WRT150N haalt maximale snelheid niet meer na verhoging Ziggo

Pagina: 1
Acties:

• fraQ
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-12-2024
Ik ben in het bezit van een Linksys WRT150N router die altijd netjes zijn ding heeft gedaan, maar sinds de verhoging van Ziggo van 20 naar 50 Mbit dit weekend niet bepaald meer. Vóór dit weekend haalde mijn Ziggo abo altijd de maximum haalbare snelheid van 20 Mbit die ook altijd redelijk door de router bijgebeend werd. Uiteraard met inachtneming van wat marge, maar rond de 18 Mbit was nooit een probleem.

Sinds dit weekend heb ik van Ziggo een nieuw modem gekregen waarmee ik tot 50 Mbit down moet kunnen halen. En dat kan ook (wederom met wat negatieve marge, maar verwaarloosbaar), mits ik via een kabel met de router verbind. Helaas kan ik deze snelheid via Wi-Fi op geen enkele manier halen. Vanmorgen haalde ik een wonderbaarlijke max van 39 Mbit, maar die heb ik geen tweede keer kunnen halen. Meestal blijft ie vaak zelfs ruim onder de 20. Op dit moment blijf ik rond de 20 steken als ik een goed kanaal vind, en dan ook alleen als ik G of B/G mode gebruik.

Ik heb de volgende dingen al geprobeerd:

1. Vóór het nieuwe modem liep mijn router in wireless-G mode only, en dat werkte prima. Ik heb zo'n beetje alle modes al een keer geprobeerd (N only, B/G/N, G only, B/G). Hielp niet. Sterker nog, een modus waar N ook in zit maakt het geheel nog langzamer. Ook smal kanaal of breed kanaal hielp niet veel, behalve misschien in negatieve zin.
2. Ik heb diverse kanaalconfiguraties geprobeerd (ook verschillende breed/standaardkanaal combinaties), maar geen doorbraak. 90% van de tijd is 20-25 Mbit de max.
3. Firmwareupgrade is niet mogelijk, heb al de nieuwste FW-versie.
4. Heb de router verplaatst. Stond eerst bovenop de subwoofer en ongeveer 1,5 m van een DECT-telefoon. Heb de router ongeveer 2m van beiden verwijderd, uit de buurt van beiden en zonder (volgens mij?) noemenswaardige stoorzenders, of een stekkerdoos moet de boel ook al kunnen verzieken.
5. Beveiligingsmode heb ik ook al een keer veranderd (staat nu op WPA2), hielp ook niet.

Zo langzamerhand begint mijn creativiteit een beetje op te raken, dus ik hoop dat jullie mij een gouden tip kunnen geven ;).

P.S. Ik gebruik Speedtest.net als meetinstrument. Metingen zijn uitgevoerd op MacBook (eind 2008) in dezelfde ruimte als de router en iMac (eerste helft 2008) in de ruimte naast die waar de router staat.

[ Voor 3% gewijzigd door fraQ op 17-08-2009 21:35 ]

• basb
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16-01-2021
Ik heb precies dezelfde ervaring, erger nog de upload snelheid is zo rampzalig slecht dat ik met normaal webbrowsen al ellende heb pagina's binnen te krijgen.
Ik vind op internet(google) heel erg makkelijk veel meer forums waar mensen reageren met exact dezelfde klachten. Ik heb direct geprobeerd ziggo te bellen, maar daar krijg je te horen dat de wachttijd langer is dan normaal voor ziggo. Dat is dus minimaal een uur wachten a 0,10 cent/minuut, Daar heb ik geen zin in. Dus via de website maar gemeld, alleen via die weg heb je minder dan 50% kans ooit antwoord te krijgen.

Er is iets raars met die nieuwe modem waardoor mensen massaal problemen hebben, maar zoals normaal bij ziggo zwijgen ze in alle talen.

edit: Ik heb bijv. al de grootste problemen op dit bericht te kunnen posten 8)7 Ik heb de modem moeten resetten om dit bericht te kunnen posten |:(

[ Voor 4% gewijzigd door basb op 22-08-2009 17:23 ]

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wireless en de WRT150N is nooit zn beste punt geweest. 50mbit ga je gewoon niet halen. Test eens bekabeld en kijk of je dan wel de snelheid haalt.

Ik heb zelf ook een WRT150N en die 20-25mbit haal ik ook maar net met een N-laptop.

https://discord.com/invite/tweakers

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:14
Gebruik zelf de WRT320N en daar is een probleem mee bekend dat je UPnP moet uitzetten in de router.
Deze router haalt met gemak draadloos 48 Mbit met gebruik maken van de N optie.

Bij Administration --> Management zet UPnP op Disable.

Mogelijk dat de WRT150N deze optie ook heeft en daardoor ook beter gaat werken.

Via G of B/G zul je waarschijnlijk ook niet hoger uit komen.
Zowel PC als Router moeten wel ingesteld worden om gebruik te maken van de N optie.

[ Voor 9% gewijzigd door MikeOO op 22-08-2009 17:37 ]

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:10
De 150N is te traag voor de volledige snelheid heb deze zelf ook getest met Ziggo 50Mbit. Ik kreeg met Linksys firmware er net 39Mb/s a 41Mb/s uit. Met DD WRT gaat dit een paar MB hoger en kun je UPNP etc wel aanhebben.

Toch gek eigenlijk je koopt een router met een WAN poort van 100Mbit/s en je router stuurt max zo'n 40Mbit/s erdoorheen (bekabeld). Je mist gewoon 60%!. Dat je 80Mbit netaan haalt dat is nog te begrijpen maar ze verkopen op deze mannier een 100Mbit router en je behaald een veel lagere snelheid.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Cave_Boy schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 17:44:
Toch gek eigenlijk je koopt een router met een WAN poort van 100Mbit/s en je router stuurt max zo'n 40Mbit/s erdoorheen (bekabeld). Je mist gewoon 60%!. Dat je 80Mbit netaan haalt dat is nog te begrijpen maar ze verkopen op deze mannier een 100Mbit router en je behaald een veel lagere snelheid.
Zo gek is dat helemaal niet. 100Mbit wil nog niet zeggen dat je chip die er in zit dit haalt.

100Mbit is alleen de mogelijke link snelheid van het poortje. Gbit router kunnen ook niet op 1000mbit routeren :)

https://discord.com/invite/tweakers

Pagina: 1