Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Senioren helpen om te leren gaan met computers; hoe?

Pagina: 1
Acties:

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-11 22:42
Hey beste tweakers, ik heb dringend jullie hulp nodig! :/

Ik ben momenteel iemand pc les aan het geven, het betreft een man van in de 55 die totaal geen verstand heeft met computeren, hij kan ongeveer de computer starten en op "internet" drukken daar blijft het bij. Zelfs een word documentje typen is te veel!

Nu ben ik hem dat dus aan het leren, maar hèt grote struikelblok gaat als volgt:
Hij begrijpt gewoon niet hoe je tijdens het invoeren van tekst moet navigeren. Als je bijvoorbeeld een witregel extra wilt hebben lukt het maar niet om een enter vóór het stukje tekst te doen. Als hij een witregel minder wil lukt het maar niet om te onthouden dat je daar de delete/backspace knop voor kan gebruiken.

Het ergste is nog wel het selecteren van een stukje tekst om dit bijvoorbeeld dik gedrukt te maken, het lukt maar niet.

Mijn vraag:weten jullie misschien goede oefeningen om dit erin te stampen?

Jullie zijn mijn laatste hoop!

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

Jah; installeer linux op zijn pc (kan ie ook niet veel slopen)
dan heet email > email, en internet > internet, muziek > muziek

veeeel logischer (als hij 0,0 ervaring heeft, maakt 't niet uit waar deze mee begint)

Voor een complete leek; Linux Kde (suse) V/S Windows vista --- linux is qua opbouw en naamstelling duidelijker

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

• MrOizo2005
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-11 00:01
Misschien een idee om een cheat-sheet te maken met daarop de veel voorkomende handelingen?
Deze kan hij dan gewoon naast zijn PC neerleggen en dan geef je hem een opdracht.
Het is maar een hersen spinsel :D

Also known as Oizopower | When Life Gives You Questions, Google has Answers

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Heel veel herhalen en goed uitlegen waarom hij iets op die manier doet.
Oefeningen erbij op papier zodat hij achteraf stapsgewijs het zelf weer terug kan vinden.

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:38
Heb zoiets een tijdje terug ook gedaan. Je kunt stencils maken en ezelsbruggetjes gebruiken.
Mijn ervaring is ook dat dit beter werkt dan alleen maar vertellen. Geef opdrachten mee tussen de lessen door.

Zo kun je, om een gaar voorbeeld te noemen, het verwijderen van tekens of witregels in word gaan vergelijken met het achteruitrijden in de auto. Als je op nummer 4 moet zijn met je auto en je bent bij nummer 20, dan moet je dus terug. Het is een raar voorbeeld maar wel een manier om oudere mensen eenvoudiger dingen te laten begrijpen.

• Sebas1979
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-11 13:45
himlims_ schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 13:37:

veeeel logischer (als hij 0,0 ervaring heeft, maakt 't niet uit waar deze mee begint)

Voor een complete leek; Linux Kde (suse) V/S Windows vista --- linux is qua opbouw en naamstelling duidelijker
je antwoord gaat volledig voorbij aan de door de TS geschetste problemen. (man kan niet de basishandelingen bij tekstverwerken onthouden, en die zijn bij linux hetzelfde als bij windows)

Laat de beste man naar de boekwinkel gaan en zo'n boek van Addo Stuur aanschaffen. Simpele uitleg, en heeft ie een mooi naslagwerk (tekstverwerken voor senioren oid)

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-11 13:04
Een paar jaar geleden wou er in mijn directe omgeving ook iemand eens kijken wat een computer nu precies was. Diegene is toen naar zo'n computer cursus gegaan voor ouderen. Vervolgens ondersteunde ik hem als hij nog tegen zaken aanliep.
Juist op zo'n cursus zitten ze in een omgeving met gelijken wat erg belangrijk is. Je bent zelf al erg veel met een computer en zij staan echt aan het begin. Dan moet je heel erg veel geduld hebben en voorkomen dat ze je als een snotneus gaan zien die snel rondklikt. Als je alleen maar ondersteuning geeft is dat nog makkelijk op te brengen, maar als je ze alles moet leren kan dat lastig zijn en daar moet je erg voor waken.
(In mijn geval ging het om iemand van dik in de 70, hét moment waarop ik het even moeilijk had was toen hij de muis oppakte en naar het scherm wees waar hij naartoe wou. Maar ik vond en vind het héél erg gaaf om een paar weken later een telefoontje te krijgen dat hij een snellere computer wou, top!)

De CSL/OT kroeg !

• n00bje
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23-11 14:11
Ziet hij de cursor wel? Begrijpt hij ook wat de cursor doet?

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Gewoon rustig uitleggen en hem dingen laten opschrijven. En niet alles door elkaar gaan doen (internet/e-mailen/word) want dan wordt het gewoon te veel als ik je uitleg zo lees. Verder zijn er boeken die alles op basisniveau uitleggen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• psychonetics
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23:54
Een stuk tekst geven, en daarbij opdrachten geven als "Voeg paragraaf 21 en 22 samen als één paragraaf.", of "Benadruk regel 30 door de tekst vetgedrukt/cursief te maken". Imho leer je het meeste door het zelf (veelvuldig) te doen.

offtopic:
Verder kan je natuurlijk altijd nog denken aan een goeie tik met de lat. :+

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12

BCC

Je hebt een aantal van die "computeren voor senioren" boeken. Ouderen kunnen daar heel goed mee uit de voeten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 21:52

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

in dit opzich zou ik eerder osx aanraden. lekker duidelijk en toch veel makkelijker om te begrijpen voor een beginnend persoon dan linux of windows.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Verwijderd

Opschrijven & blijven herhalen! Mijn grootmoeder (bijna 77) heeft dat zelfde probleem. Ze kan na 5 jaar wel al de PC opzetten, afzetten, internet opzetten (browser openen), email sturen & lezen via Hotmail & zelfs een gesprek voeren via MSN. (& Patience spelen ;))

Ik heb haar ook wat proberen te leren werken met Windows verkenner omwille van het feit dat ze soms ook wel eens documentje typt maar het blijft moeilijk ... alle bestanden (documenten / foto's) staan bijvoorbeeld in de zelfde map omdat ik het maar niet uitgelegd krijg aan haar dat je mappen hebt, submappen en hoe je dan zo'n map opent of aanmaakt ...

Verder moet ik het ook niet wagen om haar bureaublad iconen bijvoorbeeld in een andere volgorde te zetten. Daarnaast merk ik dat veel oudere mensen heel visueel gericht zijn wanneer ze werken met een computer, alles moet er steeds hetzelfde uitzien & op de zelfde plaats staan. Toen Hotmail zijn layout bijvoorbeeld veranderd had naar hun Live omgeving heb ik terug volledig moeten uitleggen hoe ze een email moest sturen.

• pasta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-01 14:16

pasta

Ondertitel

Hubert schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 14:09:
[...]

in dit opzich zou ik eerder osx aanraden. lekker duidelijk en toch veel makkelijker om te begrijpen voor een beginnend persoon dan linux of windows.
Handig, maar als die man een probleem heeft met backspace/enter gebruiken in een tekstverwerker, dan heeft ie dat ook in een tekstverwerker onder *nix of OS X. Dat heeft verder compleet niks te maken met de vraag van de topicstarter. Laat zulke opmerkingen dan ook achterwege en lees de draad voor je blaat. ;)

Signature

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 23:22

skoozie

SCSI

een word document prepareren voor opdrachten lijkt mij ook een goede manier,
en een los vel ernaast om bijvoorbeeld bij 1) de tekst dik gedrukt te maken, bij 2) er iets tussen zetten, etc etc.

vervolgens op laten slaan zodat je het de volgende keer na kan kijken. (kan hij het zelfs in zijn vrije tijd doen!

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Malandro
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07-11 14:00
Ik geef vooral les aan oudere mensen en herhaling is het sleutelwoord. Daarbij heb je wel zelf veel geduld nodig natuurlijk.

Even een opmerking over linux. Ik heb voor iemand een laptop voorzien van Ubuntu. Deze persoon had nog nooit een computer aangeraakt. Hij kan nu het Internet op en email verzenden. Ook ben ik hem open office aan het leren.
Zolang ze geen ervaring hebben is linux een leuke start. Kennen ze Windows al, dan gewoon Windows.. Waarom? Gewenning.. Computergebruik leren is één ding bij deze doelgroep, het computergebruik aanpassen is een paar graadjes moeilijker.

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Wat bij het specifieke probleem (witregels plaatsen en verwijderen) misschien wil helpen is om de onzichtbare tekens (spaties en enters) weer te laten geven. Op die manier heeft hij wat zichtbaars om te verwijderen en te plaatsen.

Al vraag ik me af of het in dit geval echt zal helpen.

Met 55 moet je toch nog wel een beetje computerkennis kunnen oppakken? :?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik pas je topictitel ietwat aan, 'help' hoort daar namelijk niet echt in

[help!] Oudere leren computeren > Senioren helpen om te leren gaan met computers; hoe?

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Verwijderd

Ik zelf geef ook regelmatig ondersteuning aan ouderen, zelfs iemand van 72! En één ding is belangrijk, schuif je handen onder je billen en blijf erop zitten. Vertel de persoon wat die moet doen en leg het daarna gezamelijk vast in een document, stap voor stap. Print het document,zet de computer uit en laat die persoon aan de hand van het document deze stappen herhalen zonder dat je ingrijpt. En dan als huiswerk oefenen en nog eens oefenen en niet te veel opdrachten in een keer doen.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:12

BCC

Ik denk dat dat ook met de opvoeding van ouderen te maken heeft Vroeger werd alles namelijjk herhaald herhaald en nog eens herhaald (denk maar aan tafels of het leesplankje). Tegenwoordig worden jongeren opgeleid omzelf na te denken en fouten maken wordt gestimuleerd, want daar leer je van. Jongeren hebben dus ook een veel exploratiever gedrag dan ouderen.

Als een interface verandert zal een jongere op dingen gaan klikken waarvan hij denkt dat iets moet doen. Voor een oudere houdt het op dat moment gewoon op, want wat hij geleerd heeft is er niet.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• MrPepper
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-11 22:42
Zo tweakers, net terug van een lange, lange, lange dag. Vermoeiend, maar op een gegeven moment toch bevredigend omdat de persoon in kwestie zelf mailtjes stuurt nu! (en geloof me, dat is knap ;) )

Heb veel tips hier gekregen waar ik zeker iets aan heb, echt bedankt! Vooral het cheetsheet idee en het zelf oefeningen maken in een word document zal ik op korte termijn zelf ook toepassen, ben benieuwd!

Overigens is Linux/ander windows alternatief geen optie, uiteindelijk is het doel dat hij gewoon op het werk z'n steentje bij kan dragen op de computers (die allemaal XP zijn) en bovendien zou dit dan een weggegooide dag zijn geweest.

Als het gemakkelijk was had iemand anders het wel gedaan!

Pagina: 1