[Home Server] Aanschaf

Pagina: 1
Acties:

• degeestster
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:33
Beste Tweakers,

Zo nu en dan klus ik bij een klein bedrijfje hier in de buurt bij. Nu is het zo dat wanneer men op "Documenten" drukt, ze gelijk worden gelinkt naar de externe LAN schijf. Nu is het regelmatig (lees: 1x per dag min.) dat de schijf niet toegankelijk is vanaf alle computers en dat het hele zooitje gereset moet worden voordat het weer werkt. Nu heb ik het idee dat Windows gewoon niet echt lekker "wil" werken met zo'n schijf, aangezien ik het niet voor elkaar krijg dat het goed blijft werken. Heb diverse schijven / routers geprobeerd, maar elke keer komt het er op neer dat ik niet de bestanden kan benaderen via de PC, athans niet 24/7. Schijf heeft tevens vast ip adres.

Nu kreeg ik het idee om een Windows Home Server aan te schaffen. Nu heb ik totaal geen ervaring hiermee, en zou ik dus graag willen weten of het met dit systeem wel mogelijk is de documenten meteen op te kunnen slaan op de server. Geen enkele gegevens opslaan op de PC zelf dus.

Hopelijk is de vraagstelling niet te vaag, en kunnen jullie mij een helpende hand bieden ;)

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-03 16:40
Als ik het goed begrepen heb, wordt er nu eerst een lokale kopie op de pc opgeslagen die dan al of niet automatisch naar de schijf verplaatst wordt juist?

Wat je kan doen is een lichte server bouwen met een gewone windows versie op, XP, Vista, zelfs windows 7 kan dienen, zolang je niet te veel gelijktijdige connecties maakt, hoeveel pc's zijn er daar in gebruik in die omgeving? Zolang er niet meer dan een vijftal pc's zijn moet dat lukken (de limiet is 10 gelijktijdige connecties dacht ik). Daar maak je dan voor elke gebruiker een share aan, of één grote share, dat kies je zelf en link hun "Documenten" naar die share locatie.

Gezien het puur om lezen/schrijven van bestanden gaat op de server hoeft dat echt geen zwaar iets te zijn, je zou kunnen kijken naar een atom based iets met 1GB of 2 aan geheugen en enkele grote schijven al of niet in RAID1

[ Voor 15% gewijzigd door ItsValium op 18-08-2009 21:42 ]

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Om hoeveel werkplekken gaat het, en welke functies verwacht je van zo'n machine?
Ik zou (als ICT dienstverlener) in dit geval voor een goede NAS gaan, van bijvoorbeeld QNAP of Synology.
Kies dan een model met minimaal 2 schijven (raid1), maar liever 4 schijven (raid5).

Die zijn qua bereikbaarheid gewoon prima (heb nog nooit zo'n apparaat gezien wat af en toe faalt), goed te betalen en prima stabiel.

Home server zou ik in een zakelijke omgeving nooit kiezen. Daar is het gewoon niet voor bedoeld.
Je kan ook nog kijken naar een simpele server. Geloof dat er in het Office Centre boekje van vorige week een HP ML110 server + SBS2008 stond voor 899 euro ofzo. Dan heb je gewoon een prima zakelijke oplossing.

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Inderaad, een NAS is hier ideaal voor. Dan gewoon een backup maken via de externe schijf en klaar.

Alleen waarom liever 4 schijven ipv 2? Bij 4 schijven is het ook zo dat zodra er 1 crasht je moet gaan restoren. Zolang je die ruimte niet nodig hebt zijn 2 schijven prima, mits er een fatsoenlijk backup systeem is.

[ Voor 52% gewijzigd door Tsurany op 18-08-2009 21:52 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

• degeestster
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:33
Het gaat in dit geval om 3 vaste computers en 2 laptop's. Wanneer men op PC1 op docs. drukt, moet men hetzelfde te zien krijgen als wanneer met op PC2 op docs. drukt. Op dit moment is de folder "documenten" ook wel meteen gelinkt aan de externe HDD (share), maar het werkt gewoon brak. Bereikbaarheid is erg slecht.

Zo iets als dit zou dus moeten volstaan? Deze kan dus aan de folder gelinkt worden en is goed, stabiel, en bereikbaar ? :P

Ik zie overigens bij synology dat men erg veel gebruik maakt van eigen software e.d., dit is niet hinderlijk?