Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Software voor opleidingsinstituut

Pagina: 1
Acties:

• DaWit
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-11 20:50
Ik werk bij een middelgroot opleidingsinstituut voor psychologen. We zijn op dit moment druk met een grote digitaliseringsslag. Dat betekent o.m. de volgende zaken:
- Digitale literatuur (met zoeksysteem en webbased inlog voor deelnemers en docenten) i.p.v. de papieren artikelen die we nu (vaak in slechte kwaliteit) kopiëren en rondsturen.
- Digitaal dossier van de deelnemers (met cijferlijsten, afwezigheidsoverzichten, roosters, diploma's, etc.) i.p.v. hangmappen.
- E-learning (digitale leeromgeving) met competentiegericht leren.
- Digitaal dossier met informatie over praktijkinstellingen (deelnemers werken 4 dagen per week bij een GGZ-instelling)
- Database met docenten incl. kennis, kwalificaties, historie van contact, rooster
- Digitale studiegids i.p.v. de mappen die we nu iedere keer maken.
- Etc.

En dan heb ik het nog niet eens over de interne processen (salarisadministratie, website, intranet, etc. etc. etc.)

We hebben van bovenstaande dingen natuurlijk al wel een en ander voor elkaar, maar het lijkt mij goed om eens vanaf scratch naar onze digitalisering te kijken.

Probleem is dat we net te klein zijn voor grote dure universiteitsapplicaties (zoals Blackboard) en te groot voor 'alles bijhouden en Excel'. De grootste fout die het bedrijf imho maakt, is 'brandjes blussen' en voor elk bovengenoemd onderwerp een aparte softwareleverancier uitnodigen die niet naar het grote geheel kijkt en ons een inflexibel en duur pakket aansmeert. Probleem is dan dat de applicaties niet met elkaar kunnen communiceren en dat al die losse oplossingen erg veel geld kosten. Een paar jaar later komen we er dan achter dat we 'toch beter voor die andere oplossing hadden moeten gaan...'

Mijn vraag aan jullie is simpel. Hoe pak je zoiets aan? Bestaat er zoiets als een onafhankelijke en objectieve informatie-analist speciaal voor onderwijssystemen (die kennis heeft van wat er zoal op de markt is en echt naar het grote geheel kijk?) of ga ik googlen op 'E-learning' en nodig ik gewoon wat grote jongens uit die mij d.m.v. een snel en commercieel verhaal hun product willen verkopen?? Dat laatste heb ik al gedaan en beviel mij niet echt....

Asus P5K || Pentium E8200 || 4x 1024 MB PC2 6400 || 1x 350 GB Western Digital || NVIDIA Geforce 8800GT

Verwijderd

Lijkt me wel een leuke stage-opdracht of afstudeer-opdracht voor een ict-er. Inventariseren wat zoiets gaat kosten of zelf met oplossingen komen. En u blijft binnen het onderwijs.

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-11 15:01

Tijntje

Hello?!

Ik denk dat zoiets te groot is voor een afstudeer stage.

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

• air2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-11 14:13
Applicatities met elkaar laten communiceren kan door middel van UMRA van Tools4ever. ([url="http://www.tools4ever,com"]http://www.tools4ever,com[/url])
(Google APPS, Microsoft Live@Edu, Teletop, N@Tschool, TOPdesk, Magister (ook hosted), Aura, Novell, Active Directory, AtVo en nog veel meer).
Hier heb je meteen een lijstje van school apps die veel gebruikt worden.
Google Apps is gratis voor onderwijs.
Microsoft Live@edu ook (alleen proberen ze daar vaak ILM gratis bij te leveren, zit je wel vast aan dure consultants en lange lange implementatie)

Bel eens een school van vergelijkbare grote en vraag wat hun ervaringen zijn?

Hoop dat je hier wat aan hebt.

ps. Om digitale cursussen (vak informatie) uit te wisselen ondersteunen veel digitale leeromgevingen IMS standaarden. Let hier op als je zo'n pakket gaat gebruiken.

[ Voor 16% gewijzigd door air2 op 19-08-2009 11:26 ]

• DaWit
Dank jullie wel, ik zal me eens gaan verdiepen in genoemde applicaties. En inderdaad eens een hogeschool oid bellen om te vragen hoe zij zoiets hebben aangepakt en wat ze bij een volgende keer anders zouden doen.

Asus P5K || Pentium E8200 || 4x 1024 MB PC2 6400 || 1x 350 GB Western Digital || NVIDIA Geforce 8800GT

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
DaWit schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 20:02:
Dank jullie wel, ik zal me eens gaan verdiepen in genoemde applicaties. En inderdaad eens een hogeschool oid bellen om te vragen hoe zij zoiets hebben aangepakt en wat ze bij een volgende keer anders zouden doen.
Ik zou vooral ook goed kijken naar de (functionele) eisen die jullie stellen aan de omgeving voordat je naar applicaties gaat kijken. Als het niet duidelijk is wat de eisen zijn aan de IT-omgeving zal het lastig zijn om een keuze te maken tussen de verschillende softwarepakketten. Daarnaast zou ik aanraden om ook eens te kijken naar de architectuur van jullie omgeving. Door daar nu een goede keuze in te maken zal het in de toekomst makkelijker zijn om applicaties te vervangen en kun je ook beter inschatten wat de impact is van wijzigingen.

Verder sluit ik mij aan bij air2: Kijk naar de IMS standaarden, deze worden veel gebruikt. Verder zou ik aanraden om in het algemeen te kijken naar de ondersteuning van (open) standaarden door de verschillende softwarepakketten, zowel voor de koppelingen tussen pakketten, maar ook voor bijvoorbeeld digitaal leermateriaal (kijk bijvoorbeeld eens op www.edustandaard.nl voor specifieke standaarden voor Nederland). Door nu te kiezen voor pakketten die (open) standaarden ondersteunen voor de uitwisseling van gegevens tussen pakketten en voor digitaal leermateriaal ben je in de toekomst een stuk flexibeler.

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 31-08 12:02

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Misschien dat it's learning iets is: http://www.itslearning.co.uk/gettingstarted

Maar ik weet niet hoe duur dat is, en aangezien dat nergens vermeld staat is dat meestal een slecht teken ;)

Last.fm | Code Talks

• -steel-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-10 17:13
Ook wij zitten in een vergelijkbaar schuitje als de TS als ik het bovenstaande zo lees met al die, digitale en analoge, informatiestromen. Wij zaten te denken om, naast de software, ook te kijken naar het inhuren van een informatiearchitect (of iets dergelijks).

Hebben mensen hier (goede en/of slechte) ervaringen met informatiearchitecten? Ik hoor het graag en ik denk de TS ook ;-)

-----

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
-steel- schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 14:00:
Ook wij zitten in een vergelijkbaar schuitje als de TS als ik het bovenstaande zo lees met al die, digitale en analoge, informatiestromen. Wij zaten te denken om, naast de software, ook te kijken naar het inhuren van een informatiearchitect (of iets dergelijks).

Hebben mensen hier (goede en/of slechte) ervaringen met informatiearchitecten? Ik hoor het graag en ik denk de TS ook ;-)
Ik zou het vooral eerst een informatiearchitect inhuren, en aan de hand van de architectuurplaten die dan gemaakt worden de software selecteren. Verder: kies in ieder geval voor een onafhankelijke informatiearchitect, specifieke kennis van het domein is handig, maar niet direct noodzakelijk.

• DaWit
Jarod schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 14:42:
[...]

Ik zou het vooral eerst een informatiearchitect inhuren, en aan de hand van de architectuurplaten die dan gemaakt worden de software selecteren. Verder: kies in ieder geval voor een onafhankelijke informatiearchitect, specifieke kennis van het domein is handig, maar niet direct noodzakelijk.
Heb je enig idee hoe we het beste aan zo'n informatiearchitect kunnen komen (misschien weet jij zo zelf al wel een goede)? Ik neem niet aan dat ze in de gouden gids staan en als ik Google kom ik voornamelijk opleidingen en artikelen uit 2004 tegen.

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb een vak IVA - informatievoorzieningsarchitectuur - gevolgd en omdat ik nieuwsgierig was naar hoe je dan aan een baan zou komen heb ik dat aan mijn leraar gevraagd. Hij gaf als antwoord dat je dan waarschijnlijk bij een detacheringsbureau komt te werken. Dus my best guess is dat je het daar even moet proberen.

Sr informatie architecturen zullen reteduur zijn (maar het waarschijnlijk wel waard), als het te veel kost kun je misschien een jr. architect krijgen.
Pagina: 1