Beginnend (hobby) producer

Pagina: 1
Acties:

• genc007
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-02 15:21
Al 10 jaar droom ik ervan om ooit een producer te worden. Vorige week heb ik de knoop doorgehakt en wil ik een beginnetje maken met muziek productie.

Ik wil me richten op sample/loop-based electronische muziek, mijn voorkeuren gaan naar Hip-Hop/R&B en Trance/Dance muziek.

Op dit moment is het dus vooral een Hobby. Ik ben nog niet van plan om professioneel te gaan producen, want ik wil ten eerste mijn studie afronden (wat nog ongeveer 2 jaar zal duren). Misschien dat ik daarna wel serieus ermee ga beginnen.

Wat heb ik op dit moment?
- de nieuwste generatie MacBook Pro met Logic Studio

- Een pc met oa de volgende onderdelen:
*Intel Core2Duo e8400
*4GB ram
*640GB interne HD (Met extra 1,25TB extern)
*Audigy 2 ZS
*Logitech Z-5300 THX speakers
*24 Inch monitor

*Welke van de volgende DAW's zal ik mee beginnen? Reason/Ableton/Cubase/FL studio/Protools/Sonar.

Nu komt mijn vraag: Wat heb ik nog nodig, wat moet ik erbij kopen?
Mijn budget is +- 1000 euro (op dit moment).

Ik wil ermee:
- Muziek leren maken
- Muziek (keyboard) leren spelen

Ik dacht aan het kopen van de volgende gear (in volgorde van aankoop)
1) Synthesizer/Midi Controller
Ik wil als eerste muziek leren spelen. Hiervoor ga ik dus een keyboard nodig hebben. Nu heb ik dus de keuze tussen 2 dingen, namelijk een volwaardige synthesizer en een MIDI-Controller. Een synth kan ik standalone gebruiken, een midi controller heb ik dus een PC bij nodig. Daarnaast zijn de prijsverschillen ook redelijk groot. Ik heb ook begrepen dat een 61-Key keyboard toch wel het minimum om een redelijk nummer te willen spelen.

Ik neig zelf naar de Novation X-station 61, vooral omdat deze een synth/controller/audio interface in 1 is voor +- 599 euro. Daarnaast is hij ook USB, dus hoef ik stap 2 (geluidskaart) ook niet meer te kopen.
De Korg X50 (heel misschien de M50) is ook een optie, met als toekomst investering dan een kleinere 25 key midi controller voor op mijn desktop.

Ik kan daarnaast ook een goedkope 2de hands keyboard kopen om te leren, maar dan moet ik later alsnog weer investeren in een goede synthesizer.

2) Audio interface/geluidskaart
Ik heb nu dus een Audigy 2 ZS, wat volgens mij voldoende met zijn als uitvoer module. Als invoer schiet hij wel te kort, vooral omdat hij dus geen MIDI poort heeft in Vista. Een optie is XP installeren of een usb midi poortje kopen.
Of ik kan gelijk een nieuwe geluidskaart kopen met de oog op de toekomst. Een M-audio Delta lijkt me hiervoor een goede keuze.

3) Studio monitors
Ik weet niet in hoeverre dit nu al nodig is, maar dit lijkt me meer iets voor later.

Welke alternatieven kunnen jullie mij aanraden?
Ik ben echt pas een weekje bezig met dit, dus als ik ergens een denkfout maak, corrigeer me!

Hou er wel rekening mee dat ik nog een (arme :)) student bent, dus grote uitgaven zal me nu nog niet lukken. Pas alsik meer ervaring heb en er serieus mee aan de slag ga, ga ik een duurdere workstation synth (Fantom/Virus/Korg) te kopen

[ Voor 4% gewijzigd door genc007 op 18-08-2009 16:24 ]

Verwijderd

Je Logic is zeer goed :)
Ik zou beginnen met een simpele keyboard midi controller. Ikzelf heb een E-Mu 49 en daar ben ik zeer tevreden van. Je kan er dan nog een M-audio triggerfinger bijkopen of dergelijke voor pads.
Dan zou ik een paar goede studio monitors kopen. Een stel Yamaha of Krk stel ikzelf voor. Yamaha heeft een "echtere" weergave, maar deze gaat na enkele uren wel wat "saai" klinken. De Krk geeft iets warmer geluid. Ook een goede condenser microfoon is altijd handig, koop er een klein mixertje van Behringer of dergelijke bij zodat je phantoom voeding hebt en je band kan afregelen.

Het gezegde van een 61 key keyboard is dikke rommel, Laidback Luke maakt al zen nummers op een Axiom 25 dus waarom zou het niet gaan? :)
Met zo'n 500 euro ben je dan wel gesteld en dan kan je mooi die andere 500€ gebruiken om

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 07-02 19:20

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Check hier eens, staat veel info ;) Wellicht dat je dit draadje (het is inderdaad wat minder 'groot' dan het how-to-become-a-dj-draadje) over het hoofd hebt gezien :)

Audigy 2 ZS heb ik zelf ook nog ergens liggen trouwens, de pcmcia versie weliswaar (ik werk met laptops), maar qua functionaliteit gelijk aan de 'gewone'. Prima kaartje voor de uitvoer inderdaad :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Voor 'sample/loop-based electronische muziek' heb je niet echt een 61-toetsenbord nodig lijkt me. Of je moet live snel iets met een aardig oktavenverschil/gedeeld keyboard kunnen spelen of zo.

Maar als je veelzijdig een piano-achtig toetsenbordinstrument wil leren bespelen (je schrijft 'Ik wil als eerste muziek leren spelen.') zou ik eventueel voor een goed 88-toetsenbord gaan (controller of keyboard (zorg iig voor weinig latency)), maar dat ligt er met name aan wat je wil spelen.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 18-08-2009 19:04 ]

• ItsValium
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07-02 12:35
Hoi hoi,

mocht je geinteresseerd zijn ik heb nog wel wat spullen liggen van toen ik net als jij begonnen ben met muziek. Peavey midicontroller met automated faders, Midiman midicontroller met keyboard voor het aansturen van je softsynths (half size), en twee audiokaarten (Creamware - Soniccore) van professionele kwaliteit met software en plugins. Ultra low latency (3ms). Die laat ik allemaal gaan voor een zeer interessante prijs als je het pakketje zou overnemen. Laat maar iets van je horen. Enige wat je dan nog ontbreekt is een fullsize keyboard.

• genc007
Ok, ik blijf voorlopig ff doorwerken met Logic. Echter zit ik ook vaak achter mijn PC, waar Logic dus niet op gaat werken. Welke DAW kan ik beste als 2de keuze gebruiken (die op MAC en PC draait?)

De How-to-be-a-producer draadje had ik wel gelezen (alleen de startpost eigenlijk), maar ik zal zodra ik tijd heb de thread zelf wat doorspitten.

Die controller van Emu ziet er daarnaast wel goed uit. De midi-controllers van M-audio zien er ook wel goed uit.
Waar moet ik vooral op letten bij het kopen van een controller? Wat zijn de belangrijkste features?

Maar goed zoals ik al zei, ik wil dus ook leren muziek spelen. Is een midi-controller (25-key?) hier goed genoeg voor of kan ik beter investeren in een kleine midi-controller (voor op mn bureau) en een volwaardige Synth?
Dit staat namelijk ergens op een site: " If you're strictly doing stuff that just requires a small range, like samples, or need a small footprint cause your on the road, you might be able to get away with a small controller. (Lots of pros with massive rigs keep a little mini keyboard next to their computers so they can quickly send off a ditty or two.) But assuming you only want one keyboard, and you want to do typical melodic stuff, pads, leads, and sometimes pretend like you are playing a piano, then you need at least 49 and larger boards are definitely better."
Ik zit dus meer in de laatste categorie :+

Ik zit nu eigenlijk ook een beetje te twijfelen over een complete workstation synth zoals de Korg M50/Rolan Fantom FA76. Of is dit te overkill voor een beginner?

[ Voor 78% gewijzigd door genc007 op 18-08-2009 19:26 ]

• genc007
Ok ik heb de knoop doorgehakt :)

Ik ga een 25 key Novation X-station kopen voor het maken van samples etc. Grote voordeel is natuurlijk dat ik dan gelijk een audio-interface bij heb.
Daarnaast koop ik een tweedehands (61-88 key) keyboard om te leren spelen.

Als ik het spelen + producen een beetje onder de knie heb, ga ik waarschijnlijk verder met een deluxe workstation zoals een Motif.

Wat zeggen jullie hiervan?

Verwijderd

Ik zal toch voor een iets grotere midikeyboard gaan. Een 49 keys. Als je veel samples in 1 plugin werkt is dat wel zo fijn (zoals Ultrabeat/ESX24 in logic).
Verder wil ik niet deze forum belemmeren door het kapen van mensen maar misschien moet je eens aanmelden op homerecording.be . Veel info voor beginners over opnemen en het maken van muziek en een zeer leerzame site.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-01 22:24
zou zoiezo andere speakers nemen, de logictecs geven een gekleurd klankbeeld

Verwijderd

Ik zou voor een M-Audio axiom 49 keys gaan en geen aparte synth erbij. Je kan evengoed leren spelen op een midi controller en in logic zitten waarschijnlijk veel meer synths en geluiden dan er in een hardware synth zitten. Omdat je pas begint weet je ook nog niet echt welke synth er bij jou geluid past en waar je moet op letten.

Als audio interface kan je best naar de Apogee duet kijken deze heeft zeer goede converters en 2 goede preamps.

Monitors zijn natuurlijk ook essentieel, ik heb zelf KRK Rockit rp5 monitoren en deze bevallen me wel.

Oh en als DAW zou ik niet verder kijken hoor, logic is zeer geschikt voor jouw doeleinden en je macbook is zeker meer dan voldoende.

Ga je ook vocals opnemen?

• doctormetal
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:53
Als je zowel op mac als pc aan de gang wilt, is reaper ook een goede en niet prijzige DAW. Ik gebruik hem zelf thuis om wat te hobbyen en hij bevalt me best.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

doctormetal schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 23:34:
Als je zowel op mac als pc aan de gang wilt, is reaper ook een goede en niet prijzige DAW. Ik gebruik hem zelf thuis om wat te hobbyen en hij bevalt me best.
Ik zit zelf erg te mokken tussen een crashende Cubase 4 en te dure Cubase 5 (welke ik nog niet wil aanschaffen). Reaper begint steeds interessanter geworden.
Heb je ook ervaring met cubase toevallig? Zoja, hoe zou je de overgang beschrijven?
(Makkelijk, of anders / veel gewenning etc.).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• doctormetal
Da_maniaC schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 23:47:
[...]

Ik zit zelf erg te mokken tussen een crashende Cubase 4 en te dure Cubase 5 (welke ik nog niet wil aanschaffen). Reaper begint steeds interessanter geworden.
Heb je ook ervaring met cubase toevallig? Zoja, hoe zou je de overgang beschrijven?
(Makkelijk, of anders / veel gewenning etc.).
Moet zeggen dat ik weinig tot geen ervaring met cubase heb. Ik heb er wel eens een keer mee gespeeld, maar voor mijn gehobby thuis viel hij prijstechnisch direct al af. En reaper werkt gewoon lekker, ook al komt het geheel soms nogal overweldigend over.

• genc007
Hmm dus ik kan dus in het begin beter een 49 key midi controller + monitors nemen volgens jullie?

De Apogee Duet ziet er zeer goed uit, tis alleen wel prijzig. Kan ik dan niet beter een Novation X-station 49 key (of een andere controller/interface combo) nemen ivm geintegreerde Audio interface?
Dat scheelt me namelijk dan minimaal 100 euro.

Ik ga trouwens (nog) geen Vocals opnemen. Ik kan op dit moment totaal niet zingen :D.
Misschien nadat ik de kans krijg zangles te nemen dat ik wel aan vocals ga doen, maar dat komt dan nog wel.

[ Voor 29% gewijzigd door genc007 op 20-08-2009 14:00 ]

Verwijderd

Ik zou geen midi controller met ingebouwde interface nemen, dan moet je elke keer je keyboard bij de hand hebben om muziek te luisteren.

Je kan ook een presonus firebox nemen ipv de duet als je zoveel geld niet wil uitgeven aan een interface.

• doctormetal
Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 14:20:
Ik zou geen midi controller met ingebouwde interface nemen, dan moet je elke keer je keyboard bij de hand hebben om muziek te luisteren.
Dat is totaal niet het geval. Je kan, in ieder geval onder windows, zonder problemen meerdere audio apparaten hebben. Je kan gewoon kiezen welke adapter je waarvoor wilt gebruiken.

Verwijderd

doctormetal schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 15:42:
[...]

Dat is totaal niet het geval. Je kan, in ieder geval onder windows, zonder problemen meerdere audio apparaten hebben. Je kan gewoon kiezen welke adapter je waarvoor wilt gebruiken.
Maar dan moet je telkens kabels wisselen + je hebt dan enkel nog softwarematige volume controle als je de geluidskaart van de laptop wil gebruiken...
Met een dedicated interface kan je je monitors gewoon aangesloten laten en je midi keyboard inpluggen als je wat wil spelen (via usb op de computer of midi door de interface).

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 21:13
Als VST's niet het belangrijkste zijn zou ik persoonlijk Reason gebruiken. Erg licht voor je CPU, en handig alles in 1. De verschillende synths zijn goed bruikbaar hoewel het wel wat leerwerk vereist als je niet alleen presets wilt gebruiken.

Ik zou het in deze volgorde van belang gooien wat betreft hardware:
1) Midi keyboard/controller - persoonlijk zou ik 61 toetsen nemen, kan je gelijk op leren spelen .. 49 kan ook maar misschien iets te krap
2) Monitor speakers - Best belangrijk voor de kwaliteit van je producties, ik moet eerlijk zeggen ik werk zelf al 15 jaar met huis tuin en keuken speakertjes + versterker (hifi achtige setup), het werkt wel maar ik heb altijd het gevoel dat ik iets mis.
3) Eventueel 2de beeldscherm - Werkt erg handig voor muziekproductie, ofwel mixer en sequencer gescheiden.. sequencer + devices/synths, of sequencer + internet explorer voor research
4) geluidskaart - Zolang je genoeg inputs heb en niet veel last van latency is in mijn ogen je audigy wel genoeg.... dit heeft geen haast in ieder geval.

• genc007
Gigapower, welke midi/controller raad je me dan aan?

Ik zit op dit moment te denken aan de Novation Remote SL 61 keys (aangezien ik toch ooit een audio interface zal moeten kopen). Deze kost dus +-350 euro import uit Engeland. Dan heb ik ook nog de keuze voor een Remote SL mkII voor 550 euro.

Dan hou ik nog 500 euro over om komende tijd te investeren in een audiointerface en monitors.

Bovendien wil ik over een tijdje een synth workstation kopen, dus de interne synth van X-station heeft zowieso niet echt veel toegevoegde waarden.

Wat zeggen jullie hiervan?

[ Voor 137% gewijzigd door genc007 op 20-08-2009 19:41 ]

• Gigapower
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 28-01 21:13
Ik zou niet teveel/te ver vooruit plannen met je aankopen, als je net begint. misschien vind je het niet eens leuk. Ik dacht bv dat ik DJ'en erg leuk ging vinden, achteraf gezien blij dat ik toch gewoon een mp3 controlertje gekocht had ipv draaitafels. Een betere geluidskaart of monitor speakers kopen hoeft in mijn ogen echt niet gelijk. Koop een keyboardje en ga lekker aan de slag met (demos van ) muzieksoftware.

Op zich voor 350 euro ziet die novation er wel goed uit, als ik het goed zie zijn het half-gewogen toetsen. Ik ben zelf verder geen kenner van midikeyboards/controlers (voor loops/samplebased muziek heb je eigenlijk niet eens een keyboard nodig :P ). Misschien het beste dat je langs een lokale muziekwinkel wat keyboards bekijkt, even aanvoelen of ze lekker spelen. Voor het leren van piano/keyboard spelen is de kwaliteit van de toetsen erg belangrijk, vergis je daar niet in. ik heb zelf 2 maanden geleden mijn eerste midikeyboard gekocht, m-audio oxygen, leuk ding maar toetsen voelen vrij goedkoop aan en ik begon me na week 2 al beetje te ergeren omdat ik probeerde piano te leren spelen met software.

Trouwens als je echt veel met samples werkt schijnt Ableton Live wel een goeie tool te zijn. Ik heb er niet zoveel ervaring me alleen helaas.

Verwijderd

Ik heb zelf enkele jaren trance muziek gemaakt in een professionele studio en ik ga akkoord met wat Gigapower zegt.
Als je geld genoeg hebt om hardware synthesizers e.d. te kopen dan is dat uiteraard je beste keuze, maar moet je rekening houden met een beperkt budget dan is Reason volgens mij de beste keuze.
Waarom?

1/ Veel instrumenten (synths, sampler, ...) ter beschikking met enorm veel mogelijkheden, ook al zijn ze virtueel
2/ Software matige mixer ter beschikking; als je met hardware synthesizers werkt ga je onvermijdelijk een mixer moeten kopen. En een mixer die geen hoop ruis toevoegt aan je signaal kost een pak geld. Bovendien ben je dan met een analoge tussenstap bezig.
3/ Software matige effects ter beschikking. Effect modules kosten ook handenvol geld.
4/ Je kan je nummer volledig uitwerken en afmixen in Reason zelf en exporteren naar wav. Zo heb je als eindresultaat een compleet digitaal produkt, zonder ruis. Je kan het zelf meteen op CD branden.

Het belangrijkste om vlot met Reason te werken is niet zozeer de processor van je pc (Reason is zeer zuinig daarmee), maar de geluidskaart. Gebruik een kaart met low latency ASIO drivers, want met een on-board geluidschipje gaat de boel haperen en uit sync lopen.
Verder heb je uiteraard een master midi keyboard nodig. 49 keys zijn toch wel een minimum.
Een grote monitor is ook aan te raden, 24" werkt vlot.

Mijn advies is: leer eerst muziek producen met Reason. Je zal dan automatisch op de duur ontdekken wat je zelf belangrijk vindt (bijvoorbeeld of je echte studio monitors wil hebben, of je toch nog externe hardware synthesizers - en dus een mixer - wil toevoegen, enz).
Over synthesizers: zowat elke synthesizer heeft een specifieke "klank"; enkel door ervaring leer je welke klanken je nodig hebt om de muziek te maken die je wil.

• genc007
Ik heb in principe wel geld om een dure hardware synth te kopen, maar omdat ik dus totaal nog niet weet wat mijn sound gaat worden, lijkt het me niet handig om meteen met een Virus/Motif in zee te gaan. Dat komt later wel.

Ik zat zelf ook al te denken aan combinatie van Logic en Reason. Ik heb trouwens ook ooit gewerkt met Ableton, ik zal in de toekomst weer kijken of dat wat nog voor mij is.

Ik zie trouwens dat Novation Remote SL mkII ook sinds kort uit is.
Is deze de 150 euro extra waard tov de originele Remote SL?

Verwijderd

Ik gebruik zelf sinds kort de Remote SL Compact van Novation in combinatie met Reason 4 (ben enkele jaren gestopt met muziek wegens andere prioriteiten en woon nu iets kleiner, vandaar geen hardware synths meer). Dit werkt zeer goed samen.
De grootste wijzigingen tussen de Remote SL mk I en mk II lijken mij de LED verlichte knoppen en een nieuwere versie van Automap (edit: versie 3.2 van Automap is blijkbaar ook voor de mk I downloadbaar op de Novation site, dus de Automap versie is dezelfde). Voor mij persoonlijk de 150 euro niet waard...

Tot slot: een link naar een nummer dat iemand volledig in Reason 4 gemaakt heeft en dat toont welke kwaliteit je ermee kan bereiken. Schitterende compositie en klanken...

http://www.youtube.com/wa...UZVR4eQ5M&feature=related

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2009 20:43 ]

• Giant87
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-02 11:17
Ik zou eerst maar eens leren spelen, en daarna verder uitbreiden... Dus gewoon een leuk keyboardje met midi uitgang. Daarnaast Reason en gewoon prettige monitortjes.

The Prodigy gebruikt Reason ook.

@Hierboven, dat nummer is toch weinig speciaals?

//edit: http://www.youtube.com/watch?v=gxdqeCKdBko :+
//edit2, classic beverly hills cope theme 8) http://www.youtube.com/watch?v=ne4bwaEqBP4

[ Voor 83% gewijzigd door Giant87 op 22-08-2009 20:50 ]

Verwijderd

@Giant87: waarschijnlijk vind ik dat nummer zo goed omdat het qua stijl zeer hard lijkt op de muziek die M.I.K.E. enkele jaren geleden maakte (bv. Twixt van Plastic Boy)

edit: deze vind ik ook indrukwekkend: http://www.youtube.com/wa...eqdGnSOZw&feature=related

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 22-08-2009 21:07 ]

• genc007
Ik heb zojuist een aanbod gekregen van een Access Virus TI Keyboard (de rode versie, dus Ti1) voor €1500.
Wat zeggen jullie hiervan? Ik weet zo niet 1,2,3 wat de tweedehands prijs is voor een Virus TI keyboard.
Hij schijnt 4 maanden oud te zijn in nieuwstaat, met bon+garantie.

Ik vind zelf kwa sound de Virus (zover gehoord op youtube) wel bij mij passen.
Daarnaast is het ook een gelikt apparaat.

Zal ik deze nemen of kan ik beter wachten met aanschaf van een workstation (dan loop ik dus wel deze mis)

• Da_maniaC

Da_maniaC

De Virus is voor vrijwel iedereen die Dance muziek maakt aan te raden en de kwaliteit is vrijwel niet te evenaren. (Tuurlijk zijn er nog wel andere goeie synths).
Ik denk echter wel dat 1500 euro zeker de maximale vraagprijs is voor een TI1 keyboard.
Daar heb je bijna een TI2 Desktop voor (zonder toetsen dus).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 20:38

Exirion

Gadgetfetisjist

Wat ik in het hele verhaal nog mis: een goeie hoofdtelefoon :) Wat mij betreft onmisbaar als je serieus iets met audio wil doen. Liefst natuurlijk een lekker "saai" neutraal ding waar je goed een eindmix op kan finetunen. Op PC speakers is dit onmogelijk en zelfs met een goeie audioset is een hoofdtelefoon erbij nogsteeds bijna onmisbaar.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• genc007
Da_Maniac,

wat is in jou ogen de beste prijs voor deze Virus TI van 4 maanden oud?
Ik kan namelijk al een TI2 krijgen voor ongeveer €2100 (NIEUW!)

1500 klinkt idd duur nu ik de prijzen van TI2 bekijk..

Hoofdtelefoon is idd een goeie suggestie. Welke raad je aan exirion?

[ Voor 15% gewijzigd door genc007 op 23-08-2009 00:18 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Weet je wat het is... die dingen zijn zo gewild dat de verkoper er nog best 1500 voor kan vangen bij een zoekende koper die denkt zijn laatste alternatief te hebben gevonden.
Ik zou er persoonlijk geen 1500 euro voor over hebben omdat hij al gebruikt is door iemand anders (tuurlijk is hij er voorzichtig mee geweest, dat zegt iedereen ;)).
De reden dat ik dit een probleem vind is omdat ik voor 150 euro meer een vlamnieuwe TI2 Desktop kan halen en je nooit precies weet wat er met een tweedehandse is gebeurd.

Nu ben ik sowieso van mening dat wanneer je toch al besloten hebt om geld uit te geven aan een Virus en de verkoper waarschijnlijk lekker een hoog bedrag denkt te willen vangen ik wel even doorspaar voor een nieuwe. :)
Tuurlijk is 4 maanden niet oud en is het allemaal discutabel, want hij weet natuurlijk zeker dat het ding in absolute nieuwstaat verkeerd, maar ik zou eerder denken aan een bedrag van 1200 euro ofzo.
(Zelfs dan is het nog de vraag of dat wel interessant is wanneer je voor 1600 euro een nieuwe hebt).

• genc007
Idd ik ben daarom zelf ook nooit een fan geweest van 2de hands spullen.

Ik hou het voorlopig bij het volgende (ik plaats zo nu de bestelling):
* Novation Remote 61 key
* Keyboard stand
* AKG k240 mkII

Ik ga eerst ff aan de slag met Logic. Daarna ga ik kijken naar Reasen/Ableton.

Daarnaaast, de komende tijd investeer ik in (in volgorde):
* Audio interface
* Monitors
* Workstation

[ Voor 3% gewijzigd door genc007 op 23-08-2009 04:23 ]

Verwijderd

De Novation remote wordt geleverd met de Novation Bass Station plug-in. Deze kan je gebruiken in Logic. Heb vroeger nog zo'n hardware Bass Station gehad en dat is best een leuke synth. Mooi van Novation dat ze die er gratis bij leveren vind ik.

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-02 20:38

Exirion

Gadgetfetisjist

Goeie keuze, ik heb zelf al jaren de K240-DF :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• genc007
Mn bestelling is zonet verstuurd!
Mijn pakket is op dit moment in het sorteercentrum van York, dus hopelijk kan ik donderdag beginnen met oefenen.

Allemaal bedankt voor jullie hulp!

• Da_maniaC

Da_maniaC

Misschien interessant voor mensen die dit topic ook volgen (of de TS zelf).

http://muziekinstrumenten...zers/access-virus-ti.html

Stel dat de verkoper hem voor 950 meteen van de hand wel doen, dan word het toch wel een vrij aantrekkelijke prijs. :)

• roodbwoy
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-10-2021

roodbwoy

Senile Developer

Fruityloops
- 3xOsc
- NI Massive
- z3ta
- Albino3
- wat freeware effectjes

kan geen hardware synth tegen op ;-), het is een stuk goedkoper, je hebt meer controle (denk aan automation), en ik kan nog wel duizende redenen verzinnen waarom ik soft beter vind dan hard... maargoed volgens mij gaat deze topic hier niet over.

Mijn advies is, koop fruityloops, kost je 89 euro, naar mijn mening de meest gebruiksvriendelijke DAW die er is (heb zelf op Logic na voor de rest met alle anderen gewerkt), koop een synth naar keuze, ligt aan je stijl, Albino3 is leuk voor trance, z3ta ook wel alhoewel deze wat gortigerer geluid geeft (denk aan hardcore) en ga produceren! lees de handleidingen, zoek tutorials, experimenteer en geniet ervan! niets is zo leuk als leren produceren!

www.soundcloud.com/sinus-sawtooth
2 recente tracks, drums of doom is volledig gemaakt in fruityloops met de default fruity drumkit, default fruityeffecten, east west quantum leap synth en de 3xOsc synth.

[ Voor 48% gewijzigd door roodbwoy op 26-08-2009 14:09 ]

• Da_maniaC

Da_maniaC

Dit topic gaat er inderdaad niet over.
Maar geen enkele VST die je daar opnoemt (en geen enkele VST die er uberhaupt is) komt in de buurt van de Supersaws op een Virus TI(2). (Ook niet 8 layers blablabla... er zitten een paar modulatie/osccillator opties op die nog geen enkele VST heeft).
En zo kan ik ook nog wel duizend redenen opnoemen waarom de VirusTI voor dance de ultieme synth is.

[ Voor 12% gewijzigd door Da_maniaC op 26-08-2009 15:26 ]

• roodbwoy
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-10-2021

roodbwoy

Senile Developer

you've got a point, maar, VirusTI = meer dan 2000 euro nieuwprijs, terwijl je voor 200 euro een DAW met goede synth heb waar je ZEKER prima tracks mee kan bouwen,... al dan niet beter dan met een VirusTI, de keuze van je hardware/software e.d. bepalen niet jouw producingskills....

play the music, not the instrument.

*edit*

ook roodbwoy droomt stiekem van een Virus synthersizer

[ Voor 9% gewijzigd door roodbwoy op 26-08-2009 15:57 ]

• genc007
Virus is zeker een mooi ding, maar ik zoek als eerste aankoop iets met toetsen, dus die desktop TI valt zowieso af.

Ik ga eerst even aan de slag met VST's en midi controller.Zo zijn Mysto&Pizzi ook beginnen :P

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-02 20:13
Ik zou het eerst eens proberen met een leuke VST synthesizer zoals ReFX Vanguard of Sylenth 1 of met Reason en keyboard leren spelen want als je niet kan spelen heb je ook niet veel aan een Virus.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Verwijderd

Als je goeie vst synth's wilt hebben die dicht in de buurt komen van Moog/Virus/JP-8... Kijk eens naar de Rob Papen Synth plugins. Gebruik deze bijna in al mijn productie's. Zeer uit een lopende sounds en goeie presets waar je op verder kan bouwen en uitbreiden.

• genc007
Ik zoek eigenlijk eigenlijk een VST waarmee ik alle soorten geluiden kan 'maken'.
Zoiets als die van de Korg M3/Motif.

Sylenth is toch meer een trance/dance VST?

Verwijderd

Gigapower schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 16:53:
Als VST's niet het belangrijkste zijn zou ik persoonlijk Reason gebruiken. Erg licht voor je CPU, en handig alles in 1. De verschillende synths zijn goed bruikbaar hoewel het wel wat leerwerk vereist als je niet alleen presets wilt gebruiken.

Ik zou het in deze volgorde van belang gooien wat betreft hardware:
1) Midi keyboard/controller - persoonlijk zou ik 61 toetsen nemen, kan je gelijk op leren spelen .. 49 kan ook maar misschien iets te krap
2) Monitor speakers - Best belangrijk voor de kwaliteit van je producties, ik moet eerlijk zeggen ik werk zelf al 15 jaar met huis tuin en keuken speakertjes + versterker (hifi achtige setup), het werkt wel maar ik heb altijd het gevoel dat ik iets mis.
3) Eventueel 2de beeldscherm - Werkt erg handig voor muziekproductie, ofwel mixer en sequencer gescheiden.. sequencer + devices/synths, of sequencer + internet explorer voor research
4) geluidskaart - Zolang je genoeg inputs heb en niet veel last van latency is in mijn ogen je audigy wel genoeg.... dit heeft geen haast in ieder geval.
Het beste advies wat je hebt kunnen krijgen en waar ik me ook achter schaar :) Iets willen worden is één ding, het in je hebben is een ander iets. Voor relatief weinig geld kun je al relatief leuk muziek maken en als het in je zit en je wil er mee door gaan dan kun je altijd uitbreiden, Reason is een mooi uitgangspunt om mee te beginnen en word veel gebruikt voor productie's.

Staar je niet blind op volwaardige synts of losse module's, je betaald er een hoop voor zonder dat je enige basiskennis hebt en ik weet dat dat juist averechts kan werken. Simpel beginnen en de rest, als het zo mocht zijn, komt vanzelf wel. En wacht nog maar ff met zingen, dat doe je ook niet zo maar, daar komt wel wat bij kijken, met name het trainen van je stembanden :)

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-02 20:13
genc007 schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 22:25:

Sylenth is toch meer een trance/dance VST?
Ik weet niet of het een trance/dance VST is al zijn de presets daar wel erg op gericht.

Misschien is de Absynth of FM8 van Native Instruments meer iets voor jouw of gewoon een sampler,bij NI valt overigens ook wel eens wat freeware te downloaden zoals de Kore2 player en de Kontakt player.

http://www.native-instrum...cts/producer/kore-player/

http://www.native-instrum.../producer/kontakt-player/

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Verwijderd

Daar zou de Nexus VST ook nog geschikt voor kunnen zijn.

Verder produceer ik ook al aardig, voornamelijk met Reason aangezien ik dat een handig en makkelijk programma vindt.
Fruity Loops wil ik ook nog wel eens aanslingeren, Ableton Live zou ik ook nog willen leren om daar mee om te gaan.

Tutorials bemachtigen dus :P

• genc007
Fruity loops lijkt me eigenlijk niks. Ik vind het een "eJay" achtige uitstraling hebben.

Logic vind ik op het moment goed genoeg.

Ik heb trouwens zojuist geleerd om Lethal Industry van Tiesto te spelen. Met een "Black beauty electric guitar":P (In Ableton) klinkt het aardig naar het origineel.
Ik krijg er iig steeds meer handig heid in :+

[ Voor 15% gewijzigd door genc007 op 29-08-2009 01:08 ]

Pagina: 1