Toon posts:

RAID 0 & Caching

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel heb ik Win7 x64 draaien op een RAID 0. (2 X 320GB, 7200rpm, 16MB, SATAII).
Echter nu laat mijn downloads binnenkomen op mijn 2de RAID 0. (2 X 500GB, 7200rpm, 8MB, SATAII).
De vraag is nu of ik hier wel goed aan doe.

Immers ik zou me zo voor kunnen stellen dat een 16 MB caching idealer is om bv BluRay films binnen te halen.
Maar aan de andere kant, kan dit misschien ook weer goed zijn voor mijn OS.

Ik draai de RAID sets dus om. Zal ik dit verschil merken?

• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-01 23:07
Is de RAID0 array nu een bottleneck bij het downloaden van BluRay films? Het lijkt me dat die array meer dan snel genoeg is om dat bij te houden.

Daarnaast is 16MB cache niet echt schokkend veel, je zal het waarschijnlijk alleen merken zien in benchmark-tools bij een korte write-burst.

Ik denk dat de array van 2x 500GB sneller is, vooral door de iets hogere data dichtheid op de platters. Bij dezelfde rotatiesnelheid gaat er meer data onder de leeskop door dan bij de 320GB schijven.

[ Voor 3% gewijzigd door Quinny op 18-08-2009 00:24 . Reden: edit... ]

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:56
Wat je zou kunnen doen is een benchmark draaien (met bijvoorbeeld HDTune) om te kijken of er verschil in prestatie zit. Dan weet jij zelf pas of er verschillen zijn in snelheid.

Verwijderd

Topicstarter
Thx gents

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

hoewel als de 320 gig schijven van een (veel) nieuwe type zijn, kunnen die weer sneller zijn omdat ze een hogere dichtheid en n lager aantal platters hebben. 500 kan 2 of 3 platters zijn, tis n schijf met 8 MB cache, dus waarschijnlijk ouder, dus 3 platters, en die 320 kan 1 2 of 3 platters zijn, met 16 mb kan het al n model zijn met 1 platter (dus sowiso laagste acces times) en hoogste dichtheid.

aan de andere kant, maakt dat uit dan? een 2 disk raid 0 met 2 500 gig schijven zou echt minimaal wel zo'n 80 MB/s weg kunnen schrijven, dus tenzei je gigabit glasvezel hebt thuis en volcontinu films download (waarmee je dus binnen n dag die 2 500 gigs vol zou hebben, dus we gaan dr vanuit van niet) komt je internetverbinding lang niet in de buurt van je schijf snelheden, dus zal het geen enkel probleem vormen welke van de 2 raid array's sneller is voor je downloads.

waar je je beter druk om kunt maken, is welke de laagste accestime heeft en de hoogste speeds, voor het OS :)