Vraag over traag image maken bij data recovery

Pagina: 1
Acties:

• Sigma2k8
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 06-02 13:41
Hallo allemaal,

Mijn broer heeft zijn laptop deze week langs gebracht. Het beestje wou niet meer starten met een BSOD UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME.

Kort onderzoek liet me tot de conclusie leiden dat de harde schijf flink (!) beschadigd is. Hij is niet meer te benaderen vanuit XP recovery console of BartPE. Nu probeer ik dmv een Knoppix Live CD nog zoveel mogelijk data te redden. Linux ziet de schijf namelijk nog wel als sda device.

Door middel van dd_rescue ben ik nu bezig een kopie van de harde schijf te maken zodat ik nog zoveel mogelijk data hier vanaf kan redden. Het probleem is echter dat dit ontzettend langzaam gaat (54 MB in 7 uur) en 75 Gig aan data zo wel erg lang gaat duren. Ik heb inmiddels de fallback blocksize al verhoogd naar 65000 (en een beetje :)) maar de snelheid is nog steeds bedroevend laag.

Komt dit omdat de schijf defect en dus heel moeilijk uit te lezen of is er een snellere manier?

• Xorsist
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 26-03-2023
Ziet BartPE helemaal geen disk of is alleen de partitie niet meer benaderbaar? Als PE de harddisk zelf nog wel ziet zou je met scandisk die er op staat eventueel kunnen kijken of er nog eea te repareren is. Verder zou je met Testdisk eens kunnen kijken of die nog wat soeps van die harddisk kan maken. Dit is een freeware tool welke je gemakkelijk vanuit de ram disk van PE kunt draaien.

• Sigma2k8
BartPE krijgt Diskpart niet gestart ("De services voor schijfbeheer kunnen de bewerking niet voltooien"). Scandisk is een 9x programma (je bedoelt CHKDSK). CHKDSK kan niks fixen omdat de harde schijf geen drive letter krijgt toegewezen.

Ik heb niet de illusie nog iets aan de schijf kunnen repareren. Wil in principe een 1:1 kopie maken en daar data recovery tools op loslaten.

Alleen met dd_rescue gaat dat echt te lang duren (1000 uur ongeveer).

Ik zal eens proberen een andere PE builder icm met een andere XP schijfje te gebruiken.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12-02 21:57

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Kan je hem niet beter eruit halen en je computer plaatsen? Dan kan je elk willekeurig tooltje proberen..hoe kopieër je nu? vanaf het netwerk?

• Sigma2k8
Mr_gadget schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:01:
Kan je hem niet beter eruit halen en je computer plaatsen? Dan kan je elk willekeurig tooltje proberen..hoe kopieër je nu? vanaf het netwerk?
En hoe plaats ik mijn 2.5" laptop schijf in mijn PC? O-) Dat zijn compleet andere aansluitingen.

Vandaar dat ik een 1:1 kopie naar mijn desktop pc wil kopieëren. Dan kan ik inderdaad elk willekeurig tooltje proberen.

Kopieëren gaat nu vanaf het netwerk. De externe harde schijf die ik beschikbaar had... daar is gister de voeding van overleden 8)7

• Xorsist
Het lijkt er dus op dat je partitie tabel naar ze grootje is dus zou ik zeker even met dat testdisk kijken of die nog iets van je schijf kan maken. Maar laptop harddisks kunnen ook gewoon SATA schijven zijn hoor ;) maar gezien je reactie zal het wel een 44 pins PATA schijfje zijn.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sigma2k8 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:04:
En hoe plaats ik mijn 2.5" laptop schijf in mijn PC? O-) Dat zijn compleet andere aansluitingen.
Tja, wel eens van converters/adapters gehoord? Die zijn in elke fatsoenlijke PC-winkel te koop, gewoon een beetje moeite doen en zoeken :)

Hier eentje van het web, dan weet je verder wel een Nederlandse winkel te vinden.

[ Voor 18% gewijzigd door gambieter op 18-08-2009 15:14 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Sigma2k8
Xorsist schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:11:
<knip> gezien je reactie zal het wel een 44 pins PATA schijfje zijn.
Klopt :)
gambieter schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:11:
[...]
Tja, wel eens van converters gehoord? Die zijn in elke fatsoenlijke PC-winkel te koop, gewoon een beetje moeite doen en zoeken :)
Tja ik had het getypt en toen dacht ik al: dat is helemaal niet zo'n slimme post 8) Ik ga zo even bij mijn computerboer langs.

De partitietabel is volgens mij niet naar zijn grootje want dan had XP helemaal niet geboot (hij komt nu wel nog tot het XP logo en het "vorige keer niet goed opgestart" menu.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Sigma2k8 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:15:
Tja ik had het getypt en toen dacht ik al: dat is helemaal niet zo'n slimme post 8) Ik ga zo even bij mijn computerboer langs.
Print eventueel het plaatje in de link in in mijn post. Check ook of de notebookschijf een IDE/pATA of sATA schijf is, en wat voor aansluitingen je hebt op je moederbord :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Xorsist
Als de schijf nog wel lijkt te booten maar PE kan geen schijfletter toe kennen is echt de tabel naar ze grootje. Kijk nou gewoon ff met dat testdisk die kan zelfs de inhoud van die schijf laten zien en eventueel een gerepareerde tabel terugplaatsen zodat je WEL bij je data kan. Dat het zo lang duurt met DD_Rescue komt doordat dat pakket zich de tandjes staat te zoeken naar waar alles terug te vinden is. Dit is een symptoom van een beschadigde partitie.

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Dat dd_rescue traag is heeft niets te maken met een kapotte partitie-tabel, maar alles met slechte sectoren op de schijf. Verder zegt het niet kunnen toekennen van een schijfletter niet noodzakelijk iets over de partitietabel, maar van de mft (ntfs) of de fat-tabel bij fat-partities. (probeer voor de fun maar eens een ext3-geformatteerde schijf aan een windows-bak te hangen, daar kan je standaard ook geen schijfletter aan toekennen).

Heb je niet een reserve schijf die je via usb/... kan aankoppelen aan de laptop en waarop je de dump kan maken?

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

• Sigma2k8
Xorsist schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:26:
Als de schijf nog wel lijkt te booten maar PE kan geen schijfletter toe kennen is echt de tabel naar ze grootje. Kijk nou gewoon ff met dat testdisk die kan zelfs de inhoud van die schijf laten zien en eventueel een gerepareerde tabel terugplaatsen zodat je WEL bij je data kan. Dat het zo lang duurt met DD_Rescue komt doordat dat pakket zich de tandjes staat te zoeken naar waar alles terug te vinden is. Dit is een symptoom van een beschadigde partitie.
Sorry had nog niet gezegd dat ik testdisk al gedraaid heb vanuit Knoppix. De partitietabel was gewoon in orde.
roeleboel schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:46:
Dat dd_rescue traag is heeft niets te maken met een kapotte partitie-tabel, maar alles met slechte sectoren op de schijf. Verder zegt het niet kunnen toekennen van een schijfletter niet noodzakelijk iets over de partitietabel, maar van de mft (ntfs) of de fat-tabel bij fat-partities. (probeer voor de fun maar eens een ext3-geformatteerde schijf aan een windows-bak te hangen, daar kan je standaard ook geen schijfletter aan toekennen).

Heb je niet een reserve schijf die je via usb/... kan aankoppelen aan de laptop en waarop je de dump kan maken?
Tsja beschadigde sectoren bij het leven inderdaad. Reserve schijf heb ik niet máár:

omdat dit de eerste keer is dat ik een harde schijf uit een laptop heb gehaald had ik niet zo snel gezien dat het inderdaad gewoon een SATA aansluiting is. Was er gewoon vanuit gegaan dat het 44 pins PATA was omdat het me niet meteen bekend voorkwam.

De harde schijf hangt nu aan mijn desktop PC en heb gelukkig al een groot gedeelte van belangrijke data weten te redden. De schijf kreeg vanzelf meteen een drive letter toegewezen.

• Sigma2k8
En... de harde schijf is gaan tikken én piepen! Volgens mij is het nu écht einde verhaal.
Pagina: 1