Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-09 22:43
Zoals de titel al aangeeft, weigert Windows Live Photo Gallery (WLPG) bij mij een van de meest fundamentele dingen te doen : thumbnails / previews laten zien van je foto's.(WPLG versie 2009, op Win-XP Home). Zonder een fatsoenlijke preview is het programma eigenlijk onbruikbaar.

In het 'hoofdscherm' worden standaard altijd previews getoond van alle foto's. Maar in plaats van previews blijft er permanent een soort 'icoon' getoond worden van alle plaatjes (een "landschapje"); soms zelfs alleen een grijs vlak. Die thumbnails (of grijze vlakken) worden dan wel weer correct in portrait of landscape weergegeven, dus de .jpg file wordt wel 'gelezen'. Dubbel klikken op een grijs vlak op icoontje opent de foto wel correct.

Het meest vreemde is wel dat een *enkele* keer, het wel werkt. Eenmalig werden de standaard 4 fotootjes die als voorbeeld bij een XP installatie aanwezig zijn, wel correct getoond!

Op andere PCs werkt WLPG bij mij wel gewoon. Op het moment dat ik een folder toevoeg, wordt in eerste instantie ook alleen het icoontje getoond, maar gaat windows daarna aan de slag om de thumbnails te genereren. Omdat hiervoor elke jpg 'gelezen' moet worden, duurt dit even; je ziet dan elke seconde een paar correcte thumbnails verschijnen.

Overigens worden in Windows Explorer wel alle thumbnails correct weergegeven.

Al geprobeerd:
- meest recente windows updates geinstalleerd: geen verschil
- Default programma voor openen van .jpg files aangepast (oa irfanview, photo gallery zelf) : geen verschil
- reinstall van WLPG : geen verschil.
- Alle toegevoegde folders verwijderen, en opnieuw beginnen : geen verschil.
- Half uurtje googlen op 'thumbnail / preview' issues in Photo Gallery. Gek genoeg niets vergelijkbaars kunnen vinden.

En toen waren de ideeen wel een beetje op.

Wat kan er invloed hebben op het al dan niet tonen van previews van jpg-files in Photo Gallery?