TokenRing netwerk, Ethernet 10/100 toestel

Pagina: 1
Acties:

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Ik heb dus een klant met token ring netwerk. Diezelfde klant wil ik een dvd-toren verkopen. Probleem: de betere dvd-torens zijn enkel ethernet..
Hoe koppel ik dus een 10/100Mbps ethernet (utp) toestel aan een tokenring netwerk.

Ikheb verder geen informatie over het TR netwerk op dit moment.

• mvdejong
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

3 oplossingen :

1. TokenRing <-> Ethernet bridge.
Dan maak je een apart Ethernet-segmentje, de bridge verzorgt de koppeling, waardoor het een en hetzelfde LAN lijkt. Dan kun je de IP-adressen van torens op het Ethernet-segment in dezelfde range kiezen als de andere systemen op het TokenRing-segment.
Dingen zijn zeldzaam (IBM 8229) en DUUR, enkele 10-duizenden.

2. Modulaire switch met TokenRing- en Ethernet-modules.
Als de klant een modulaire 19" TokenRing-switch heeft, is de kans groot dat er een Ethernet-module bijgeplaatst kan worden. Zelfde voordeel als hierboven, maar zo'n module kost dan vaak niet meer dan enkele duizendjes als de switch er al is.

3. Routertje bouwen.
486-je met Linux inrichten, Ethernet- en TokenRing-controller erin, en routeren tussen beide segmenten.
Nadeel : ietsje trager, maar zo snel is DVD ook weer niet.
Iemand moet dat ding beheren.
Voordeel : voor een paar honderjes binnen.

Als oplossing 2 mogelijk is (de klant is groot genoeg om zo'n switch te hebben), wint die op alle punten met elegantie, en oplossing 1 is een ietwat duurdere variatie daarop (en zo'n bridge vergt beheer !). Oplossing 3 is de goedkoopste, maar de klant moet de oplossing accepteren.

Eerstvolgende stap : uitzoeken hoe de netwerk-infrastructuur van de klant is.

edit:
1 + 1 + 1 = 3

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• witchdoc
bridge is nogal duur vrees'k.. maar kan je er ONGEVEER een prijs op plakken?

't Gaat om een dvd toren van 5000,- dus noujah, als de bridge meer dan 1000,- kost gaat het niet doorgaan vrees'k.

• mvdejong

mvdejong

Ja, net even met Ilse gezocht op "+ibm +8229", en die dingen zijn iets boven de f.8000 per stuk. Dus dat is einde voor oplossing 1.

Oplossing 2, een Ethernet-module in een bestaande modulaire switch, komt toch echt ook niet onder de f.1000,-, afhankelijk van het merk ben je toch f.1500-f.3000 kwijt als ik een beetje aan mijn duim zuig.

Dus moet je kijken of je oplossing 3 erdoor krijgt. Een simpel PC-tje met een kleine disk, TokenRing-kaart aangesloten op het netwerk, Ethernet-kaart aangesloten op een klein hubje waaraan ook je DVD-toren hangt. Als ze niet van Linux houden, kun je zelfs een Windows NT-systeempje neerzetten, met in de eigenschappen van TCP/IP IP-forwarding aangezet. Dit geheel krijg je op je sloffen voor onder de f.1000 voor elkaar.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• witchdoc
ik ga gewoon optie 4 nemen.. hem een minder goeie dvd toren voor TR verkopen :)
betaald ie wat meer voor wat minder maja, is op een bank dus ze gaan echt geen pc installen voor dat ding ofzo hoor..

iedereen bedankt voor de info!!

• mvdejong

mvdejong

Bank ?
Tokenring ?
Toch niet de ABN AMRO, daar zit ik nu ook nog een maandje !

• witchdoc
Belgische bank :)

heb trouwens offerte gemaakt voor bridge'je van 495,- EUR en een DVD toren van 2650,- EUR.. denk wel dat't verkocht geraakt.

• mvdejong

mvdejong

Bedoel je dat je een TokenRing<->Ethernet bridge hebt gevonden van die prijs-klasse ? Ik wist niet dat dit bestond (ook omdat TokenRing langzamerhand aan het uitsterven is).

Dan heb ik je dus aanmerkelijk verkeerd voorgelicht, sorry, gelukkig ben je volhardend genoeg geweest om verder te zoeken.

Aangezien mijn advies gebaseerd was op mijn huidige kennis, kun je merk en type doorgeven zodat mijn toekomstige adviezen weer meer kwaliteit bevatten.

Pagina: 1