Toon posts:

Services bereiken over VPN *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste allemaal,

het zal voor jullie gesneden koek zijn maar ik zoek me suf. Ik heb ook het forum hier doorzocht maar vind niet wat ik nodig heb.

Ik heb een VPN tunnel (LAN/LAN) opgezet tussen twee lokaties middels twee Draytek routers. De routers geven aan dat de tunnel is opgezet en geeft bij mij (dail-out) een virtualnetwork ip aan (192.168.2.0/24)
Ik ben nu dus apetrots :)

Maar nu wil ik graag een harddiskrecorder benaderen op dat externe netwerk. Op dat netwerk is het ipadres van die recorder: 192.168.2.15

Als ik bij mij 192.168.2.15 intiep heb ik nul op rekest.

Nu kan ik in de routers (Vigor 2900) bij de instelling van de VPN bij "TCP/IP Network Settings" (achter knopje MORE) een profile aanmaken met een Network IP en Netmask. Ik begrijp hier helemaal niets van. Het vervelende is echter dat de manuals van Draytek hierover nu net ook niets roepen....

Kan iemand mij uit de modder helpen?

Heel erg veel dank!

Jan

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 02-03 16:44
Heeft die harddisk-recorder een "route" naar de Draytek op de andere locatie ??

<PC>---[Draytek1]*********************[Draytek2]----<HD-recorder>

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:31

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

En kun je die harddiskrecorder wel op die manier benaderen?
Oftewel; de handelingen die je nu doet, geven die wel het gewenste resultaat wanneer je dat op andere locatie doet?

titel edit overigens

[ Voor 6% gewijzigd door Koffie op 19-08-2009 07:04 ]

Tijd voor een nieuwe sig..

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:43
Doe ens een ping naar de recorder.

De CSL/OT kroeg !

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Dadona schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 07:06:
Eerder een trace route om te kijken of de route wel goed is.

En wat zijn de preciese netwerk instellingen op beide locaties?
Als de IP range het zelfde is gebeurt er bijvoorbeeld ook weinig.

[ Voor 33% gewijzigd door Robinski op 19-08-2009 08:13 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Topicstarter
jvanhambelgium schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 22:55:
Heeft die harddisk-recorder een "route" naar de Draytek op de andere locatie ??

<PC>---[Draytek1]*********************[Draytek2]----<HD-recorder>
Hoe bedoel je? Ik heb de routers ingesteld voor een vpn verbinding en verder heb ik niets gedaan. De HD recorder is op de pc die aan het netwerk waar de HD recorder fysiek is aangesloten, gewoon te benaderen met zn lokale IP adres.
Had ik meer moeten doen?

Jan

Verwijderd

Topicstarter
Dadona schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 07:06:
Vanaf mijn kant krijg ik geen respons. Op het netwerk aldaar is de HD recorder gewoon te pingen en via zn lokale IP adres te benaderen.

Jan

Verwijderd

Topicstarter
Robinski schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 08:12:
[...]

Eerder een trace route om te kijken of de route wel goed is.

En wat zijn de preciese netwerk instellingen op beide locaties?
Als de IP range het zelfde is gebeurt er bijvoorbeeld ook weinig.
Jullie hebben het over een route... ik begin te begrijpen dat ik iets mis 8)7
Ik heb puur en alleen een VPN (LAN-LAN) opgezet. Verder geen enkele route of mapping ofzoiets gemaakt.

Hoe stel ik zoiets in?

Jan

• jvanhambelgium
Doe op die PC waar die HD-recorder opzit eens een "ipconfig /all" in een DOS-venster en post dit eens.
Zie of het "default gateway" veldje ingevuld is met het IP adress van de Draytek op die kant.

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:43
Met de routering kun je kijken of een reactie van de juiste plek komt. Stel je HD recorder heeft IP adres 192.168.2.15. Een ping kan opleveren dat dit adres in gebruik is. Echter, na een trace kan blijken dat die 192.168.2.15 niet de HD recorder is, maar een printer of een andere computer in het netwerk waarvandaan je probeert te pingen.
Om het geheel een beetje te versnellen post hier eens de output van de pc waar vandaan je probeert te verbinden (ipconfig/all) en doe dat ook voor een computer in het andere netwerk. (Nog mooier is om alleen aan te geven of de subnetten en de ip range van beide netwerken hetzelfde is > niet goed). Daarnaast kun je nog een trace posten (tracert x.x.x.x, de x'en zijn van de HD recorder en moet worden uitgevoerd vanaf het andere netwerk)

De CSL/OT kroeg !

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben denk ik achter het probleem. De HD recorder staat als Static op een DHCP netwerk. Kan het zijn dat dit het probleem is? Het IP adres staat nl niet in de DHCP assigned adresses van de router.
Tiep ik het adres in dan krijg wel het loginscherm van de recorder.

• jvanhambelgium
Verwijderd schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 20:08:
Ik ben denk ik achter het probleem. De HD recorder staat als Static op een DHCP netwerk. Kan het zijn dat dit het probleem is? Het IP adres staat nl niet in de DHCP assigned adresses van de router.
Tiep ik het adres in dan krijg wel het loginscherm van de recorder.
Is geen probleem meestal TENZIJ de DHCP hetzelfde IP dat de HD-recorder heeft nog eens wilt uitdelen aan een ander ;-)
Check toch maar die default gateway maar eens als je wilt !

Waar tiep je dit IP van de Recorder ?? Op de machine zelf op "aan de andere kant van de VPN" ???

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan momenteel niet op het andere netwerk (andere lokatie) om daar iets in te tiepen. Wat ik wel weet dat alles daar gewoon werkt. Ik kan daar internetten, pingen etc etc. Als mijn default gateway niet goed zou staan, zou dit allemaal niet mogelijk moeten zijn lijkt me. Als ik dit niet goed heb zal ik dit alsnog morgen nagaan hoor :)

Ik weet wel dat in de DHCP assigned IP adresses maar drie staan:

192.168.2.1 (de router)
192.168.2.10 het werkstation (de computer dus)
192.168.2.202 het adres dat de vpn aan mij heeft uitgedeeld aldaar

Hier zou, als ik de HD recorder niet als Static maar als DHCP in het netwerk had gehangen, ook de HD recorder tussen hebben gestaan. Ik moet die HD recorder echter als Static hebben anders kan ik me straks suf zoeken welk IP adres dat ding in het netwerk aldaar heeft gekregen.

Nu vraag ik me af... klopt het dat je over een VPN(LAN-LAN) waarbij beide omgevingen een DHCP ingestelde router hebben, een Service met een Static IP adres NIET kan benaderen?

Jan

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Ik heb zelf vanmiddag net hetzelfde gedaan maar dan met 3 routers.
Het belangrijkste is dat je 2 netwerken beide op een ander subnet zitten. bijv.
Netwerk 1:
192.168.1.0
255.255.255.0

Netwerk 2:
192.168.2.0
255.255.255.0

Als je in een Draytek een VPN verbinding maakt moet je onderin aangeven wat het remote network ID is. Daar geef je dus de instellingen van het andere netwerk op.
Wat je hiermee doet is een route maken, je geeft aan je router aan dat het netwerk 192.168.1.0/24 te bereiken is via VPN, de router weet zelf al dat 192.168.2.0/24 rechtstreeks aangesloten zit. Alle andere netwerken zitten op de WAN aansluiting (internet) (Je kunt de routing table ook bekijken via Lan => Static Route => View Routing Table

//Edit:
Instellingen heten "Remote Network IP" en "Remote Network Mask"

Als je aan 2 kanten hetzelfde subnet wilt gebruiken moet je denk ik de bridge mode gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Joolee op 19-08-2009 21:15 ]

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Zolang die DHCP geen adressen uitdeelt die jij static hebt ingesteld op een apparaat/service levert dat geen problemen op.

Om je een vergelijking te geven, ik kan VPN'en van eender waar op de wereld via internet naar thuis en kan toch via het statische adres van mijn printer 'm toch beheren... En in principe is dat hetzelfde wat jij probeert te doen.

Maar je zei dat je het inlogschermpje al ergens zag? of heb ik dat verkeerd?

[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 19-08-2009 21:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Joolee schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 21:10:
Ik heb zelf vanmiddag net hetzelfde gedaan maar dan met 3 routers.
Het belangrijkste is dat je 2 netwerken beide op een ander subnet zitten. bijv.
Netwerk 1:
192.168.1.0
255.255.255.0

Netwerk 2:
192.168.2.0
255.255.255.0

Als je in een Draytek een VPN verbinding maakt moet je onderin aangeven wat het remote network ID is. Daar geef je dus de instellingen van het andere netwerk op.
Wat je hiermee doet is een route maken, je geeft aan je router aan dat het netwerk 192.168.1.0/24 te bereiken is via VPN en 192.168.2.0/24 rechtstreeks aangesloten zit. Alle andere netwerken zitten op de WAN aansluiting (internet)

//Edit:
Instellingen heten "Remote Network IP" en "Remote Network Mask"

Als je aan 2 kanten hetzelfde subnet wilt gebruiken moet je denk ik de bridge mode gebruiken.
Dank je Jolee. Ik denk alleen dat mijn vraag inmiddels iets ander is:

MIJN PC ---- ROUTER1 =====(internet)=====ROUTER2-----HDrecorder

MIJN PC (ipadres 192.168.1.10 via DHCP van router1 uitgedeeld)
ROUTER1 heeft IPadres 192.168.1.1 en is dailout en heeft VPN LAN-LAN met ROUTER2
ROUTER2 heeft IPadres 192.168.2.1en is dailin
Naast de HDrecorder kent het netwerk achter ROUTER2 nog 2 IPdevices. Alle devices op dit netwerk krijgen via DHCP een IPadres toegekend BEHALVE de HDrecorder.
HDrecorder heeft static IP 192.168.2.15. Uitdelen door ROUTER2's DHCPserver begint vanaf 192.168.2.10. De maximaal via DHCP uitgedeelde IP zal dus 192.168.2.12 zijn. M.i. is 192.168.2.15 een veilige keuze voor de static IP van de HD recorder.

Alles werkt op beide netwerken behalve dat ik de HD recorder dus niet vanaf "MIJN PC" kan bereiken. Ik kan deze wel bereiken vanaf de pc op het lokale netwerk achter ROUTER2. Ik kan de HDrecorder ook niet pingen vanaf "MIJN PC"
Andere devices kan ik wél pingen op het netwerk achter ROUTER2.

Mijn probleem lijkt zich dus inmiddels te beperken tot: hoe kan ik een device dat als static aan een DHCPnetwerk achter ROUTER2 hangt, benaderen vanaf "MIJN PC" ? :?

Bedankt voor alle hulp tot nu toe. Ik ben jullie erg dankbaar!!!

Jan

• hgp
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17-02 22:04

hgp

Ik heb een paar keer alle posts gelezen hier maar volgens mij staat daar niet in wat de default gateway is van je hd-recorder, klopt die wel? Je zegt dat achter router2 alles goed werkt maar maakt die hd-recorder gebruik van het internet?

[ Voor 28% gewijzigd door hgp op 20-08-2009 05:04 ]

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

En waarom deel je niet een dynamisch IP uit aan de HD-recorder?
Dat zou toch ook gewoon moeten kunnen werken?

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

Topicstarter
hgp schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 00:54:
Ik heb een paar keer alle posts gelezen hier maar volgens mij staat daar niet in wat de default gateway is van je hd-recorder, klopt die wel? Je zegt dat achter router2 alles goed werkt maar maakt die hd-recorder gebruik van het internet?
Nee, de HD recorder maakt niet vanzichzelf gebruik van internet. De HD recorder hoeft m.i. niet, naast het feit dat dit niet kan, te worden voorzien van een default gateway aangezien deze direct aan het het LAN achter ROUTER2 hangt.

Jan

Verwijderd

Topicstarter
Robinski schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 12:55:
En waarom deel je niet een dynamisch IP uit aan de HD-recorder?
Dat zou toch ook gewoon moeten kunnen werken?
Dan werkt ie waarschijnlijk wel; maar dan krijgt het ding dus steeds een ander IP adres en moet ik elke keer zoeken naar het betreffende ip adres.

Jan

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:40:
[...]

Nee, de HD recorder maakt niet vanzichzelf gebruik van internet. De HD recorder hoeft m.i. niet, naast het feit dat dit niet kan, te worden voorzien van een default gateway aangezien deze direct aan het het LAN achter ROUTER2 hangt.

Jan
zonder defaultgateway zal hij nooit te bereiken zijn van de andere kant van dat lan2lan van je :z

hoe moet die bak immers weten waarhij zijn pakketje naar toe moet sturen? :+

* Zwelgje zou de topicstarter willen adviseren om een goed tcp/ip boek aan te schaffen, al dan niet 2e hands

http://www.comcol.nl/detail/48619.htm

[ Voor 12% gewijzigd door Zwelgje op 20-08-2009 18:48 ]

A wise man's life is based around fuck you

• jvanhambelgium
Maar nu heb je nog steeds niet bevestigd dat het device "HDrecorder" een corrected default gateway setting heeft richting ROUTER2. Wat voor een ding is dat ?? Een PC met video-recording-kaart ?? Een "black box" waar je kan op inloggen ?? Haal de LAN settings eens op als je wil...

Indien dit NIET het geval is zal het NOOIT werken !!! Dat is een essentiele voorwaarde!
Ik denk dat de LAN2LAN VPN gewoon voor het hele subnet 192.168.2.x/24 is, dus je hoeft volgens mij die HDRecorder niet echt via DHCP te laten verlopen, maar dan moet je wel zelf een correct ip/netmask/gateway ingeven op die HDRecorder natuurlijk.

Hmm..lees ik nu dat de HDRecorder niet KAN voorzien worden van een default gateway ??? Dan heb je een probleem en gaat het allemaal wat complexer worden door eventueel bridging te gaan toepassen over de VPN.

• hgp

hgp

Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:40:
[...]

Jan
Die hd-recorder heeft natuurlijk wel een default gateway nodig. Nu heeft ie heeft geen idee waar hij 192.168.1.x kan vinden als zijn zelf in het 192.168.2.x zit. Als er een default gateway is ingesteld (ip van router2 dus) dan worden alle pakketjes voor onbekende netwerken daar gewoon naartoe gestuurd, en die router weet wel wat ie daarmee moet doen.

edit; als je handmatig geen gateway in kan stellen maar het via dhcp wel werkt kan je misschien een ip-adres voor de hd-recorder reserveren in je router, op die manier krijgt ie dan altijd hetzelfde ip. Ik heb alleen geen ervaring met de router dus ik weet niet of dat kan.

ik ben te traag zo te zien :'( :P

[ Voor 18% gewijzigd door hgp op 20-08-2009 18:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Powershell schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:46:
[...]

zonder defaultgateway zal hij nooit te bereiken zijn van de andere kant van dat lan2lan van je :z

hoe moet die bak immers weten waarhij zijn pakketje naar toe moet sturen? :+

/me zou de topicstarter willen adviseren om een goed tcp/ip boek aan te schaffen, al dan niet 2e hands

http://www.comcol.nl/detail/48619.htm
Ik zou idd veel te leren hebben uit zo'n boek... had ik maar de luxe van tijd :|
Even voor mijn beeldvorming dan maar:

de HD recorder is wel te benaderen over het lokale netwerk van een pc op het LAN achter ROUTER2. Als ik een VPN LAN-LAN maak sluit ik dus beide lan's aaneen.
Lokaal loopt het pakketje van de lokale PC via ROUTER2 naar de HD recorder die dan weer een ander pakketje terug op pad stuurt via de ROUTER2 naar de lokale PC.
Nu loopt er een pakketje van MIJN PC via ROUTER1 door een tunnel naar ROUTER2 en loopt dan door naar het adres dat ik em meegegeven heb (192.168.2.15). Pakketje zou daar toch moeten aankomen?
Idem voor de terugweg. Zover ik het weet krijgt elk (elke serie) pakketje(s) een bezorg en retouradres mee.

Toch? Ik begrijp het blijkbaar niet... :'(

• hgp

hgp

De weg er naartoe gaat inderdaad goed maar die hd-recorder weet niet wat ie met een pakketje van 192.168.1.x moet doen omdat de default gateway ontbreekt.

Verwijderd

Topicstarter
Ehm... oke....

een brilletje kan ik wel gebruiken... GATEWAY instelling gevonden in de HD recorder.
Ik ga direct aan de slag.. ben benieuwd!

Jan

• jvanhambelgium
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 19:06:
Ehm... oke....

een brilletje kan ik wel gebruiken... GATEWAY instelling gevonden in de HD recorder.
Ik ga direct aan de slag.. ben benieuwd!

Jan
Dat komt dik in orde als je de gateway correct gaat invullen!

PS : In het pakketje zit wel het bron-adres in van MIJN PC aan de kant van ROUTER1 (zoals op een brief op de post) maar zonder default gateway weet de HDRecorder achter ROUTER2 niet wie de volgende VERANTWOORDELIJKE is voor het afleveren van het retour-pakketje.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas pindakaas... Ik heb inmiddels Teamviewer gedownload en geinstalleerd... scheelt gereis heen en weer :))

Hierbij de IPCONFIG /all op de PC achter ROUTER2

DHCP ingeschakeld ja
Auto.config ingeschakeld ja
IPadres 192.168.2.10
Subnetmasker 255.255.255.0
Standaard-gateway 192.168.2.1
DHCP-server 192.168.2.1
DNS servers 192.168.1.1 (livebox)

Instellingen Router2
DHCP server start vanaf 192.168.2.10
Gateway adress 192.168.2.1
DNS server IPadres 192.168.1.1 (livebox)
Subnet 255.255.255.0

Instellingen Router1
DHCP server start vanaf 192.168.1.10
Gatewayadress 192.168.1.1
Subnet 255.255.255.0

Instellingen HD recorder
ServerIP (static) 192.168.2.15
Gateway 192.168.2.1
Netmask 255.255.255.0
port 80

Dit is de situatie.

Kan iemand hier iets mee?

Alvast bedankt!

Jan

• hgp

hgp

Weet je zeker dat die VPN verbinding wel goed werkt, kan je bij voorbeeld van 'mijn pc' naar een andere pc pingen in het 192.168.1.x netwerk?

Ik kreeg door deze zin namelijk het idee dat de VPN verbinding wel werkte, maar daar is verder nog niet op in gegaan:
Alles werkt op beide netwerken behalve dat ik de HD recorder dus niet vanaf "MIJN PC" kan bereiken.
Kan je dus wel van een pc in het 1.x netwerk een andere pc in het 2.x netwerk pingen?

Verwijderd

Topicstarter
Mn klomp is gebroken..

mn vpn ligt er uit en krijg em ook niet meer aan de praat. Ik moet eerst dat oplossen voordat ik verder kan.
Het wíl maar niet lukken...... krijg neiging het raam open te zetten (niet omdat het warm is)!
Vwb je ping vraag: nee ik kan niet pingen vanaf netwerk achter ROUTER2 naar netwerk achter ROUTER1. Ik kan zowieso niet pingen van netwerk achter ROUTER2 naar WAN IP van ROUTER1 maar wel naar bijv www.google.nl

Frrrrrrrrrrrruuuuusterend!

Jan

• hgp

hgp

Dat je je wan ip niet kan pingen komt msschien door de firewall in de router. Ik weet niet hoe de routers werken maar geven ze allebei aan dat de VPN verbinding connected is o.i.d.?

Heb je 2 VPN tunnels, één van router1 naar router2 en één van router2 naar router1 (zo werkt dat bij linksys apparaten)? Heb je misschien de mogelijkheid NAT-T aan te zetten?

[ Voor 54% gewijzigd door hgp op 21-08-2009 23:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
De VPN heb ik inmiddels weer werkend. Nu met een nieuwe router.
Probleem blijft echter bestaan.

ik kan niet pingen van achter ROUTER1 naar 192.168.2.10 achter ROUTER2 (ipconfig op de computer op het netwerk achter ROUTER2 geeft aan dat het ip 192.168.2.10 is). Ook niet niet naar andere apparaten achter ROUTER2.
Antwoord op de vraag van hgp: nee ik kan niet pingen van het 192.168.1.x netwerk naar 192.168.2.x netwerk.

Oeps... dan schiet mij iets te binnen:
netwerk achter ROUTER1 is een 192.168.1.x netwerk
netwerk achter ROUTER2 is een 192.168.2.x netwerk
maarrrrr... voor ROUTER2 zit een livebox (orange) en die heeft 192.168.1.1 als ip adres; net zoals mijn ROUTER1. Kan dit de oorzaak zijn?

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Verwijderd schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 12:14:
Oeps... dan schiet mij iets te binnen:
netwerk achter ROUTER1 is een 192.168.1.x netwerk
netwerk achter ROUTER2 is een 192.168.2.x netwerk
maarrrrr... voor ROUTER2 zit een livebox (orange) en die heeft 192.168.1.1 als ip adres; net zoals mijn ROUTER1. Kan dit de oorzaak zijn?
dat is idd je probleem, router2 weet niet beter als dat het 1.1 netwerk op zijn wan poort zit en niet achter de ipsec tunnel

kortom: omnummeren

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

Topicstarter
YES !!!

ik kan pingen naar het netwerk achter ROUTER2. Als je een vrouw bent en naast me stond zou ik je zoenen!

Afijn, nu dan het volgende... (de overwinning nadert!)

Ik kan nu dus pingen naar 192.168.2.10 (de pc achter ROUTER2)
maar als ik ping naar de HD recorder vanaf MIJN PC (achter ROUTER1 dus) krijg ik: "TTL verlopen tijdens overdracht"
Een ping vanaf de computer achter ROUTER2 doet het wel gewoon (TTL=128)

Idee?

En dan dit:
ik heb de HD recorder op DHCP gezet--- dan werkt het allemaal! Maar ik heb liever dat ie een vast IP heeft. Dan hoef ik niet te zoeken en kan ik een snelkoppeling maken naar het ding. Dus hij zou op Static moeten.
Dat heb ik nu ingesteld op:

ip adres 192.168.2.19
gateway 192.168.2.1
netmask 255.255.255.0

Nu heb ik dus opeens geen toegang meer van achter ROUTER1.

Iemand een idee?

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2009 13:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde nog even aangeven dat alles is opgelost. Bleek na een reboot van de recorder dat alles werkte. Het grote probleem is idd de nummering geweest van alle ip reeksen.

Heel erg bedankt voor al jullie hulp!

-dit topic kan gesloten worden-

Flippert
Pagina: 1