaleren en dat kan voor een newby best iri zijn.:( (als je gebruik wil blijven maken van Linux)
enne als je dan iets fout doet heb je dus echt wel kans dat je je hele C verkloot en dus wel alles opnieuw moet instaleren.

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 16:25
Op zondag 04 maart 2001 13:43 schreef Rats het volgende:
lilo?!? Wat is dat en hoe kom ik eraan?
zucht wat doe jij hier :'(

Verwijderd

Ja jij bent tof zeg! Jij wist vast alles al toen jij een linux cd-rom in je handen kreeg! Sure. Waarvoor is dit forum? Juist om mensen te helpen dus help me dan inplaats van me af te zeiken.

• SiNisTrAD
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-08 16:25
nounou ... zo was t nou ook weer niet bedoeld en ja ik was een beetje bot, maar ik ging wel voordat ik voor de eerste keer linux ging installere eerst alle manuels lezen etc.

Maar ik zal je ff helpen:
zie http://www.linuxdoc.org/HOWTO/mini/LILO.html

Hier kan je nog veeel meer vinden ...

[edit:Typo]

Verwijderd

Ik had hetzelfde probleem, maar toen ik in GRUB 'floppy' nam om op te starten werkte het wel >:)
Pagina: 1