[CPU] CPU temperatuur absurd hoog

Pagina: 1
Acties:

• Crazy-Al
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16-02 16:09
Betreft:
CPU: i7 920
Mobo: P6T Deluxe V2 (1366)
Kast: Antec 1200
Koeler: Mugen2
Fancontroller: Gatewatch

Hallo,

ik heb voor het eerst een computer gebouwd met een niet-boxed koeler standaard bij de CPU (Mugen2) en heb de instructies langzaam en duidelijk opgevolgd. Ik heb de koelpasta netjes aangebracht en gelijkmatig verdeeld dmv mijn prachtige videolandpasje ;)

Hoe dan ook, als ik de computer opstart krijg ik een lange biep (van mijn moederbord, omdat mijn cpufan op de gatewatch zit aangesloten ipv het moederbord) voor ongeveer één seconde en daarna start hij normaal op. Ik heb er nog geen OS op zitten, maar als ik in de BIOS kijk (nog niet geflashed) dan geeft hij een temperatuur aan van C84/F183 (!), terwijl mijn Gatewatch een lekkere 31 graden aangeeft. Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de gatewatch, maar ik ben toch bang om zometeen een foutje te maken met deze computer (Is namelijk niet van mij, maar van een vriend).

Het lange verhaal even kort en krachtig te maken, ik heb dus een mobo die 84 graden aangeeft en een fan controller die 31 graden aangeeft. Dit als hij inactief bezig is in de BIOS.

Iemand hier met ervaringen over foute BIOStemperaturen of tips om dit omlaag te krijgen?

Gz.
Crazy Al

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18:21
Lijkt me wel dat de BIOS een iets betrouwbaardere temperatuur aangeeft dan je Gatewatch. Ik zou de koeler eraf halen en t hele zooitje ff opnieuw op steken.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Klinkt als een koeler die niet goed bevestigd is. Verder zou ik in eerste instantie die cpu fan gewoon even op het mobo aansluiten. Fan controlers vertrouw ik voor geen meter BIOS is the way to go bij de nieuwere processoren.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Toevallig je bios al geflashed? Dit wil namelijk nog wel eens helpen om rare metingen te corrigeren.

Weet je ook zeker dat de Gatewatch op de juiste plek de temperatuur meet? Kan namelijk best zijn dat die gewoon de ambient temperature meet in de kast zelf. Het bios haalt de temperatuur uit de sensor in de processor zelf meestal.

Controleer ook of je koeler goed contact maakt met de heatspreader. Haal de koeler er eens af en kijk of het hele raakvlak met de processor bedekt is met een beetje koelpasta. Zo niet, dan zat hij niet goed en zul je toch een moeten kijken of je hem er wel goed op kunt krijgen.

https://discord.com/invite/tweakers

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Hoe voelt je koeler aan? Lauw of bloedheet?

• Crazy-Al
Bios nog niet geflashed, hoe moet ik dat doen?

Ik als ik de passieve koeler van de M2 aanraak dan voelt hij helemaal niet warm aan, eerder koud, daarom vind ik het zo vreemd.

• SaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-02 13:50

SaN

Als de koeler niet goed vast zit zal hij ook niet heet worden. Toch?

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22-02 14:38

Edmin

Crew Council

get on my horse!

De fan op je Mugen geeft geen temps door! Hoe je gatewatch dan ook aan 31gr C komt, weet ik niet. Waarschijnlijk is dat de ambient temp, want voor een Idle in dit weer is het te laag.

Voor een fatsoenlijke temp reading kun je beter Realtemp gebruiken. Het BIOS is niet betrouwbaar.

• CallmeGod
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09-02 06:40
ik heb ook een asus p6t deluxe v2

en een mugen 2 , met deze weer en me i7 920 op 3.6 heb overklokt
ls me temps rond de 50 idle en maximaal 80 met stresstemps.

ik denk ook dat je mugen niet goedvast zit en heb je de fan goed zitten dat die
naar buiten blaast?

bios temps geven lager aan rond de 40 a 45

[ Voor 7% gewijzigd door CallmeGod op 18-08-2009 16:48 ]

• Pathogen
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23-02 14:33

Pathogen

Shoop Da Whoop

Crazy-Al schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:11:
Betreft:
CPU: i7 920
Mobo: P6T Deluxe V2 (1366)
Kast: Antec 1200
Koeler: Mugen2
Fancontroller: Gatewatch

Hallo,

ik heb voor het eerst een computer gebouwd met een niet-boxed koeler standaard bij de CPU (Mugen2) en heb de instructies langzaam en duidelijk opgevolgd. Ik heb de koelpasta netjes aangebracht en gelijkmatig verdeeld dmv mijn prachtige videolandpasje ;)

Hoe dan ook, als ik de computer opstart krijg ik een lange biep (van mijn moederbord, omdat mijn cpufan op de gatewatch zit aangesloten ipv het moederbord) voor ongeveer één seconde en daarna start hij normaal op. Ik heb er nog geen OS op zitten, maar als ik in de BIOS kijk (nog niet geflashed) dan geeft hij een temperatuur aan van C84/F183 (!), terwijl mijn Gatewatch een lekkere 31 graden aangeeft. Persoonlijk heb ik meer vertrouwen in de gatewatch, maar ik ben toch bang om zometeen een foutje te maken met deze computer (Is namelijk niet van mij, maar van een vriend).

Het lange verhaal even kort en krachtig te maken, ik heb dus een mobo die 84 graden aangeeft en een fan controller die 31 graden aangeeft. Dit als hij inactief bezig is in de BIOS.

Iemand hier met ervaringen over foute BIOStemperaturen of tips om dit omlaag te krijgen?

Gz.
Crazy Al
Ik vraag me af hoe je Gatewatch de temperatuur van je CPU uitleest, tenzij je een temp sensor op dat ding hebt aangesloten.

Misschien een "stomme" opmerking, maar zat er niet toevallig nog een plasticje op de cooler om de bodem te beschermen?

• Roobje
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-08-2025
Misschien is het idd een fout van het moederbord, dat die de temperaturen niet goed weer geeft.
Heb ik ook gehad bij mijn Asus mobo, hij moest worden geflashd, maar daarbij viel die uit, gelukkig deed mycom het en kreeg ik een nieuw moederbord:D

• Crazy-Al
Het plasticje heb ik verwijderd, waarna ik koelpasta op de chip heb gsmeerd (Ongeveer de hoeveelheid ten grote van een schroefkop zonder schroefdraad, als je hem snapt) en dit helemaal over de chip heen verspreid. De gatewatch leest zijn temp uit door een tempsensor die met een speciale sticker "onder" de koeler vast zit, dus niet specifiek de cpu.

ik zal zometeen de koeler aan het mobo vastzetten, kijken of dit enig verschil heeft, en anders maar de M2 loskoppelen...

als last resort zal de hele M2 er weer afhalen, maar liever gezegd niet omdat ik dan weer het hele gedoe opnieuw moet ontkabelen enz. enz. enz. ...

Verwijderd

stress de cpu even met bijvoorbeeld occt en druk dan even op de cpu koeler om te kijken of de temps veranderen.

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Als dit al om idle temps gaat hoef je hem niet te stressen om met een druktest enig verschil te zien. Die sensor die je tussen de cpu en de koeler geplakt hebt gewoon DIRECT verwijderen want DAARDOOR kan het koelblok niet optimaal contact maken met de heatspreader van de processor.

Verwijderd

''Hoe dan ook, als ik de computer opstart krijg ik een lange biep (van mijn moederbord, omdat mijn cpufan op de gatewatch zit aangesloten ipv het moederbord)''

hij heeft de sensor niet tussen de cpu en het koelbloek gedaan neem ik aan :+

Verwijderd

Als ik hem goed Begrijp wel (A)

• Crazy-Al
nee :P

ff heel erg stom geschetst:

____
| |
|___|o
-------
^^^^^

Dit is geen kopje koffie op het fornuis :P
de vierkante blob moet de passieve koeler voorstellen, daar heb ik "onder" (bij een van de onderste punten) een sensor op geplakt, de --- is koelpasta, gelijkmatig verdeeld en de ^^^ is de cpu

zometeen ff dat ding vervangen. Heb een vriend van me gebeld (computermegamannerd) en die zegt dat het verstandig is om te flashen.

Een laatste optie is ook om de mugen nog extra aan te draaien (Staat nu zo vast totdat hij weerstand gaf, maar niet 100% omdat ik niet het mobo wil breken)

Zou dat het nog kunnen zijn? doe ik anders ook nog wel zometeen.

Verwijderd

Ik denk dat Xorsist gelijk heeft.

""""Een koeler die 31 graden is bij dit weer bestaat niet. Dat is een kwestie van logisch denken :)

Er mag werkelijk niets tussen de onderkant van een CPU koeler zitten dan pasta en 2 brandschone oppervlakten.
Koeler in een lichte hoek monteren en schroeven via kruis 1-3-2-4.

Kun je een foto maken van de situatie want dat praat makkelijker?

Ik denk dat de CPU werkelijk te heet wordt en dankzij de Thermal management van je BIOS slaat het systeem af omdat de BIOS de CPU dan een HALT (C1E) instructie afroept.
Dit doet zijn werk goed en daarom is hij nog niet doorgebrand.

Daarom een foto want hier is iets echt niet in orde. Monteer desnoods de stock koeler en kijk of het probleem zich dan nog voordoet :)

Een oververhitte CPU; lastig claimen onder de garantie bij ondeskundige montage.

Hier wordt mijn quadcore met alle 4 de cores op 100% slechts 53 graden 8) Stock, wel te verstaan.
Ik heb slechts 2 van de 4 bevestigingen vastzitten om de reden dat de stock core 2 quad koelers veel te vast zitten.

Edit: De TDP van je CPU is een leuke 130 watt en het is een leuke jongen :D
Mijn CPU kan het af met 95 watt, dus is makkelijker koel te houden.
Dit betekend dat de montage van de koeler heel nauwkeurig komt.

Tip:
Koop Artic Zilver cooling pasta (rond de 6 euro)
Zorg voor een stukje schuurpapier met kleine korrel.
Schuur het dak van de CPU heel licht op.
Schuur de onderkant van je heatsink ook heel licht op.
Reinig beide zeiden met Alcohol zodat het vijzel weg gaat. Reinig nogmaals. Liefst met wattenstaafje om morsen te voorkomen.
Breng op beide zijden een rijstkorrel artic zilver aan precies in het midden en laat de koeler onder een heel kleine hoek zakken op de CPU en voer de druk heel langzaam op tot een ferme druk. Dan vastzetten overdwars. Zo kunnen luchtbellen ontsnappen.

Zelf ook sinds een paar dagen een upgrade en werken als een tierelier met Windows 7 :)
Bij mij trok de voeding het niet meer en dat is niet leuk als je daar op zondagmiddag achterkomt na veel kopzorgen en ellende :D .Nieuwe voeding erin en het was opgelost.

Succes en oprecht een heel leuk systeem waar je nog veel lol van kunt beleven 8)
maar niet 100% omdat ik niet het mobo wil breken
Goed inzicht, maar 'krak' betekend dood :) Het kan gebeuren dat er etslijntjes knappen bij buiging. Toen ik de derde schroef wilde aandraaien zag ik mijn moederbord licht buigen en heb de aktie gestaakt. Met 2 pinnen vast is de temperatuur uitstekend en buigt het moederbord helemaal niet. Systeem is rock-solid hier.

Zeer uitgebreide topic, maar als de grap 200 euro gaat kosten of meer ben je niet blij.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2009 20:08 ]

• Crazy-Al
Inmiddels zitten we idle op een stabiele 40-50 graden, nogsteeds te hoog maar al beter.

Ik ben bang dat ik hem toch uit elkaar zal moeten halen. de schroeven aandraaien is makkelijker gezegd dan gedaan...

• Bolletje
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-02 08:00

Bolletje

Moderator Harde Waren
Verwijderd schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 19:24:
reden dat de stock core 2 quad koelers veel te vast zitten.
Tip:
Zorg voor een stukje schuurpapier met kleine korrel.
Schuur het dak van de CPU heel licht op.
Schuur de onderkant van je heatsink ook heel licht op.
Leuke tip, ben je direct je garantie kwijt...

• Vaporized
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-02-2025
Bolletje92 schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 00:53:
[...]

Leuke tip, ben je direct je garantie kwijt...
Inderdaad, zo ben je direct je garantie kwijt.. ff de M2 lappen is geen enkel probleem, maar de cpu lijkt me niet verstanding..

@TS.

Inmiddels ben je x graden gezakt met je temps.. Maar hoe heb je dit nu bereikt ?

Lian Li PC70 - i7 860 @ 3.8Ghz- P7P55D-E - Xonar D2X 7.1 - 1600Mhz C7D Dominators - Mugen2 - Sapphire HD6950 2Gb - Intel Postville 80Gb & Samsungs 500Gb Raid 0 - Samsung 24'' 2443BW - Logitech Z5500 5.1

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:03

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Vaporized schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 01:03:
[...]

Inderdaad, zo ben je direct je garantie kwijt.. ff de M2 lappen is geen enkel probleem, maar de cpu lijkt me niet verstanding..
Volgens mij heeft het niet eens nut m te lappen zo goed als dat ding er uit ziet als hij uit de doos komt, er zijn hier in huis spiegels die minder glimmen :+

Signature

• Crazy-Al
@Vaporized

ohja, sorry, vergeten te vermelden :$ :P

ik had de fan van de cpu op het mobo aangesloten ipv de gatewatch, waardoor hij zichzelf aanpast. Daarna heb ik de fan omgedraaid heb, anders dan hij eigenlijk moet, zodat hij "synchroon" blaast met een fan ernaast, waardoor de casefan de hete lucht uit de m2 zuigt en de fan er koele lucht in blaast. Als laatste heb ik nog een solero ijsje gegeten om wat af te koelen. Daarna kwamen we op een stabiele 40-45 idle die oploopt tot 50-55 tijdens het installeren van windows.

• Miglow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:52
Trek die gatewatch-sensor er tussenuit :)

• BGB4rn

BGB4rn

Crazy-Al schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:52:
@Vaporized

ohja, sorry, vergeten te vermelden :$ :P

ik had de fan van de cpu op het mobo aangesloten ipv de gatewatch, waardoor hij zichzelf aanpast. Daarna heb ik de fan omgedraaid heb, anders dan hij eigenlijk moet, zodat hij "synchroon" blaast met een fan ernaast, waardoor de casefan de hete lucht uit de m2 zuigt en de fan er koele lucht in blaast. Als laatste heb ik nog een solero ijsje gegeten om wat af te koelen. Daarna kwamen we op een stabiele 40-45 idle die oploopt tot 50-55 tijdens het installeren van windows.
Kijk, Thats more like it ! dus het kwam uit eindelijk door dat je airflow bagger was?

Signature

• Crazy-Al
onder andere, maar ik vind 40-50 idle nog steeds erg veel voor een niet-overgeclockte...

• BGB4rn

BGB4rn

Vergeet niet, het is buiten warm en je hebt een i7, ik heb een 775 quadcore met een mugen 2 idle ook op 40 graden met dit weer, dus zulke gekke temps vindt ik het niet.

Signature

• Crazy-Al
Kijk, dat is nou een antwoord waar ik blij van word :D

wat waarschijnlijk ook iets is, is dat hij bij het raam staat. Wel een dicht raam, maar een raam.

• Chaosstorm
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-11-2025
Mijn B3 Q6600 wordt in idle op stop speed al 55C met water cooling.
Waarschijnlijk omdat mijn 8800 GTX ook watergecooled is.
In mijn kast is het altijd 31 graden.
Dus 25 graden boven de kast temp valt nog wel mee dacht ik zo.

[ Voor 38% gewijzigd door Chaosstorm op 20-08-2009 19:55 ]

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:03

Haan

dotnetter

Crazy-Al schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 19:40:
onder andere, maar ik vind 40-50 idle nog steeds erg veel voor een niet-overgeclockte...
Hangt natuurlijk heel erg af ook van de omgevingstemperatuur. Als jij nu bijv. op een zolderkamertje zit waar het 30 graden is, is die temp. helemaal zo raar nog niet. Als je daarentegen in een koelcel zit van +6 graden is het een heel ander verhaal :+

edit:
must.. refresh.. first..

[ Voor 3% gewijzigd door Haan op 20-08-2009 19:54 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Crazy-Al
een onder-zolder kamertje, nast het raam op een standaard temp van 25. Ik vind het dus sowieso nu beter dan eerst

• BGB4rn

BGB4rn

Een vrij nette temp dan, toch ?, als je je cpu nog koeler wil hebben kan je ook overwegen meer fan's op de koeler te zetten en betere koelpasta er onder te smeren.

Signature

• Crazy-Al
er komen wss. nog 2 koelers erbij :P mits ze stil zijn, maar dan heb ik die haakjes nodig die ik bij de m2 erbij kreeg...

• BGB4rn

BGB4rn

Die zijn gewoon te koop hoor :)

Signature

• Crazy-Al
Nice, thanks :D

website ff bij de favorieten gezet en dit ttopic mag een slotje, ben er uit, ben dus minder amateur dan een lurker die het hele topic leest, commentaar geeft op msn maar niet post dacht.

HE SPONGEROB :@ :P

hoe dan ook, slotje en dank jullie wel allemaal :D
Pagina: 1