Toon posts:

Thin client oplossing

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort zal mijn aanstaande schoonvader door een medische ingreep tijdelijk niet meer kunnen trap lopen. Nu heeft hij een heel mooi computersysteem boven op zijn werkkamer staan. Zijn wens is om tijdelijk op die computer te kunnen werken vanaf beneden. (naar beneden verplaatsen is geen optie ivm ruimtegebrek).

Nu lijkt me dat dit door middel van een niet al te dure thin client met daarop een RDP verbinding naar boven wel mogelijk is.
  • [b]De eisen ( indien mogelijk) zijn de volgende:[/b]
  • zo min mogelijk kabels
  • scherm aan de thin client vast
  • draadloos netwerk
  • mogelijkheid tot het gebruik van een usb stick op de thin client waarop data van de pc boven kan worden gezet
  • [b]De werkzaamheden erop zijn:[/b]
  • Internetten
  • Office gebruiken
  • Adobe acrobat pro
Nu heb ik op dit gebied zero ervaring, dus weet ik niet wat ik moet kiezen (en of deze twee bovenstaande kunnen wat ik wil), wat het makkelijkst te configureren is, wat de beste prestaties geeft en waar je uberhaupt die dingen kan krijgen als particulier.
Alle informatie en advies is dus van harte welkom! :)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Welk OS draait op zijn pc boven? Niet elke Windows versie heeft nl. Remote Destop opties.

Prestaties van thin clients hoef je je niet druk om te maken. Je kunt ervan uitgaan dat ze allemaal voldoende presteren (zeker bij slechts 1 sessie). Ik zou gewoon een oude laptop met Wifi oid te pakken zien te krijgen met daarop een RDP client.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Gewoon een nettop nemen zoals de EeeBox of Acer Aspire Revo. Desnoods, mocht je geen VESA Mount hebben op de nettop die je neemt, of op je scherm zelf, met ducttape vastzetten als hij er echt achter moet.

Dit soort spul dus
Misschien iets duurder als een echte thin client, maar dit kun je altijd mooi hergebruiken als normale PC ergens en anders raak je er ook makkelijker van af denk ik.

[ Voor 45% gewijzigd door GENETX op 19-08-2009 10:32 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:15

M2M

medicijnman

of je bent nog slimmer en je neemt een los beeldscherm met een EEE laptopje die achter het scherm vastducktaped. Een USB keyboard en muis + VGA kabel zijn voldoende, en als het gevaarte straks niet meer nodig is, dan heb je nog een mooi laptopje over ipv een extra EEEBox.

-_-

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je reactie QM / en alle anderen

Windows XP SP3 NL draaid boven op de pc.
Een laptop is ook wel een aardig idee, hoewel mijn voorkeur uitgaat naar iets vasts.

Is die Jack PC niks? lijkt me ideaal qua ruimtebesparing. Er is geen PoE daar maar die ene adapter maakt niet uit. Ik vraag me alleen af wat voor software daarop draaid en hoe ik daarmee een rdp sessie opzet. Of werkt dat ding alleen in een Active Directory?

Ik bel vanmiddag wel een van de resalers in Nederland om te kijken wat zoiets kost en of het mogelijk is.
De EEEbox en die Acer ga ik vanmiddag ook even uitzoeken, bedankt voor de tips allemaal!

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2009 10:39 ]

• Pumbaa82
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-03-2024
Ik ga mee met de eerder gegeven opties.

Goedkope hardware (eee achtig iets) en dan evt. gewoon een rdp sessie naar boven maken.
Kan je rechtstreeks werken op de computer boven, hoef je niet met USB-sticks te lopen.
Is die Jack PC niks? lijkt me ideaal qua ruimtebesparing
En daarna ? het is tijdelijk zoals je toekomstige schoonvader aangeeft.
Zo'n jack PC is te duur voor tijdelijk lijkt me, dan zou ik gaan voor een EEEPC.
Waarmee je zonder teveel klooien gewoon een RDP opzet naar de vertrouwde PC.

Ik werk al tijdje op oude laptop meuk beneden, gewoon om te internetten, msnen, etc.
Een van de dingen wat ik er ook mee doe is naar mijn gewone werk plek RDP'en en daar dan op werken.
Dit vanaf een P3 800 Mhz laptop met 512 MB RAM. Iets wat je nu voor weinig geld wel tweede-hands ergens op de kop kan tikken.

[ Voor 23% gewijzigd door Pumbaa82 op 19-08-2009 10:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Goed, inderdaad zijn de Jack PC en EEE box nog wat aan de dure kant. Des ondanks wel mooie oplossingen maar voor het moment past het niet in het budget / is het wat hoog gegrepen.

Ik heb op internet echter een HP-Compaq EVO T20 gevonden voor 30 euro. Qua specs natuurlijk niet om naar huis te schrijven, maar kan zover ik zie precies wat we willen. ( specs )

Het enige probleem is dat ik graag een wifi verbinding heb. Nu kan je voor een 30 euro een usb wifi adapter kopen. Mijn vraag is, krijg je zoiets werkend met zo'n systeem? Er zit Windows CE 2.12 onboard op aldus de advertentie. Zijn daar uberhaupt drivers voor?
Het geheugen zou ik zoiezo kunnen upgraden. Aldus de advertentie is het 16 MB flashgeheugen uitbreidbaar via een compact flash module en cf-kaartjes van 1GB slingeren hier overal rond.

Verder vroeg ik me af of je een eventuele usbstick die je in de cliënt stopt kan gebruiken via RDP. Dus om data van en naar te kopiëren van de pc boven.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2009 16:44 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:15

M2M

medicijnman

Je kunt een USB drive gewoon in zijn geheel sharen over het netwerk. Voeg een netwerkshare / schijfletter toe aan de gewone pc, waarbij je de gesharede USB drive pakt. Als het goed is, blijft het ding een share, ook al trek je de stick er uit. Zodra je de stick er weer in steekt shared windows je stick weer over het netwerk en is het ding weer te benaderen met de schijfletter op de gewone pc.

Over je eerste vraag, als je een GB kaartje pakt en daar een normale windows op zet kan dat ding nogal snel stuk gaan. Ze zijn niet gemaakt voor veel schrijfacties. Een oude (laptop) schijf zou beter zijn, maar als je alle services uitschakeld die niet noodzakelijk zijn, dan zal dat CF kaartje het nog wel uit kunnen houden. Eventueel een aantal kaartjes met dezelfde image klaar hebben liggen. En met een normale windows is het ook eenvoudig om een wifi adapter toe te voegen. Hoe dat gaat met Windows CE 2.12 weet ik niet.

-_-

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

M2M schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 09:58:
Je kunt een USB drive gewoon in zijn geheel sharen over het netwerk. Voeg een netwerkshare / schijfletter toe aan de gewone pc, waarbij je de gesharede USB drive pakt. Als het goed is, blijft het ding een share, ook al trek je de stick er uit. Zodra je de stick er weer in steekt shared windows je stick weer over het netwerk en is het ding weer te benaderen met de schijfletter op de gewone pc.
Het lijkt me handiger om de usb drive gewoon middels redirection mee te nemen in je sessie.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:30
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 16:41:
Het enige probleem is dat ik graag een wifi verbinding heb. Nu kan je voor een 30 euro een usb wifi adapter kopen. Mijn vraag is, krijg je zoiets werkend met zo'n systeem? Er zit Windows CE 2.12 onboard op aldus de advertentie. Zijn daar uberhaupt drivers voor?
Je moet speciale (lees: passend voor CE versie en de CPU die er in zit) drivers hebben. Voor CE 2.12 (= extreem oud) zijn die er vast niet.
Verder vroeg ik me af of je een eventuele usbstick die je in de cliënt stopt kan gebruiken via RDP. Dus om data van en naar te kopiëren van de pc boven.
Ja dat kan. Mits je een recente versie van de RDP client gebruikt.

Volgens mij kan je het beste een iets recentere thin client kopen met Windows XP (al dan niet embedded) erop, dan heb je over het algemeen wel een aardige RDP client.

evt heb ik er 1 liggen waar je XP (lite) op kan zetten, op een CF kaartje. DM maar voor meer info.

• Question Mark

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 10:36:

Windows XP SP3 NL draaid boven op de pc.
Welke versie? XP home heeft nl. geen ondersteuning voor Remote Desktop.

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:30
Question Mark schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 10:10:
[...]

Welke versie? XP home heeft nl. geen ondersteuning voor Remote Desktop.

Jawel.

My Computer [rechtsklik] -> Properties -> tabblad 'Remote' -> vinkje 'Allow users to connect remotely to this computer' aanzetten. Administrator users hebben standaard rechten.

Wat wel handig is om mstsc (de client) de optie /admin mee te geven, dan neem je de console (= wat er op het scherm staat) over ipv dat je je eigen sessie krijgt.

Remote desktop is een van de onderliggende techniken van fast user switching en dat je met meerdere gebruikers tegelijkertijd ingelogd kan zijn :)

moet beter lezen. Home niet nee. Misschien met een hack? Anders kan je vast wel VNC gebruiken (werkt helaas het delen vna de USB stick niet) of een ander pakket. RemotelyAnywhere of LogMeIn oid.

[ Voor 12% gewijzigd door Xiphalon op 20-08-2009 10:19 ]

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08:21
Waarom niet gewoon een laptopje?
Daar zit het scherm aan vast ;-)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Als een nieuwe EeePC te duur is kun je misschien op het web kijken naar 2e hands netbooks. Er zijn vast mensen die al een nieuwe willen. Zeker als je nog custom software nodig hebt omdat Home geen RDP heeft kan dat wel een probleem zijn met een thin client. Met een normale PC speel je iig op save en weet je dat het gaat werken.

Verwijderd

Topicstarter
Oke oke ik ben wat wispeltuurig, mijn excuses daarvoor maar een vriend had nog een oude Neoware NeoStation 3000C en daar ga ik nu debian opzetten met enlightenment. Het zal misschien wat stoeien worden met de drivers maar verder is alleen rdesktop nodig voor RDP dus is het weer een mooi leerzaam projectje.

Of ik de usb wireless module werkzaam krijg zal nog even de vraag zijn, maar we gaan het zien.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2009 20:31 ]

Pagina: 1