Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

KPN ISDN incl faxlijn naar UPC Totaalpakker

Pagina: 1
Acties:

• bart1074
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-03-2024
Tweakers,

Gezien ik elke maand een paar honderd euro kwijt ben aan mijn KPN ISDN abonnement, wil ik hier graag vanaf.
Nou hoor ik van veel mensen dat UPC de laatste jaren de service sterk verbeterd heeft en best voordelig is.
Ik heb een totaalpakker samengesteld met internet, tv en vast telefonie. Maar bij dat vaste telefonie pakket kan ik helaas maar twee lijnen krijgen. Momenteel heb ik 3 lijnen, namelijk twee telefoonnummers en 1 fax nummer. Aangezien niet al mijn kennissen, vrienden en bekenden hetzelfde nummer hebben, zou het niet heel fijn zijn als ik een nummer op zou moeten geven. Daarnaast heb ik fax voorlopig nog nodig voor mijn zakelijke relaties. Via UPC zijn er dus in feite twee mogelijkheden. Of ik houd 1 telefoonnummer en 1 faxnummer, of ik houd 2 telefoonnummers en geen faxnummer. Het liefste heb ik de laatste optie, maar zoals gezegd moet ik nog wel kunnen faxen en faxen kunnen ontvangen. Nou heb ik begrepen dat je kan faxen via de computer en dat je met behulp van een modem ook faxen kan ontvangen. Maar hoe werkt dit precies en werkt het goed? Kan ik hier mijn oude faxnummer aan koppelen? En zijn daar nog bepaalde software pakketten of abonnementen voor nodig? Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit probleem het beste op kan lossen?
Bij voorbaat dank!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Faxen en VoIP(achtige) diensten blijft een verhaal apart.

Nog even los van het 3 lijnen vs 2 lijnen verhaal is er een technisch punt. POTS is analoge telefonie. De signaaltechnische eigenschappen ervan zijn in een eeuw tijd niet noemenswaardig veranderd en ze zijn ook niet geoptimaliseerd voor het een of het ander. Faxen maken hier dankbaar gebruik van. VoIP werkt met het sampelen van analoge geluid, dmv een codec vertalen in een of ander digitaal formaat en vervolgens het versturen van die meuk over IP. Daarbij zijn codec en instellingen geoptimaliseerd voor het menselijk gehoor, wat nogal afwijkt van wat voor een fax ideaal kan zijn. Of dat echt een probleem is hangt van drie factoren af, namelijk je fax zelf, de instellingen die je VoIP service provider hanteert en van de specifieke modem die gebruikt gaat worden. Het nare is dat er geen enkele specificatie is die je van tevoren uitsluitsel kan geven.

Voordat je overweegt om een ouderwetse fax aan te sluiten op een VoIP lijn zou ik dus sterk aanraden om op een andere VoIP lijn van dezelfde provider aan te sluiten. Bij UPC zou dat bijv in een van hun shops kunnen, anders bij een kennis die al UPC heeft. Alleen als dat goed gaat (zowel verzenden als ontvangen) is het ook maar een optie om de fax op een VoIPlijn aan te sluiten.

Verder mbt nummerportering, je hebt nu één hoofdnummer met een aantal (max 3) secundaire nummers erachter. Die kun je allemaal in één keer porteren naar één provider (waarbij de hoofdnummer altijd mee moet, en zoveel andere nummers mee mogen als je wilt/kunt meenemen naar je nieuwe provider), maar je kunt niet een van je secudaire nummers porteren naar een andere provider. Dus als je je twee voice nummer naar UPC laat porteren ben je je huidige faxnummer kwijt. Laat je je hoofdnummer en je faxnummer overzetten, dan ben je je tweede voicelijn kwijt. En als je faxnummer je hoofdnummer is, dan moet die sowieso over.

Kortom, drie nummers behouden bij overstap naar een provider die slechts twee nummers kan leveren gaat niet lukken, en mogelijk zijn er technische haken en ogen aan het gebruik van fax icm VoIP.

Mbt fax op de computer, daar zijn zat oplossingen voor, kijk eens naar eFax bijv. En ja, daar moet voor betaald worden. Je krijgt dan een faxnummer van eFax waar je faxen heen kunt laten sturen, die krijg je als .pdf toegemaild. En je kunt andersom emails naar hun adres sturen en die laten faxen naar anderen.

Oslik blyat! Oslik!

• bart1074
Allereerst dank voor deze uitgebreide reactie.
In principe gaat het me vooral even om het faxverhaal. Dus als ik er voor kies om de twee voicelijnen naar UPC over te zetten en de fax op een andere manier te regelen, verlies ik hoe dan ook (tenzij faxnummer primaire nummer was) het faxnummer?
Dus ik kan niet mijn huidige faxnummer behouden en dat gebruiken voor bijvoorbeeld eFax of voor faxen via de computer via een faxmodem? Want hoe werkt dat via een faxmodem precies? Daar heb je gewoon weer een lijn voor nodig of niet? En faxservers? Want eFax is een faxserver in feite of begrijp ik dat verkeerd?

En als ik nou toch besluit een faxnummer en een telefoonnummer over te zetten naar UPC. Met andere woorden een telefoonnummer te laten vervallen. Hoe werkt het dan met het ontvangen van faxen op m'n pc. Want dan heb ik in principe toch geen efax meer nodig. Hoe ontvang ik dan mijn faxen? Ook gewoon via email? Of moet ik dan toch nog een faxapparaat hebben?

[ Voor 19% gewijzigd door bart1074 op 18-08-2009 14:57 ]

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-11 12:15
Voor je faxprobleem, kijk eens op www.xoip.com

Ik gebruik het zelf al jaren om faxen op te ontvangen (nadeel voor jou, je krijgt een apart 084-faxnummer), faxen worden in PDF-formaat in je email afgeleverd, dit is gratis.

Je kan er ook faxen versturen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Zo te zien moet je hiervoor credits kopen en kost het je 0,15 cent om een fax op die manier te versturen (zo te zien een PDF maken, uploaden op de site en het wordt verstuurd naar het opgegeven faxnummer). Een fax (met inkt, papier, stroom, telefoontikken en afschrijving) zelf houden kost ook geld ;)

[ Voor 8% gewijzigd door ParaNoiMia op 18-08-2009 15:05 ]

• bart1074
ParaNoiMia schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 15:04:
Voor je faxprobleem, kijk eens op www.xoip.com

Ik gebruik het zelf al jaren om faxen op te ontvangen (nadeel voor jou, je krijgt een apart 084-faxnummer), faxen worden in PDF-formaat in je email afgeleverd, dit is gratis.

Je kan er ook faxen versturen, maar daar heb ik geen ervaring mee. Zo te zien moet je hiervoor credits kopen en kost het je 0,15 cent om een fax op die manier te versturen (zo te zien een PDF maken, uploaden op de site en het wordt verstuurd naar het opgegeven faxnummer). Een fax (met inkt, papier, stroom, telefoontikken en afschrijving) zelf houden kost ook geld ;)
Ja precies, ik had dat zelf ook al gezien. Dat heeft toch niet mijn voorkeur omdat het behoorlijk belangrijk is dat ik mijn faxnummer houdt. Anders moet ik aan iedereen door gaan geven dat ik een nieuw faxnummer heb en nieuwe kaartjes laten drukken enzo.
Ik zal dus mijn faxnummer over moeten laten zetten naar UPC en vervolgens gewoon weer aansluiten op faxapparaat of pc? Dat kan toch?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Murderer schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 14:28:
[...]

Allereerst dank voor deze uitgebreide reactie.
In principe gaat het me vooral even om het faxverhaal. Dus als ik er voor kies om de twee voicelijnen naar UPC over te zetten en de fax op een andere manier te regelen, verlies ik hoe dan ook (tenzij faxnummer primaire nummer was) het faxnummer?
Ja. Dit heeft niets met KPN of UPC in het bijzonder te maken maar puur met de manier dat nummerportering door de OPTa geregeld is in NL. Enige manier om drie nummers te behouden is om alledrie te porteren naar (dezelfde) andere provider die drie of meer nummers aanbiedt.
Dus ik kan niet mijn huidige faxnummer behouden en dat gebruiken voor bijvoorbeeld eFax of voor faxen via de computer via een faxmodem? Want hoe werkt dat via een faxmodem precies? Daar heb je gewoon weer een lijn voor nodig of niet?
Een faxmodem is gewoon een POTS analoge modem voor je PC waarvan de drivers een fax na kunnen doen, dus dan wordt je PC een fax. Precies hoe het op de PC werkt hangt af van de drivers van modem in kwestie. Iig geldt hiervoor hetzelfde als voor een losse fax, zowel qua lijn als qua risico's bij VoIP.
En faxservers? Want eFax is een faxserver in feite of begrijp ik dat verkeerd?
Yup. Die vangen de fax op en sturen je het in een andere vorm (bijv .pdf, maar andere formaten zijn denkbaar).
En als ik nou toch besluit een faxnummer en een telefoonnummer over te zetten naar UPC. Met andere woorden een telefoonnummer te laten vervallen. Hoe werkt het dan met het ontvangen van faxen op m'n pc. Want dan heb ik in principe toch geen efax meer nodig. Hoe ontvang ik dan mijn faxen? Ook gewoon via email? Of moet ik dan toch nog een faxapparaat hebben?
Zie hierboven.

Oslik blyat! Oslik!

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:27
Je kunt er ook nog voor kiezen om de 3 nummer "tijdelijk" te porteren naar een andere (voip)provider. Bijvoorbeeld naar de provider die uiteindelijk in de elektronische fax-service moet voorzien.
Uiteindelijk kan je dan 2 nummers weer overzetten naar UPC, en het faxnummer achterlaten bij de fax provider. Dit is wel een dure manier, en kost ook veel tijd. Nummer porteren kost meestal een dag of 10. Dat moet dan dus 2x. Dus je bent dan dus minimaal 20 dagen verder. Tevens betaal je dan dus 2x porteringkosten. Verder heb je dan (tijdelijk) voip apparatuur nodig.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Let op. Bovenstaande kan alleen als je drie nummers hebt die los van elkaar staan. Dat is dus niet het geval bij KPN's ISDN diensten (tot vier nummers). Daar heb je een hoofdnummer en 0-3 secundaire nummers, en je kunt niets met de secundaire nummers doen dat je niet ook met het hoofdnummer doet. Ook als ze later naar weer een andere provider geporteerd worden blijft dat opgaan (wat het zijn oorspronkelijk KPN nummers). Je kunt ze dus niet splitsen.

Verder zijn er geen porteringskosten, dus het 2x ervan betalen snap ik niet zo...

Oslik blyat! Oslik!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:22
Sommige providers brengen wel porteringskosten in rekening (zoals Budgetphone).

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Is al je apparatuur wel analoog?

Je zegt dat je nu ISDN hebt. Als je overgaat naar UPC (of wat dan ook) krijg je in de meeste gevallen een analoge poort. Als je nu een Quattrovox oid hebt dan kan dat, gewoon de QV ertussenuit halen, maar als je nu bijvoorbeeld een ISDN Gigaset ding hebt staan kun je die niet meer gebruiken.

Heb je ook nog andere apparatuur/diensten die over die ISDN lijn gaan? (denk aan digiaccess, alarm, adsl), dan moet je daar ook goed rekening mee houden.
Ook moet je misschien de aansluitfactor in de gaten houden, bij een Quattrovox heb je 4 uitgangen, 2.5 mag je per poort eruit gooien.

Ik heb wel eens bij een klant gestaan die zelf IPB nam, en vervolgens dus een uitdaging had, die had diverse toestellen, pinapparaten, losse bel in de loods enz.

Als je wel van je ISDN af wilt, maar je bestaande apparatuur wilt blijven gebruiken, kun je een losse ATA kopen. Die sluit je aan op een willekeurige internetverbinding, en aan de andere kant heb je dan weer een ISDN aansluiting. Je kan je bestaande telefonieapparatuur dan gewoon blijven behouden. (alarm en dat soort zaken is een ander verhaal).
Bijkomend voordeel is dat je dan gewoon naar een <insert voipprovider> kunt porteren, dus zoals al eerder genoemd bijvoorbeeld budgetphone.
Wel zou ik bij zulke oplossingen een router nemen waar je ook QoS kunt instellen, om zo alles optimaal te kunnen gebruiken zonder haperingen.

Voor een ATA met ISDN kun je kijken bij een Fritzbox (eenvoudig), voor serieuzer werk bij Patton (van 1x ISDN2 tot 4x ISDN30)

Porteren van nrs kan, alleen verschilt dat per voip provider. Je kan een ISDN lijn compleet met alle MSN nummers verhuizen, maar niet elke provider doet dat (soms zie je dat ze max 2 nrs porteren). Wel is het zo dat je geen MSN nrs individueel kunt porteren. Het is 1,2,3 of 4 nrs, in alle gevallen vervalt de rest.
RoeLz schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 13:41:
[...]

Volgens mij is dit alleen het geval als het een nummer range betreft. Als je vier losse nummers hebt kan je volgens mij zonder problemen één van de nummers naar een derde partij porteren, als het eenmaal bij KPN weg is.
Dat meen ik ook, maar aangezien ik dat nog nooit heb hoeven doen, heb ik t niet getest ;)

(Heb tot nu toe alleen nrs geporteerd naar ons eigen platform toe, zowel analoog, isdn als mv isdn, incl nummerblokken)

[ Voor 31% gewijzigd door DJSmiley op 19-08-2009 13:48 ]

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:23

Kettrick

Rantmeister!

dion_b schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 11:24:
Ook als ze later naar weer een andere provider geporteerd worden blijft dat opgaan (wat het zijn oorspronkelijk KPN nummers). Je kunt ze dus niet splitsen.
Volgens mij is dit alleen het geval als het een nummer range betreft. Als je vier losse nummers hebt kan je volgens mij zonder problemen één van de nummers naar een derde partij porteren, als het eenmaal bij KPN weg is.

• Aotearoa
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11:27
Ik las ook nog op een forum een bericht geplaatst door een gerenommeerd voip-provider dat het mogelijk is om een individueel nummer bij kpn te laten ontbundelen. Het is dus wel mogelijk, maar het schijnt moeilijk te regelen zijn.
Pagina: 1