fedora 11 install probleem

Pagina: 1
Acties:

• pmsik
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-11-2016
Op mijn windows vista ult. 32b probeer ik een clean install van Fedora11 waarbij ik tegen hetzelfde probleem oploop als bij een upgrade vanaf 10.
Helemaal in het begin onderzoekt de installer (Anaconda) de storage en komt met de msg.:

Fout bij verwerken van station isw_cbhheiahah_peter./n Misschien dient deze te worden geinitialiseerd.

Het ignoren van deze msg. geeft als storage 1 sata (de 3e van 3) schijf en mijn 2 firewire schijven.
Ik heb geen oude fedora of welke linix dan ook nog ergens staan.
Wel is peter mijn voornaam !?
Ik heb op mijn 2e schijf de eerste 30Gb vrij gehouden.
Het opstarten van Fedora 11 live gaat prima maar vandaaruit de install doen, geeft dezelfde boodschap.
Iemand enig idee?

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03-2025
Is die 30 Gb vrije ruimte of is het al gepartitioneerd? En wat is je precieze configuratie qua schijven? En wat bedoel je precies met "op mijn Windows Vista Ultimate"? Probeer je vanuit Windows te installeren of wellicht via virtualisatie?

• pmsik
Die 30 Gb is vrije ruimte.
Ik heb 3 sata2 schijven + 2 firewire schijven.
Install is vanaf dvd.
Info over vista is overbodig misschien.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat als je een partitie aanmaakt?

• pmsik
Bedoel je linux partitie (s)? En zo ja, welke precies en hoe groot?

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03-2025
Van een live CD/DVD opstarten lukt wel? Zou je dan misschien de uitkomst kunnen posten van fdisk -l in een terminal? En gebruik je misschien iets van RAID oid?

• pmsik
Ja, opstarten van de live cd gaat vlekkeloos en nee, ik gebruik geen Raid na een mislukt proberen meer dan een jaar geleden. Ik kan me niet voorstellen dat dat nog ergens zichtbaar is 8)7
Ik ga het nog eens proberen maar nu niet met een vrije ruimte. Ik ga dus een (lege) ntfs partitie aanwijzen als doel voor de installatie.
Meld me daarna weer met het resultaat daarvan.

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Misschien weet je dit al, maar laat ik het voor de zekerheid toch even uitleggen. Er bestaat namelijk niet zoiets als een NTFS partitie.

Je hebt een harde schijf.
Die wordt in stukken gehakt, dit zijn paritities.
Op een partitie maak je een filesystem aan, zoals bv NTFS of Ext3.
Linux installeren op een NTFS filesystem is vragen om moeilijkheden, als het uberhaupt al werkt.

Of je nu Windows of Linux gebruikt om die paritities aan te maken doet er niet zo heel veel toe. Welk filesystem je gebruikt is wel van groot belang.

Ik heb nog een inval, maar weet niet genoeg van Windows om te zeggen of het klopt, dit is dus in de eerste plaats een vraag aan de rest.
Windows kent zoiets als "dynamische paritities". Ik weet niet hoe dat werkt. Zit die 30G misschien in zo'n dynamische paritite? Kan het zijn dat die dynamische paritities je paritietabel aanpassen?

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• pmsik
Dat van die partities is bekend en ook alleen maar weergegeven als info.
Ik meen dat je kunt aangeven dat je een bestaande (ntfs oid) partitie wilt vervangen voor de te installeren fedora.
Ik heb verschillende omstandigheden uitgeprobeerd zoals wel of geen vrije ruimte, wel of geen ntfs etc.
Niets helpt omdat de fedora installer steeds aan het begin bij de stationzoek al in de fout gaat.
Station 1 en 2 (sda en sdb) worden door die foutweergave niet verder meegenomen en alleen mijn 3e station (sdc) + de 2 externe schijven komen nog op het lijstje te staan.
Hier stopt het dan. Ik heb nu weer Fedora 10 geinstalleerd zonder enig probleem en ga wel kijken of hier iets te upgraden valt.
Is er in deze fase nog iets waar ik rekening mee moet houden of moet doen?

ps. De vrije 30 Gb is gewoon ruimte aan het begin van mijn 2e sata schijf en niet dynamisch.

[ Voor 5% gewijzigd door pmsik op 19-08-2009 15:20 ]

• pmsik
De upgrade mislukte wederom op hetzelfde punt.
Ik weet het niet meer.
Ga maar gewoon verder met 10 en wacht op 12.

Het is toch niet een foute download; is daar iets over bekend?

Verwijderd

Ik weet niet precies wat je nu allemaal probeerd te doen maar de Fedora installer kan inderdaad met zulke berichten komen.

Het gaan dan meestal om vreemde bestandssystemen waar Linux op het eerste gezicht niets mee kan. Een voorbeeld: Windows Vista Dynamic Disks. Ik weet niet of de installer ook met GPT partitie tabellen om kan gaan (Windows Vista gebruik deze indeling standaard).

De schijf moet gewoon selecteerbaar zijn vanuit het menu waardoor je daarna automatisch of handmatig kan partitioneren. Tenzij de SATA controller op je moederbord niet ondersteund wordt of niet gevonden kan worden (zeer zeldzaam).

Het is overigens zo dat Fedora 11 standaard gebruik maakt van LVM on je schijf in te delen.

We hebben dus gewoon meer informatie nodig. Een overzicht van je hardware en een uitdraai van alle partitietabellen van alle schijven.

De installer kan ook in de war raken door overgebleven raid blocks.

• Rainmaker
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-07-2024

Rainmaker

RHCDS

Nee, die isw* dingen zijn fakeraid arrays op een Intel controller.

Je hebt in je BIOS meerdere schijven in een RAID array gezet (die array heet "peter"). Linux heeft wat truukjes nodig om hiermee om te kunnen gaan (dmraid, niet te verwarren met mdraid).

Maak alstjeblieft geen partities aan op die schijven (/dev/sda of /dev/sdb). Hiermee vernaggel je al je data

Gebruik ook niet de "RAID" knop in de installer, want die gebruikt mdraid. En dat is niet wat je wil.

*edit (/me leest nu het hele topic):
pmsik schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 17:12:
Ja, opstarten van de live cd gaat vlekkeloos en nee, ik gebruik geen Raid na een mislukt proberen meer dan een jaar geleden. Ik kan me niet voorstellen dat dat nog ergens zichtbaar is 8)7
Hmm, weet je dit heel zeker? Want de installer ziet er blijbaar nog wel een. Als je (in windows) in de "Matrix Storage manager" (http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/) kijkt, zie je dan nog een array?

[ Voor 51% gewijzigd door Rainmaker op 20-08-2009 18:12 ]

We are pentium of borg. Division is futile. You will be approximated.

• pmsik
Jammer dat vorige fedora installs geen last hadden van dit euvel, dan had ik het eerder kunnen tacklen.
Ik ga nu eerst alles backuppen en dan verder graven.
Ook jammer dat schijnbaar het volledig wissen en opnieuw indelen van mijn 2 eerste schijven dit fake raid niet hebben gewist.
Kan dit soms alleen maar dmv partitiontabel editten?

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:35

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

pmsik schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 14:42:
Ook jammer dat schijnbaar het volledig wissen en opnieuw indelen van mijn 2 eerste schijven dit fake raid niet hebben gewist.
Kan dit soms alleen maar dmv partitiontabel editten?
Ik denk dat het juist helemaal buiten de schijven om gaat. Ik vermoed dat die fakeraid chip zelf een beetje geheugen heeft om je raid configuratie op te slaan. De installer ziet die informatie blijkbaar.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

Nee, je array controller (de intel die je tijdens het opstarten net na de bios krijgt) presenteert nog een array aan je OS.

Misschien even bij het opstarten Ctrl-I indrukken en kijken of er inderdaad nog arrays instaan?

• pmsik
Gezien de aard van mijn probleem zal ik verdergaan bij harde waren.
Bedankt zover.

• Rainmaker

Rainmaker

RHCDS

offtopic:
O&M lijkt me een betere

Pagina: 1