Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-06 08:12
Hallo,

Zoals de titel al zegt heb ik een probleem met het aansluiten van een linksys WRT54G2 op een kabelmodem.

Er is al een internetverbinding via de kabel aanwezig, en deze werkt naar behoren, echter is het probleem dat er maar 1 utp-kabel kan worden aangesloten op het modem. Nu was het de bedoeling om deze utp kabel als input te gebruiken voor de linksys router, zodat deze het signaal kan doorgeven en er ook draadloos geïnternet kan worden.

Helaas was de uitvoering hiervan iets moeilijker dan verwacht. Ik heb het eerst geprobeerd met Automatic Configuration, in de hoop dat het internetsignaal direct zou worden doorgegeven aan andere computers die op de router waren aangesloten. Dit werkte helaas niet. :P

De tweede poging was het instellen van een static IP (IP, subnet mask, gateway, dns, etc.) Ook dit werkte helaas niet. Ik heb hierna ook nog verscheidene combinaties geprobeerd waarbij ik de kabel die uit de modem kwam in een gewone internetpoort van de linksys router stak, en ik heb ook nog gegevens direct ingesteld bij de netwerkpoort.

helaas mocht dit alles niet baten. Echter, als ik de kabel direct in mijn laptop steek is er niets aan de hand en werkt het allemaal perfect..

Ik vind dit toch wel erg vreemd, en het lijkt mij dat het toch echt wel mogelijk moet zijn om deze opstelling werkend te krijgen.

Ik zou graag willen weten wat de makkelijkste optie is. Zijn er misschien nog dingen die ik vergeten ben?

alvast bedankt voor alle reacties! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc181982
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-04 14:59
Reset eerst je router voordat je begint. Zet nu beide de modem en de router uit voor een minuutje. Zet nu eerst de modem aan , kort daarna de modem ong na 30 sec. Hierna zou het internet moeten werken. Werkt het nog niet , dan nog een keer modem en router uit. Dit is het enigste wat er moet gebeuren.

(Er hoeft niets aan de configuratie worden aangepast , alleen je wifi beveiligen en naam)

Kabel vanuit de modem komt in de wan-poort van je linksys router.

[ Voor 11% gewijzigd door marc181982 op 17-08-2009 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
Hoi Marc,

Ik had al even met de helpdesk gebeld en de man die ik aan de lijn had zei inderdaad ook iets van gelijke aard. Ik heb dit 2 keer geprobeerd (ik heb de router toen volgens mij niet gereset, dit werd mij niet verteld) maar dit werkte helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 20531

Kabel van de modem in de WAN poort, en 1 van de 4 LAN poorten naar de PC, of draadloos mag ook.

Dat is alles.

Je krijgt met je PC wel verbinding met de router ? kun je op de configuratie pagina komen ?

De router moet voor de WAN poort gewoon op DHCP staan, geen idee of er tegenwoordig nog eisen zijn ivm MAC adressen.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 20531 op 18-08-2009 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mental
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-10-2020
Ik heb dit 2 keer geprobeerd (ik heb de router toen volgens mij niet gereset
Probeer het nog een keer en reset de router, dit is in 99,9% van de gevallen de manier om deze problemen op te lossen aangezien de standaard instellingen van bijna alle routers zo zijn dat ze de wan poort automatisch delen naar de lan poorten toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
@Blackspot:
Ik heb de kabel eerst gewoon in de WAN poort van de router gestopt, en later ook in een LAN poort maar het hielp niet.

Ik kon wel gewoon verbinding maken met de router en ik heb in de router dus ook verscheidene dingen geprobeerd. De gewone DHCP instelling (Automatic Configuration) werkte sowieso niet, en bij alle andere settings (op Static IP na) werd er om een inlognaam en wachtwoord gevraagd, maar aangezien het internet wel gewoon werkt lijkt het me stug dat ik voor zo'n optie moet kiezen..

@L4m0r:
Ik zal het nog eens proberen! :)

Daarnaast bedacht ik me dat het waarschijnlijk ook wel mogelijk is om bij UPC een nieuwe router aan te vragen die het modem kan vervangen.. Als die direct al wireless is dan ben je natuurlijk wel in een stap van al het gedoe af. Ik zal nog even kijken of dit een optie is, en wat het kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Het is idd gewoon een kwestie van volgorde. Aangezien je flink hebt zitten prutsen is het handig om alles even naar defaults te zetten:

1) router (nog nergens op aangesloten) naar defaults zetten (dus DHCP aan op WAN)
2) router uit, modem uit, PC uit (gewoon stroom eraf is idiot-proof)
3) modem op WAN router aansluiten, PC op LAN router aansluiten (alsjeblieft eerst bedraad werkend krijgen voor je met draadloos begint)
4) modem aanzetten (stroom erop) en wachten tot het online-LEDje continu brandt
5) router aanzetten (stroom erop) en wachten tot het online is
6) PC aanzetten en stap voor stap controleren of alles werkt.

Dat laaste moet je ook gestructureerd doen. Begin met IP op PC controleren (moet een private IP zijn, doorgaans in een /24 in de 192.168.0.0/16) Dan kijken of je de router kunt pingen (default gateway IP adres in dezelfde subnet), vervolgens kijken of je de modem kunt pinging (192.168.100.1), en dan of je een remote IP kunt pingen. Lukt dat ook, dan een remote hostname (bijv www.google.nl) proberen te pingen. Als alles lukt heb je verbinding.

Lukt het niet?
Als alleen de remote host niet werkt maar de remote IP wel, heb je een DNS probleem. Check DNS settings in router.
Als ook remote IP niet werkt is de internetverbinding niet aan het doen wat het moet. Kun je daarbij wel in de modem komen, dan is de verbinding met de modem OK, maar is de modem blijkbaar niet volledig online. Kom je niet in de modem, dan ligt het allicht aan verbinding router-modem.

Edit:
Je hebt het over het vervangen van een modem met een router :?

Modems en routers zijn verschillende dingen en kun je niet zomaar uitwisselen. Bij UPC kun je prima een andere router kopen, maar dat vervangt je huidige router, niet je modem :o

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 18-08-2009 14:13 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
@dion_b
Dat laatste was even een foutje, ik zag het volgende staan op de site van UPC, bij een nieuw internetabbo via de kabel: "Gratis draadloos internet t.w.v. € 59,-*"
Ik nam aan dat het modem dan werd vervangen door een draadloze router, maar na even beter gekeken te hebben zag ik dat je er dan inderdaad gewoon een extra draadloze router bij krijgt. Foutje van mijn kant dus. |:(

Verder heb ik tussendoor wel steeds de router gereset, en heb ik de laptop steeds via de kabel met de router verbonden gehad. Ik weet uit ervaring wel dat dat veel makkelijker is bij het instellen van een router. :)

Ik kan nu helaas niets uitproberen omdat ik een paar dagen niet thuis ben, maar ik zal het zo spoedig mogelijk weer proberen en ik houd jullie op de hoogte. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:29
Ik heb recentelijk geen ervaring met UPC modems, maar vroeger kon de dhcp lease van de computer die rechtstreeks aangesloten was erg lang duren, waardoor je zelfs na een modem reset geen nieuwe ip kreeg op een ander apparaat, zoals een router. Een mogelijke oplossing is dan MAC cloning. Als je dit wilt proberen, kun je de volgende volgorde aanhouden:

- Sluit PC aan op modem. Controleer of PC rechtstreeks op het modem internet heeft.
- Laat modem aan, maar sluit nu alleen PC op router aan en laat router het MAC adres klonen van je PC. Verder moet de router via dhcp z'n netwerkgegevens krijgen. (Er is dus nu niets aangesloten op het modem).
- Nadat de router het MAC adres van je PC heeft gekregen en dit is ingesteld (restart je router voor de zekerheid), kun je de router op het modem aansluiten.
- Sluit vervolgens je pc op de router aan en controleer of je nu internet hebt.

Het voordeel van MAC cloning is dat je altijd kunt wisselen tussen router en pc om de verbinding te testen, beide apparaten zijn hetzelfde voor het modem/UPC. Nadeel is dat je nooit de WAN port van de router in hetzelfde netwerk mag gebruiken als de PC. Maar dat hoeft niet als de router het internet van de WAN port moet delen.

Succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:22

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Corrit schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 14:56:
[...]

Verder heb ik tussendoor wel steeds de router gereset, en heb ik de laptop steeds via de kabel met de router verbonden gehad. Ik weet uit ervaring wel dat dat veel makkelijker is bij het instellen van een router. :)
Clou is dat je juist tussendoor steeds eerst modem en dan router moet resetten. Als je alleen je router reset helpt dat zelden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Corrit
Sorry voor de late reactie, maar ondertussen is het probleem gelukkig opgelost. Het lag waarschijnlijk dus toch aan de volgorde waarop ik de boel heb gereset/aan en uit gezet. Na de instructies van dion_b te volgen werkte het :D Bedankt, voor de hulp!
Pagina: 1