Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben iets tegen gekomen waarvan ik denk dat het vrij vreemd is. Ik heb Windows 7 geinstalleerd en wilde een afbeelding (jpg) kopieren van mijn USB stick naar my pictures map. Het gaat om een zwart-wit foto maar als ik de thumbnail bekijk op de nieuwe lokatie dan geeft het de originele kleuren weer (zodra ik 'm open is het gewoon z/w).

Iemand een idee hoe zo'n thumbnail wordt aangemaakt? Is er ook een mogelijkheid om de afbeelding te openen in kleur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-10 12:35

BaRF

bijna kerst

Komt die foto zo uit een camera? Het lijkt me dat deze de thumbnail dan niet goed aanmaakt (is soms ook wel eens met RAW). Je kunt de foto in elk geval NIET meer in kleur openen, aangezien de 'grote' foto wel echt zw is :)

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Is de foto ooit kleur geweest? Zoja dan kan het zijn dat Windows zijn thumbnail database niet heeft geupdated.

Verwijder eens thumbs.db (cmd naar de stick, en doe 'del thumbs.db' zonder de quotes :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:41
BaRF schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:43:
Komt die foto zo uit een camera? Het lijkt me dat deze de thumbnail dan niet goed aanmaakt (is soms ook wel eens met RAW). Je kunt de foto in elk geval NIET meer in kleur openen, aangezien de 'grote' foto wel echt zw is :)
je kan de thumbnail nog wel extraheren, maar je krijgt de grote foto er idd niet mee terug...

Bij mij had een afbeelding meerdere thumbnails; ik had laatst een crash van mij HDD en de foto's waren allemaal paars en groen en blauw. De thumbnails waren wél goed. Met een programma kon je de thumbnails bekijken van een foto, en de foto's hadden 4 thumbnails, de kleine, zoals in Windows Explorer, maar ook eentje van 500x300 (ik noem maar wat) dus ik had toch nog een aardig 'grote' foto terug kunnen krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De foto is ooit kleur geweest, hoewel ik die foto nooit heb gehad. Ik heb gewono de zwart/wit bewerkte versie gekregen en deze op mijn stick gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 16:19:
De foto is ooit kleur geweest, hoewel ik die foto nooit heb gehad. Ik heb gewono de zwart/wit bewerkte versie gekregen en deze op mijn stick gezet.
Die thumbnail is waarschijnlijk nog van de kleurenversie die ook op de stick heeft gestaan onder dezelfde bestandsnaam.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schmoove
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-10 10:28
Rename het bestand en dan zou hij een nieuwe thumbnail moeten genereren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het wordt steeds mooier. :)

Ik heb de originele afbeelding (in kleur) nooit gehad of zelfs gezien. Via MSN kreeg ik de zwart/wit afbeelding. Als mijn usb-stick open in windows7 en ik laat de thumbnails weergeven dan is deze wel in zwart/wit. Maar zodra ik hem kopieer naar bijvoorbeeld "my pictures" of mijn desktop, dan is de thumbnail in kleur. Ook als ik deze rename.

Ik zal eens kijken of ik een screenshot kan uploaden.

Edit: screen toegevoegd

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadgeek.com/thumb-0B16_4A8B984C.jpg

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2009 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Misschien is het een JPEG 2000 bestand waarvan niet alle lagen zijn aangepast naar zwart/wit en gebruikt Vista die achtergrondlaag.
JPEG 2000
Het principe van JPEG 2000 is relatief eenvoudig. Een bestand wordt na scanning onderverdeeld in drie lagen de onderste laag bestaat uit de achtergrondkleuren met weinig detaillering. De middelste laag bestaat uit een bilevel (zwart/wit) laag waarin de hoogste contrastvormen worden opgenomen (over het algemeen de tekst dus). De bovenste laag geeft de kleurinformatie weer die betrekking heeft op de middelste laag. De bovenste laag wordt laag gecomprimeerd daar deze laag zorgt voor de kwaliteit van de weergave. De middelste laag kan sterk en zonder verlies worden gecomprimeerd net zoals dat het geval is met gewone zwart/wit scans. De onderste laag zorgt voor de grootste winst. Deze laag met zeer veel kleurinformatie doch zonder detaillering kan maximaal gecomprimeerd worden
omdat de meest relevante informatie in de bovenste twee lagen opgeslagen ligt.
De weergave van alle drie de lagen tegelijk zorgt ervoor dat een zeer hoge kwaliteit. bereikt kan worden met maximale compressie.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zoiets dacht ik ook maar dan had het een .jp2 extensie moeten hebben volgens mij. Via photoshop en wildbit viewer heb ik de afbeelding geopend maar het is en blijft een zwart/wit afbeelding. En hoe ik het ook opsla, hij blijft in Windows7 de kleurenfoto als thumbnail weergeven.

Ik wil niet zeggen dat ik een pro ben, maar ik weet er genoeg van om te concluderen dat dit erg vreemd is. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 18:15

The Bad Seed

Chaotic since 1983

In de EXIF data van een jpeg kan een thumbnail opgeslagen zitten, en door sommige beeldbewerkingsprogramma's wordt die niet correct aangepast als er iets wijzigt aan de afbeelding zelf. Zie bijvoorbeeld http://blogs.23.nu/disLEXia/2004/12/antville-5751/ :)

[ Voor 11% gewijzigd door The Bad Seed op 19-08-2009 11:11 ]

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

Pagina: 1