Winroute en DHCP probleem

Pagina: 1
Acties:

• jlrensen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 22:47

jlrensen

plaatjes vullen geen gaatjes

Topicstarter
Ik heb een probleempje met de DHCP server van Winpro Pro.
Ik wilde twee ranges aan maken: 1 voor bekenden en een voor onbekenden. Onbekenden moesten op volgorde van binnenkost IP's krijgen, en bekenden (dat zijn PC's waarvan ik het MAC-adres van de netwerkkaart ken), moesteneen in te stellen IP krijgen, in een andere range.
Nu had ik eerst de "normale" range aangemaakt en dat ging goed. (192.168.0.50-99)
Ik wilde toe dmv "add Lease" reserveringen buiten deze range maken (bv 192.168.0.30), en dat mocht niet. Toe heb ik die maar achter in de andere range laten maken (dus vanaf 80).
Zodra ik echter reboot mijn mijn client-machine, zou die dus ip 192.168.0.80 moeten krijgen, hij krijgt echter 50, en de reservering voor 80 verdwijnt!

Bij een andere reservering, voor een andere PC werkt het wel.

heeft iemand enig idee hoe dat kan komen, of nog beter, hoe ik het kan verhelpen?

Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt

Verwijderd

Ben niet echt bekend met de DHCP functie van Winroute, wat ik echter wilde weten is: op wat voor machine draait Winroute? In het geval van NT of 2000, dan draai je daar toch gewoon DHCP op, daar heb ik nooit problemen mee gehad!

t-Rob

• MicHELLo
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-03-2025

MicHELLo

Mahna mana......tuuu tuu tu tu

Je maakt twee ranges aan wat bij elkaar in principe een range wordt. Als je leases wilt gebruiken, dan moet je gewoon een ip adres knopen aan het mac-adres van die client. Zo weet je altijd dat die client niet een ip adres krijgt die hij niet mag gebruiken. En dan kan je in Winroute zelf zeggen wat dat ip adres wel of niet mag. ;)

UNOX, the worst operating system

• jlrensen
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-08 22:47

jlrensen

plaatjes vullen geen gaatjes

Topicstarter
De router draait op een win98SE machine, ik heb slechte ervaringen met de combinatie NT4 en ADSL. Windows 2000 is geen optie voor een P75 met 16 MB. Onder NT4 werkt reserveringen voor de DHCP overigens perfect.

Je kan in winroute maar 1 range aanmaken per 256 IP's, dus als ik de DHCP een range van bv 192.168.0.50-99 laat aanmaken, kan ik niet ook een range 192.168.0.20-39 aanmaken. Ook kan ik geen reserveringen buiten die range maken.

Het vreemde is dat er maar 1 PC is, waar die reserveringen op MAC-adres niet werken, en dat is de mijne :? Het jammere daarvan is dat als ik de router instel zoals ik dat graag zou willen, ik daardoor zelf dus niet meer kan internetten |:(

[edit: typo's 'R us]

Men moet het denken bijbrengen, niet wat al gedacht is. ~C. Gurlitt