Nieuwe videokaart aanschaffen, een aantal vragen.

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Mijn Radeon 4670 blijkt defect te zijn. Ik heb echter geen garantie omdat ik er een (veel betere) zalman koeler op heb gezet, omdat de originele een superklein fannetje had die je buiten nog bijna kon horen. Bij een beetje zware belasting gaat ie op zwart. De pc reageert wel en als je CTRL-ALT-DELETE doet krijg je een blauw randje met allemaal kriebeltjes. Zelfs 3x herplaatsen koeler en zilverpasta van zalman helpt niet)

Nu moet ik de kaart vervangen, want met enige regelmaat als ik een keer een potje GTA IV wil doen, loopt het hele spul vast.

Nu schrok ik echter van de power consumptie van de nieuwere kaarten die zonder pardon 120watt IDLE uit de muur trekken.

Ik speel af en toe een spelletje, maar als ik speel, moet het ook een beetje netjes presteren, maar de overige tijd wil ik niet graag dat de videokaart een berg energie verdoet. Daarnaast moet de kaart in IDLE stand ook niet veel lawaai maken en dus over (regelbaar of automatische) fanregeling beschikken.

Nu ben ik diverse kaarten tegengekomen. Onder andere de Radeon 4870 en de GTX260 gebaseerde kaarten, maar ik kan zelf na het lezen van reviews helemaal geen keuze maken die echt ergens op gebaseerd zijn.

Mijn top 3 van belangrijkste dingen:

1. IDLE verbruik binnen de perken
2. Stille (grote) koeler
3. Nette prestaties (beter dan de 4670).

Daarnaast moet de kaart om en nabij 1GB memory bevatten.

Ik ben benieuwd of hier mensen zijn die mij kunnen adviseren. Ik heb mijn best gedaan maar ik zie door de bomen het bos niet meer. NVidia of ATI? Welke chip? Dan ben ik al een eind op weg.

Ik neig op dit moment naar de GTX260, maar misschien is dat helemaal geen goede keuze, mijn moederbord heeft overigens een FX790 chipset (dfi 790fxb-m2rsh).

Bij voorbaat heel vriendelijk dank!

[ Voor 6% gewijzigd door Fairy op 19-08-2009 14:50 ]

• neliz
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 11-02-2025

neliz

GIGABYTE Man

4770 als laag stroom verbruiker (Met standaard leuke Zalman erop), of gewoon een nette 4890 met 1GB. zelfde stroomverbruik als een 260 (laat je niet gek maken) zelfde prestaties en je hebt er later meer aan bij Win7.

[ Voor 17% gewijzigd door neliz op 19-08-2009 17:18 ]

Miss you CJ....:'( en nee... ik kan niet aan samples komen

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

heb je ook geheugenblokjes op je huidige kaart gezet? en de mosfets, hadden die met de stock koeler koeling? want t klinkt 100% als oververhitting eigenlijk.
oh, en geeft ie dit gedrag al sinds dat je die koeler dr op gezet hebt? of is dat pas later gekomen nadat je al n paar dagen/weken/maanden af en toe wel gta hebt kunnen spelen?

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
AlexanderB schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 18:05:
heb je ook geheugenblokjes op je huidige kaart gezet? en de mosfets, hadden die met de stock koeler koeling? want t klinkt 100% als oververhitting eigenlijk.
oh, en geeft ie dit gedrag al sinds dat je die koeler dr op gezet hebt? of is dat pas later gekomen nadat je al n paar dagen/weken/maanden af en toe wel gta hebt kunnen spelen?
Koeler ging er meteen al op toen ie nieuw was. De geheugenmodules waren standaard zonder koelers en daar heb ik blokjes opgezet.

Uiteindelijk nu een GTX285 er in en ik heb al beeld, dus nu even drivers installeren en zien wat het wordt :)

• M4DMan
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-10-2025

M4DMan

Into disorder!

Fairy schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 18:56[/message]:
[...]

Koeler ging er meteen al op toen ie nieuw was. De geheugenmodules waren standaard zonder koelers en daar heb ik blokjes opgezet.

Uiteindelijk nu een GTX285 er in en ik heb al beeld, dus nu even drivers installeren en zien wat het wordt :)
De GTX-series van Nvidia zijn altijd een goede keus. Moet wel zeggen dat als je intensief aan het gamen bent de fan wel redelijk geluid kan maken ^^ Maar de prestaties die je ervoor terug krijgt wegen veel zwaarder, ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt ;)

Mag ik vragen welke editie/merk je hebt gehaald?

Verwijderd

ik heb de palit gtx285 2gb, maar ja mb dat ik erbij had gehaald was gelijk kapot, maar vandaag komt de vervangende aan, kan ik eindelijk kijken wat die kan.

• M4DMan

M4DMan

Into disorder!

Damn, zonde man.. Ik denk dat je heel wat blijer bent met deze kaart dan met die oude 4670 hehe ^^

Laat even weten hoe het presteert als je hem hebt geinstalleerd! Succes met installeren :)

• Stofnest
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Vaak wordt in review het idle verbruik van de hele pc in grafiekjes gezet ipv alleen het verbruik van de videokaart.
Met bv Rivatuner kun je de kaart nog wat underclocken voor 2d modus. soms kan je ook nog met de voltages spelen (ligt eraan welk stroomregelchipje erop zit (Volterra etc).

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
M4DMan schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 10:01:
[...]

De GTX-series van Nvidia zijn altijd een goede keus. Moet wel zeggen dat als je intensief aan het gamen bent de fan wel redelijk geluid kan maken ^^ Maar de prestaties die je ervoor terug krijgt wegen veel zwaarder, ik vind dat je een goede keuze hebt gemaakt ;)

Mag ik vragen welke editie/merk je hebt gehaald?
Tuurlijk mag je dat vragen :)

Ik heb namelijk de GTX285 gekozen omdat die uiteindelijk in IDLE veel minder bleek te gebruiken dan zijn voorgangers vanwege het 55nm productieproces.

Het is een "GigaByte GeForce GTX 285 1024 MB (Demomodel)". Deze heb ik uiteindelijk 227 euro voor betaald. Er staat wel Demo, hij is ook aan de schroefjes 1 keer aangesloten geweest, maar verder 100% onbeschadigd en compleet.

Ik schrok eerst wel even, want ik had de power kabels (moeten er 2x 6 polig aan!) net andersom zitten als de kaart verwachtte en toen ging de fan op volle toeren lopen. Echt het ging net zo hard als een industiële stofzuiger :P Uiteindelijk de spullen correct aangesloten en de fan draait bij normaal gebruik echt nauwelijks!

Dat ie harder gaat draaien in games vind ik niet erg, maar ik doe ook veel met muziek en dan moet ie zich koest houden, en dat doet ie, want zelf tijdens games komt de fan niet boven de 1400 rpm uit en is bijna onhoorbaar door het radiale design die rechtstreeks naar buiten blaast :)

Voor de 4670 had ik een tijdje terug 100 euro betaald. Was een betaalbare redelijke kaart en ik had wat nodig voor mijn PC. maar ben blij dat ik weer terug ben naar nvidia :) Die kaart regelt tenminste netjes en dynamisch de RPM van de fans.

Daarnaast kan ik op 1920*1200 spelen met alle details aan en nog draait ie 'smooooth....'

• Terrestraeon
  • Laatst online: 03-05 17:29

Terrestraeon

END OF LINE

Een tevreden aankoop dus :)

Krijg je bij zo'n demo-model ook alles wat erbij zat? eventuele game enzo?

• M4DMan

M4DMan

Into disorder!

Fairy schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 11:38[/message]:
[...]

Tuurlijk mag je dat vragen :)

Ik heb namelijk de GTX285 gekozen omdat die uiteindelijk in IDLE veel minder bleek te gebruiken dan zijn voorgangers vanwege het 55nm productieproces.
Goede keuze.. Ik zweer al een hele tijd bij Nvidia ( fanboy :P) Alles werkt zoveel smoother, en de drivers werken stukken beter als bij Radeon kaarten. Maja, dat is mijn persoonlijke ervaring / mening. :)
Het is een "GigaByte GeForce GTX 285 1024 MB (Demomodel)". Deze heb ik uiteindelijk 227 euro voor betaald. Er staat wel Demo, hij is ook aan de schroefjes 1 keer aangesloten geweest, maar verder 100% onbeschadigd en compleet.
Heerlijke prijs man, ik heb 215 betaald voor mijn GTX 275 :P
Ik schrok eerst wel even, want ik had de power kabels (moeten er 2x 6 polig aan!) net andersom zitten als de kaart verwachtte en toen ging de fan op volle toeren lopen. Echt het ging net zo hard als een industiële stofzuiger :P Uiteindelijk de spullen correct aangesloten en de fan draait bij normaal gebruik echt nauwelijks![

Dat ie harder gaat draaien in games vind ik niet erg, maar ik doe ook veel met muziek en dan moet ie zich koest houden, en dat doet ie, want zelf tijdens games komt de fan niet boven de 1400 rpm uit en is bijna onhoorbaar door het radiale design die rechtstreeks naar buiten blaast :)
Dat is wat ik in een eerdere post al aangaf idd.. Maar hoe intensiever de game en hoe langer je speelt, hoe warmer de kaart word en hoe harder die op een gegeven moment gaat draaien. Ik heb zelf profielen aangemaakt via Nvidia Control Panel, werkt perfect. :)
Voor de 4670 had ik een tijdje terug 100 euro betaald. Was een betaalbare redelijke kaart en ik had wat nodig voor mijn PC. maar ben blij dat ik weer terug ben naar nvidia :) Die kaart regelt tenminste netjes en dynamisch de RPM van de fans.

Daarnaast kan ik op 1920*1200 spelen met alle details aan en nog draait ie 'smooooth....'
Ghehe kan ik me voorstellen.. Veel plezier ermee iig!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Chris5488 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 12:05:
Een tevreden aankoop dus :)

Krijg je bij zo'n demo-model ook alles wat erbij zat? eventuele game enzo?
Alles zat er gewoon bij. 2CD's zaten er bij maar ik heb daar verder niet naar gekeken, maar zal vast een game bij zitten.

Overigens werd mijn HP LP2475w netjes als HDCP compliant scherm gezien, dus HDMI over DVI, wist niet dat dat kon, ondanks dat het protocol gelijk is :)
Stofnest schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 11:38:
Vaak wordt in review het idle verbruik van de hele pc in grafiekjes gezet ipv alleen het verbruik van de videokaart.
Met bv Rivatuner kun je de kaart nog wat underclocken voor 2d modus. soms kan je ook nog met de voltages spelen (ligt eraan welk stroomregelchipje erop zit (Volterra etc).
Klopt ja, ik heb daar nog niet ingedoken, de kaart zit er in vanaf gisteravond, maar ik ga hem zeker voor 2D zo laag mogelijk laten draaien, want ik moet ook een beetje aan het milieu en aan de NUON denken :D

[ Voor 38% gewijzigd door Fairy op 20-08-2009 12:41 ]

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Fairy schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 11:38:

Als je een zwaardere AMD/ATI kaart had gekocht, dan had je ook gewoon netjes een dynamisch geregelde fan gehad, die je niet hoort wanneer de kaart 'idle' draait en sneller gaat draaien wanneer je hem zwaar belast. Dat is niet iets 'nVidia-only'.
Bij de minder snelle kaarten van AMD/ATI wordt het over het algemeen ook dynamisch geregeld, met wellicht een uitzondering hier of daar van een specifiek merk.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Zou kunnen, maar ik ben zeer tevree met deze kaart die ik nu heb :)

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
Zowiezo zijn ati en nvidia allebei vrij goed op het moment. Het enige verschil is dat ati de prijs lager kan laten zakken dan nvidia. Qua drivers hoor ik meestal niet echt veel problemen behalve dat nvidia constant beta drivers uit brengt die vaak buggy zijn.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
tomcatha schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:10:
Zowiezo zijn ati en nvidia allebei vrij goed op het moment. Het enige verschil is dat ati de prijs lager kan laten zakken dan nvidia. Qua drivers hoor ik meestal niet echt veel problemen behalve dat nvidia constant beta drivers uit brengt die vaak buggy zijn.
:D daarom zijn het juist Beta drivers, zodat geïnteresseerden de bug kunnen melden :)

Ik heb nu gewoon de normale drivers er op staan er die werken prima :)

• tomcatha
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-05-2022
ik vind dat nvidia wat erg veel focus legt op constant beta drivers. Wat meer geen beta drivers zou fijn zijn denk ik.

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Fairy schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 11:38:
maar ben blij dat ik weer terug ben naar nvidia
Tja als het geld op je rug groeit kan je inderdaad net zo goed nVidia nemen. Mocht dit niet zo zijn levert ATi nog steeds meer performance voor hetzelfde geld.

specs

Pagina: 1