Gitaarversterker aan pc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 297098

Topicstarter
Dit is mijn idee:

Ik wil de versterker van mijn gitaar aansluiten aan mijn pc zodat ik de nummers die ik speel op kan nemen. Maar hoe? De aansluiting van de koptelefoon is een jack aansluiting (dus geen 3,5 mm).

Kan iemand mij vertellen hoe ik dit kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zoveel moeite zal het niet zijn om een Jack -> MiniJack plug te kopen lijkt me?
Afbeeldingslocatie: http://www.easy-touch.com/gfx/resized/800x600/30377-adapter_jack_m_-_1x_minijack_z_et-9090.jpg

[ Voor 42% gewijzigd door RaZ op 17-08-2009 18:18 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry dat bedoel ik niet. Ik wil de muziek kunnen opnemen naar mijn pc! En ik ben al in bezig van zo'n opzetstuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Wat is je vraag dan precies? Als je het snoertje kompleet hebt (met plug), dan ben je er toch?

Als je nog software nodig hebt, Google eens op audacity..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:11

BHQ

Zoiets voor je amp hangen (letterlijk) en dat in een geluidskaartje met een XLR ingang gooien zoals deze.

Op een andere manier klinkt het geluid veruit inferieur, zeker als je niet clean speelt. een apparaat als een Toneport of een Pod (aan je line in) kan ook, bij de laatste gebeurt de modeling op je pc zelf. De meningen over de kwaliteit darvan zijn verschillend, ikzelf vind dat er voor een vervormde gitaar absoluut een mic thuishoort. Dan pak je het karakter van de versterker zelf, de speaker zelf en de plaatsing van de mic mee (ook belangrijk voor het eindgeluid).

[ Voor 12% gewijzigd door BHQ op 17-08-2009 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMD
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:42

OMD

Wat voor versterker heb je? Meestal hebben ze namelijk geen output, dus dan krijg je zowiezo geen geluid op je pc zoals Raz beweerd.

Enige mogelijkheid is met microfoon zoals hierboven wordt vermeld en dan krijg je ook inderdaad het geluid van de versterker ipv je cleane elementen geluid.

R7 5800X3D // Dark Rock rock 4 // MSI B450 Tomahawk Max // 32Gb Corsair Vengeance // BeQuiet Pure Base 500FX // MSI RTX3080 Suprim X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

OMD schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:19:
Wat voor versterker heb je? Meestal hebben ze namelijk geen output, dus dan krijg je zowiezo geen geluid op je pc zoals Raz beweerd.

Enige mogelijkheid is met microfoon zoals hierboven wordt vermeld en dan krijg je ook inderdaad het geluid van de versterker ipv je cleane elementen geluid.
De meeste versterkers hebben gewoon een headphone out hoor ;) Iig de meeste oefenverstekers voor thuis wel ;)
Op een dikke buizenstack hoef je het niet te proberen idd ;)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:26

BCC

McKaamos schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:24:
[...]
De meeste versterkers hebben gewoon een headphone out hoor ;)
Ja, maar het hele punt is nou juist dat daar ander geluid uit komt dan uit je speaker.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 277669

:S dat heb ik nog nooit gehoord, je hebt head in: 3,5" voor ingang gitaar, en output voor headphone enzo, die output moet je hebben en dan een 3,5" naar 2,5" plugje - dan op pc aansluiten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Anoniem: 277669 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:29:
:S dat heb ik nog nooit gehoord, je hebt head in: 3,5" voor ingang gitaar, en output voor headphone enzo, die output moet je hebben en dan een 3,5" naar 2,5" plugje - dan op pc aansluiten :)
3.5inch? das een stevige plug dan...
Die van mij zijn nog altijd 0.25inch, ofwel: 6.3mm Jack. Je PC heeft meestal 3.5mm (ofwel 0.125 inch) jack.
Dat verloopding dat aangegeven werd kan je in de headphone out proppen en dan een normaal audiokabeltje er tussen.

Toegegeven, het geluid zal anders zijn dan via de speaker, gezien gitaar amp speakers (in tegenstelling tot HiFi) gemaakt zijn om beter te zijn op bepaalde frequenties en dus geen neutraal geluid geven.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 277669

oeps. even verwisseld met luidsprekers :S moet 6,3 mm Jack en dan naar 3,5 mm Jack gaan;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-06 11:50

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Opnemen vanuit een jack of XLR raad ik zeker af. Dat is leuk voor demo-doeleinden, maar als je wilt dat het een beetje klinkt, zou ik daar ver uit de buurt blijven. Een XLR-output uit een buizen amp is meestal alleen bedoelt voor het aansluiten van een daarvoor bestemde cabinet ook. :)
Als je een modeling-amp is, kan de jack-output nog wel 'ns leuke resultaten geven. Is het een modeling amp?

Anders heb je een paar opties:

1) Via usb-microfoon:
Koop een leuke USB-condensator-microfoon (zie http://www.feedback.nl/?id=26&a=183) en zet deze voor je versterker. Dan komt de sound van je speakers ook mee. Goedkoop en duurzaam tegelijk. :)

2) Via microfoon + interface
Koop een XLR condensator-mic (http://www.feedback.nl/?b=MXL990&a=88 is een goede goedkope) en een USB- of FireWire-interface met phantom-voeding (zie http://www.feedback.nl/?id=26&a=178). Is duurder, maar je hebt meer opties, zoals het aansluiten van een 2e microfoon.

3) Via interface + software modelling
Je kan ook een interface koppelen en dan software modelling doen, zoals Guitar Rig 3. Je kan dan direct je jack in de interface stoppen en de software modelling verzorgt het gitaargeluid. Je hebt ook bundels van Line 6 die een simpele interface zijn en line 6 software voor het gitaargeluid: http://feedback.nl/?b=990730305&a=178. Guitar Rig is duurder, maar m.i. beter.

Persoonlijk zou ik in jouw situatie voor optie 1 gaan. Da's goed van kwaliteit en niet direct een investering in iets nieuws of moeilijks. :)

Overigens raad ik bij simpele opnames Audacity aan als opname-tool. Die weet vaak wel raad met de ASIO-drivers van de bovengenoemde apparatuur. :)

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epic007
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 09:45
mOrPhie schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:42:
..
3) Via interface + software modelling
Je kan ook een interface koppelen en dan software modelling doen, zoals Guitar Rig 3. Je kan dan direct je jack in de interface stoppen en de software modelling verzorgt het gitaargeluid. Je hebt ook bundels van Line 6 die een simpele interface zijn en line 6 software voor het gitaargeluid: http://feedback.nl/?b=990730305&a=178. Guitar Rig is duurder, maar m.i. beter.
met modeling sluit je je gitaar dus direct aan op je computer, en heb je je versterker niet nodig. De software simuleert meerdere versterkers. Dit kan zeer overtuigend klinken.
Naast Guitar RIG heb je Peavey revalver, Amplitube en vele anderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30670

Je kan niet zomaar een gitaar (zonder versterker dus) direct op je geluidskaart aansluiten als deze niet een Hi-z / instrument input heeft. Je hebt problemen met impendantie verschillen tussen de gitaar en je geluidskaart in put (zoals je mic - in).
Dus idd. Of via een mic opnemen plus interface geluidskaart (tascam 122, is een erg erg goei voor beginners) en dus je echte gitaar sound opnemen of je gitaar via DI aansluiten en opnemen (Direct In) wat op de meeste interface zit. En zo je "droog" opgenomen signaal via modelling aanapassen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burgt
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-06 10:37

burgt

Starbass

mOrPhie schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:42:
Een XLR-output uit een buizen amp is meestal alleen bedoelt voor het aansluiten van een daarvoor bestemde cabinet ook. :)
Nog nooit een buizen of andere amp gezien waarbij het geluid tussen amp en cabinet over XLR gaat, dit is altijd jack of neutrick plug.
XLR is altijd Direct Out (meestal na de preamp, maar kan voor of na de EQ en distortion zitten) of voor effect loop.

Sowieso blaas je je geluidskaart op als je de speaker out hierop aansluit ;)

voor de rest ben ik het er wel mee eens ;)

Black Pearl - tribute to Pearl Jam klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Iedere muzikant die ik ken en thuis snel en eenvoudig zijn riffs will opnemen voor een preproductie gebruikt de Line6 Pod 2.0

Afbeeldingslocatie: http://images7.thomann.de/pics/prod/194800.jpg

Inpluggen en gaan met die banaan. \m/

too old, too cold

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

De Pod 2.0 is leuk, maar geen interface. Dus moet je nog steeds een interface hebben tussen je pod en je computer. Dat kan je eigen geluidskaart zijn, maar voor een beter resultaat is een USB of Firewire interface aan te raden. De Pod XT heeft wel een audio-interface via USB aan boord, maar is direct 299 euro en nergens meer te koop. De X3 (wel nog te koop) kost 379 euro en is dus een dure optie. :)

Ik heb zelf een Pod 2.0, maar doe alle opnames met Guitar Rig 3.0. De Pod 2.0 staat bij mij echt te verstoffen.
burgt schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 13:51:
[...]

Nog nooit een buizen of andere amp gezien waarbij het geluid tussen amp en cabinet over XLR gaat, dit is altijd jack of neutrick plug.
XLR is altijd Direct Out (meestal na de preamp, maar kan voor of na de EQ en distortion zitten) of voor effect loop.
Ik moet zeggen dat ik het nooit gebruik, maar op m'n ENGL Screamer zit een XLR aansluiting wat een "Balanced Output" is. De enige keer dat ik dat gebruikt heb, was om aan te sluiten op m'n mixer, wat een best leuk geluid geeft, maar het complete karakter om zeep hielp. Op een cabinet klonk het nog best ok.

[ Voor 39% gewijzigd door mOrPhie op 18-08-2009 14:48 ]

Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-01 22:49

ACID-dude

Make More Music!

mOrPhie schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 14:44:
De Pod 2.0 is leuk, maar geen interface. Dus moet je nog steeds een interface hebben tussen je pod en je computer. Dat kan je eigen geluidskaart zijn, maar voor een beter resultaat is een USB of Firewire interface aan te raden. De Pod XT heeft wel een audio-interface via USB aan boord, maar is direct 299 euro en nergens meer te koop. De X3 (wel nog te koop) kost 379 euro en is dus een dure optie. :)
Ik ben voor een vriend van mij laatst aan het shoppen geweest, ik kan je de Toneport UX2 aanraden voor jouw doeleinden, moet je voor minder dan 200 euro kunnen vinden. Hij gebruikt deze ook en hij volstaat voorlopig prima. Zowel een stand-alone applicatie als VST plug-in.

Ik neem zelf op via de Hi-Z input op mijn Roland SI-24 en dan een multiband compressor, (afhankelijk van gitaar) eventueel vstdynamics en Amplitube 2. Is wel een wat stijlere leercurve dan zo'n Toneport.

[ Voor 14% gewijzigd door ACID-dude op 18-08-2009 15:08 ]

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Oh well, met een mic voor een cab pak je wel het 'echte' geluid van de amp en de speaker mee.

Ik heb nog geen modeling gehoord die prettig en realistisch klinkt. Je mist gewoon het karakter van echte buizen, een echte mic in een bepaalde hoek richting je speaker en de toon van de speaker zelf. Het klinkt imho altijd 'net niet'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 147126

Terratec PHASE x24
Afbeeldingslocatie: http://www.terratec.net/en/products/pictures/img/2224788_25c8857172.png
2x XLR met 48v phantom voeding aan firewire

En een condensator microfoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hier is dus het grappige: Ik ben een jongen van 15 jaar en speel net gitaar. Ik wil met vrienden een bandje beginnen en wat simpele opnames maken (dus geen high quality). Ook hoop ik op een hele goedkope oplossing voor mijn probleem. Dus 379,- wordt 'm niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 50893

Anoniem: 297098 schreef op dinsdag 18 augustus 2009 @ 23:25:
Hier is dus het grappige: Ik ben een jongen van 15 jaar en speel net gitaar. Ik wil met vrienden een bandje beginnen en wat simpele opnames maken (dus geen high quality). Ook hoop ik op een hele goedkope oplossing voor mijn probleem. Dus 379,- wordt 'm niet...
Mjah, voor een tientje kom je er niet, simple. Maar er is niets mis met een krantenwijk of zaterdagen werken om het bij elkaar te sprokkelen, no offence. Ik had op vrij jonge leeftijd ook dure hobby's, drummen en DJ en heb ook alles bij elkaar gesprokkeld maar het kwam er wel. Toen was een Technics SL1200 voor 1200 gulden een hoop geld, maal 2 plus DNR mengtafel, Yamaha eindtrappen en JBL glijbanen etc etc. maar het kwam er, met bloed, zweet en tranen :)

Bedoel er verder niks mee maar als je echt iets wil, 9 van de 10 keer valt dat best wel te realiseren, waar een wil is is en weg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACID-dude
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 16-01 22:49

ACID-dude

Make More Music!

Oké, je hebt inmiddels best veel suggesties ontvangen. Oplossingen met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Maar als je vertelt wat voor versterker je hebt, wat voor computer, wat je budget dan wél is, dan kunnen wij onze glazen bollen wegleggen.

iRacing Profiel Hier stonden hele oude specs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
gewoon een gitaar interface kopen +- 50 euro... voor je pc en rechtstreeks je gitaar in de pc,, en dan met ***** (ben de naam kwijt) een versterker emuleren en opnemen die hap :)

* software heet geloof ik guitarrig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Laatst online: 23:42

Illusion

(the art of)

Het zou handig zijn als je vermeldt wat je budget is.
In eerste instantie wou je alleen je eigen gitaar opnemen, maar nu lijkt het alsof je het hele bandje wilt opnemen?

De allergoedkoopste oplossing om alleen je eigen gitaar op te nemen is om een verloopkabeltje te maken van de "Headphone out" van je gitaarversterker naar de "line in" van je geluidskaart. Gewoon een stukje snoer met aan de ene kant een 3,5 mm jack en aan de andere kant een 6,3 mm jack. Je moet erg oppassen met het volume en de kwaliteit zal zeker niet goed zijn, maar het is in ieder geval goedkoop.

De betere optie is om een goede externe geluidskaart te kopen. Ook wel bekend als audio-interface.
Als je er eentje koopt die zowel een microfooningang op XLR heeft (met 48V phantom) als een Hi-Z instrumenteningang, dan ben je op de toekomst voorbereid. In eerste instantie kan je dan je gitaar rechtstreeks op die interface aansluiten met een jack-jack gitaarkabel. Mocht je dan in de loop van de tijd toch het geluid/karakter van je gitaarversterker ook willen opnemen, dan hoef je alleen nog een microfoon te kopen die je op diezelfde interface aan kan sluiten. Ook kan je zo'n interface gebruiken om bijv. zang+gitaar tegelijk op te nemen op 2 sporen. Voor een goed bruikbare interface (bijv:TASCAM US122 L, ESI U46 XL)ben je zo'n 140 euro kwijt. Goedkoper kan ook, maar die klinken vaak slechter of missen de microfooningang.

De door anderen genoemde optie van een usb-microfoon ben ik zelf niet zo'n fan van. Weinig mogelijkheid tot uitbreiden, zodra je ook maar iets meer wilt dan ie kan, is ie in z'n geheel niet meer bruikbaar.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ

BHQ

Het verschil tussen een 'echte' dynamische XLR-mic en een simpel headset-microfoontje is dat je in de eerstgenoemde min of meer keihard kan schreeuwen zonder vervorming (vanuit de microfoon zelf atleast, als de gain te hoog staat dan kan je wel eens in de clip kan raken ;)) en dat je ook geen ruzie krijgt met evt. pieken uit de amp.

Als je direct met je gitaar de computer ingaat zonder losse software dan krijg je enkel een clean signaaltje. Dat zal je dan moeten nabewerken en die software kost geld..

Zo goedkoop mogelijk? gooi een headsetje voor je amp en zet 'm niet te hard.. Burzum deed het ook zo O-)

• mOrPhie

mOrPhie

❤️❤️❤️❤️🤍

Dan zijn

1) http://www.feedback.nl/?b=990730340&a=178
en
2) http://www.feedback.nl/?b=KRQ1USB&a=183

waarschijnlijk je beste opties. Waarbij 2 het voordeel heeft dat je ook zang op kunt nemen. Beide geen topkwaliteit, maar wel lekker low-budget. :)

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-06 17:02
Je kunt ook nog kijken naar de PocketPod, dat is het kleine broertje van de Pod 2.0 en is goedkoper. Deze werkt prima en hang je gewoon aan je geluidskaart. Dat kan gewoon een onboard geluidskaart zijn trouwens maar bijv. een Tascam US-122L zoals hierboven aangegeven is een stuk beter. Voor minder dan 200 euro heb je die set bij elkaar. 4 dagen werken? :)

http://www.thomann.de/nl/line6_pocket_pod_pack.htm
http://www.thomann.de/nl/tascam_us122_l.htm

Ze zijn goedkoper te vinden op Marktplaats. :) De hele set rond de 150.
http://link.marktplaats.nl/272898034 Tascam US122
http://link.marktplaats.nl/269636786 Line6 Pod 2.0

[ Voor 11% gewijzigd door Negakinu op 20-08-2009 09:28 ]

too old, too cold

Anoniem: 314841

Heb je een goeie versterker? Als je een goeie versterker hebt kan je best een interface kopen als een presonus firebox of M-Audio profire 610 en via een sm57 opnemen.

Je kan ook voor ampsims gaan zoals hierboven al meermaals is aangeraden, het voordeel is dat je geen geluidsoverlast hebt. Nadeel is dat het niet hetzelfde is als een echte versterker, maar er is wel goed geluid uit te krijgen (kijk maar eens wat op youtube). Guitar rig mobile: 100 euro met software en interface: http://www.thomann.de/nl/...nts_guitar_rig_mobile.htm
Pagina: 1