CAT 6 SSTP aangelegd -> lage snelheden*

Pagina: 1
Acties:

• DaRKoNe
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik heb zojuist CAT6 SSTP aangelegd om mijn oude CAT5 FTP bekabeling te vervangen aangezien ik een gigabit netwerk heb liggen.
Echter merk ik nu vage problemen binnen mijn netwerk:

Copy binnen het netwerk gaat nu met 7MB/sec i.p.v. de 20MB/sec die ik haalde met m'n oude CAT5 kabels. :?
Ook mijn internetverbinding heeft er blijkbaar 'last' van, aangezien ik een Ziggo 50Mbit verbinding heb en 'maar' 25Mbit scoor op speedtest.net (voorheen 48Mbit)

Ik heb echter wel mijn standaard RJ45 plugjes gebruikt, niet shielded en dus niet eventuele speciale CAT6 plugjes (mochten deze überhaupt bestaan). Maar ik heb overigens geen idee of het hieraan kan liggen.
Mijn router is een Sitecom WL-306 Wireless 300N Gigabit router en mijn switches zijn Sitecom Gigabit switches (LN-120)

Wat ik overigens ook merk zijn pieken in de downloadsnelheid.. Als ik een testbestand van usenet haal, dan is de gemiddelde snelheid 4,8 MB/sec met uitschieters naar 5,6 MB/sec. Hetzelfde geldt voor speedtest.net; hij schiet met sprongen naar 39 Mbit (dus niet geleidelijk) maar zakt dan al snel terug naar ong. 25Mbit..

Iemand enig idee? Kan mijn Sitecom apparatuur niet overweg met de CAT6 SSTP of moet ik gewoon andere RJ45 plugjes halen?

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04-03 10:49
Begin eerst maar met cat6 rj45 connectoren te halen.Shield maar aan 1 kant aansluiten,anders krijg je hele rare problemen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

titel edit

IK zou om te beginnen even de RJ45 opnieuw knijpen, als dat niet werkt kun je andere connectors kopen.

[ Voor 6% gewijzigd door Koffie op 19-08-2009 07:09 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

• DaRKoNe
Heb de RJ45 opnieuw erop gezet, maar dat bood helaas geen oplossing..
Echter.. Nu heb ik de 'oude' bekabeling weer aangesloten, alleen heb ik nog steeds last van hetzelfde verschijnsel.......

Ik heb inmiddels de router al terug naar fabrieksinstellingen gezet, maar ook dat bood geen oplossing...

Iemand enig idee wat het kan zijn?

Verwijderd

Misschien is Ziggo een beetje raar bezig? Kan ook hoor....

sluit je PC rechtstreeks met een kant en klaar kabeltje (dus af fabriek gegoten) op je DSL modem. Wat haal je daar?

Het is altijd aan te raden om kant en klare kabels te gebruiken, om de PC's aan te sluiten op WCD's

• vincedd
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 20:12:
Misschien is Ziggo een beetje raar bezig? Kan ook hoor....

sluit je PC rechtstreeks met een kant en klaar kabeltje (dus af fabriek gegoten) op je DSL modem. Wat haal je daar?

Het is altijd aan te raden om kant en klare kabels te gebruiken, om de PC's aan te sluiten op WCD's
pc aansluiten op een wcd(wandcontactdoos) lijkt me wel handig,anders gaat ie het echt niet doen.inderdaad een aanrader ;)

• arbraxas
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 26-02 20:27
Weet niet of het ook voor Deventer geld, maar ziggo had hier de hele dag storing.
En sinds de snelheidsverhoging van ziggo had ik last van een constant rebootende modem.
Nu de storing hier over is heb ik daar ook geen last meer van gelukkig. Was toevallig ook een sitecom 300N gigabit router.

Intern netwerk zakt bij mij ook terug naar 100mbit snelheden. Hij begint op iets van 60mb/s en zakt dan terug naar 10 tot 14mb. Erg vervelend.

Before we work on artificial intelligence, let`s do something about natural stupidity

• DaRKoNe
arbraxas schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 21:14:
Weet niet of het ook voor Deventer geld, maar ziggo had hier de hele dag storing.
En sinds de snelheidsverhoging van ziggo had ik last van een constant rebootende modem.
Nu de storing hier over is heb ik daar ook geen last meer van gelukkig. Was toevallig ook een sitecom 300N gigabit router.

Intern netwerk zakt bij mij ook terug naar 100mbit snelheden. Hij begint op iets van 60mb/s en zakt dan terug naar 10 tot 14mb. Erg vervelend.
Nou.. Wat jij nu omschrijft heb ik dus ook!
Mijn modem is continue aan het rebooten, hier is al een monteur voor langs geweest maar heeft niks geholpen.. Ik heb vandaag van een Ziggo medewerker gehoord dat binnen nu en 2 weken een nieuwe firmware komt voor de Ziggo modems.. Deze firmware zou iig zorgen voor een stabielere verbinding...

Ik merk nu wel verbeteringen in de snelheden van m'n internetaansluiting maar ook dat van m'n eigen netwerk..
Denk dat t een samenloop van omstandigheden is geweest..

Maar toch blijft het vreemd.. Kan het modem dan invloed hebben op mijn netwerk? :?

• vincedd
DaRKoNe schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 14:49:
[...]

Maar toch blijft het vreemd.. Kan het modem dan invloed hebben op mijn netwerk? :?
Ja,als je router dhcp krijgt van je modem

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een algemene meltdown van consumentenroutertjes en switches. Tot 37°C heet in de schaduw in Vlaanderen. Check de performance morgen nog eens om te zien of het daaraan ligt. Hoe goedkoper het netwerkmateriaal wordt, hoe meer men op koelvinnen, adapters, voedingen,... kan besparen zodat het geen hete dag kan overleven.

• DaRKoNe
vincedd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:45:
[...]

Ja,als je router dhcp krijgt van je modem
Ja logisch.. Maar ik snap niet in hoeverre een klapperende modem verantwoordelijk kan zijn voor een drastische snelheidsvermindering in mijn interne netwerk.
rapture schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:53:
Een algemene meltdown van consumentenroutertjes en switches. Tot 37°C heet in de schaduw in Vlaanderen. Check de performance morgen nog eens om te zien of het daaraan ligt. Hoe goedkoper het netwerkmateriaal wordt, hoe meer men op koelvinnen, adapters, voedingen,... kan besparen zodat het geen hete dag kan overleven.
Dat zou ook nog weleens kunnen.. Het is de laatste dagen toch wel erg warm en heb dan ook nog een NAS die flink warm wordt.. Dat alles in 1 kleine ruimte (meterkast) kan denk ik wel op een dergelijke manier verklaren waarom de hardware het niet meer aankan..

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

DaRKoNe schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 19:00:
[...]

Ja logisch.. Maar ik snap niet in hoeverre een klapperende modem verantwoordelijk kan zijn voor een drastische snelheidsvermindering in mijn interne netwerk.
En dat is dan ook heel makkelijk te testen...modem eens uit je netwerksetup halen en dan nog eens proberen.
Om alleen je netwerksnelheid te testen kun je het beste gebruik maken van een tool als iperf, dan sluit je beperkende factoren zoals de harde schijf al uit.

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-02 15:39
DaRKoNe schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 19:00:
[...]

[...]

Dat zou ook nog weleens kunnen.. Het is de laatste dagen toch wel erg warm en heb dan ook nog een NAS die flink warm wordt.. Dat alles in 1 kleine ruimte (meterkast) kan denk ik wel op een dergelijke manier verklaren waarom de hardware het niet meer aankan..
Gebeurd helaas wel vaker, beetje jammer die hobby jongens die wel een vermogen uitgeven aan dure cat6 kabel dit vervolgens aansluiten op een consumenten switch ala sweex en dan op GoT gaan om een toppic te openen over performance problemen...

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De hete dag is enkele dagen wel voorbij. Als er nog klachten zijn, dan kan je eerst het lokale netwerk (lan) onderzoeken.

Is de kleurencode gerespecteerd (hoe sneller je wilt gaan, hoe kritischer dit wordt)? In de wandcontactdozen zijn de kleuren vermeld.
Afbeeldingslocatie: http://www.incentre.net/images/ethcable568b.gif

De meeste goedkope connectoren duwen een stuk koper in het midden door een draadje. Dit werkt op stranded/spoele draadjes. Op solid/massieve/stijve draadjes wil je het koper langs de zijkanten het draadje klemt.

Met iperf kan je tussen de computers performancetesten doen. De ene computer speelt server en de andere computer hangt als client eraan. Op 100 Mbps netwerk zou je tussen 89 en 93Mbps moeten aflezen. Op Gigabit ga je (naar mijn ervaringen) minstens 300Mbps zien, 500Mbps had ik ook gezien. Tot zo verre dat mijn netwerkkaarten, processors en besturingssystemen konden volgen. Zo zag ik in Windows XP 300Mbps en met Knoppix ging het zomaar naar 500Mbps. Ik heb nu geen hardware om recentere testen te doen.

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 03-03 21:31

Apache

amateur software devver

@Rapture: aangezien ik recent ook wat netwerk upgrades hier thuis heb doorgevoerd ook ff met iperf aan de slag:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
C:\Users\Blacky>C:\Users\Blacky\Downloads\iperf.exe -c 10.0.0.2 -w 2m
------------------------------------------------------------
Client connecting to 10.0.0.2, TCP port 5001
TCP window size: 2.00 MByte
------------------------------------------------------------
[148] local 10.0.0.3 port 49443 connected with 10.0.0.2 port 5001
[ ID] Interval       Transfer     Bandwidth
[148]  0.0-10.0 sec  1.09 GBytes   937 Mbits/sec

En heb daar niets speciaals voor moeten doen, zijn gewone standaard dlink switchjes en zitten er 2 tussen mij & die andere computer. Wat jij zegt, die 300/500mbps lijkt mij daarom aan de lage kant. Ik maak gebruik van cat5/cat5e waarvan sommige van twijfelachtige kwaliteit zijn.

Ook als ik een file transfer over smb/ftp trekt hij richting mijn server alles dicht omdat de read van mijn client hd > 1Gbit is en write op de server ook, in de andere richting is mjin hd de bottleneck.

Om de topicstartr mogelijk te helpen, liggen de kabels ook effectief op dezelfde plaats als de vorige? niet langs evte warmtebronnen of andere (elektrische) kabels loopt om het evt mooier weg te werken, dit zou ook voor interferentie kunnen zorgen.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

@Rapture: als je 300 of 500 Mbps ziet op een gigabit netwerk is dat toch wel een flinke indicatie dat er ergens een component zit die de gigabit snelheid niet aan kan. Bij goede apparatuur zou je ook tussen de 900 Mbps en 1 Gbps moeten zien aan totale snelheid (je kunt het verkeer naar beide kanten tegelijkertijd testen maar dan moet je wel de waarden bij elkaar tellen). Haal je dat niet dan zul je moeten gaan kijken naar de tussenliggende componenten wat de vertraging veroorzaakt. Het kan zijn dat je een simpel routertje hebt die er gewoon niet snel genoeg voor is en de snelheid daardoor gehalveerd is. Overigens zul je dat verschil niet echt merken omdat dan eerder dingen als de harde schijf de bottleneck gaan vormen.
Pagina: 1