[iPhone] SDK 3.0, hoe ontwikkelen jullie?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2k
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-11-2022
Beste lezers,

Sinds enige tijd ben ik aan het zoeken voor een ontwikkelomgeving om iphone applicaties te schrijven. Ik heb enkele ideeen voor applicaties en wil deze graag zelf uitwerken.

Nu heb ik op dit en andere forums informatie kunnen vinden over het ontwikkelen van applicaties echter zit ik met een dilemma, voor nu wil ik eerst uit proberen of het ontwikkelen mij goed af gaat en wil dus niet gelijk een MAC aanschaffen. Wat zijn dan goede alternatieve om toch een stabiel ontwikkelingsplatform te kunnen draaien.

Ik heb al zitten kijken naar vmware en een dualboot oplossing voor beide oplossingen zijn er haken en ogen, kan iemand mij adviseren wat te doen. Voor SDK 3.0 had je zowieso mac OS 10.5.7 of meer nodig.

Indien het ontwikkelen goed bevalt wil ik best een paar honderd euro uitgeven om goede ontwikkelomgeving te kunnen installeren op een echte mac.

Graag zie ik jullie reacties tegemoet.

Mvg,
Bob

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-10 12:03
Je kan ook eens kijken naar hackint0sh of osxproject. Het si niet perse noodzakelijk om apple hardware te hebben om voor de iphone te ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 11:03
Het is niet persee noodzakelijk (denk ik toch) om Apple Hardware te hebben (computer) om te kunnen ontwikkelen, je kan ook een VMWare computer opzetten ofzo, lijkt me dat dat geen problemen oplevert. Je moet wel een iPhone hebben (althans aan te raden), je kan met de simulator een iPhone simuleren, maar niet alles komt 100% overeen (bijvoorbeeld de snelheid, gemis van GPS, compas e.d). (GPS is fixed positie @ simulator).

Om antwoord te geven op je titel vraag, dit doe ik op een MBP ;)

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douwe63
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-09 18:40
Interessant, ik zou ook wel eens wat willen maken/proberen, nu alleen nog een goed idee voor een applicatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Begin eerst eens even met het doornemen van de documentatie. Als je wilt ontwikkelen zou je eerst moeten weten waaraan je applicatie moet voldoen. Nadien heb je een veel beter beeld hoe je applicatie er uit zou komen te zien. Hou rekening met de licentie kosten, deze zijn voor de distributie naar de appstore en geven recht tot meer documentatie en voorbeeldcode.

In een opwelling een iPhone applicatie ontwikkeling is te doen, maar de weg naar de appstore is niet gemakkelijk (dat is mijn ervaring).

Wat betreft het platform, probeer een hackint0sh installatie. Controleer wel van te voren of je hardware goed ondersteund word.

p.s. als je een licentie hebt moet je goed omgaan met je certificaten, anders kan je daar heel lang mee blijven stoeien :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-09 13:00
Ongeveer een jaar geleden zat ik met hetzelfde 'probleem'. Ik vond toen uiteindelijk winchain, dat is een onofficiële toolchain voor het ontwikkelen van applicaties voor iPhone OS onder Windows. Zo te zien is dat pakket niet echt meer geupdate en volgens mij dus niet geschikt voor 3.0, maar om een beetje te spelen kan het misschien wel geschikt zijn. Je hebt er wel een gejailbreakt apparaat voor nodig natuurlijk. Verder mis je Interface Builder, toch een belangrijk onderdeel van de officiele SDK dat het programmeren van de user interface toch een stuk makkelijker maakt.

Zelf heb ik uiteindelijk gewoon een Mac gekocht, maar de SDK doet het ook prima op m'n IBM-laptop met OS X erop. In VMWare heb ik ook geprobeerd, maar ik vond het net iets te traag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick2k
Aller eerst bedankt voor jullie reactie.
matinez schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 23:40:
p.s. als je een licentie hebt moet je goed omgaan met je certificaten, anders kan je daar heel lang mee blijven stoeien :-(
Wat bedoel je met certificaten?

Een status update ik heb een vmware image aan de gang gekregen maar inderdaad is die te traag om fatsoenlijk mee te werken. Het draait op een dual core met 4GB, dus dat is een beetje een tegenvaller.

Nu heb ik nog een atom bord D945gclf liggen, daarmee wil ik proberen leopard te draaien, misschien dat dit een mooie tussen oplossing is voor zolang.

Als iemand anders nog suggesties heeft zijn deze altijd welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matinez
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Maverick2k schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 14:31:
Aller eerst bedankt voor jullie reactie.

[...]

Wat bedoel je met certificaten?
Zodra je een licentie (iPhone developer account) hebt, kun je via de iPhone portal bij Apple je eigen ontwikkel certificaten generen. Zodra je meerdere keren de zelfde certificaten installeert door een verwarring in de filenames kan het je veel tijd kosten.

Deze certificaten zijn nodig om de development versie op je iPhone te kunnen installeren (hiervoor installeer je dat profiel op je iPhone) Een andere is een algemeen certificaat. Nog een ander is nodig voor de appstore distributie.

Heb je al gekeken in de documentatie?
http://developer.apple.co...duction/Introduction.html

• Maverick2k
matinez schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 22:46:
[...]

Zodra je een licentie (iPhone developer account) hebt, kun je via de iPhone portal bij Apple je eigen ontwikkel certificaten generen. Zodra je meerdere keren de zelfde certificaten installeert door een verwarring in de filenames kan het je veel tijd kosten.

Deze certificaten zijn nodig om de development versie op je iPhone te kunnen installeren (hiervoor installeer je dat profiel op je iPhone) Een andere is een algemeen certificaat. Nog een ander is nodig voor de appstore distributie.

Heb je al gekeken in de documentatie?
http://developer.apple.co...duction/Introduction.html
Bedankt voor je toelichting tot nu toe heb ik alleen de technische documenten doorgelezen en dus nog niet hoe gaat met de distributie.

Status update:
Gisteren avond is het gelukt om Mac OS X 10.5.7 op een D945GCLF bord (Intel Atom) te installeren, bij het installeren heb ik gebruik gemaakt van een speciale image iATKOS v7, daarnaast heb ik drivers voor de onboard LAN gehaald van de realtek site.

Daarna heb ik Xcode en de SDK geinstalleerd en het draait voortreffelijk. En volgens posts op andere forums is het mogelijk gewoon de mac update te gebruiken zonder dat je een kernel panic krijgt. (Dit heb ik zelf nog niet geprobeerd.

• Maverick2k
Laatste status update
Alles is geinstalleerd mac update uitgevoerd en drivers voor het D945GCLF bord geinstalleerd, voor geinterresseerde hier de link http://www.mediafire.com/download.php?ztnmnyfzj5u Er staat bij de naam GCLF2 maar hij is ook te gebruiken voor GCLF.

De reden dat ik deze driver heb geinstalleerd is voor de videokaart onboard nu werkt VNC anders niet.

• FTL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:58

FTL

Grappig, ik ben ook net zelf begonnen op een hackintosh (iDeneb).
Mocht je snel kennis willen opdoen dan raad ik de Standford University courses aanraden
http://deimos3.apple.com/...8.2024239964?i=1439008681

Ben je in notime up to speed.

• ione
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wat zijn ongeveer de minimum specs om OSX te draaien (om te kunnen developpen). Ik heb nog een oude pc staan. Die zou ik misschien wel kunnen gebruiken. Of zijn er speciale eisen aan hardware?

Verwijderd

Maverick2k schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 11:11:
[...]

Bedankt voor je toelichting tot nu toe heb ik alleen de technische documenten doorgelezen en dus nog niet hoe gaat met de distributie.

Status update:
Gisteren avond is het gelukt om Mac OS X 10.5.7 op een D945GCLF bord (Intel Atom) te installeren, bij het installeren heb ik gebruik gemaakt van een speciale image iATKOS v7, daarnaast heb ik drivers voor de onboard LAN gehaald van de realtek site.

Daarna heb ik Xcode en de SDK geinstalleerd en het draait voortreffelijk. En volgens posts op andere forums is het mogelijk gewoon de mac update te gebruiken zonder dat je een kernel panic krijgt. (Dit heb ik zelf nog niet geprobeerd.
Het kan op meerdere systemen,

Ik heb hier een AMD Based pc'tje staan waarop ik ook Leopard kon installeren ;)
( Kallway ;) )

• Maverick2k
ione schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 15:25:
Wat zijn ongeveer de minimum specs om OSX te draaien (om te kunnen developpen). Ik heb nog een oude pc staan. Die zou ik misschien wel kunnen gebruiken. Of zijn er speciale eisen aan hardware?
Ik kan me vaag iets herinneren dat ik gelezen had dat die sse2 moet ondersteunen google even voor de zekerheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bob_check_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 02-10-2024
Ik heb een Mac VMWare image van OS X 10.5.5 draaien op mijn pc thuis via VMWorkstation en ik heb gister m'n 1e hello world gemaakt op de iphone :) Hij draait perfect vind ik, in ieder geval om iPhone applicaties te ontwikkelen. Als ik klik reageert hij meteen dus niet te traag of zoiets. Films kijken zal misschien een ander verhaal zijn.
Ik wilde ook geen Mac kopen dus ik vind dit een ideale oplossing.
Pagina: 1