Toon posts:

Mag 1mb cache ook vervangen worden door 2mb of 8mb cache?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een Acer Aspire 3610 (Intel Celeron M processor 370, 1.5 GHz, 400 MHz, 1024mb intern geheugen, 1mb L2 cache, 40GB HDD). Ik wil graag mijn harde schijf uitbreiden. Mijn vraag is: Hoe groot mag deze harde schijf max. zijn en moet deze dan ook een 1mb L2 cache hebben of kan het ook 2mb of zelfs 8mb zijn? Alvast bedankt!

Groeten, Lucas

Verwijderd

Je cache zit in je processor en dat is een andere cache dan die van je harde schijf :)

Verwijderd

dat maakt helemaal niets uit, (hardeschijfcache dan he) des ter meer cache des ter sneller je schijf, je kan je schijf zo groot als je zelf wilt kopen, maar ik weet niet of je daar nog ruimte voor hebt in je laptop

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 17-08-2009 17:27 . Reden: HipDsK ]

• Wouter.S
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 02-01 09:15

Wouter.S

e^(i*pi ) +1 = 0

Je wil je harde schijf uitbreiden.
Dit houdt in dat je enkel je harde schijf vervangt. L2 cache geheugen bevindt zich in de processor van je laptop, daar kan je niets aan wijzigen. Dit zou overigens ook je opslagruimte niet vergroten.

Je harde schijf is nu 40GB groot volgens de specs die je geeft. In principe kan je die uitbreiden tot zo'n 500GB. Hiervoor moet je een nieuwe laptophardeschijf kopen. Misschien dat je best even langs gaat bij de lokale pc-boer. Daar zullen ze je niet enkel aan een schijf helpen, ze kunnen hem ook installeren.

Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.

• michaelmou
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 08-02 16:09
Verwijderd schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 17:23:
Ik wil graag mijn harde schijf uitbreiden. Mijn vraag is: Hoe groot mag deze harde schijf max. zijn en moet deze dan ook een 1mb L2 cache hebben of kan het ook 2mb of zelfs 8mb zijn? Alvast bedankt!
OMFG! :p

Blijf vragen stellen ;) Je kunt zo te zien nog heel veel leren.

[ Voor 9% gewijzigd door michaelmou op 18-08-2009 11:50 ]

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-02 16:28
Er zijn verschillende soorten cache-geheugen.

Zoals al gezegd is L2 cache iets wat in je processor zit. Dit heeft niets met de harde schijf te maken. Je kunt je L2 cache niet wijzigen, het zit op de chip van de processor.

Harddisks hebben ook wat RAM geheugen als cache. Dat zit in de harddisk zelf (in de elektronica van de harddisk). Het is geen los onderdeel wat je met de hand kunt vervangen of uitbreiden. Bij de specificaties van de harddisk staat misschien vermeld hoeveel cache erop zit, maar sommige fabrikanten vermelden het niet eens. Het is voor de rest van de computer niet echt belangrijk hoeveel cache geheugen er in je harddisk zit.

Kortom, het is niet iets waar je over na hoeft te denken als je je harddisk gaat vervangen.

[ Voor 14% gewijzigd door jj71 op 18-08-2009 13:36 ]

Verwijderd

Een oudere schijf met 2MB cache tov 8 of zelfs 16MB cache is op kleinere handelingen minder snel als laatstgenoemde modellen met meer cache.

Bij grotere schijven waar 32MB cache is alleen gunstig voor toevoer van gegevens. De groter de beter :)
Pagina: 1