USB "disk" mount niet - geen partition map aanwezig

Pagina: 1
Acties:

• MrMilo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05-2025

MrMilo

[DPC]Alphen

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem:
Bij terugkomst van vakantie heeft mijn vader de 8 GB SDHC kaart "gesloopt" voordat de foto's eraf gehaald zijn. Hij heeft geprobeerd de kaart aan WinXP te hangen doormiddel van zijn Mio nav. systeempje (vraag me niet waarom). Nu is de kaart niet meer te zien op zowel WinXP als mijn OSX machine.

Zolang de kaart niet goed mount werken al die leuke recover programmatjes die je vindt op internet ook niet. Mijn vader wil de kaart al versturen naar een recover bedrijf maar ik wil het ook nog wel proberen. Dus ik dacht OSX is unix dus daar kan ik vast wel iets meer mee...

Op mijn MacBook Pro is de kaart via een usb adapter heel even te zien als /dev/disk1 maar wordt niet gemount omdat er geen geldig filesystem is gevonden.
Wat ik nu gedaan heb is een image (dmg file) gemaakt van de SDHC kaart door middel van dd:
=> dd if=/dev/disk1 of=/sdhc.dmg conv=noerror,sync
/dev/disk1 is de kaart met /dev/disks1 als partitie.
dd maakt een exacte kopie van de kaart zodat ik daarmee kan gaan spelen (hoopte ik). Ook gekeken naar ddrescue maar dat is niet nodig aangezien er geen bad sectors zijn.
Vervolgende probeer ik de dmg file te mounten in de terminal:
=> hdiutil attach sdhc.dmg
Deze komt met een melding dat image geen "partition map" bevat en dus niet zal mounten maar wel attached is met toevallig weer /dev/disk1 (maar disk1s1 is niet te vinden).
Gedachte was nu om de dmg file te formateren als dos partitie (wat ie ook was) met fdisk
=> fdisk -a dos sdhc.dmg
Krijg dan geen foutmelding maar er gebeurd ook niks! Als ik de dmg file bekijk in Disk Utility dan zie ik wel dat file locked is.
Ik ben nu een beetje vastgelopen en heb geen ideeen meer. Mijn vader gaat de kaart opsturen naar Munchen om hem daar te laten uitlezen. Maar het moet toch anders kunnen. Eigenlijk wil ik de kaart formatteren in de camera en dan de files restoren. Dit heb ik met een andere 1GB SD kaart geprobeerd (1 die nog wel werkte) en de foto's zijn prima terug te halen zelf na 3 x formatteren (zolang er maar niks overheen geschreven is), maar mijn vader durft dat niet aan.

M.a.w hoe krijg ik de image geformateerd / gepartitioneerd? Of is dat helemaal niet mogelijk? Wie heeft nog ideen

[ Voor 0% gewijzigd door MrMilo op 18-08-2009 16:58 . Reden: opmaak ]

Verwijderd

Steek hem er eens gewoon in (via usb aansluiting van de Mac) en open schijfhulpprogramma. Zie je hem nu?

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Om te beginnen: een dmg is niet hetzelfde als een raw image zoals je die met dd maakt. Je kunt die dmg daarom ook niet mounten met hditutil. Welke recover programma's heb je allemaal geprobeerd? Ikzelf heb nl. goede ervaringen met TestDisk om partities te herstellen. In jouw geval is wellicht PhotoRec bruikbaar, aangezien die speciaal gemaakt is om foto's te recoveren.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• MrMilo
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-05-2025

MrMilo

[DPC]Alphen

Topicstarter
Probleem is juist dat het kaartje alleen zichtbaar wordt als /dev/disk1 direct nadat ik 'm erin steek. Alle programma's die ik gevonden heb kunnen alleen iets met een schijf die is ge-mount (Dus ook schijf hulpprogramma van apple zelf). Mounten doet ie zowieso niet en als ik 1 keer een commando uitvoer op /dev/disk1 dan valt ie daarna weg en dan moet ik 'm er opnieuw insteken. Ik heb het 1 keer voor elkaar gekregen om een *unknown drive* te zien in diskwarrior. Die kon er dus ook niks mee. Dus hoop ik dat ik een image kan maken en daarna met de image kan rotzooien.

Ik zal trouwens morgen ook even die programmatjes proberen. Ik zocht inderdaad iets wat gewoon de bits leest en daar iets van probeerd te maken.

[Update] Progjes geprobeerd maar levert niks op helaas. Kan geen partities herstellen en kan geen files vinden. Programma alleen gedraaid op de dd image aangezien de kaart al onderweg is naar duitsland....

[ Voor 25% gewijzigd door MrMilo op 21-08-2009 16:25 ]