snelheid AP ineens niet meer constant*

Pagina: 1
Acties:

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02-2025
Zomaar ineens is de snelheid van mijn Linksys WRT54G router aan het schommelen. Als ik verbinding maak met de linksys via een draadloze client dan staat er verbonden op de client snelheid: 54 mb, signaal zeer sterk. Paar seconden later staat de snelheid op 20 en daarna weer op 5, dan weer op 40.
Surfen gaat redelijk.

Omdat internet er iedere keer uitvalt (combinatie met linksys casema is niet zo goed blijkbaar in dit forum), dus heb ik een nieuwe router gekocht voor een paar tientjes te weten de Sitecom WL341. Echter ook hier: verbonden met 72 mb, daarna weer omlaag.

Hoe krijg ik de snelheid stabiel? Signaalsterkte is uitstekend..

monta

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-03 22:55

Compizfox

Bait for wenchmarks

Zijn er storende elementen (magnetron, TV) tussen het signaal?

Of zijn er andere storende netwerken?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Idd, wat hierboven staat. Controleer anders even met een tool als Inssider of er andere netwerken zijn en op welke kanalen deze zitten.

• Exception
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 04-03 16:32
Probeer inderdaad eens je kanaal te veranderen. Het eerste wat in mij opkomt zijn ook storende apparaten in huis.

• monta
Ja maar er is niets veranderd aan de situatie. De router staat in de meterkast waar verder geen apparaten staan. Ander kanaal heb ik al geprobeerd, er zijn niet zo veel routers in de straat.

monta

• Coolrob
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-02-2025

Coolrob

Lekker hoor...

kijk anders even met dit programma? http://www.metageek.net/products/inssider
kun je zien wie je stoort.

Samsung Galaxy S4,Samsung Galaxy Tab2 10.1 / Intel Core i7-3770 @4.2GHz / MSI Z77A-GD55 / MSI GeForce GTX 970 Gaming / 4x2GB DDR3 Kingston HyperX / Samsung SSD 830 128GB / Seagate HDD 1x500GB

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-02 12:15
monta schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:02:
Ja maar er is niets veranderd aan de situatie. De router staat in de meterkast waar verder geen apparaten staan. Ander kanaal heb ik al geprobeerd, er zijn niet zo veel routers in de straat.
Er kan ook een buurman een draadloze router hebben gekocht, of ergens anders kan er een "stoorzender" geplaatst zijn. Het zijn dus niet alleen factoren bij jou thuis, die je ontvangst bepalen ;)

offtopic:
Gisteren werkte het nog wel is trouwens nooit een excuus >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Enfer op 18-08-2009 12:07 ]

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:21

DaRoot

Some say...

test je met 1 client? of meerdere? als je met maar 1 zelfde client steeds test, kan het daar natuurlijk ook aan liggen..
Heb trouwens laatst bij een kennis gezien dat een radiator die aan de andere kant van de router staat, dus niet tussen router en client in, zelfs kan storen..

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• monta
Zojuist Inssider geprobeerd.
Signaalsterkte ligt tussen 60-70.
Een andere router die ik niet ken ligt veel hoger bijna 90 sterkte.

Maar Windows zelf geeft een signaalsterkte zeer goed alleen de snelheid schomelt.

monta

• DaRoot

DaRoot

Some say...

maar heb je ondertussen al met een andere client getest? of steeds met dezelfde?

• monta
DaRoot schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 14:43:
maar heb je ondertussen al met een andere client getest? of steeds met dezelfde?
Momenteel heb ik geen andere clients om te testen. Heb alleen een laptop.

monta

• DaRoot

DaRoot

Some say...

monta schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:02:
[...]

Momenteel heb ik geen andere clients om te testen. Heb alleen een laptop.
dan kan het dus ook aan die laptop zelf liggen.. probeer anders eens met die laptop op het netwerk van een ander?

• monta
Het gekke vind ik dat er af en toe andere routers aan het lijstje van Inssider worden toegevoegd die bij de 90 signal strenght komen, beter dus dan mijn router die 2 deuren verder staat.

De andere routers hebben echter allen wpa of zelfs geen beveiliging, bij mij staat er WPA2-CCMP. Ik heb zelf WPA2-AES ingeschakeld. Kan het hier mee te maken hebben?

monta

• DaRoot

DaRoot

Some say...

monta schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 19:49:
Het gekke vind ik dat er af en toe andere routers aan het lijstje van Inssider worden toegevoegd die bij de 90 signal strenght komen, beter dus dan mijn router die 2 deuren verder staat.

De andere routers hebben echter allen wpa of zelfs geen beveiliging, bij mij staat er WPA2-CCMP. Ik heb zelf WPA2-AES ingeschakeld. Kan het hier mee te maken hebben?
tja.. routers onderling verschillen wel wat qua uitgezonden vermogen..
de vorm van beveiliging heeft er geen invloed op normaal gesproken..
maar nogmaals: probeer je eigen laptop eens uit op het WLAN van een kennis ofzo (dus met toestemming), of probeer een andere laptop op jouw draadloze netwerk. Anders kun je nooit dingen uitsluiten..

• monta
DaRoot schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 19:51:
[...]

tja.. routers onderling verschillen wel wat qua uitgezonden vermogen..
de vorm van beveiliging heeft er geen invloed op normaal gesproken..
maar nogmaals: probeer je eigen laptop eens uit op het WLAN van een kennis ofzo (dus met toestemming), of probeer een andere laptop op jouw draadloze netwerk. Anders kun je nooit dingen uitsluiten..
Ik heb een oud draadloos kaartje in mijn pc op zolder gestopt. Deze kaart ondersteunt geen wpa2 dus er kan geen verbinding gemaakt worden met de router. Echter kan wel Inssider gedraait worden.

Wat mij als eerste opvalt is dat er wel 15 verschillende routers verschijnen in de lijst van Inssider terwijl op de laptop er alleen de mijne verschijnt en af en toe een andere erbij komt en weer verdwijnt. Hij staat ook op de laptop op alle netwerken.
Daarnaast verschilt de signal strenght enorm vind ik met de laptop. Op mijn pc via de oude netwerkkaart (Sweex) is de signalstrenght 90 en constant. Op de laptop tussen de 60-70, dit terwijl de pc veel verder weg staat dan de laptop.
In de laptop zit een nieuwe Intel wireless 5100 G met de nieuwste driver versie.
De oude netwerkkaart ziet de beveiliging op de router als WEP maar dat komt waarschijnlijk omdat hij WPA niet kent...

Enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?

monta

• DaRoot

DaRoot

Some say...

monta schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 20:14:
[...]

Ik heb een oud draadloos kaartje in mijn pc op zolder gestopt. Deze kaart ondersteunt geen wpa2 dus er kan geen verbinding gemaakt worden met de router. Echter kan wel Inssider gedraait worden.

Wat mij als eerste opvalt is dat er wel 15 verschillende routers verschijnen in de lijst van Inssider terwijl op de laptop er alleen de mijne verschijnt en af en toe een andere erbij komt en weer verdwijnt. Hij staat ook op de laptop op alle netwerken.
Daarnaast verschilt de signal strenght enorm vind ik met de laptop. Op mijn pc via de oude netwerkkaart (Sweex) is de signalstrenght 90 en constant. Op de laptop tussen de 60-70, dit terwijl de pc veel verder weg staat dan de laptop.
In de laptop zit een nieuwe Intel wireless 5100 G met de nieuwste driver versie.
De oude netwerkkaart ziet de beveiliging op de router als WEP maar dat komt waarschijnlijk omdat hij WPA niet kent...

Kijk, nu komen we wat verder..
Precieze oorzaak is moeilijk aan te wijzen, maar ik verdenk nu sterk de netwerkkaart in je laptop. anders log even in via een pc met een kabeltje in je router. Stel de beveiliging dan op WEP in, en kijk hoe dan de verbinding is. Zowel op de laptop als op die pc met draadloze netwerkkaart.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

titel edit

Tijd voor een nieuwe sig..

• monta
DaRoot schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 21:35:
[...]

Kijk, nu komen we wat verder..
Precieze oorzaak is moeilijk aan te wijzen, maar ik verdenk nu sterk de netwerkkaart in je laptop. anders log even in via een pc met een kabeltje in je router. Stel de beveiliging dan op WEP in, en kijk hoe dan de verbinding is. Zowel op de laptop als op die pc met draadloze netwerkkaart.
Beveiliging veranderen helpt nog niet veel. Kanaal heb ik op 12 gezet daar er veel meer op kanaal 11 en 6 zitten. Niemand zit hier op 12.

Wat mij opvalt is als ik met de laptop naar het ap toeloop de meter naar boven schiet. Als ik het programma inssider goed zie is een hoger getal bij signal strenght beter. Bij mij is hij 70 en ga je recht voor het access point staan dan wordt hij 20. Is dit nu beter of slechter....
Zoals ik het zie is dit niet goed en moet er echt een storend apparaat bij de router staan, dit moet dan de externe harde schijf zijn die er vlakbij staat dus die ga ik straks even verplaatsen. Mar dan moet ik wel het programma inssider goed lezen.
Inssider geeft trouwens ook aan dat de snelheid 54 mb/s is terwijl de draadloze verbinding op een N verbinding staat en de laptop ondersteund dit ook dus de snelheid zou stabiel op 150 moeten staan?

monta

• Attilla
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-06-2021
monta schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 20:14:
Minder = beter. Voor 54mbit op 2.4Ghz moet je snr onder de -70 zitten.
monta schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 09:14:
Beveiliging veranderen helpt nog niet veel. Kanaal heb ik op 12 gezet daar er veel meer op kanaal 11 en 6 zitten. Niemand zit hier op 12.
De non-overlapping channels op 2.4Ghz zijn 1,6,11. 12 gebruiken terwijl er andere op 11 zitten heeft dus geen nut. Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld channel 8 of 9 gebruiken. Hoewel die niet helemaal non-overlapping is wordt er niet altijd gebruik gemaakt van alle frequenties en dan komen er minder collisions in voor.

Maar overigens is je algehele probleem gewoon iets met je client denk ik en niet zo zeer met je AP. Als jij een SNR hebt boven de -70 dan zou je gewoon op 54mbit moeten associëren.

• monta
Airwolf schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 09:21:
[...]

Minder = beter. Voor 54mbit op 2.4Ghz moet je snr onder de -70 zitten.

[...]

De non-overlapping channels op 2.4Ghz zijn 1,6,11. 12 gebruiken terwijl er andere op 11 zitten heeft dus geen nut. Wat je zou kunnen doen is bijvoorbeeld channel 8 of 9 gebruiken. Hoewel die niet helemaal non-overlapping is wordt er niet altijd gebruik gemaakt van alle frequenties en dan komen er minder collisions in voor.

Maar overigens is je algehele probleem gewoon iets met je client denk ik en niet zo zeer met je AP. Als jij een SNR hebt boven de -70 dan zou je gewoon op 54mbit moeten associëren.
Maar als de signal strenght dus wel goed is (beneden de 70) dan is het wel raar dat de snelheid bij verbinden 72 mb/s is en daarna schommelt. Schommelen soms wel naar de 6mb/s zoals het netwerk icoon aangeeft in de taakbalk. Ook software van de Intel Wifi kaart zelf geeft dan weer lage en dan weer hoge snelheden weer maar veel meer lage.
Dit was voorheen nooit. Bij verbinden was de snelheid 54 mb/s en dat bleef het ook. Een speedtest geeft aan dat het de ene keer wel goed is en de andere keer dus niet

monta

• jeroenvdnberg
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:26
Zoals hierboven ook al beschreven staat, zou ik je Access Point op kanaal 1 instellen. Daarnaast lijkt het er inderdaad op dat het probleem aan de client zijde ligt. Misschien kun je proberen om ergens een goedkoop usb wireless stikkie te kopen, of van iemand te lenen? misschien is je interne wireless kaart niet helemaal lekker..

Maar bereik van 70 is niks mis mee..moet je gewoon goed bereik hebben!

• monta
jeroenvdnberg schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 09:27:
Zoals hierboven ook al beschreven staat, zou ik je Access Point op kanaal 1 instellen. Daarnaast lijkt het er inderdaad op dat het probleem aan de client zijde ligt. Misschien kun je proberen om ergens een goedkoop usb wireless stikkie te kopen, of van iemand te lenen? misschien is je interne wireless kaart niet helemaal lekker..

Maar bereik van 70 is niks mis mee..moet je gewoon goed bereik hebben!
Ok dat er iets met de kaart kan zijn is mogelijk alhoewel het een vrij nieuwe laptop is. Het bereik is wel goed maar het gaat dan ook om die snelheid die aangegeven wordt, niet om het bereik. Ik ga nog even proberen de snelheid vast te zetten.

monta

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Als de meeste draadloze netwerken in jouw buurt op kanaal 6 en 11 zitten, zou ik wegens de overlap lekker op kanaal 1 of 2 ofzo gaan zitten..
koop of leen inderdaad ff een goedkoop usb stickie, probeer het daarmee op de laptop (wel de interne kaart uitschakelen). Mocht dat stabiel werken, is er maar 1 conclusie: kaart in laptop stuk.. en als ie nog niet zo oud is, heb je geluk! garantie!

• monta
De kanalen veranderen heeft geen effect. Met de laptop heb ik diverse plaatsen geprobeerd en op bepaalde plaatsen is er wel een 60 mb verbinding.Vind ik nog niet zo goed voor een N verbinding maar dat is natuurlijk al veel beter dan 6 mb.

De oorzaak ligt dus waarschijnlijk in een nieuwe muur die geplaatst is in de woning waarschijnlijk kan de netwerkkaart in de laptop daar niet zo goed tegen. Deze week even een usb draadloze kaart testen.

monta

Pagina: 1