D-link WRT54G2 WAN adres valt weg

Pagina: 1
Acties:

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 07:50
Ik heb volgende setup thuis:

telenet modem -> switch -> powerline voor digitale televisie
-> d-link wrt54g2 (wireless)

Digitale televisie krijgt een 10.xxx.xxx.xxx ip adres en werkt perfect.

Mijn router krijgt af en toe een publiek ip adres en dat ip adres valt weg na een tijdje.
Soms kan ik uren op internet en soms gewoon maar 10 minuten.
Echter blijft het intern verkeer wel gewoon actief. Ik kan gewoon mijn computers pingen.

Wat ik heb gedaan:
-Mac adres gecloned om te kijken of dit niet zou helpen.
-dhcp server op router uitgezet zodat iedere computer een publiek ip zou krijgen. Zou overigens niet mogelijk zijn aangezien er maar 1 publiek ip wordt uitgedeeld tenzij je natuurlijk dit aanvraagt voor meerdere computers.
-Ik heb inmiddels ook een firmware upgrade gedaan. Er staat nu versie 1.0.03 op.
-Wireless zonder beveiliging geprobeerd maar dit werktte ook niet.

Wanneer ik een computer rechtstreeks via mijn utp kabel aansluit ZONDER de router heb ik geen enkel probleem.

Na wat te hebben gegoogled vond ik meerdere mensen met hetzelfde probleem. Zij hadden aangeraden om de DNS servers statisch in te geven. Dit bood ook geen oplossing.

Nu vroeg ik mij af of er iemand een oplossing voor heeft. Anders ga ik terug met de router en bezorgen ze mij maar een ander model want ik ben het best wel beu ....
Met mijn oude routers die ik had werktte alles gewoon perfect.

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 01-03 16:40
Weet je zeker dat het over een D-Link gaat? en het geen Linksys is? Enige wat ik kan bedenken is dat de router het public IP-adres laat vallen door één of andere verkeerde setting, misschien moet je in het menu eens kijken of je nergens een keep-alive setting hebt staan die je kan inschakelen. Ook moet je misschien eens je telenet-modem volledig resetten zodat alle IPs erop gelinked gereleased worden.

• ddkiller0900
Je hebt helemaal gelijk over de naam, het is een linksys. Ik haal die twee altijd door elkaar |:(
Wanneer ik terug kom van mijn werk zal ik de modem eens resetten.
Is het nu eigenlijk noodzakelijk om je mac address van pc te clonen in de router??
Aangezien ik dhcp heb aanstaan op die router ziet de buitenwereld toch niet hoeveel pc's er achter hangen en in mijn geval zijn het er maar 2.

• ItsValium
Tja over het nodig zijn van het clonen van mac adres naar router bestaat al tijdje twijfel. Ikzelf deed het vroeger wel,maar de laatste tijd doe ik het niet meer. Het enige dat ze kunnen achterhalen aan de hand van dat mac-adres is de fabrikant van het toestel, dus bij je router zou telenet kunnen achterhalen dat het om een linksys toestel gaat. Maar voor zover ik weet houd telenet geen actieve controles en ik heb ook nog nooit gehoord van iemand die "gepakt" werd voor het gebruik van een router op zijn telenet abonnement.

Enig succes gehad met het resetten van de modem?

• ddkiller0900
Ik heb de modem gereset maar het heeft niet mogen baten....
Het moet toch iets met de router zijn maar ik kan geen instelling vinden voor een keepalive status ofzo. Nu krijgt de router al sinds gisteren 18:00 uur geen wan ip meer ....
Heeft er niemand nog suggesties? Ik ga de router nu zo instellen dat die geen DHCP meer draait en hopen dat de computer dan wel een ip krijgt omdat hij zogezegd rechtstreeks op de modem zit aangesloten maar ik vrees ervoor.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Krijgt je router wel een ander ip indien hij geen WAN ip krijgt?

Mac adres clonen is overigens inderdaad niet nuttig eigenlijk in dit geval.

• ddkiller0900
Krijgt gewoon geen ip. Blijft op 0.0.0.0 staan en het intern adres is gewoon 192.168.1.1
Nu heb ik daarnet nog eens router gereset en nu werkt alles weer maar de vraag is voor hoe lang.

• ItsValium
Mja dan lijkt het me toch de router die ofwel defect is ofwel ergens een verkeerde instelling heeft staan (wat me onwaarschijnlijk lijkt, die soho routers hebben niet zo veel instellingsmogelijkheden). Nu moet ik zeggen dat ikzelf hier thuis een WRT54G eerste generatie gebruik als backup voor mijn cisco en dat dat ding het in vijf jaar nog nooit opgegeven heeft. Heb wel geflashed naar DD-WRT ipv de default linksys firmware. Als de router dit dikwijls blijft doen en het telkens opgelost raakt met een reset, kijk dan eens op de linksys website of er geen nieuwe firmware aanwezig is, en in het slechtste geval als je wil/kan overweeg eens alternatieve firmware.

• ddkiller0900
Ik kan eens kijken voor nog een andere firmware. Had eergisteren inmiddels nieuwste firmware erop gezet. Tot nu toe lijkt alles te werken. Straks ofzo eens kijken als ik met 2 computers op internet probeer te geraken.
Pagina: 1