Soort papier belangrijk bij een laserprinter?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:30
Even een vraagje :)

Het is een simpel vraagje eigenlijk, maar volgens mij best een leuk discussie onderwerp.

Ik heb sinds kort een laserprinter aangeschaft. Nu heb ik her en der eens rond gekeken omdat ik benieuwd was naar welk papier er nu wel en niet goed is voor een laserprinter.
Alleen waren mijn zoekresultaten nogal tegenstrijdig.
De een zegt, gewoon low budget kopieerpapier gebruiken, en de ander adviseert weer zwaarder glad papier.

Heeft dit soort papier nu alleen maar met de kwaliteit van de print te maken, of is de keus van papier ook belangrijk voor de levensweg van het gebruikte apparaat?

Welk papier gebruiken jullie zelf? en waar hebben jullie nu de beste ervaring mee?

Ik ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Als je heel dun en glad papier gebruikt, heb je kans dat hij na een tijdje meerdere velletjes gaat pakken. Maar volgens mij kun je prima low budget kopieerpapier gebruiken hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Ik gebruik voor mn Samsung ml1640 het goedkoopste van het goedkoopste papier... en dat past goed, bij de goedkoopst van de goedkoopste laserprinter. ;)

Hoewel ik dus duidelijk géén hoge eisen stel aan mijn prints, anders had ik wel een andere printer gehad, kan ik niet zeggen dat de kwaliteit slecht is ofzo, laat staan dat dit door het gebruikte papier komt. Ik ben sinds de aanschaf toch 3x500 A4'tjes verder, en ook is er geen merkbaar verschil in printkwaliteit of aantal keren dat het papier vastloopt (zeer sporadisch vs zeer sporadisch).

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Waar je goed op moet letten is dat vooral dikkere papiersoorten meer warmte nodig hebben. De fuser "bakt" het toner namelijk op het papier.

Bij dunnere papiersoorten moet je juist weer minder warmte gebruiken, omdat het papier anders gaat krullen.

Edit:

Ik gebruik altijd AA Paper. Nooit vastlopers of andere storingen mee gehad. Ook vrijwel geen papierstof in het binnenwerk van mijn printers. (Laser en Inktjet)

[ Voor 25% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 19-08-2009 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb hier een oudere HP LaserJet 2200 staan, gaat gewoon budget 80-grams kopieerpapier in. Nog nooit problemen gehad (behalve dat ik misschien beter iets meer had kunnen uitgeven aan beter gebleekt papier, beetje gelig dit).

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:50
Papier verder ook altijd met de pijl van de verpakking naar boven leggen, er zit blijkbaar een voor en achterkant aan bij sommige soorten papier.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
Leuk, zo snel diverse reacties!
Dus in feite zijn het gewoon verkoop praatjes van verkopers die vertellen, dat je beter 120gr/m2 papier kunt gebruiken, of papier met 5 sterren ipv. 2.

Ik zelf heb hier dan ook 2 soorten papier liggen, 1 met 2 sterren, en 1 met 5 sterren. Sterren staan hier waarschijnlijk voor kwaliteit.
Maar behalve dat het 5 sterren papier wat witter is, en iets gladder aanvoelt zie ik weinig verschil.
Beide soorten krullen enorm op. Dit zal dan ook liggen aan de weinig kostende printer (HL 2035).

Wanneer ik dit eventjes laat liggen, is er ook niks meer aan de hand, dus die piep kleine ergernis neem ik maar voor lief. Printer van 80 euro kun je niet al te hoge eisen aan stellen.

Bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lifeguard
Puch-Maxi schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 19:34:
Papier verder ook altijd met de pijl van de verpakking naar boven leggen, er zit blijkbaar een voor en achterkant aan bij sommige soorten papier.
Je maakt een grap? Ik zie hier op geen enkel pak papier pijlen staan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Geen grap en niet bij elk pak papier:
Bovenkant Onderkant Papier. Wanneer je een normaal vel papier bekijkt, dan zie je op de achterkant fijne rasterachtige indrukken, ontstaan tijdens de vervaardiging. Het oppervlak van de bovenkant heeft een meer gesloten structuur. Normaal maakt dit onderscheid niet zo veel uit, maar indien je het voor bijzondere doeleinden gebruikt, zoals een goede kwaliteit schrijfpapier, tekenpapier en printpapier voor mooie illustratie- of letterweergave speelt het wel een belangrijke rol.
&
http://forum.skepp.be/viewtopic.php?f=14&t=854

disclaimer: Ook van horen zeggen en nu tekst erbij gezocht ;) Wel eens op een pak papier zo'n pijl gezien.

[ Voor 14% gewijzigd door Kixtart op 19-08-2009 19:48 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
Obiter dictum schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 19:28:
Ik gebruik voor mn Samsung ml1640 het goedkoopste van het goedkoopste papier... en dat past goed, bij de goedkoopst van de goedkoopste laserprinter. ;)

Hoewel ik dus duidelijk géén hoge eisen stel aan mijn prints, anders had ik wel een andere printer gehad, kan ik niet zeggen dat de kwaliteit slecht is ofzo, laat staan dat dit door het gebruikte papier komt. Ik ben sinds de aanschaf toch 3x500 A4'tjes verder, en ook is er geen merkbaar verschil in printkwaliteit of aantal keren dat het papier vastloopt (zeer sporadisch vs zeer sporadisch).
De kwaliteit is ook niet wat deze printer goedkoop maakt (want hij print prima). Het feit dat hij zo tergend traag is (zelfs de verkoop trainer van samsung beaamde dit) maakt de printer zo goedkoop :P.

Maar goed voor 50 euro kun je je wel een buil vallen.

//edit: Ik las net dat je 80 hebt betaald. Dan ben je flink opgelicht zeg :O

[ Voor 5% gewijzigd door Clementine op 19-08-2009 19:47 ]

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16:32
Heb hier een Xerox multi apparaat (Fax/scanner/printer). Na een tijdje ge-emmer met de aanvoer van het papier heb ik in het menu aangegeven dat ik dun papier gebruik, nu nooit meer storing !

Misschien worden de rolletjes dan harder aangedrukt ofzo ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Obiter dictum
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

Obiter dictum

Zwart, geen suiker.

Catz schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 19:45:
//edit: Ik las net dat je 80 hebt betaald. Dan ben je flink opgelicht zeg :O
waaaat, waar heb je dát nou weer vandaan? Haha, het klopt verder wel hoor... En ik bén ook opgelicht, maar ik had toen per direct een een printer nodig, dus stapte de -volgens mij- dixons binnen en zei; "je goedkoopste laser." 5 minuten later was thuis met een hun goedkoopste laser. Opgelicht 8)7

Mijn meest recente productreview.
GoT; een haast oneindige bron van technologische kennis. Experts die elkaar helpen, en ik ben trots, hieraan een bijdrage -nsfw- te mogen leveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
Obiter dictum schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 20:00:
[...]

waaaat, waar heb je dát nou weer vandaan? Haha, het klopt verder wel hoor... En ik bén ook opgelicht, maar ik had toen per direct een een printer nodig, dus stapte de -volgens mij- dixons binnen en zei; "je goedkoopste laser." 5 minuten later was thuis met een hun goedkoopste laser. Opgelicht 8)7
Opgelicht klinkt hard maar als dat ding overal echt VEEL goedkoper is dan zijn ze daar niet lekker bezig :)

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Ik heb een keer een laserprinter gesloopt door er enveloppen doorheen te halen, dat moet je dus niet doen.
Het papier was door de lijm vastgebakken aan de fuser.

Who is John Galt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berktoppie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-02-2024
Heb hier een Xerox multi apparaat (Fax/scanner/printer). Na een tijdje ge-emmer met de aanvoer van het papier heb ik in het menu aangegeven dat ik dun papier gebruik, nu nooit meer storing !

Misschien worden de rolletjes dan harder aangedrukt ofzo ?
Het probleem licht eerder aan de fuser module.
Die word ingesteld op het soort papier dat afgedrukt word.
Hoe zwaarder papier hoe heter de fuser moet worden en hoe harder hij het in het papier moet smelten/drukken.

Als hij dus te hard drukt en te heet is. Kruikt dun papier erg snel en krijg je vaak papier storingen.

Hopelijk uw vraag hier mee beandwoord te hebben.

Joery van Berkel
Xerox Technical Suport

www.webshopmasters.nl

Pagina: 1