2x access point, WDS of losstaand

Pagina: 1
Acties:

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ik wil een 2e access point installeren (obv 2 Speedtouches 580). Dit om het bereik te vergroten, maar ook om de belasting voor elke acces point te verbeteren/verminderen. (10 pc's op 1 AP of bijv. 5 verdeelt over 2 AP's, altijd beter).

Nu kan ik dan mbv WDS doen (dat wordt ondersteund) maar dat maakt voor de belasting dan niet zo veel uit, aangezien die met WDS toch 'verdeeld' wordt als ware het 1 AP. Bovendien ben ik dan gelimiteerd tot een WEP beveiliging en dat wil ik liever niet.

Dus dan maar 2 aparte AP's, toch? Deze moeten dan allebei een andere SSID hebben en ook op verschillende kanalen geconfigureerd staan neem ik aan.

Of kan ik het de users/pc's nog wat makkelijker te maken door juist wel dezelfde SSID en hetzelfde WPA wachtwoord te nemen (wel een ander kanaal) zodat de cliënt configuraties voor beide AP's hetzelfde zijn?

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Als je WDS gaat gebruiken zal je effectieve snelheid halveren omdat beide alles vanaf de client gaan relayen. Het gemakkelijkste in deze is om inderdaad zowel de SSID als de beveiliging identiek te maken in beide AP's zodat je clients kunnen roamen tussen beide AP's en het er voor de clients uit ziet als 1 netwerk.

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 04-03 22:55

Compizfox

Bait for wenchmarks

@Xorsist: Ik denk niet dat dat gaat werken, ik heb ooit zoiets geprobeerd. Een computer kon verbinden, maar had geen internet. Toen ik 1 van die AP's uitzette werkte heb wel weer naar behoren.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:51
WDS is niet beperkt tot WEP, ik heb WPA (niet WPA2) met WDS op een setje Linksys WRT54GL's

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
WDS zou ik sowieso niet gebruiken, dat kost je veel te veel snelheid. Dat is enkel iets om te gebruiken wanneer het onmogelijk is een kabeltje te leggen naar het extra accespoint.

Het beste kun het extra accespoint inderdaad instellen met hetzelfde SSID en dezelfde WPA key, natuurlijk wel een ander kanaal. Als je dat zo doet dan verbinden de clients altijd met het sterkste netwerk. En als ze van het bereik van het eerste accespoint naar het bereik van het tweede lopen neemt die tweede het over zonder dat de gebruiker er iets van merkt.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Compizfox schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 11:43:
@Xorsist: Ik denk niet dat dat gaat werken, ik heb ooit zoiets geprobeerd. Een computer kon verbinden, maar had geen internet. Toen ik 1 van die AP's uitzette werkte heb wel weer naar behoren.
Dat werkt wel, maar de beide heren die deze setup aanraden vergeten erbij te zetten dat je dan dus wel je extra AP met een kabel aan je netwerk moet knopen. Anders krijg je idd het effect dat jij beschrijft.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-03 19:07

job

Xorsist schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 11:37:
Het gemakkelijkste in deze is om inderdaad zowel de SSID als de beveiliging identiek te maken in beide AP's zodat je clients kunnen roamen tussen beide AP's en het er voor de clients uit ziet als 1 netwerk.
Jep, zelfs kanaal mag identiek zijn.
Laptops pc's schakelen gewoon over naar het ap met het sterkste signaal.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

job schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 14:14:
[...]
Jep, zelfs kanaal mag identiek zijn.
Laptops pc's schakelen gewoon over naar het ap met het sterkste signaal.
Nee, kanaal moet verschillend zijn. Identieke kanalen levert storing op en dat kun je dus alleen doen als je systeem daarop berekend is. En laat me je alvast vertellen dat dat hier niet het geval gaat zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Ja, vergat ik te vertellen; beide AP's kunnen (zijn zelfs) bedraad (op een switch) aangesloten, beide een eigen IP adres vanzelfsprekend.
Dus dan maar eens zelfde SSID, zelfde wachtwoord en een ander kanaal instellen.........
Pagina: 1