Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cooki3s
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:25
Hey iedereen,

Met de pricedrop vandaag van de ps3 en de pricedrop morgen/binnenkort van de 360 (elite krijgt de prijs van de pro, dit is toch wat ze me bij consoleshop.be verteld hebben) en mijn recente verkoop van mijn stofvangende wii ben ik dus van plan om een van beide consoles te gaan kopen. Nu wil ik dit wel eerst even uit de weg: Ik ben via google al op veel forums/sites geweest en altijd kwam ik in een warboel van fanboyism terecht. Ik dacht daarom dit op tweakers te vragen aangezien de technische knowhow en het gemiddelde niveau hier toch hoger ligt/lijkt :P.Ik wil dus geen argumenten waarom de andere console slechter is ofzo, gewoon feiten/ervaringen met je eigen console (als je ze allebei hebt, dan is vergelijken natuurlijk ok).

Nu mijn vraag: Het eigenlijke online gamen, hoe werkt dat precies bij beide systemen? Nu heb ik het niet over interface/online diensten ofzo, gewoon over het echte spelen. Ik heb ergens gehoord dat Microsoft met Live alle spellen zelf host, en bij Sony moeten de makers van het spel dit zelf doen. Ik ben ook al bij iemand met een 360 geweest, en daar heb ik het live-systeem zowat in werking gezien, MAAR ik was wel teleurgesteld dat we tijdens enkele halo-games en cod4-games er halfweg tijdens een goed spel gewoon werden uitgegooid met 'host closed connection' of iets dergelijks. Ik heb de online van de ps3 nog niet gezien, werkt men daar wel met dedicated servers? En indien ja, valt de latency dan goed mee?

En ik heb ook nog een extra unrelated vraagje:
Voor beide consoles, is het ook mogelijk om van je pc een HD-film te downloaden ipv te streamen? We hebben thuis namelijk een netwerk dmv "powerline"-stekkers (internet via stroomnet) omdat dit voor ons makkelijker (kabel komt binnen in de kelder, pc's zijn verspreid over de 3 verdiepen daarboven) is. Met meerdere downloads tegelijk kan ik hier wel miss max 15-20 mbps halen, maar dit lijkt me niet echt optimaal. Dus indien ik zou kunnen downloaden naar de HDD, om de film dan later te kunnen kijken, zou dit handiger zijn. Indien dit niet mogelijk is, zou de doorvoersnelheid van een externe harde schijf/usb-stick dan voldoende zijn om een HD-film te streamen?

Hopelijk kunnen jullie me hiermee verder helpen,
Mvg,

Cooki3s!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willybubba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:46

Willybubba

Nut up or shut up.

Ik game zelf nooit online, maar toch, een van de grootste verschillen is dat je op 360 voor online gamen moet betalen en bij de PS3 niet. Nu hoor ik veel mensen ook zeggen dat de 360 online service daardoor ook stabieler is maar uit je eigen verhaal blijkt dat nou niet echt... Ik heb zelf iig een 360, maar goed, zoals ik al zei, ik game nooit online (heb dan ook Live Silver, zit er wel aan te denken om een keertje met Gold te gaan klooien).

Voor wat betreft je tweede vraag: als pure mediacenter is de PS3 beter geschikt dan een 360. Films e.d. op je HDD zetten kan niet op 360, maar later dit jaar wordt wel NetFlix via Live beschikbaar gemaakt voor europa, dat is HD films via internet streamen on demand. Sowieso ondersteunt de 360 slechts bepaalde typen bestanden, dus je zult films moeten converteren.

Hoe dan ook, er valt voor beide consoles wel wat te zeggen. Ik denk dat je gewoon eens moet kijken naar je eigen voorkeuren, en de exclusives per paltform. Dan voor- en nadelen afwegen enzo.

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafe
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-06 13:12
Cooki3s schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 23:58:
Ik heb ergens gehoord dat Microsoft met Live alle spellen zelf host, en bij Sony moeten de makers van het spel dit zelf doen. Ik ben ook al bij iemand met een 360 geweest, en daar heb ik het live-systeem zowat in werking gezien, MAAR ik was wel teleurgesteld dat we tijdens enkele halo-games en cod4-games er halfweg tijdens een goed spel gewoon werden uitgegooid met 'host closed connection' of iets dergelijks.
Ik weet niet het naadjes van de kous, maar volgens mij klopt je aanname hier niet helemaal.

Xbox Live verzorgt afaik de matchmaking (het koppelen van jou aan andere spelers), het hosten gebeurd voornamelijk op consoles die bij gamers thuis staan. Developers kunnen hiervan afwijken, iets wat EA doet maar nog wel eens voor problemen wil zorgen. Recentelijk konden de server de populariteit van Battlefield 1943 niet aan bijvoorbeeld.

Bij PSN is de developer zelf verantwoordelijk voor het draaien van die matchmaking servers als ik me niet vergis.

Edit @ Willybubba: de 360 speelt best een boel af hoor, ook MPEG-4 ASP (DivX/Xvid) en h.264. Wat mis jij dan?

[ Voor 4% gewijzigd door Rafe op 19-08-2009 00:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:36

BM

Moderator Spielerij
Volgens mij klopt het verhaal van Rafe wel aardig.

Geloof dat zowel bij PS3 als Xbox360 de ontwikkelaar er voor kunnen kiezen om hosting te 'kopen' bij MS, of dit zelf te regelen. Dit laatste gebeurd verreweg het meeste (goedkoper), en kan er inderdaad voor zorgen dat je uit een potje gegooid word omdat de host er mee stopt. Al ben ik van mening dat dit door een developer op te vangen moet zijn door een backuphost te hebben die de boel overneemt, maar goed, dat is een andere discussie :)

Heb qua online gaming op de PS3 niet zo heel veel ervaring, met de 360 'iets' (3 jaar) meer. Op de 360 werkt het eigenlijk altijd, en meestal ook gewoon vloeiend, maar dat doet het op de PS3 vooralsnog bij mij ook.
Heb wel het gevoel dat Live bij Microsoft wat meer geintegreerd word in het 360-concept dan PSN bij Sony word in het Playstation-concept. Vind het er bij Sony nog wat losjes bijhangen.

Kort: werkt bij allebei heel behoorlijk, al vind ik dat MS nog steeds een streepje voor heeft op Sony qua online gebied, als is het maar vanwege (jaja, daar istie weer) het feit dat zij wel crossgamechat leveren. Of je daar 30/35 (als je voor Live 60 euro betaald laat je je tillen ;)) per jaar voor wilt betalen kan ik niet voor je bepalen. Ik heb er geen moeite mee in ieder geval :)

Welke je ook koopt, je krijgt er een mooi stukje speelgoed voor terug.

Let ook even op de exclusives. Weet niet waar je voorkeuren liggen, maar ze hebben beide een aantal hele sterke exclusives

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willybubba
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:46

Willybubba

Nut up or shut up.

Rafe schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 00:37:
[...]

Edit @ Willybubba: de 360 speelt best een boel af hoor, ook MPEG-4 ASP (DivX/Xvid) en h.264. Wat mis jij dan?
h.264 ook? Oh, my bad, ik dacht dat 'ie dat niet deed.

"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sh0ckTr00per
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:15
Ik heb ook alleen ervaring met de 360, maar om even in te haken op een punt dat aangehaald wordt, daar kan ik prima WMVHD films streamen vanaf een externe HDD of USB stick. Ik heb die HDD wel met MacDrive geformatteerd, want de xbox ondersteunt geen NTFS op externe schijven. Alleen FAT en HFS.

Developers kunnen inderdaad een alternatief host systeem schrijven waarbij een ander speler de host functie overneemt. Ik kom dit echter toch vooral bij niet zulke snelle spellen tegen; bord- en kaartspellen enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireBladeX
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:33
Waarom ik mijn ps3 had verkocht en een xbox 360 had gekocht was puur om de online mogelijkheden. De toppunt was toch dat elke 5 rondes battelfield bij een klootzak kwam die zijn microfoon aan had staan, heletijd echo geluiden en je kan er niks aan doen. Terwijl je bij de xbox 360 deze mensen gewoon kan muten en verder gaan.

Over Call of Duty, ja die wordt gehost door willekeurige persoon in de game, en als die "host" toevallig weggaat of begint met het downloaden van p0rn.. tjah dan word je idd uitgegooid. Dit is precies dezelfde bij de ps3 en xbox 360. Alleen uit mijn ervaring vind ik toch de xbox 360 leuker online, de userbase is gewoon vele groter ( bij cod:waw bijv. heb je gemiddeld toch zo'n 20.000 tot 40.000 meer mensen online. Ze maken ook meer gebruiken van mic ( dit kan je juist leuk vinden zoals mij, of juist niet ), dat gecombineerd met crossgame voicechat doet het gewoon.

Online gaming op ps3 is zeker niet slecht, maar vind persoonlijk toch die van de xbox 360 beter. Je betaalt er ook jaarlijkse 30 euro voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• macciez
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 05-09 20:31
Ik heb ook alleen ervaring met de xbox online, bevalt me echt heel goed. Je hebt altijd wel, dat je ergens gedropt wordt omdat de host stopt, maar kan me niet voorstellen dat dit niet bij de ps3 is. Ik vind het in ieder geval het geld waard.

Ik kan niks over de ps3 zeggen, dus echt veel heb je niet hieraan :)

Do what you love, do it often

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-10 19:35
Sh0ckTr00per schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 07:53:
Ik heb ook alleen ervaring met de 360, maar om even in te haken op een punt dat aangehaald wordt, daar kan ik prima WMVHD films streamen vanaf een externe HDD of USB stick. Ik heb die HDD wel met MacDrive geformatteerd, want de xbox ondersteunt geen NTFS op externe schijven. Alleen FAT en HFS.

Developers kunnen inderdaad een alternatief host systeem schrijven waarbij een ander speler de host functie overneemt. Ik kom dit echter toch vooral bij niet zulke snelle spellen tegen; bord- en kaartspellen enzo.
De TS is vrij duidelijk dat hij niet wil streamen maar bestanden wil downloaden naar zijn PS3/360 over het netwerk zodat hij de bestanden vanaf de interne HD kan afspelen. Ik heb een PS3 en kan melden dat dit kan op de PS3. Makkelijkste is om een directory te sharen en die via de browser van de PS3 te benaderen (http://ipadrescomputer/sharemap). Dan krijg je gewoon een open dirretje, en als je dan je bestand aanklikt zal hij hem downloaden.

Online op de PS3 is afhankelijk van het spel. Zo werkt bv. Fifa09 goed, maar PES2008 en 2009 niet zo lekker. Erg afhankelijk van de ontwikkelaar en de ondersteuning, al moet ik zeggen dat dit (met wat uitzonderingen zoals PES) meestal goed geregeld is. Qua functionaliteit dus goed, maar qua extra randzaken heeft Live op de 360 een voorsprong. Aan de andere kant: op de PS3 is het gratis.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pateen75
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 25-07 11:12
Ik heb beide consoles. Moet zeggen dat ik de laatste tijd meer op m'n PS3 speel. Mede ook omdat er best wel wat leuke PSN-games zijn die weer niet op live te verkrijgen zijn. Maar goed, dat geldt voor live arcade games ook weer. Ook de exclusives op de PS3 vind ik net effe wat meer de moeite waard.
Maar ook de xbox gaat bij mij nog steeds regelmatig aan. Heb van beide consoles in ieder geval absoluut geen spijt ze te hebben gekocht. Denk dat je je met name moet afvragen (als je online gaming belangrijk vindt) hoeveel van je vrienden één van de twee consoles hebben. En kijk uiteraard gewoon naar de exclusives per console.

PSN: xpock Live: xspock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeamusXanthus
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07-10 00:05
Voor mij relevante online verschillen:
- PS3 online service is gratis
- PS3 heeft browser
- Bijna iedereen heeft een headset op de 360 aangezien die standaard in de meeste uitvoeringen wordt meegeleverd.
- Downloaden gaat meestal sneller op de 360, en je hoeft niet te installeren na afloop. Effectief is de tijd tussen een download starten en daadwerkelijk spelen vaak het dubbele op de PS3. Verder komen demo's en patches meestal een stuk eerder op de 360.
- Party (cross-game) chat op de 360 is heel fijn.
- Verder is activiteiten/profiel bekijken van andere gamers uitgebreider/transparanter op de 360
- Veel meer 'kleine' downloadable games (meer betere games, maar ook meer troep ;) ), al deze games hebben een trial op de 360. Op de PS3 is dit maar een klein percentage.
- Makkelijkere store op de 360 (prepaid kaarten gewoon in de winkel te krijgen, geen gedoe met meerdere accounts aanmaken om de verschillende stores te zien (de Europese store mist heel veel content, en de Amerikaanse werkt je credit card vaak niet op)

Het is allemaal niet schokkend (meer) maar voor mij de 3 euro per maand wel waard. Maar de belangrijkste tip is eerst te kijken waar je vrienden spelen. Als die allemaal PS3 spelen weegt dat imo veel zwaarder dan alle voordelen van Xbox Live bij elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crazyx
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-10 13:44
Ik ken het online gebeuren op de 360 niet, nog nooit gebruikt.

Maar op de ps3 heb ik er nog nooit problemen mee gehad, en het doet wat het moet doen. Ik heb ook niet het gevoel dat ik dingen mis op online gebied. Alleen zou er in de online store van de EU wel een top downloads mogen komen. Op die van de USA staat dat wel, en dat is best praktisch.

• SR8
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

SR8

SeamusXanthus schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 09:26:

Het is allemaal niet schokkend (meer) maar voor mij de 3 euro per maand wel waard. Maar de belangrijkste tip is eerst te kijken waar je vrienden spelen. Als die allemaal PS3 spelen weegt dat imo veel zwaarder dan alle voordelen van Xbox Live bij elkaar.
Dit vind ik een goede tip. Ik heb een 360, vind het een heerlijke console, maar ik stap nu door de prijsverlaging van de PS3 toch over, omdat een aantal vrienden een PS3 hebben. Het liefst had ik ze beide gehad, maar dat gaat nu financieel helaas niet.
Pagina: 1